Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Definition af f3 frekvens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NOXdk19
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er 6. semester studerende på Aalborg Universitet og har som projekt valgt at arbejde med at designe og konstruere en subwoofer. Min gruppe har i den forbindelse udarbejdet en model af en subwoofer og vi skal nu validere, hvor god den er til at forudsige virkeligheden. Jeg er i den forbindelse kommet i tvivl om definitionen af f3 frekvensen altså hvor denne ligger.

a) Skal den regnes -3dB fra slut sound pressure level værdien i det interval man kigger på, eller
b) er det -3dB fra peak SPL, at f3 skal findes?

Se evt. vedhæftet billede, som viser 3 tests og to simuleringer.

http://peecee.dk/upload/view/245656

Til top Vis NOXdk19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NOXdk19

NOXdk19
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg spørger er at jeg gerne vil have et enkelt tal ud, som fortæller hvor langt ned i frekvens den testede subwoofer kan gå.

Er f3

a) 74Hz
b) 62Hz
c) noget helt tredje
d) giver det overhovedet mening at snakke om f3 frekvensen i forhold til viste plot?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

hvis du tilføjer et 2.ordens LP filter 80Hz Q=0.7 (butterworth) så får du et bedre billed af hvordan højttaleren opføre sig som subwoofer , f3 bliver nok omkring 45Hz

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Spændende en lukket subwoofer, fortæller du ikke lidt mere om hvad det er i arbejder på ? Noget spændende med modkobling
eller lignende?

Jeg ville nok sige b, men det er svært at aflæse når i ikke har bedre grid på.

Er det nærfeltsmålinger? Jeg synes ikke at målingerne ser helt gode ud.. Jeg har ihvertfald aldrig set en enhed opføre sig
sådan, på de mange målinger jeg selv har lavet - der har mine målinger stemt 99% overens med Thiel small modellen.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

NOXdk19
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Modellen er hjemmelavet - det er et af hovedformålene med projektet , men dog kraftigt inspireret af Leo Beraneks "Acoustics", samt nogle af Thiele og Small's tekster.

Subwooferen som sådan er ikke så interessant, da den kun skal benyttes til at validere modellen. Vi har også en anden bygget subwoofer som opfylder samme rolle.

Men det er en gammel sag, en Vifa 10" M26WR-09-04, hvor der ikke rigtig kan findes datablad på mere. Kabinettet er 24L og bygget som en lukket kasse.

Målingerne er taget i en afstand af ca. 1.5m i et "lyddødt rum". Problemet er så bare at rummet ikke er lyddødt under ca. 200Hz... Peak'en omkring de 34Hz er fra ståenden bølger i rummet.

Modellen skal benyttes til at designe en ny subwoofer, hvor forskellige parametre bliver vægtet sådan at ønsket kurveform opnås. Modellen så at sige designer en subwoofer automatisk når man har sat forskellige krav til maksimum størrelser. Dette sker ved at køre en optimeringsalgoritme, som søger hen imod det bedste design.

Men helt kort, jeg er helt ny til det med højttalere og har kun arbejdet med det i to tre måneder.

NOXdk19
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart skulle målingerne nok været taget i nærfelt, men da det er første gang jeg/vi stifter bekendtskab med den akustiske verden så er ikke alt gået helt efter planen. Er det en god idé at tage målinger i nærfelt ? - Det er det vel?

Målingerne er foretaget 100% manuelt med SPL meter, samt sinus generator og oscilloskop til at sikre konstant peak spænding på samtlige frekvenser. Og målingerne er som sagt foretaget i et "lyddødt rum", som dog ikke er lyddødt i de frekvenser vi arbejder med.

Den subwoofer vi i sidste ende har valgt at bygge bliver en bass reflex på ca. 38L med en 10" Monacor 250TC enhed.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

NOXdk19 skrev:
Umiddelbart skulle målingerne nok været taget i nærfelt, men da det er første gang jeg/vi stifter
bekendtskab med den akustiske verden så er ikke alt gået helt efter planen. Er det en god idé at tage målinger i nærfelt ? -
Det er det vel?Målingerne er foretaget 100% manuelt med SPL meter, samt sinus generator og oscilloskop til at sikre
konstant peak spænding på samtlige frekvenser. Og målingerne er som sagt foretaget i et "lyddødt rum", som dog ikke er
lyddødt i de frekvenser vi arbejder med.Den subwoofer vi i sidste ende har valgt at bygge bliver en bass reflex på ca. 38L
med en 10" Monacor 250TC enhed.

I nærfelt er dit "Signal/Støjforhold" jo et helt andet og nu hvor du ved at enheden arbejder i stempelområdet, er det intet
problem. Det eneste du skal huske at tage højde for, er at den ikke sidder i en uendelig stor plade, selvom at det ser sådan
ud i nærfeltet.

Monacor 250TC er ikke hvad jeg vil kalde for en subwoofer enhed, nok nærmere en bas-enhed. Den har relativ høj
egenresonans lav Q og kort slaglængde, det bliver hurtigt et problem i et reflekskabinet hvor enheden under
tuningsfrekvensen virkelig skal kunne bevæge sig og med det lave Q og høje fs, kan i nok ikke tune vildt dybt.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

NOXdk19
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Ja ville også ønske vi kunne nå at lave det hele lidt mere avanceret, men vi skal aflevere om en uge og har haft alt for lidt tid, så vi har ikke nået at få undersøgt markedet særlig godt.

Tror f3 for den subwoofer vi bygget med Monacor ligger omkring de 40Hz, så det kunne helt sikkert godt være bedre. Men jeg tror vi laver en nærfelts måling af den endelige subwoofer som vi bygger, takker for hjælpen.

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvordan gik det med projektet.

vh.

Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes