Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: mørkt kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

De eneste bud jeg har på "mørke" kabler Audioquest og MIT . Transparent mistænker man for at være mørke indtil man opdager, at de blot er komprimerede i toppen   

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hvis det må være billigt så kan jeg også anbefale en stump QED Original fra HFK - 30 kr/m speaker kabel der hælder til den varme side  

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

for at opsumere listen, så lader det til at jeg skal kigge nærmere på:

Audioquest (king cobra, Ruby + ?)
Audiomagic
Yter
Cardas (quadlink 5C + ?)
QED

MIT kunne man vel finde et sæt T2 eller noget i den stil.

det må gerne være billigt, bare det har den ønskede effekt. det må bare helst ikke være alt for dyrt. jeg ved ikke hvor lange stykker der skal bruges, men det er stadig en forstærker i den billige ende det skal sættes i.

Van den hul kender jeg godt, det er ret gode kabler, men de har umiddelbart ikke den egenskab jeg søger.

MIT M750 s3 og Taralabs the one, er nok lige over min prisklasse, det er trods alt en billigere forstærker det skal smides på
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Tara er også lidt på den mørke side, men de er desværre ganske grynede og slørende i de billigere versioner . Man skal op på Axiom-niveau i signalkabler og over Helix på speaker siden  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juli 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
Groove skrev:
Hmmmm, man undres......

over?

Måske over hele denne tråd. Du vil ikke oplyse hvilken forstærker der er tale om. Der er altså ingen der ved hvilke interne kabler der er i forstærkeren og heller ingen der har spurgt. Det må vel være væsentligt at vide om det er kabler der går fra LF-udgangen til HT-terminalerne eller det er fra indgangene til LF-udgangsprint eller noget helt tredie. Vi ved heller ikke om det er en integreret eller for/effektforstærker. Det eneste vi ved er at du ønsker at ændre lyden på dit setup markant ved at skifte et lille stykke kabel internt i din hemmelige xx-forstærker. Du skal altså bruge et kabel der farver lyden så voldsomt så bare 20 cm af kablet giver mørk og varm lyd uanset hvad det bruges til. På trods af de manglende oplysninger og store krav vælter det ind med forslag.

Jeg ved ikke om det var det Groove undrede sig over, men hvis det var, forstår jeg ham egentlig godt. 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil mene at du skal prøve Telefunken rør i din MingDa MC3R. Jeg har selv en gammel McIntosh MX 110 fra 1967, jeg har prøvet at skifte 12AX7/ecc83 rørene ud med noge fine 7025 nos rør, samt et par andre, men lyden er blevet spids at høre på.

Derfor er de gamle telefunken rør kommet i igen, ja faktisk er disse Telefunken ecc83 de rør som McIntosh'en blev leveret med i 67, ikke nok med at de er de bedst lydende rør, de måler også som nye, selvom de er 40 år! gamle. Jeg er sikker på at de holder min tid ud.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desværre at det er en dødssejler. Både denne tråd og forstærkermørklægningsprojektet! ;-)

Som jeg forstår det, er du ude på at sælge en (dyr?) forstærker, men vil bruge en anden i stedet? Du mener, at denne anden forstærker skal gøres markant mørkere i lyden, men du nævner også, at den spiller ret neutralt. I samme åndedrag nævner du, at din øvrige 'kæde' ikke er for 'lys'.

Jeg tror ikke jeg helt kan forstå det...

Sommerhilsen

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

witzel skrev:
Groove skrev:
Hmmmm, man undres......

over?

Måske over hele denne tråd. Du vil ikke oplyse hvilken forstærker der er tale om. Der er altså ingen der ved hvilke interne kabler der er i forstærkeren og heller ingen der har spurgt. Det må vel være væsentligt at vide om det er kabler der går fra LF-udgangen til HT-terminalerne eller det er fra indgangene til LF-udgangsprint eller noget helt tredie. Vi ved heller ikke om det er en integreret eller for/effektforstærker. Det eneste vi ved er at du ønsker at ændre lyden på dit setup markant ved at skifte et lille stykke kabel internt i din hemmelige xx-forstærker. Du skal altså bruge et kabel der farver lyden så voldsomt så bare 20 cm af kablet giver mørk og varm lyd uanset hvad det bruges til. På trods af de manglende oplysninger og store krav vælter det ind med forslag.

