Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 07:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Mega peak på 40Hz - hjælp ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Jeg vil anbefale begge dele, altså EQ + basstraps.

Jeg tror dog der skal en DEL til for at afhjælpe et 40hz peak!

Hvis der er problemer med peaks pga. rummets egenresonanser, er der nok også nogle seriøse null dips, og dem kan man godt glemme at bekæmpe med EQ. Og jeg HAR prøvet.

Så på opfordringer fra flere sider har jeg netop kastet mig ud i DRC (digital room correction) og det er bare noget der virker! Her arbejdes der både med tid og fase, og det giver resultater :thumbsup:  Behringerne er hermed sendt på pension.

Jeg kan på det krafitigste anbefale DRC..  om det så er en standalone dims, eller via software på en PC.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Pingel skrev:
Undskyld, men jeg synes at I får drejet min tråd væk fra hvad jeg spurgte om - så
smut lige et andet sted hen Kan problemet afhjælpes med Basstraps, eller skal jeg bare leve med det ? Jeg ved at der er
nogen der ved noget om rums egenresonans osv, og det er det jeg har brug for hjælp til!Mvh.

Har haft det samme problem, min peak var ved 43 hz og på +12 db. Købte cornerbasstraps fra Ghost, de virker ved
helmholzresonatorprincippet og fylder ikke alverden.

Du må gerne låne dem til forsøg.

mvh. M

Er blot nysgerrig, men sådan et peak kan det fjernes med traps....Kan godt forestille mig, at de kan gøre en forskel, men har
du prøvet at måle?.

mvh.
Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
Claus_DK skrev:

Hvis der er problemer med peaks pga. rummets egenresonanser, er der nok også nogle seriøse null dips, og dem kan man godt glemme at bekæmpe med EQ. Og jeg HAR prøvet.

Så på opfordringer fra flere sider har jeg netop kastet mig ud i DRC (digital room correction) og det er bare noget der virker! Her arbejdes der både med tid og fase, og det giver resultater :thumbsup:  Behringerne er hermed sendt på pension.

Jeg kan på det krafitigste anbefale DRC..  om det så er en standalone dims, eller via software på en PC.

Digital eller ej, så forstår jeg ikke hvordan du ved korrektion kan gøre noget ved et dip?

I min optik kan dips KUN bekømpes med egentlig dæmpning af rummet.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Brian321 skrev:
Claus_DK skrev:

Digital eller ej, så forstår jeg ikke hvordan du ved korrektion kan gøre noget ved et dip?

Jeg ved det virker fordi jeg har målt før/efter.

Har du læst på teorierne bag algoritmerne?

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:
TruthSpinner skrev:
Brian321 skrev:
Claus_DK skrev:

Jeg ved det virker fordi jeg har målt før/efter.

Har du læst på teorierne bag algoritmerne?

Næ, men hvis DU har læst på teorierne bag algoritmerne kan du jo forklare dem lidt løseligt :-)

Jeg kan tilgengæld godt indse at en udslukning der opstår hvor en tværstående bølge møder en langsstående kan påvirkes ved en faseforskydning på en af de to involverede frekvenser.

Hvis rummets længde er et helt multiplum af bredden tror jeg til gengæld ikke på det. Det gør jeg heller ikke hvis problemet skyldes at højttalerne er placeret f.eks. en halv bølgeløngde fra en væg der udgør en endeknude i en stående bølge ved den pågældende frekvens.

Derudover kommer faseforskydninger med sine helt egne problemer som får purister til at blive dårlige.

Alle disse ting kan du undgå ved at sørge for en meget lav efterklangsstid ved den pågældende frekvens.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes