Forfatter |
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du helt ret i, Henrik. Til fingerskrueterminaler, som dine, skal der nok lige opfindes en momentnøgle, der kan tage fat i den slags. I mellemtiden skulle du tale med din - og min - kabelguru, Hr. Johansen, og se om han ikke kan kombinere det du har - hovedkablet og stumpen - med bananstik. Så er du ude ovre skrueterminal bekrymninger og deres manglende evner til at spænde spader fast... En slig sag kaldes i kabelfagmandsterminologi en 'pig-tail' frit oversat en grise-hale
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Kan garantere dig der forskel. Ellers må du dælme være døv. En jumper med så mange kontakt punkter er ikke optimal i forhold til en simple og markant kortere jumper.
Også lidt forkert at bruge spader til den øvre del. Også bananer til nedre. Vidt forskellige kontaktpunkter/flader.
Man kan få nogen nogen terminalplader til og forbinde med i sølv. De giver stort set sammen kontakt flade som en spade.
Også et lille jule tip. når du bruger spader, er det en rigtig god ide og spænde dem fast på terminalerne med en moment nøgle. Ellers kan du risikere at de ikke bliver spændt ens overalt. Og det kan faktisk tilte, tippe dit lydbilled!
Har mange gange været ude hos folk som har håndspændt deres spader. Det kan man bare ikke. Spaderne giver sig lidt i metallet alt efter hvor meget de spændes. Og er de ikke spændt ens, kan kontakten være forskellig fra højtaler til højtaler = ujævnt lyd billed!
Hvad med evt at få Mark til at reterminere dine kabler. Ser jo ud som om der 2 ledere i pr slange. Også få fire spader på til slut så du slipper for jumper.
ALDRIG køre med spader & bananer sammetidigt 
|
|
|

Jeg har grublet lidt over det med momenttilspænding af terminater. Jeg har endnu aldrig oplevet noget der har gjort det, og det er bestemt ikke alle terminaler dette er forberedt til. Er der overhovedet nogen der har erfaring med dette.
Jeg har snart møde med min tekniske designer, og jeg vil drøfte dette med ham, om han har en teknisk forklaring eller en formel der understøtter dette emne.
Viste billede med en WBT terminal er forberedt som fingreskrue. Denne terminal er benyttet på et utal af højtalere. I de forskellige manualer fra højtalerfabrikanter jeg har liggende, nævnes intet om momenttilspændning.
MJ
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 December 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu heller ikke hørt om meoment tilspænding af ht terminaler - men moment tilspænding må være optimalt - da alle forbindelser så vil være tilspændt ens (±5% - alt efter kvaliteten af momentnøglen) Men så skal vi da også ud i at momenttilspænde på forstærkersiden... Og endeløse diskussioner om hvormeget moment, der skal til - pyha sikke en heksekedel
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ikke om hvor meget der spændes med, men hvor ENS det spændes med. Spænder du forskelligt på højre og venstre side, trykker du forskelligt på matrialet. Også opstår der en kontakt forskel, hvilket resultet i lydbilledet vælter til den ene side.
Jeg kender rigtig mange der spænder med moment nøgle incl mig selv. Det ret hørbart hvis tingene ikke er spændt ens mellem højre og venstre side. Og det på alle led hvor der spændes spader på. Både højtaler og forstærker.
Rigtig mange jeg kender, skifter typisk deres terminaler i med nogen i massivt sekskantet kobber terminaler. Verity gør det også.
Der skam ingen heksekeddel i det, bare sund fornuft og ren logik.
Min ærlige mening, så benytter rigtig mange fine mærker WBT fordi det pænt og se på og nemt at have med at gøre. Skal man gå optimalt til værk, så drøner man de popfine terminaler over højre skuldre og montere sekskantet solide kobber terminaler. Ingen grun til at forsølve eller rodium behandle dimserne, det kun af ren dovenskab hehe. Eneste funktion det har er jo at beskytte mod korrution. Det kan en klud med lidt rense væske klare.
Vi har lavet flere mållinger på højtalere hvor højre og venstre kanal ikke var spændt ens. Og det kan måles og ikke mindst høres....
Måske en tråd omhandlet netop dette ville være på sin plads, så vi ikke kidnapper hans tråd!  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydbilledet tilter ved forskellig grad af moment/fastspændingskraft på terminalerne? Arhhmenaltså, hvordan kan dette faktum have undsluppet min bevidsthed i alle disse år?
Tak for det, god griner
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Det ikke om hvor meget der spændes med, men hvor ENS det spændes med. Spænder du forskelligt på højre og venstre side, trykker du forskelligt på matrialet. Også opstår der en kontakt forskel, hvilket resultet i lydbilledet vælter til den ene side.