Jeg ved ikke om det var det Groove undrede sig over, men hvis det var, forstår jeg ham egentlig godt. 

jeg har ikke oplyst hvilken forstærker det er, for jeg ser ingen grund til det. jeg beder ikke om hjælp til at sammensætte mit setup, men til at finde 'mørke kabler' . Måske jeg har givet for mange oplysninger? eller ikke præciseret nok hvad det er jeg ønsker hjælp til..

Jeg ved ikke hvilke interne kabler der er i den, jeg kunne vel bare åbne og kigge. Så var det løst.
det er en effektforstærker det drejer sig om.
det er sådanset ikke hele setuppet jeg ønsker at ændre på, bare forstærkeren. Men ændrer man lyden på den, så vil det naturligvis ændre på resten af setuppets lyd.

igen, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, det vi vil .. men det er et forsøg værd, for så har man om ikke andet prøvet.

Det eneste jeg ønsker bud på her, er mørke kabler. Ikke om det kan lade sig gøre, eller ej. Om det er min cd, forforstærker osv der er problemet. Det kunne måske (?) blive et soørgsmål ude i fremtiden, hvis det viser sig at et par af jer har ret, at det ikke kan lade sig gøre. Men learning by doing har altid været min favorit.

Jeg sætter skam pris på jeres input, men bliver også en smule irriteret når jeg får svar om at det er mine højttalere der er problemet osv. for det var ikke det jeg bad om svar på.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Hej

Jeg vil mene at du skal prøve Telefunken rør i din MingDa MC3R. Jeg har selv en gammel McIntosh MX 110 fra 1967, jeg har prøvet at skifte 12AX7/ecc83 rørene ud med noge fine 7025 nos rør, samt et par andre, men lyden er blevet spids at høre på.

Derfor er de gamle telefunken rør kommet i igen, ja faktisk er disse Telefunken ecc83 de rør som McIntosh'en blev leveret med i 67, ikke nok med at de er de bedst lydende rør, de måler også som nye, selvom de er 40 år! gamle. Jeg er sikker på at de holder min tid ud.

Mvh

Torben

hvad ligger sådanne et sæt rør i. (om det er noget jeg skal prøve snart eller der skal spares lidt mere op )

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Jeg tror desværre at det er en dødssejler. Både denne tråd og forstærkermørklægningsprojektet! ;-)

Som jeg forstår det, er du ude på at sælge en (dyr?) forstærker, men vil bruge en anden i stedet? Du mener, at denne anden forstærker skal gøres markant mørkere i lyden, men du nævner også, at den spiller ret neutralt. I samme åndedrag nævner du, at din øvrige 'kæde' ikke er for 'lys'.

Jeg tror ikke jeg helt kan forstå det...

Sommerhilsen

Niels

Det er muligt at du har ret i at det er en dødssejler. Det ved jeg nok om et par måneder. Det kan vi snakke om til messen i kbh over en kop øl, så kan det være jeg kan forklare dig helt præcist hvad det er jeg vil/ville..

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:
Solvin skrev:

Hej

Mvh

Torben

hvad ligger sådanne et sæt rør i. (om det er noget jeg skal prøve snart eller der skal spares lidt mere op )

Jeg vil mene du kan få 2 stk ecc83 fra 600-1000kr på ebay. Skal det være det helt vilde, ja så skal det være ecc803 også fra Telefunken, men så skal der spares op

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Kan også fortælle at det kabel fra Audioquest der hedder Jaguar hælder til den varme/mørke ende uden at det bliver direkte "sort" at høre på. Der sidder dog dette "batteri" på hvis det gør en forskel.

Men forstår dog ikke hvorfor at man skal farve lyden med vilje og dermed (efter min mening) ødelægge den naturlige balance musikken er skabt efter? Men what ever...!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
witzel skrev:
Solvin skrev:

Hej

Mvh

Torben

Jeg vil mene du kan få 2 stk ecc83 fra 600-1000kr på ebay. Skal det være det helt vilde, ja så skal det være ecc803 også fra Telefunken, men så skal der spares op

hmm.. det var jo ikke så slemt igen.. Tak for info!

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Kan også fortælle at det kabel fra Audioquest der hedder Jaguar hælder til den varme/mørke ende uden at det bliver direkte "sort" at høre på. Der sidder dog dette "batteri" på hvis det gør en forskel.

Men forstår dog ikke hvorfor at man skal farve lyden med vilje og dermed (efter min mening) ødelægge den naturlige balance musikken er skabt efter? Men what ever...!

det med den aktive skærm kunne måske give problemer, men det kan vel også fikses på en eller anden smart måde.

hvad angår at farve lyden med vilje, så har jeg indset at det er den lyd jeg søger. Jeg vil ikke have en anlæg der er ultra neutralt, som fx Kim Olsens er (for det kender jeg også ret godt) det spiller sk**e godt, men jeg kan bare ikke holde det ud i længere end et par timer, diskanten er for meget for mig. Men hans 21" bas er genial.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

jeg har ikke oplyst hvilken forstærker det er, for jeg ser ingen grund til det. jeg beder ikke om hjælp til at sammensætte mit setup, men til at finde 'mørke kabler' . Måske jeg har givet for mange oplysninger? eller ikke præciseret nok hvad det er jeg ønsker hjælp til..

Jeg ved ikke hvilke interne kabler der er i den, jeg kunne vel bare åbne og kigge. Så var det løst.
det er en effektforstærker det drejer sig om.
det er sådanset ikke hele setuppet jeg ønsker at ændre på, bare forstærkeren. Men ændrer man lyden på den, så vil det naturligvis ændre på resten af setuppets lyd.

igen, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, det vi vil .. men det er et forsøg værd, for så har man om ikke andet prøvet.

Det eneste jeg ønsker bud på her, er mørke kabler. Ikke om det kan lade sig gøre, eller ej. Om det er min cd, forforstærker osv der er problemet. Det kunne måske (?) blive et soørgsmål ude i fremtiden, hvis det viser sig at et par af jer har ret, at det ikke kan lade sig gøre. Men learning by doing har altid været min favorit.

Jeg sætter skam pris på jeres input, men bliver også en smule irriteret når jeg får svar om at det er mine højttalere der er problemet osv. for det var ikke det jeg bad om svar på.

Det er da fint nok at du vil eksperimentere og have gode råd. De råd du får ville dog nok være mere brugbare hvis du havde noget mere præcist at spørge om. Nu får vi at vide at det er en effektforstærker det handler om. Så kan jeg da fortælle dig at der findes mange effektforstærkere hvor der slet ikke findes interne kabler i signalvejen. Du har ikke selv undersøgt om det er tilfældet i din, skriver du, og du vil ikke fortælle hvilken forstærker det handler om så andre havde en chance for at fortælle dig det. Vi sidder altså måske og debatterer udskiftning af noget som med stor sansynlighed slet ikke findes i din forstærker. I andre forstærkere er der kun kabel til højttalerterminalerne. Hvad hjælper det så at du taler om at låne signalkabler med stik hvis du skal bruge 20cm højttalerkabel ?

"Learning by doing" er sikkert meget sjovt, men det skader nu ikke at man først tænker lidt over hvad det egentlig er man vil. Hvis du ikke vil komme med de mest nødvendige oplysninger, kan du altså heller ikke forvente at få et svar du kan bruge til noget. Jeg kan dog godt fortælle dig at det ikke er et internt kabel ( hvis det findes ) der afgør om en forstærker lyder lys/kold eller mørk/varm. Så håber jeg ikke at du bliver alt for irriteret over den oplysning.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes