Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Så er der lidt billeder af mine nye kabler 

Og jeg er stadig en meget glad mand  |
|
|
Du kunne også undersøge, om det er muligt at gøre de nederste højtallerterminaler
inaktive. Så slipper du for det jumper halløj.
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
kennethjensen skrev:
brok skrev:
Lydbilledet tilter ved forskellig grad af moment/fastspændingskraft på terminalerne? Arhhmenaltså, hvordan kan dette faktum have undsluppet min bevidsthed i alle disse år?
Tak for det, god griner
Hygge, Brok
PS. Har set begge klip i dit link. De har ikke rykket noget ved min opfattelse. Men han har en behagelig stemme
|
|
|
Har du forstået meningen med det!?
Hvis højre og venstre kanal ikke er spændt ens, kan det tilte lydbilledet til den ene side. Hvorfor!? Ja fordi kontakt fladen kan ændre sig ved forskellige tryk. Det ren og skær logik. Måske svære for nogen at forstå og i den grad tro på det. Men er vi op i seriøse anlæg som afsløre enhver detalje og fejl så det ikke uhørt at forskellige kontaktfalder kan give problemer med lydbilledet. Ingen voodoo i det. Så grin du bare løs.
|
|
|
Kenneth, jeg må indrømme, at jeg hverken kan se meningen, logikken, forstå det eller tro på det. Jeg har ganske enkelt aldrig nogensinde konstateret at uens moment ved fastspænding af højttalerkabler har haft nogen hørbar indflydelse, medmindre skidtet sad så løst at der kun momentant(!) var kontakt. Du er meget velkommen til at få mig på bedre tanker, enten ved praktiske lyttesessions eller ved en holdbar teoretisk forklaring. Hvis det lykkes, æder jeg hvert et ord i mig igen. Indtil da fastholder jeg at argumentationen er fantastisk...fantasi
Hygge, Brok
|
|
|
Hvad sker der når du spænder to metaliske flader mod hinanden!? Og hvad sker der hvis kontakten ikke er 100% jævn og ens!? __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
brok skrev:
kennethjensen skrev:
brok skrev:
Lydbilledet tilter ved forskellig grad af moment/fastspændingskraft på terminalerne? Arhhmenaltså, hvordan kan dette faktum have undsluppet min bevidsthed i alle disse år?
Tak for det, god griner
Hygge,Brok
PS. Har set begge klip i dit link. De har ikke rykket noget ved min opfattelse. Men han har en behagelig stemme
|
|
|
Hvis højre og venstre kanal ikke er spændt ens, kan det tilte lydbilledet til den ene side. Hvorfor!? Ja fordi kontakt fladen kan ændre sig ved forskellige tryk. Det ren og skær logik. Måske svære for nogen at forstå og i den grad tro på det. Men er vi op i seriøse anlæg som afsløre enhver detalje og fejl så det ikke uhørt at forskellige kontaktfalder kan give problemer med lydbilledet. Ingen voodoo i det. Så grin du bare løs.
|
|
|
Kenneth, jeg må indrømme, at jeg hverken kan se meningen, logikken, forstå det eller tro på det.Jeg har ganske enkelt aldrig nogensinde konstateret at uens moment ved fastspænding af højttalerkabler har haft nogen hørbar indflydelse, medmindre skidtet sad så løst at der kun momentant(!) var kontakt. Du er meget velkommen til at få mig på bedre tanker, enten ved praktiske lyttesessions eller ved en holdbar teoretisk forklaring. Hvis det lykkes, æder jeg hvert et ord i mig igen. Indtil da fastholder jeg at argumentationen er fantastisk...fantasi
Hygge,Brok
|
|
|
Hvad sker der når du spænder to metaliske flader mod hinanden!? Og hvad sker der hvis kontakten ikke er 100% jævn og ens!? |
|
|
Hvis de to metalflader er spændt hårdt nok op, men ikke 100% ens vil der være en meget lille forskel i kontaktmodstand. Med mindre man decideret har fejlmonteret spaderne, så vil den kontaktmodstand næppe foresage hørbart tilt der er værre end hvis man ikke sad 100% centreret imellem højttalerne.
Har du lasermålere der måler om du sidder i center imellem højttalerne imod lyttepositionen?
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
brok skrev:
kennethjensen skrev:
brok skrev:
Tak for det, god griner
Hygge, Brok
|
|
|
|
|
|
Kenneth, jeg må indrømme, at jeg hverken kan se meningen, logikken, forstå det eller tro på det. Jeg har ganske enkelt aldrig nogensinde konstateret at uens moment ved fastspænding af højttalerkabler har haft nogen hørbar indflydelse, medmindre skidtet sad så løst at der kun momentant(!) var kontakt. Du er meget velkommen til at få mig på bedre tanker, enten ved praktiske lyttesessions eller ved en holdbar teoretisk forklaring. Hvis det lykkes, æder jeg hvert et ord i mig igen. Indtil da fastholder jeg at argumentationen er fantastisk...fantasi
Hygge, Brok
|
|
|
Hvad sker der når du spænder to metaliske flader mod hinanden!? Og hvad sker der hvis kontakten ikke er 100% jævn og ens!?
|
|
|
I tilfældet en spade der fastklemmes i en terminal, er det vel i realiteten 4 metalliske flader der spændes mod hinanden... Fortæl mig hvad der er der sker, når man spænder to(4) metalliske flader mod hinanden, udover at man netop skaber kontakt? Mht. spørgsmål 2, regner jeg med du mener hvis der er forskel mellem 2 sæt af førnævnte og der er forskel på hvor jævnt/ens disse er spændt? Jamen, jeg vil tro, at den elektriske kontakt er akkurat lige god, sålænge de begge er spændt tilpas fast, således at de netop sidder fast. Hvis det sidste ikke er tilfældet, må det samme jo gøre sig gældende ift. hvordan stikkene på signalkabler spændes fast på ind-/udgangsbøsningerne, og det vil da nok give en del hovedbrud i de små hjem, hvis det forholder sig sådan. Men igen, jeg er bestemt åben for at få det enten demonstreret i praksis, eller teoretisk forklaret. Jeg tager hellere end gerne imod
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
I tilfældet en spade der fastklemmes i en terminal, er det vel i realiteten 4 metalliske flader der spændes mod hinanden... Fortæl mig hvad der er der sker, når man spænder to(4) metalliske flader mod hinanden, udover at man netop skaber kontakt?
Mht. spørgsmål 2, regner jeg med du mener hvis der er forskel mellem 2 sæt af førnævnte og der er forskel på hvor jævnt/ens disse er spændt? Jamen, jeg vil tro, at den elektriske kontakt er akkurat lige god, sålænge de begge er spændt tilpas fast, således at de netop sidder fast. Hvis det sidste ikke er tilfældet, må det samme jo gøre sig gældende ift. hvordan stikkene på signalkabler spændes fast på ind-/udgangsbøsningerne, og det vil da nok give en del hovedbrud i de små hjem, hvis det forholder sig sådan. Men igen, jeg er bestemt åben for at få det enten demonstreret i praksis, eller teoretisk forklaret. Jeg tager hellere end gerne imod
Hygge, Brok |
|
|
Nu har du jo trægulv _og_ TNT S7 og bor mere end 21' over gadeplan - så det er _ikke_ sikkert at netop _du_ kan høre forskellene.......  Der skal væstentlig mere sofistikeret grej til......
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linket virker fint... __________________ Skodgrej og popmusik
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
brok skrev:
I tilfældet en spade der fastklemmes i en terminal, er det vel i realiteten 4 metalliske flader der spændes mod hinanden... Fortæl mig hvad der er der sker, når man spænder to(4) metalliske flader mod hinanden, udover at man netop skaber kontakt?
Mht. spørgsmål 2, regner jeg med du mener hvis der er forskel mellem 2 sæt af førnævnte og der er forskel på hvor jævnt/ens disse er spændt? Jamen, jeg vil tro, at den elektriske kontakt er akkurat lige god, sålænge de begge er spændt tilpas fast, således at de netop sidder fast. Hvis det sidste ikke er tilfældet, må det samme jo gøre sig gældende ift. hvordan stikkene på signalkabler spændes fast på ind-/udgangsbøsningerne, og det vil da nok give en del hovedbrud i de små hjem, hvis det forholder sig sådan. Men igen, jeg er bestemt åben for at få det enten demonstreret i praksis, eller teoretisk forklaret. Jeg tager hellere end gerne imod
Hygge, Brok
|
|
|
Nu har du jo trægulv _og_ TNT S7 og bor mere end 21' over gadeplan - så det er _ikke_ sikkert at netop _du_ kan høre forskellene.......  Der skal væstentlig mere sofistikeret grej til......
|
|
|
True, men jeg har sådan set heller ikke nævnt, at det alene var hjemme jeg ikke har kunnet konstatere noget i denne retning. Jeg er aldrig stødt på, at det nærmest skulle være en forudsætning for at få et lydbillede der ikke hælder til den ene side. Og af samme årsag, for at blive klogere og måske lære noget nyt, efterlyser jeg en konkret demonstration, og er som nævnt indstillet på at æde mine harske bemærkninger ifald jeg måtte konstatere at det rent faktisk gør en forskel. Hvilke højttalere mener du, der som minimum skal til for at dette fænomen er hørbart?
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som jeg skrev tidligere har jeg set begge klip, som fortæller at kobberet i spadestikket deformeres en anelse ved fast tilspænding. Derudover er der ingen teoretisk/praktisk forklaring, udover at manden oplyser at der altså er hørbar forskel, hvis momentet er uens mellem kanalerne. __________________ Skodgrej og popmusik
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ikke meget teknisk indblik man får der. Jeg har lige siddet med mit Fluke og 2 bananer der kan tage spader i toppen... .ligemeget hvor hårdt eller let jeg spænder spaden fast(vel at mærke som man ville gøre ved normal tilslutning) kan jeg ikke få nogen variation. Så snart spaden har kontakt, og sidder urokkeligt fast, er kontaktmodstanden konstant.
Vi er ude i noget hvor du kan høre at lydbilledet decideret tilter til den ene eller anden side, blot ved få miliohms forskel. Tror der er større chance for at lodninger/kabellængder/printbanelængder/spoletrådslængder kan have større variationer.
Måske det også var på tide at vi lader Henriks tråd komme tilbage til at handle om hans anlæg, så den ikke ender i det helt store fnidderfnadder om spadestik
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha der har været gang i div momentnøgler /sanheder eller det modsatte...... 
Jeg er ret sikker på at ganske få om overhovedet nogen kan høre forskel på de lus jeg har og nogle andre fra samme mærke der er få cm. mindre. Jeg stiller gerne op med en blindtest til de intr.
ZenSati har dog oplyst mg at de vil levere en anden løsning for at høre om der er en forskel.
Forsat god aften. __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Uha der har været gang i div momentnøgler /sanheder eller det modsatte...... 
Jeg er ret sikker på at ganske få om overhovedet nogen kan høre forskel på de lus jeg har og nogle andre fra samme mærke der er få cm. mindre. Jeg stiller gerne op med en blindtest til de intr.
ZenSati har dog oplyst mg at de vil levere en anden løsning for at høre om der er en forskel.
Forsat god aften.
|
|
|
Ha ha ha, ja det er sku næsten ufattetligt hvad der kan dukke op, men hold da k... hvor er det underholdende til tider 
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jo lige før at underholdningsværdien af denne del af tråden er højere en ejers samlede setup 
Ses Henrik...
MJ
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Johansen skrev:
Ja, det er jo lige før at underholdningsværdien af denne del af tråden er højere en ejers samlede setup 
Ses Henrik...
MJ
|
|
|
Uha det var slemt sagt mester 
Ses.
Pt. Riia skulle komme den 12 januar så vi ses efter CES  __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I am ready 
MJ
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem har sagt at der ikke skal være høj underholdninsværdi på hifi4all???
Go' tur til CES, Mark - og se om du ikke kan finde et par gode momentnøgler, der burde være penge i skidtet...
@Henrik - må man ha' lov til at invitere sig på en lytter til den Plinius RIAA, når du har fået den? Jeg kunne overtales til at medbringe din - og min yndlingsplade - i indtil flere versioner da jeg har både originalen og en 180grams version - Amused To Death. Samt et par 12" singler fra den.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 30 December 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Der er ikke nogen forklaring på hvad der sker nej? Jeg hører blot en sælger påstå at hans egne spader er bedst, og at han kan høre forskel på om de er spændt ens i hver side eller ej?
|
|
|
Ja, man kan bilde sig selv mange ting ind. Men sjovt er det da at se/læse  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Hvem har sagt at der ikke skal være høj underholdninsværdi på hifi4all???
Go' tur til CES, Mark - og se om du ikke kan finde et par gode momentnøgler, der burde være penge i skidtet...
@Henrik - må man ha' lov til at invitere sig på en lytter til den Plinius RIAA, når du har fået den? Jeg kunne overtales til at medbringe din - og min yndlingsplade - i indtil flere versioner da jeg har både originalen og en 180grams version - Amused To Death. Samt et par 12" singler fra den.
|
|
|
Du kan sikkert få et lift som sidst men velkommen er du __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 December 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja vi har hver vores tro. Men og nedgøre folk fordi de overbevist om noget andet er LAVT! Men det jo efterhånden hverdag her på hifi4all....
Grin i bare. Beviser jo bare kun en ting. Og den kan i selv gætte 
Godt nytår! __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|