Forfatter |
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
DUENDE CRIATURA TUBE RINGS
The problem - The solution
The principle is simple. We all know tubes are microphonic in some way. Microphonics means acoustic coupling excists to the sensitive inside parts of the tube. There are two mechanical paths for that:
1) Direct path: Loudspeakers -> air -> tube glass -> tube mica ->tube plates -> tube grid. And...tube grids are very microphonic, because here is where the signal amplification takes place. The idea with tube dampers is, when you make the tube glass heavier, and also add some damping to it, you'll reduce the microphonic effects. The damping comes from the softness of the Teflon. It seems ideal audio material.
2) Indirect path: Loudspeakers -> air -> amplifier deck -> tube sockets -> tube pins -> tube grid. This type of microphony is best stopped by using the Yamamoto Telfon sockets. So you avoid the mechanical waves to enter the glass. Without Teflon sockets, some good part is still absorbed by tube dampers also. (for Yamamoto, see menu of this website).
A problem may also come from mechanical transformer hum, guided through the chassis. Both Teflon sockets, and tube dampers will help against this.
The construction
The tube dampers are CNC made, in Holland by Duende Criatura. They are made from a solid block of Teflon, with a working temperature of maximum 260°C. This material has no burning effects at all. Teflon is a self-cleaning material, and no dust or colorization will stick to it. They have a spring around them of Titanium, which is a so called "hard metal" and it is surprizingly flexible.
Tests
I have measured the decay time of the "ring sound" of the Electro Harmonics EL34, when you gently touch the glass with something like a small piece of metal. From the speakers you here: "dinnnng...." It takes around 2 seconds, for 2/3 of the ring noise to be fully gone. The spectrum contains a lot of higher frequencies in the range of 10kHz. When the tube dampers were added to the EL34 tube, the improvement consisted of three things:
- The excitation of the tube was smaller. That means the "ring sound" is 50% smaller to begin with.
- The decay time was reduced by 60%, giving a decay time of less than 1second. So the "ringing sound" was gone faster
- The higher frequencies of the "ring noise" were strongest damped.
|
Ring Number |
Glass diameter (mm) |
Glass diameter (Inch) |
Tubes like: |
1 |
9 ... 10 |
0.35 ... 0.39 |
6021W, 6111WA etc |
2 |
17,5 ... 18 |
0.69 ... 0.71 |
6AU6 etc (7 pin) |
3 |
19,5 ... 22 |
0.77 ... 0.87 |
ECC83, EL84, EF86 |
4 |
26 ... 29 |
10.2 ...1.14 |
6SN7 |
5 |
27,5 ... 32 |
1.08 ...1.26 |
EL34, 5AR4 |
6 |
32 ... 36 |
1.26 ... 1.42 |
EL34-big glass, 6L6-small glass |
7 |
36 ... 39 |
1.42 ... 1.53 |
6080, KT90, 6L6GC |
8 |
39 ... 42 |
1.53 ... 1.65 |
2A3, 45 |
9 |
44 .. .48 |
1.73 ... 1.89 |
6550 |
11 |
53 ... 58 |
2.09 ... 2.28 |
211, 845 |
12 |
63 ... 68 |
2.68 ... 2.36 |
Some types 300B |
|
|
Positioning the tube dampers
There is often the concern that tubes get overheated from tube rings. In a way that is true, when you think of bad design constructions that fully cover the tubes. The Duende Criatura is small and relatively heavy, and covers only a small surface at the top of the tube. Interesting, this is the part where the getter is, and it is supposed to be hot, to make the getters work better.
Some other brand tube dampers are placed on the middle of the tube. This is the wrong position, since they obstruct the heat radiation, and can cause severe bias offset of the tube when the grid coolers are covered by them. The tubes will be burned out sooner than you expected. You can put these in the Voodoo corner together with non-working medicine, and other magic. I found those covering types are just bad for the tubes. Take the Duende Criatura instead!
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er fede og dyre!
Jeg har, med godt resultat, brugt EAT Dampers på små-rørene, da jeg havde M150. Sjovt nok fungerer det ikke i min pre.
Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
De er fede og dyre!
Jeg har, med godt resultat, brugt EAT Dampers på små-rørene, da jeg havde M150. Sjovt nok fungerer det ikke i min pre.
Mvh.
|
|
|
EAT Cool Dampers er en helt anden konstruktion (og laves kun til smårør), og dækker efter min mening for meget af røret. Fidusen med ringene er at de giver høj masse hvor der er flest vibrationer.
Hvad skete der da du satte EAT i din Pre?
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Milu skrev:
De er fede og dyre!
Mvh.
|
|
|
EAT Cool Dampers er en helt anden konstruktion (og laves kun til smårør), og dækker efter min mening for meget af røret. Fidusen med ringene er at de giver høj masse hvor der er flest vibrationer.
Hvad skete der da du satte EAT i din Pre?
|
|
|
Tja - det lyder rimeligt.
Ganske simpelt: Brum!
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nu har jeg undersøgt priser - og de er da mindre skræmmende end jeg troede! Dem hopper jeg da lige på.
Hvor har du købt dem?
Mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nå nu har jeg undersøgt priser - og de er da mindre skræmmende end jeg troede! Dem hopper jeg da lige på.
Hvor har du købt dem?
Mvh.
|
|
|
Det billigste sted er mig bekendt => http://www.svalander.se/
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
de har dem også hos analogue seduction i England, der er de faktisk billigere end hos svalander.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puhaaaaa 
Det ser sat`me godt ud
Hvordan lyder den så din SACD  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem, kan du si noe mer om forskjellen på Capitole Reference og Prestige SE?
Jeg tenker da i første omgang på sammenligning av CD-CD og ikke sacd. Jeg vurderer Audio Aero selv. Da Capitole Classic og Prestige SE siden jeg ikke trenger forforsterker. Jeg lurer veldig på om Prestige er bedre på cd enn Reference/Classic.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Puhaaaaa 
Det ser sat`me godt ud
Hvordan lyder den så din SACD 
|
|
|
Hej Pierre
Mange tak.
Den lyder (specielt på SACD)
Meget behagelig lyd. Virkelig opløst og glat diskant. Super ren og naturlig mellemtone, ikke for meget eller lidt fylde på f.eks. vokal eller klaver. Bassen er tør og dyb. Men vigtigst af alt så spiller den sammenhængende med et dejligt (lidt glødende) drive... 

|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG VIL OGSÅ HAVE SACD  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
Medlem, kan du si noe mer om forskjellen på Capitole Reference og Prestige SE?
Jeg tenker da i første omgang på sammenligning av CD-CD og ikke sacd. Jeg vurderer Audio Aero selv. Da Capitole Classic og Prestige SE siden jeg ikke trenger forforsterker. Jeg lurer veldig på om Prestige er bedre på cd enn Reference/Classic.
|
|
|
Hey Fosse
Prestige SE er klart bedre i mine ører. Jeg har haft Capitole Reference i 2½ år, så jeg kender lyden rigtig godt. Jeg havde ikke regnet med at der ville være den store forskel (ville blot kunne spille SACD), men blev lidt (positivt) overrasket 
Prestige SE har mere tør og nuanceret bas. Lidt bedre 3D (muligvis på grund af en lidt mere åben diskant). Den lyder hamrende godt.
Jeg gætter på at det hovedsageligt skyldes Sony drevet, Capitole Reference bruger Phillips CD-Pro2. Ellers er forskellen i komponenter jo ikke så stor, lidt bedre (cryo behandlede) bl.a. kondensatorer i Prestige SE'en. Den Prestige SE jeg købte havde lige fået nye rør og drev. Den virker upåklageligt og stabilt.
Hvis du vælger at købe Prestige SE, så sørg for at få en der er opdateret på drev (evt. også rør). Der har været lidt problemer med deres gamle drev tidligere.
Capitole Reference'en kørte uden nogen problemer i 2½ år.
Medlem
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
JEG VIL OGSÅ HAVE SACD  |
|
|

Det kan jeg da godt forstå (alle "de store" laver dem - så helt dødt er det nok ikke ), her er et lille udvalg...
(Personligt ville jeg snuppe den første. EMM L...hvis man ikke skal bruge en med Pre)
|
Til top |
|
|
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker så mye for svar Medlem. Det er en usedvanlig lekker spiller, som etter hva jeg forstår skal gå godt med OTL og Merlin.
Det er i hvert fall lekre ting Audio Aero har, og det lille jeg har hørt av det har alltid overrasket positivt.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Medlem, må sige at jeg savler lidt over den audio a. , købte du den brugt eller fra ny og hvad måtte du slippe for den ?
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Hej Medlem, må sige at jeg savler lidt over den audio a. , købte du den brugt eller fra ny og hvad måtte du slippe for den ? |
|
|
Forstår det godt, tørrer den også af for savl en gang imellem 
Den er købt brugt, 2 år, med nyt drev, rør og opdateret software.
Prisen var særdeles rimelig, synes jeg 
|
Til top |
|
|
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Medlem.
De Ceraball du bruger er de skruet ind i højttaleren eller står de bare på dem løst? Hvordan oplever du Ceraball imod de medfølgende spikes?
mvh
chubbz
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
Hej Medlem.
De Ceraball du bruger er de skruet ind i højttaleren eller står de bare på dem løst? Hvordan oplever du Ceraball imod de medfølgende spikes?
mvh
chubbz
|
|
|
Hej chubbz
De er lige sat lidt fast med et tyndt lag dobbelklæb, så man kan skubbe højttaleren lidt rundt (glat gulv). Desuden har jeg klæbet et tyndt stykke filt på den flade der vender mod gulvet, så de ikke ridser gulvet.
Jeg eksperimerede en del med de medfølgende spikes. Hvis de skal bruges så mener jeg at de skal spidde gulvet. Det giver så nogen huller som jeg ikke vil have 
Men-men... Ceraballs er en totalt fed oplevelse, de er helt geniale. Jeg var lidt rystet da de kom på, de gør lydbilledet mere klart og roligt, bedre 3D også. Det kan ikke forklares, skal prøves. Klar anbefaling.
Jeg har prøvet meget forskelligt som afkobling; Spikes med forskelligt underlag, SD fødder, kork og lign. Men den eneste løsning som virkelig rykker, er Ceraballs.
Tror at det skyldes en smart konstrution med et lille kontaktpunkt som er meget hårdt og valget af det keramiske materiale.
:-) Medlem
|
Til top |
|
|
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker tusinde gange for godt råd. Så¨må jeg prøve dem...
Jeg har netop lige stillet mine nyindkøbte Ascendant i hi, indtil jeg kommer hjem fra udlandet om 2mdr.
Puha jeg glæder mig til at komme igang med dem! De spiller himmelsk!
Hvad hedder den præcise model af dem du bruger? (fødderne)
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Medlem.
Så er der monteret 2 Tube Rings fra Duende Criatura, forbavsende god effekt!
Tak for påmindelsen...
Mvh.
|
Til top |
|
|