Jeg kender rigtig mange der spænder med moment nøgle incl mig selv. Det ret hørbart hvis tingene ikke er spændt ens mellem højre og venstre side. Og det på alle led hvor der spændes spader på. Både højtaler og forstærker. |
|
|
Jeg er nu fuldt og fast overbevist om, at du rent faktisk KAN opfange signaler fra det ydre rum Kenneth  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Jeg kender rigtig mange der spænder med moment nøgle incl mig selv. Det ret hørbart hvis tingene ikke er spændt ens mellem højre og venstre side. Og det på alle led hvor der spændes spader på. Både højtaler og forstærker. |
|
|
Kenneth, for søren da! Bliver du aldrig træt af at kunne høre græsset gro?  Jeg vil med glæde svinge forbi dig en dag, for at skrue lidt på dine terminaler, bare for at drille.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Lydbilledet tilter ved forskellig grad af moment/fastspændingskraft på terminalerne? Arhhmenaltså, hvordan kan dette faktum have undsluppet min bevidsthed i alle disse år?
Tak for det, god griner
Hygge, Brok
|
|
|
Har du forstået meningen med det!?
Hvis højre og venstre kanal ikke er spændt ens, kan det tilte lydbilledet til den ene side. Hvorfor!? Ja fordi kontakt fladen kan ændre sig ved forskellige tryk. Det ren og skær logik. Måske svære for nogen at forstå og i den grad tro på det. Men er vi op i seriøse anlæg som afsløre enhver detalje og fejl så det ikke uhørt at forskellige kontaktfalder kan give problemer med lydbilledet. Ingen voodoo i det. Så grin du bare løs. __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
kennethjensen skrev:
Jeg kender rigtig mange der spænder med moment nøgle incl mig selv. Det ret hørbart hvis tingene ikke er spændt ens mellem højre og venstre side. Og det på alle led hvor der spændes spader på. Både højtaler og forstærker.
|
|
|
Kenneth, for søren da! Bliver du aldrig træt af at kunne høre græsset gro? 
Jeg vil med glæde svinge forbi dig en dag, for at skrue lidt på dine terminaler, bare for at drille. 
|
|
|
Gider ikke engang kommentere det. Synes mit svar til Brok er fint! __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Det har du helt ret i, Henrik. Til fingerskrueterminaler, som dine, skal der nok lige opfindes en momentnøgle, der kan tage fat i den slags. I mellemtiden skulle du tale med din - og min - kabelguru, Hr. Johansen, og se om han ikke kan kombinere det du har - hovedkablet og stumpen - med bananstik. Så er du ude ovre skrueterminal bekrymninger og deres manglende evner til at spænde spader fast...
En slig sag kaldes i kabelfagmandsterminologi en 'pig-tail' frit oversat en grise-hale 
|
|
|
til hans terminaler anbefales det sjovt nok også at benytte bananer  __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Kan garantere dig der forskel. Ellers må du dælme være døv. En jumper med så mange kontakt punkter er ikke optimal i forhold til en simple og markant kortere jumper.
Også lidt forkert at bruge spader til den øvre del. Også bananer til nedre. Vidt forskellige kontaktpunkter/flader.
Man kan få nogen nogen terminalplader til og forbinde med i sølv. De giver stort set sammen kontakt flade som en spade.
Også et lille jule tip. når du bruger spader, er det en rigtig god ide og spænde dem fast på terminalerne med en moment nøgle. Ellers kan du risikere at de ikke bliver spændt ens overalt. Og det kan faktisk tilte, tippe dit lydbilled!
Har mange gange været ude hos folk som har håndspændt deres spader. Det kan man bare ikke. Spaderne giver sig lidt i metallet alt efter hvor meget de spændes. Og er de ikke spændt ens, kan kontakten være forskellig fra højtaler til højtaler = ujævnt lyd billed!
Hvad med evt at få Mark til at reterminere dine kabler. Ser jo ud som om der 2 ledere i pr slange. Også få fire spader på til slut så du slipper for jumper.
ALDRIG køre med spader & bananer sammetidigt  |
|
|
"Aldrig Køre med spader og bananer samtidigt" Er det fordi spaderne gør lyden lidt skovlet og bananerne gør den lidt rund og de 2 ting går ikke så godt sammen ligesom abler og pære? Kan du give mig en god forklaring eller var det en aprils nar?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
plafitracer skrev:
Det har du helt ret i, Henrik. Til fingerskrueterminaler, som dine, skal der nok lige opfindes en momentnøgle, der kan tage fat i den slags. I mellemtiden skulle du tale med din - og min - kabelguru, Hr. Johansen, og se om han ikke kan kombinere det du har - hovedkablet og stumpen - med bananstik. Så er du ude ovre skrueterminal bekrymninger og deres manglende evner til at spænde spader fast...
En slig sag kaldes i kabelfagmandsterminologi en 'pig-tail' frit oversat en grise-hale 
|
|
|
til hans terminaler anbefales det sjovt nok også at benytte bananer  |
|
|
Vi er jo rørende enige  Jeg har dog ikke selv leget med moment tilspænding - men det ville bare være at gå ud i garagen og hente min kalibrerdede Snap-On momentnøgle og en 1/2" top og spænde.....
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
Kenneth, for søren da! Bliver du aldrig træt af at kunne høre græsset gro? 
Jeg vil med glæde svinge forbi dig en dag, for at skrue lidt på dine terminaler, bare for at drille. 
|
|
|
Kenneth din momentnøgle er alt for grov jeg plejer at låne min guldsmed high end ur skraldenøgle den gør at lyden bliver meget mere konsisten, jeg brugte før momentnøgle men den var slet ikke præcis og følsom nok nej ud med det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
Kenneth din momentnøgle er alt for grov jeg plejer at låne min guldsmed high end ur skraldenøgle den gør at lyden bliver meget mere konsisten, jeg brugte før momentnøgle men den var slet ikke præcis og følsom nok nej ud med det.
|
|
|
Det virker som om du har umådelig stor forstand på momentnøgler, Razzer.... Den der guldsmede high end ur skraldenøgle?? hvordan virker den???
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Om I så vælger at tro på videnskaben, tjaaa... |
|
|
Alt påvirker ens anlæg, om man vil det eller ej. Forleden blev jeg overrasket over den kæmpe forskel der var på to ens kabler med forskellige stik på. Jeg er skide sur og at plademåtter lyder forskelligt osv.
Jeg smiler da når jeg ser små kopper klistret op på væggen, men bagefter så erkender jeg, at det sikkert gør en forskel, for det gør alt i rummet, på apparatet osv. Størrelsen af ændringen kan dog altid diskuteres.
Kenneth, jeg er sikker på at du har ret, men om forskellen er kæmpe og om det kan høres alle steder ved jeg ikke. Dem der nægter at tro på det, fordi det ikke kan dokumenteres, lad dem om det.
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
brok skrev:
Tak for det, god griner
Hygge, Brok
PS. Har set begge klip i dit link. De har ikke rykket noget ved min opfattelse. Men han har en behagelig stemme
|
|
|
Hvis højre og venstre kanal ikke er spændt ens, kan det tilte lydbilledet til den ene side. Hvorfor!? Ja fordi kontakt fladen kan ændre sig ved forskellige tryk. Det ren og skær logik. Måske svære for nogen at forstå og i den grad tro på det. Men er vi op i seriøse anlæg som afsløre enhver detalje og fejl så det ikke uhørt at forskellige kontaktfalder kan give problemer med lydbilledet. Ingen voodoo i det. Så grin du bare løs.
|
|
|
Kenneth, jeg må indrømme, at jeg hverken kan se meningen, logikken, forstå det eller tro på det. Jeg har ganske enkelt aldrig nogensinde konstateret at uens moment ved fastspænding af højttalerkabler har haft nogen hørbar indflydelse, medmindre skidtet sad så løst at der kun momentant(!) var kontakt. Du er meget velkommen til at få mig på bedre tanker, enten ved praktiske lyttesessions eller ved en holdbar teoretisk forklaring. Hvis det lykkes, æder jeg hvert et ord i mig igen. Indtil da fastholder jeg at argumentationen er fantastisk...fantasi
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om de er korrekt/optimalt monteret skal jeg ikke kunne sige, men lækre ser de i hvert fald ud. Total eye candy 
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
brok skrev:
Tak for det, god griner
Hygge, Brok
|
|
|
Hvis højre og venstre kanal ikke er spændt ens, kan det tilte lydbilledet til den ene side. Hvorfor!? Ja fordi kontakt fladen kan ændre sig ved forskellige tryk. Det ren og skær logik. Måske svære for nogen at forstå og i den grad tro på det. Men er vi op i seriøse anlæg som afsløre enhver detalje og fejl så det ikke uhørt at forskellige kontaktfalder kan give problemer med lydbilledet. Ingen voodoo i det. Så grin du bare løs. |
|
|
Hvis ikke brok griner løs, så vil jeg da gerne gøre det for ham!   Hvor meget tilter lydbilledet Kenneth? - og hjælper det i så fald hvis man korrigerer ved at lægge hovedet på skrå?  Jeg håber du kan tage lidt gas Jeg skulle mene at jeg har hørt "seriøse anlæg som afsløre enhver detalje og fejl", uden at sidde og blive søsyg fordi lydbilledet kæntrede. Jeg har som brok utroligt svært ved at tro på at der er HØRBAR forskel. Hvis du kan modbevise dette vil jeg meget gerne se dokumentation herfor  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Du er meget velkommen til at få mig på bedre tanker, enten ved praktiske lyttesessions eller ved en holdbar teoretisk forklaring. |
|
|
Sådan skal det være Mr Brok - åbent og ærligt. Det kunne være yderst interessant om I kunne rapportere om et sådanne forsøg. Kenneth burde da åbne dørene - så vidt jeg ved, har han da vist lidt grej at lege med 
|
Til top |
|
|