Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Ældre Philips radio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Danielwj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

En tur omkring genbrugs butikkerne i dag, gav mig denne radio til den nette sum af 75 kr.

Først og fremmest, så virker den!, lyden er efter lidt trykken på knapperne, faktisk ganske okay. Tænker lidt at hvis jeg
beholder den, så vil jeg slibe den ned, give den maghoni bejse... Men.

Hvis den er rigtig antik, og noget værd, vil jeg selvfølgelig ikke røre ved den. Så hvad er jeres umiddelbare bud af den, er den
noget som helst værd, (Og med det mener jeg 500+ kr) eller skal jeg blot gå videre med mit renoverings projekt.
Billeder:

http://peecee.dk/upload/view/399934
http://peecee.dk/upload/view/399935
http://peecee.dk/upload/view/399936

http://peecee.dk/upload/view/399906
http://peecee.dk/upload/view/399907
http://peecee.dk/upload/view/399908
http://peecee.dk/upload/view/399909
http://peecee.dk/upload/view/399910
/ Der sidder et fona klistermærke bag på hvor der står:
No 508514 - 985 kr (985 kr er tydeligvis skrevet mange år efter mærket er sat på)

Bonus spørgsmål, der stod en radio mere tilbage, til 250 kr. Skal jeg skynde mig tilbage og købe den, eller blot lade den stå
http://peecee.dk/upload/view/399905

Mvh. Daniel
Til top Vis Danielwj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Danielwj

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel,

Til 75 kr er det et ret fint køb, den er cirka fra 1960-1963 og er rørteknologiens sidste krampetrækninger før transistoren tog
over. Rørene er den "sidste generation", altså EL84 som blev udviklet midt i 50'erne og ECC85 fra samme periode; det kan
være der er installeret en FM stereo decoder i, da den ser ud til at være forberedt? Det ligner hvert fald en dyrere model.
Den anden Philips er lidt ældre og ikke noget jeg ville bevæge mig ud i

Hvor er radioen lavet? Mange radioer til det danske marked blev lavet af Philips A/S i København pga. importforbud

Forstærkeren ser ud til at være single ended klasse A hvis den er i stereo, hvilket giver 3-3½ watt; nok til at drive et par
effektive højttalere. Du kan vidst sætte et par eksterne højttalere til igennem stik på bagsiden (gammel standard...)

Jeg har selv en B&O Grand Prix 610 fra 1963 som jeg er meget glad for. Rensede rør og sokler af i kontaktrens for at undgå
knitren og støj, gav knapperne en ordentlig tur i ultralydskar - få lidt inspiration til at bringe radioen tilbage til hvordan den
egentligt kan lyde og se ud. Jeg fik min for 300 kr. med et par Type K højttalere.
Link til tråd

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Januar 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den. Håber ikke du misforstår mig, men det glæder mig at den ikke har stor værdi. Jeg skrottede nemlig en for en del år tilbage, der lignede til
forveksling. Dog med den ikke uvæsentlige forskel at den var i mono - og kun havde højttaler i den ene side.

Mine forældre "arvede" den fra min moster da hun emigrerede i '67, så den har leveret størstedelen af min barndoms musik, da den også "trak" grammofonen.
De sidste mange år af dens levetid var den soveværelsesradio, indtil for lav waf kostede den livet

Ofte spiller de gamle radioer faktisk rigtig godt. Specielt er jeg ofte blevet imponeret over de(n) indbyggede højttaler(e) sammenlignet med nutidens langt
dyrere alternativer.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Det er svært at være ekspert i disse gamle modeller, som jo ofte spiller ganske godt. Mht den ældste til 250 kr. så er jeg enig i, at den ikke er noget at løbe efter, og værdi? - næppe af betydning. Der er andre med lignende design, der er bedre udformet og egnet til at stå og pynte, hvis det er, hvad man går efter. Der er jo generelt ikke voldsom interesse for de gamle radioer, selv om de rummer håndværk på en anden måde end printkort i boks sprøjtet ud på samlebånd, men dermed bliver priserne så lave, så det ikke kan sikre, at ret mange bliver bevaret for eftertiden, hvilket ret beset er synd. Der kan dog stadig findes nogle, og du behøver ikke fortryde investeringen på 75 kr. Designet er jo tæt på at være tidløst, hvilket ikke så ofte gælder for netop Philips.

Spørgsmålet om fremtidig værdi ville jeg lade ude af betragtning, men alligevel er dit spørgsmål vedr. restaurering ikke ligegyldigt. Som jeg tolker din plan, vil den betyde et ændret udseende, og er det klogt. På den ene side kan du kun risikere at fortryde (og have besvær med at vende tilbage), så indsatsen er spildt, men det er vel til at leve med, og på den anden side fortjener det vel en ekstra overvejelse at ændre på originaludseendet. Men selv om jeg synes, at den allerede nu ser rimelig ud, så skal den selvfølgelig shines op. Mon ikke du skal starte der og så derefter vurdere, om du vil ændre den til dit private kunstværk. - En kunstners maleri kan også ændres til at matche ens egen smag bedre, men man gør det ikke, vel?

Trods alderen vil jeg ikke kalde den antik, og alene fragten til næsten ligegyldigt hvor vil sikre, at salgsprisen aldrig bliver noget at tale om. De 75 kr. fortæller det meste. Du må nøjes med at have glæde af at sikre fortiden til fremtiden, men det er heller ikke så ringe. Hvornår har du sidst fået så meget glæde for 75 kr.?

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

BeoHammer skrev:
Hej Daniel,

Til 75 kr er det et ret fint køb, den er cirka fra 1960-1963 og er rørteknologiens sidste krampetrækninger før transistoren tog
over. Rørene er den "sidste generation", altså EL84 som blev udviklet midt i 50'erne og ECC85 fra samme periode; det kan
være der er installeret en FM stereo decoder i, da den ser ud til at være forberedt? Det ligner hvert fald en dyrere model.
Den anden Philips er lidt ældre og ikke noget jeg ville bevæge mig ud i

Hvor er radioen lavet? Mange radioer til det danske marked blev lavet af Philips A/S i København pga. importforbud

Forstærkeren ser ud til at være single ended klasse A hvis den er i stereo, hvilket giver 3-3½ watt; nok til at drive et par
effektive højttalere. Du kan vidst sætte et par eksterne højttalere til igennem stik på bagsiden (gammel standard...)

Jeg har selv en B&O Grand Prix 610 fra 1963 som jeg er meget glad for. Rensede rør og sokler af i kontaktrens for at undgå
knitren og støj, gav knapperne en ordentlig tur i ultralydskar - få lidt inspiration til at bringe radioen tilbage til hvordan den
egentligt kan lyde og se ud. Jeg fik min for 300 kr. med et par Type K højttalere.
Link til tråd

Godt indlæg der

Jeg ville få den radio serviceret elektrisk - dvs. som beskrevet ovenfor og få den sikkerhedschecket. (møre kabler og osv) - herfter ville jeg allerhøjest give den en fin møbelolie (klar) og tørre det af igen og lige gå den efter - tørre lidt snavs af her og der - og være rigtig glad for den - som den tidskapsel den er.

Fantasifulde forsøg på at ændre gamle radioers udseende har vi haft så rigeligt af - og det er ind imellem (oftest) deprimerende at se på.

Mit bud er så hermed, at du skal lade den være den Philips-radio, som den er - og nyde et pust fra fortiden, det er dét, der gør den spændende og så at det er flot håndværk fra en tid, hvor man gjorde noget ud af det - og hvor man skulle arbejde mange timer for at slæbe pengene hjem til sådan én :-)

Penge - værdi er efter min mening irrelevant. Det er en flot ting.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

"P4-kassen", som den er kommet til at hedde hjemme hos os, er en arkitekttegnet L&L fra 1958 Minerva-Special, udført i det dengang nymodens teak træ, væghængt i bekvem nå-afstand fra Chesterfielden' . den spiller trofast hver dag.

Nyt katodekompleks og gitter-kondensatore og div. afledningsmodstande kan gøre undervøærker.

Exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

@ Fredmarantz: Tak for rosen, jeg regner også med at skifte kondensatorer på udsatte steder og i EQ-delen da
frekensresponsen falder stejlt ved 12 kHz, den skulle være jævn til 20 kHz som en moderne forstærker.

@Ezrumpyt: Fedt, har du billeder af den?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes