Forfatter |
|
jesper ø j Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Interessant er det, at en ganske stor del af alt det udstyr som leveres med XLR ind- og udgange, slet ikke er fuldt balanceret...
|
|
|
Men de rigtige mærker gør det.
Mere hvorfor de andre ikke gøre det. når de gerne vil bruge XLR.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 05 December 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper ø j skrev:
MOtheFREAK skrev:
Interessant er det, at en ganske stor del af alt det udstyr som leveres med XLR ind- og udgange, slet ikke er fuldt balanceret...
|
|
|
Mere hvorfor de andre ikke gøre det. når de gerne vil bruge XLR. |
|
|
Der er vist ikke noget, der hedder ''rigtige mærker'', eller ''forkerte mærker'' for den sags skyld.
Nogle producenter mener de opnår de bedste lydmæssige resultater med fuldt balancerede kredsløb, andre mener de opnår bedre resultater med ubalancerede kredsløb. Der er super, super vellydende konstruktioner inden for begge kategorier. Det er jo op til de respektive designeres tilgang til tingene, deres kredsløbsmæssige og lydmæssige preferencer osv..
For de pågældende Plinius produkter er designerne tilhængere af de simplest mulige kredsløb, og designer derfor deres elektronik ubalanceret. XLR forbindelserne tilbydes som et alternativ til dem, der for alt i verden vil bruge xlr kabler
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
jesper ø j skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
|
|
|
|
Der er vist ikke noget, der hedder ''rigtige mærker'', eller ''forkerte mærker'' for den sags skyld.
Nogle producenter mener de opnår de bedste lydmæssige resultater med fuldt balancerede kredsløb, andre mener de opnår bedre resultater med ubalancerede kredsløb. Der er super, super vellydende konstruktioner inden for begge kategorier. Det er jo op til de respektive designeres tilgang til tingene, deres kredsløbsmæssige og lydmæssige preferencer osv..
For de pågældende Plinius produkter er designerne tilhængere af de simplest mulige kredsløb, og designer derfor deres elektronik ubalanceret. XLR forbindelserne tilbydes som et alternativ til dem, der for alt i verden vil bruge xlr kabler
|
|
|
Efter at have gravet lidt mere i Plinius filosofien så må jeg give dig ret. Det er den mest simple løsning de bruger og ikke nogle kredsløb som ikke bruges til noget. Alt ialt må jeg sige at der ikke er ret mange ting ud over de mest basale men det er garanteret også det der får netop Plinius til at lyde så godt som det gør. JEg er meget tilfreds med deres lyd. __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
jesper ø j Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
jesper ø j skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Hver mærker har sin måde at lave det på.
Men der er jo nogle mærker der valger at lave at lave det på den rigtige måde når til tilbyder XLR.
Men om det lyder bedere og hvad der er bedst må jo stå i det uvisse.
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hver producent af hi-fi (high-end) udstyr har sine filosofier. Audio Research fx sværger til balanceret drift, ihvertfald i Reference modellerne, Convergent (CAT) har den holdning at det bliver alt for dyrt at fremstille et ordentligt balanceret kredsløb, og bruger derfor single-ended - og CAT er absolut i top-ikke-ret-mange. Disse holdninger deles sikkert af mange - er det ene bedre end det andet? Tja.... Bill Z. Johnson er min guru og han sværger til balanceret
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper ø j skrev:
TRX850 skrev:
jesper ø j skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Hver mærker har sin måde at lave det på.
Men der er jo nogle mærker der valger at lave at lave det på den rigtige måde når til tilbyder XLR.
|
|
|
Men dé mærker du kalder ''rigtige'' laver det jo ifølge din egen logik så ''på den forkerte måde'' når det gælder RCA fordi en fuldt balanceret konstruktion optimeret til at lyde bedst på XLR tilsvarende lyder lidt ringere på RCA.
Det er nu sådan, at konstruktionerne, der er optimeret til at lyde bedst ubalanceret, lyder bedre via RCA, end via XLR. Og kostruktionerne, der er optimeret til at lyde bedst balanceret lyder bedre på XLR, end RCA.
Men nok om dét. Jeg ville sådan set bare gøre Henrik opmærksom på konstruktionen af hans Plinius grejer, ikke dreje dette ind på en rigtig / forkert diskussion omkring ubalancerede / balancerede konstruktioner. Slut om dette herfra...
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 06 December 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
TRX850 skrev:
jesper ø j skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Efter at have gravet lidt mere i Plinius filosofien så må jeg give dig ret. Det er den mest simple løsning de bruger og ikke nogle kredsløb som ikke bruges til noget. Alt ialt må jeg sige at der ikke er ret mange ting ud over de mest basale men det er garanteret også det der får netop Plinius til at lyde så godt som det gør. JEg er meget tilfreds med deres lyd.
|
|
|
Netop: Meget simple kredsløb og meget overdimensionerede strømforsyninger, også til småsignaltrin. Det er deres opskrift, og jeg er også enig med dig i, at de får det til at lyde fantastisk 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men når alt kommer til alt, balanceret eller ej, Plinius spiller glimragende. Jeg har pt en Tarturo Phono, der føder en SA-201 og må sige at det er guf for øregangene  Det gør det så ikke ringere at der er lidt ZenSati lakridsbånd i mellem...
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt billeder af mine nye kabler 

Og jeg er stadig en meget glad mand  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 09 December 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flotte er de. Det kan man ikke tage fra dem __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Flotte er de. Det kan man ikke tage fra dem
|
|
|
Takker, de er flotte, helt sikkert. __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne jo fristes til at sige elegante
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter nogle uger med de nye kabler må jeg sige følgende:
Det er de bedste kabler jeg nogen sinde har haft.
Det er også de mest kostbare, men tingene følges normal sammen . Jeg vil blot opfordre jer til at prøve dem såfremt i skal ud og have nye kabler. Jeg vil dog sige at der skal mindst et sæt ht. kabler og et signalkabel til så der er de samme kabler fra lydkilde og ud til højttalerne.
Jeg har nu hørt en stor del af min cd samling og flere gange har jeg sagt, den snupper vi lige en gang til. En af de ting jeg sætter rigtig stor pris på er at musikken ikke giver lyttetræthed så jeg nyder virkelig musikken pt.
Jeg har fået en meldning om at min nye riia kommer den 12 januar så jeg glæder mig til at lytte lidt til min lille pladesamling.
Rigtig glædelig jul og et rigtig godt hifi år i 2010
__________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 26 December 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ren bling bling de højttalerkabler. Ser ret fede ud !
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 26 December 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:

Og jeg er stadig en meget glad mand 
|
|
|
En god lus imellem dine terminaler vil være markant bedre end sådan en jumper der. Prøv evt og smid en lille stump kable imellem dem. Ellers laver Cardas nogen små muffer man kan sætte imellem dine terminaler. Ville helt klart at være fortrække fremfor sådan en omgang der  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 26 December 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Henrik300 skrev:

|
|
|
En god lus imellem dine terminaler vil være markant bedre end sådan en jumper der. Prøv evt og smid en lille stump kable imellem dem. Ellers laver Cardas nogen små muffer man kan sætte imellem dine terminaler. Ville helt klart at være fortrække fremfor sådan en omgang der 
|
|
|
Henrik, der kan være noget om det Kenneth. Jeg kommer med en mere enkel løsning til dig, så må vi se hvor "dårlig" en jumper løsning du har 
MJ
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Johansen skrev:
kennethjensen skrev:
Henrik300 skrev:

|
|
|
En god lus imellem dine terminaler vil være markant bedre end sådan en jumper der. Prøv evt og smid en lille stump kable imellem dem. Ellers laver Cardas nogen små muffer man kan sætte imellem dine terminaler. Ville helt klart at være fortrække fremfor sådan en omgang der 
|
|
|
Henrik, der kan være noget om det Kenneth. Jeg kommer med en mere enkel løsning til dig, så må vi se hvor "dårlig" en jumper løsning du har 
MJ
|
|
|
Det er en aftale
Syntes dog det ser rigtig fedt ud med de jumpere der er på nu og jeg er ret sikker på at der ikke er nogen forskel på en lus eller den løsning jeg har nu. __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 26 December 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan garantere dig der forskel. Ellers må du dælme være døv. En jumper med så mange kontakt punkter er ikke optimal i forhold til en simple og markant kortere jumper.
Også lidt forkert at bruge spader til den øvre del. Også bananer til nedre. Vidt forskellige kontaktpunkter/flader.
Man kan få nogen nogen terminalplader til og forbinde med i sølv. De giver stort set sammen kontakt flade som en spade.
Også et lille jule tip. når du bruger spader, er det en rigtig god ide og spænde dem fast på terminalerne med en moment nøgle. Ellers kan du risikere at de ikke bliver spændt ens overalt. Og det kan faktisk tilte, tippe dit lydbilled!
Har mange gange været ude hos folk som har håndspændt deres spader. Det kan man bare ikke. Spaderne giver sig lidt i metallet alt efter hvor meget de spændes. Og er de ikke spændt ens, kan kontakten være forskellig fra højtaler til højtaler = ujævnt lyd billed!
Hvad med evt at få Mark til at reterminere dine kabler. Ser jo ud som om der 2 ledere i pr slange. Også få fire spader på til slut så du slipper for jumper.
ALDRIG køre med spader & bananer sammetidigt  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 December 2009 kl. 02:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun give Kenneth ret i at det ikke er den optimale løsning, du har Henrik. Jeg er overbevist om du burde samle / få samlet stumpen og hovedkablet, dér hvor de løber ind i diskant tilslutningen - bedst - med de terminaler du har - et bananstik - da Kenneth også har ret i at fingerbespænding og spader ikke er verdens bedste. Spader skal spændes med en topnøgle, gerne med moment - hvor stort et moment, der skal bruges skal der så lige regnes på men nok ikke meget over 1,5kg/cm2. Ellers kan jeg kun give dig ret - det er ligeledes de bedste kabler, jeg har hørt - og der er spillet meget musik her i juledagene - bla Diana Kralls Julealbum og Dexter Gordon, som jeg lige har fundet    Det er sjovt nok musik, der kommer ud af højttalerne, ikke teknik....
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Jeg kan kun give Kenneth ret i at det ikke er den optimale løsning, du har Henrik. Jeg er overbevist om du burde samle / få samlet stumpen og hovedkablet, dér hvor de løber ind i diskant tilslutningen - bedst - med de terminaler du har - et bananstik - da Kenneth også har ret i at fingerbespænding og spader ikke er verdens bedste. Spader skal spændes med en topnøgle, gerne med moment - hvor stort et moment, der skal bruges skal der så lige regnes på men nok ikke meget over 1,5kg/cm2.
Ellers kan jeg kun give dig ret - det er ligeledes de bedste kabler, jeg har hørt - og der er spillet meget musik her i juledagene - bla Diana Kralls Julealbum og Dexter Gordon, som jeg lige har fundet 

Det er sjovt nok musik, der kommer ud af højttalerne, ikke teknik....
|
|
|
I kan måske have en pointe men når der er alm fingre skruge terminaler så kan jeg (og alle andre der har de samme) da ikke bruge en moment nøgle.
Har heller ikke stødt på nogen ej heller i denne forum der har brugt en momentnøgle. Jeg formoder at i har en sådanne og har gode erfaringer med den?
Og til Kenneth: JEg er dælme ikke døv  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|