Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: forslag til DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 06 September 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har for nemheden skyld ,prøvet at lege en logitech squeezebox duet. Det var egentlig ikke en erstatning for min Meridian g06 cd afspiller. Men nu begynder jeg at kunne se fordelene ( ingen cder i stuen. Tager rigtig meget plads) og så høre man musik som man ikke plejer. Jah......og så fungere SB bare. Nu overvejer jeg en løsning med en extern DAC. Vil sådan et opsæt kunne matche min Meridian afspiller?

jeg vil meget gerne have en dac ala den som er i meridianen. Dvs åben , detaljeret og autentisk. Som andet reference har jeg haft rega apollo og en kort stund cambrigde 740c. jeg foretrækker regaen over cambridgen, da denne godt kan være lidt "digital"agtig. Sjovt nok er meridian noget mere detaljeret og åben end de to andre......men samtidig også mere behageligt. Meget som en god pladespiller. jeg har også haft en Naim på besøg. Alt for kedeligt og indelukket. Jeg har også haft min afspiller oppe ved en kammerat som har lyngdorf 2200 forstærker. her spillede meridianen og lyngdorfen meget ens. Dog var Lyngdorfen lidt køligere i diskanten end G06. Alle input er velkommen

hvilken DAC kunne det være??

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 07 September 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

jeg har ellers skrivet til dig på recordere at du skal have sonos  i den tråd ang ipod remote problemer ...,men tillykke med SB...

hvad er buget for ny DAC , min erfaring er at du SKAL prøver dem hjem på dit anlæg og med den ripede musik du har for at kune trafe den rate vælg i forhold til hvad der spiler bedst hos dig ....

jeg har prøvet en del af dem og kan konstatere at prisen ikke  er altid afgørende faktor når vi snakker lyd fra DAC...

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2010 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

der er en Benchmark til salg for 4500 på brugtforum. hvis det er for dyrt, er der jo altid DacMagic'en. Den giver et løft, men er ikke et perfekt match med en Squeezbox, der har lidt for meget jitter i sin basale form.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:

jeg har ellers skrivet til dig på recordere at du skal have sonos  i den tråd ang ipod remote problemer ...,men tillykke med SB...

hvad er buget for ny DAC , min erfaring er at du SKAL prøver dem hjem på dit anlæg og med den ripede musik du har for at kune trafe den rate vælg i forhold til hvad der spiler bedst hos dig ....

jeg har prøvet en del af dem og kan konstatere at prisen ikke  er altid afgørende faktor når vi snakker lyd fra DAC...

jeg har arvet en masse ting fra min afdøde onkel. i en kasse fra hospice lå logitechen. Så det....

jeg vil under alle omstændigheder lytte. men i stedet fra at starte fra en ende af, vil det være bedre hvis nogle havde erfaringer med DAC som spillede som ovennævnte. Så kan man fra starten udelukke nogne

prisen?? ja, hvis den spiller godt, vil jeg også godt betale for det dog regner jeg ikke med at det bliver helt billig, da den jo skal erstatte min meridian afspiller, som spiller fantastisk godt.

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gøre som Moke foreslår. Ideelt set er formålet med en dac at genskabe et signal så perfekt som muligt. Det gør benchmark. Se evt Peter Aczel's målinger fra hans test i 2005

Mvh.

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

Jeg ville gøre som Moke foreslår. Ideelt set er formålet med en dac at genskabe et signal så perfekt som muligt. Det gør benchmark. Se evt Peter Aczel's målinger fra hans test i 2005

Mvh.

Det er selvfølgelig noget vrøvl. Formålet med en DAC er det samme som alle andre dele i hifi-kæden: At give lytteren den bedst mulige oplevelse, hvilket jo er meget subjektivt. Nu nævnte trådstarteren bare dyder som åben , detaljeret og autentisk, hvilket får mig til at tænke i retning af Benchmark. Selv foretrækker jeg varm og musikalsk, frem for åben og detaljeret, så jeg har købt en Audio Note. Smag og behag.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

jeg har selv surfet lidt på Dac´s. jeg er måske lidt bange for at benchmark er for neutral/kølig. prisen er på ingen måde skræmmende, Som sagt.....min cd afspiller er meget åben og detaljeret, men samtidig også musikalsk, jah....eller analog om man vil

hvad med en Stello da100. den bliver der snakket meget om.

hvad kan jeg forvente af en sådan konstelation SB og seperat DAC??? kan den overhovedet performe i nærheden af min cd afspiller??

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

der hendler om musikalisk oplavelser og den er serdeles subjektiv så der er kun p.las der kan afgøre hvad er bedst for ham.... men jeg er enig at benchmark bliver omtelet som "kedelig"/"klinisk" men hvis der er det som bliver også keldt detaljeret/autentisk ,ren så kan der være at den er netop noget for petar .... jeg er selv mere for musikalisk oplavelse

Benchmark

stelo 100 og  200

Danish Audio Design DAC 5  ,10 eller 20 

PS Audio Digital Link III 

after mange mange timer læsning samt en rund tur med prøve lytning og lidt test hjem har jeg selv vælgt PS Audio Link III ....

der er mange interesante og brugbar  tråd om dac her på siden,,, speciel kan jeg huske at "pierre" har haft en del af dem på test hjem og har skrivet sine personlige anmendelse og komentar....

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

hvad kan jeg forvente af en sådan konstelation SB og seperat DAC??? kan den overhovedet performe i nærheden af min cd afspiller??

Jeg har aldrig hørt din specifikke afspiller, men SB'erne er ganske hæderlige transporters. De ER relativt billige konsumprodukter, men de gør det ok. Touch-modellen er noget bedre end Duetten og en bedre strømforsyning gør en stor forskel. Endelig er der en række mod's man kan kaste sig ud i. Selv valgte jeg at indføje en jitter-fixer i min signalkæde, hviklet virker godt for mig.

Koblet til en rigtig god DAC er jeg ikke i tvivl om at du kan nå noget længere end din afspiller. Problemet er måske at du har vænnet dig til den lyd din afspiller har som ideal og det kan selvfølgelig være svært at reproducere 100%

Du slipper nok ikke for at skulle høre nogle forskellige på dit anlæg.

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

du skal måske prøver at løne de to dac  ( PS Audio Digital Link III  og Stello 100 eller nogen andre også  ) med hjem og prøve teste dem ,,,

de musik filer du vil afspile med SB er der FLAC ,mp3 eller noget hel andet ?

ud over pierres tråd så har jeg også læst interesante ting i "ulvin"-s tråd  hen har prøvet et par dac også

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
p.las skrev:

Jeg har aldrig hørt din specifikke afspiller, men SB'erne er ganske hæderlige transporters. De ER relativt billige konsumprodukter, men de gør det ok. Touch-modellen er noget bedre end Duetten og en bedre strømforsyning gør en stor forskel. Endelig er der en række mod's man kan kaste sig ud i. Selv valgte jeg at indføje en jitter-fixer i min signalkæde, hviklet virker godt for mig.

Koblet til en rigtig god DAC er jeg ikke i tvivl om at du kan nå noget længere end din afspiller. Problemet er måske at du har vænnet dig til den lyd din afspiller har som ideal og det kan selvfølgelig være svært at reproducere 100%

Du slipper nok ikke for at skulle høre nogle forskellige på dit anlæg.

min cd afspiller skulle være særdeles god. godt løbeværk, og en kæmpe buffer....men ja, jeg ved hvad du mener.

så det kunne godt gå hen at blive en opgradering! lækkert

ang den tonale balance. som i nok kan se har jeg M&K og lexicon som er meget neutralt, og ikke specielt opmuntrende til musik. Dog er det fantastisk til live musik( 2 -kanal) men her har der været en del at hente , ved at bruge D/A konveterne i Meridianen.

hvordan er stelloen i forhold til bencmarcen??

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
Ingeniør-dude skrev:

Mvh.

Det er selvfølgelig noget vrøvl. Formålet med en DAC er det samme som alle andre dele i hifi-kæden: At give lytteren den bedst mulige oplevelse, hvilket jo er meget subjektivt.

Ja, sludder og vrøvl. Hvor naivt af mig at tro at det var kunstnerens udtryk i samarbejde med en flok dygtige lydteknikere der udgjorde den bedst mulige oplevelse. Det er jo helt korrekt at elektronik til hjemmebrug, pakket ind i bling-bling, der på magisk vis kan forvrænge adaptivt efter signalets mangler,  klart er mere signifikant end ovennævnte og et par højttalere af hæderlig kvalitet.

Eller nej, ved nærmere eftertanke, behold bare din forvrængede udgave af 'bedst mulige oplevelse', så napper jeg til hver en tid renheden (der, ikke mindst for DACs, ude i virkeligheden er udmærket repræsenteret i den måleform Aczel har benyttet sig af).

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Her er et par diskussioner jeg fandt på nettet:

http://www.head-fi.org/forum/thread/260120/benchmark-dac1-vs -stello-da100

http://www.computeraudiophile.com/Stello-DA100-Signature-DAC -Review

Beklager lazyLinks; 'Tilføj Hyperlink'-knappen fungerer sært nok ikke hos mig.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 September 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 September 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:

p.las skrev:

Her er et par diskussioner jeg fandt på nettet:
http://www.head-fi.org/forum/thread/260120/benchmark-dac1-vs -stello-da100 http://www.computeraudiophile.com/Stello-
DA100-Signature-DAC -ReviewBeklager lazyLinks; 'Tilføj Hyperlink'-knappen fungerer sært nok ikke hos mig.

Gjorde ellers et forsøg, men det lader til de links ikke virker.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

lige et off topic spørgsmål. behøver man en pc til at have musikken på?? hvad med sådan en her

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=487356

der er fandme mange dac´er at vælge imellem

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Man behøver bestemt ikke en pc. En NAS af en art er fint. Jeg ved dog ikke om den Linkstation duer. Jeg kører selv med en NAS; en Qnap 109 II pro og den er ærlig talt lige langsom nok, men min musiksamling er også omkring de 500 GB. Derfor overvejer jeg at opgradere den til en GuruPlug Server, men en lidt kraftigere NAS er også fint.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Moke skrev:
Man behøver bestemt ikke en pc. En NAS af en art er fint. Jeg ved dog ikke om den Linkstation duer. Jeg kører selv med en NAS; en Qnap 109 II pro og den er ærlig talt lige langsom nok, men min musiksamling er også omkring de 500 GB. Derfor overvejer jeg at opgradere den til en GuruPlug Server, men en lidt kraftigere NAS er også fint.

I hvilken forbindelse oplever du at din NAS kunne bruge mere fart?

Jeg har bygget mig en hurtig NAS fordi jeg tumler rundt med store videofiler og laver redigering af dem, det er lækkert med speed når jeg skal have en 8-10GB video fra NAS til min computer og efter lidt redigering skal have den smidt tilbage på NAS'en.

Hvad angår musik er det en helt anden snak. Selv om jeg har rippet hele pladesamlingen til flac (der selvfølgelig fylder en del) så kører min NAS nærmest i tomgang når jeg afspiller musik. En typisk musikcd rippet i flac fylder omkring 350 MB for ca. 70 minutters musik - min NAS kan overføre 350 MB på ca. 10-15 sekunder så at bede den gøre det over 70 minutter er ikke noget der stresser den.

Min pladesamling er dog ikke så stor som din, så af ren nysgerrighed kunne det være interessant at vide hvornår du oplever at din NAS er langsom?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

..

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:
p.las skrev:

lige et off topic spørgsmål. behøver man en pc til at have musikken på?? hvad med sådan en her

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=487356

der er fandme mange dac´er at vælge imellem

den du linker til har jeg faktisk, da jeg ikke stremer film med den så klarer den opgave til UG samen med min Sonos, der er tele om en meget simpl  nætverks disk/nas... men til prisen er den ok...jeg købte min brugt til 600 kr og den var/er alle penge verd ...

den er ikke så bruger vænlig som Synology og Qnap men igen den koster heler ikke alverden...

her ligger den fin i en papkasse

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes