Forfatter |
|
Marcil Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et rum som skal bruges til demonstration af højttalere, men døjer med ufattelig meget ekko. Uerfaren som jeg er, har jeg købt 10 stk. akustik regulerende pyramideplader som bestemt har hjulpet på ekko i lokalet når man snakker eller klapper. Dog har det intet gjort ved de lave bas frekvenser.
Eftersom jeg har smidt penge efter noget der ikke har løst mit problem har jeg brugt flere timer på at studere samtlige debats og tråde om folk der har samme problem. Jeg har ud fra disse tråde konstrueret et akustisk lokale med bass traps på væggene m.m. som jeg har lavet en tegning på. Jeg vil gerne vide om denne konstruktion er nok til at give det perfekte demo lokale.
1. rockwool terræn batts erhverv 100mm
2. stående gulvhøjttaler
3. lægter 50mm
4. murstensvæg efterbehandlet med spartel, filt og til sidst malet.
5. æggebakkeskum 50mm
6. lytteposition
7. vindue
8. dør / indgang
9. rockwool terræn batts erhverv 50mm

De beskrevne materialer er beklædt fra gulv til loft ( 2,5 m ) dog intet på loftet . Der er gulvtæppe på gulvet. Spørgsmålet er om dette er den korrekte måde at gøre det på og om det er nok med de 2 bass traps?
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan måske lave dine egne bass-traps, hvis du kan ændre på opbygningen.
Ideen er at man skal 'fange' bassen i hulrum. Hvis du kan lave 'huller' i væggen der hvor pladerne mødes ( måske fjerne hver anden terræn batt) så bassen kan slippe ind så skulle det være vejen frem.
Det kræver selvfølgelig at lægterne ikke lukker af, altså ikke går hele vejen op. Hvis de gør det skal du måske istedet for prøve at lave åbningerne i top og bund.
God fornøjelse.

|
Til top |
|
|
Marcil Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK
Det er norteret. Jeg laver lidt mellemrum mellem terrænbatts erhverv 50mm og sørger samtidig for lægterne ikke slutter tæt hele vejen fra gulv til loft.
Men jeg kan vel stadig godt gemme det hele bag æggebakke skum uden at skulle lave huller i det ?
Tærranbatts tager bassen og æggebakkeskummet tager de helt høje toner, men vil jeg få problemer med mellemtonerne så eller skal jeg skifte nogle af terrænbatts erhverv ud med flexi batts ?
Er der for meget æggebakke skum og kan bassen trænge gennem æggebakkeskummet ?
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassen skal suges af hulrummet. Der skal være stor åbning til bagsiden for at bassen kan slippe ind.
Oversiden af batsne tager sikkert øvre bas og mellemtone og skummet dæmper i diskant og mellemtone. Eksperimenter indtil lyden er balanceret = lige godt dæmpet ved alle frekvenser.
Du skulle overveje et måleprogram med mikrofon til din PC, så du ved hvad du laver.
|
Til top |
|
|
Marcil Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg laver et mellemrum på 27cm mellem hver terrænbatts og åbninger mellem lægterne bagved, er det så nok ?
Hvis jeg dækker det hele med æggebakkeskum som på billedet vil bassen så kunne trænge gennem og vil det muligvis dæmpe rummet for meget på diskant mellemtone ?
|
Til top |
|
|
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marcil
Lad mig starte med at konstatere, at akustik er en videnskab,- ergo ønsker man at løse akustiske opgaver kræver det viden og erfaring (tænk bare på konstruktionen af koncersalen i DR- byen).
Selvfølgelig kan du gøre meget selv for at ændre / forbedre dine akustiske forhold. Udgangspunktet er at alle lytterum sætter deres "fingerafrtryk" på lyden såsnart den forlader højttalerne. Disse "fingeraftryk" kan ændres enten mekanisk eller elektrisk. Et lytterums akustik kan inddeles i to frekvensområder baseret på frekensernes bølgelængde. Frekvenser i mellemtone- og diskant området (ekko og efterklang) reflekteres af hårde overflader og kan dæmpes med absorberende materialer f.eks. gardiner, tæpper, rockwool o.l. - ergo noget der lader sig ændre rimelig enkelt. Frekvenser under ca. 100 Hz er langt mere problematiske grundet disses relative lange bølgelængder og derfor ikke lader sig dæmpe med absorberende materialer (lydens hastighed 340 m/sek. divideret med frekvensen). Dit lytterum fungerer i princippet som en resonator med en mængde resonerende frekvenser (stående bølger), der opstår mellem vægflader, gulv og loft. - Flader du ikke kan ændres afstande og vinkler på. Hertil kommer endnu en faktor der har stor betydning for dette frekvensområde, - reflektionsforstærkning der opstår når højtalere er placeret tæt ved vægflader, gulv og loft. - d.v.s. at hver flade forstærker frekvenser under 100 Hz med 3dB pr. oktav. Ergo en højttaler placeret i et hjørne med to vægflader får en forstærkning på ca. 12 dB og er den tillige placeret på gulvet bliver forstærkningen på ca. 18 dB.
Du kan gøre følgende forsøg for at modvirke alt for kraftige resonanser: Skal det gøres rimelig nøjagtigt kræves måleudstyr (f.eks. en PC med Måleprogram med RTA - LAB3 kan downloades fra artikelserien samt en målemikrofon). Forsøg med bass-traps kan fungere, men deres antiresonans skal justeres for hver stående bølge. Forsøg med placeringssteder af højttalerne, og husk lytteafstanden mellem højttalerne og lyttestedet har også betydning !
Resonanser kan også dæmpes elktrisk med en equalizer eller de nye, men relative dyre "roomperfekt eller Roomadaption systemer.
Jeg vil anbefale dig at læse artikelserien "Lyd&højttalerbyg" 1.Del.
God fornøjelse med eksperimenterne.
hilsen arne rodahl
|
Til top |
|
|
Marcil Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Arne Rodahl
Tak for din forklaring.
Jeg er blevet frarådet at sætte æggebakkeskum uden på mine bass traps.
Hvilke konsekvenser har det hvis jeg vælger at beklæde/ skjule mine bass traps med æggebakkeskum som vist på min tegning? Vil det hindre bass traps virkningen og vil det dæmpe for meget diskant/mellemtone i rummet?
|
Til top |
|
|
real_icebear Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du er i gang burde du at beklæde bagvæggen med et tæppe eller ligende for at undgå reflektioner derfra.
Dit rum er meget kvadratisk og du vil opleve stående bølger på den ene og den anden led som ligger tæt op af hinanden og derfor virke meget
kraftigt. I teorien burde du kunne dæmpe de stående bølger ved at undgå parallel flader i dit rum, men det er et større arbejde.
/Martin
|
Til top |
|
|
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal også være opmærksom på at du godt kan overdæmpe rummet, så noget måleudstyr er vejen frem hvis du vil have det perfekt, og så skal du selvfølgelig finde de rigtige tal for efterklang mm. Hvis du overdæmper så bliver rummet lyddødt og det er lige så ubehageligt som når det "spiller med".
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne bakke op om de sidste to indlæg. Min første tanke var også overdæmpning, samt at hvis du dæmper fronten af rummet så meget, så kan det nemt få efterklangen bag lyttepositionen til at skille sig ud, og det kan lyde meget ubehageligt. Jeg har bedst erfaring med sparsom dæmpning på de direkte reflektioner (sidevæg og væg bag højttalerne), evt. gulv eller loft hvis der er problemer med reflektioner dérfra, og så ellers løse evt. tilbageværende ekko/efterklang problemer ved at dæmpe bagvæggen bag lyttepositionen. Men når du siger at du allerede har løst ekko/efterklang, så det nu sådan set kun er bassen der er problemet, så skal du sørge for KUN at løse bassen, så du ikke dæmper videre på de højere frekvenser. Det kan selvfølgelig blive en udfordring rent visuelt, men lydmæssigt er det langt nemmere at løse ét problem ad gangen. Ellers er det _netop_ at du kan blive ved med at skovle tusindlapper i projektet, og hver gang du løser ét problem, skaber du et nyt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 05 Maj 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|