Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: 600g/m2 Molton gardin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg overvejer lidt at lave et gardin af 600g/m2 molton til værelset, gardinet bliver ca 4 kvm, til et værelse der er ca 8kvm med gibsvæge. Hvad vil
dette betyde for værelsets akustik, jeg ved at efterklangen bliver kortete, men er der nogen der har en graf over hvilke frekvenser der bliver
påvirket?

En anden ting er, gardinet kommer til at hænge bag mine Dynaudio Focus 110A med refleksporten bagudrettet, vil jeg risikere at alt lyden fra denne
bliver opslugt?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Jeg bruger selv Molton scenestof i min bio for at dæmpe lyden, og det fungerer rigtig godt. Du skal hænge det bag sweetspot, og på siddevæggene. Det er hvertfald de vigtigste steder. Det afhjælper akustikken i hele frekvensområdet, men nok mest i mellemtone & diskant. Bassen bliver også hjulpet lidt, afhængig af hvor meget du bruger (4kvm. lyder rimeligt til 8 kvm.) Ellers kræver frekvensområdet i de lave oktaver jo noget mere tungt materiale.

Go fornøjelse - tror og håber du bliver glad for resultatet

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2010 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Hvad vejer det molton du bruger? er det bare 300g/m2 eller er du oppe i 600g/m2?

Problemet er lidt, at mit skrivebord hvor højttalerne er placeret, står op af mit 4m2 vindu, som så skal dækkes af gardinet, så jeg har ikke rigtigt
mulighed for at sætte det bag lyttepositionen.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2010 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Hvilke frekvenser der bliver dæmpet af stoffet afhænger i høj grad af stoffets afstand til væggen. Kort sagt: større afstand - jo længere ned i frekvens hjælper det. Effekten aftager når afstanden bliver mindre end 1/4 af bølgelængden.

Den gyldne regel er at højttaler-enden af rummet gerne må være dæmpet (især for at fjerne de førstkommende reflektioner) og lytte-enden gerne må være mere levende - men dog gerne med skrå/ujævne flader til at diffusere lyden.

Og mht lyden fra basporten skal du ikke være bange for at den forsvinder. Der skal meget mere materiale end et lag stof til at fjerne de dybe frekvenser - og igen kommer stoffet næppe til at hænge så langt fra væggen at det får nogen indflydelse i det dybe basområde.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes