| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været ved at lytte på nogle digital kabler i forbindelse med tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85544&P N=0&TPN=1 Og har i den forbindelse lyttet en del på Dacmagic og sammenlignet kabler på denne. Velvidende at Dacmagic ikke er den bedste dac i verden, så ville jeg også lige prøve med noget rigtig seriøs grej. I form af Lyngdorf TDA2200, som har indbygget en D/A konverter, selvom det ikke er apparatets primære funktion. DAC'en er magen til den der sidder i Lyngdorf CD1, og er vel egentlig rimelig annerkendt.
Men lidt chokket, der synes jeg nu altså at Dacmagic lød bedre....... Jeg studsede godtnok en ekstra gang, og skiftede frem og tilbage mange gange. Men det er ligesom Lyngdorfen presser lyden mere sammen, og den sprøde top, er mere eller mindre fraværende.
Efter at have gravet lidt i det, så kan man jo godt være fræk at sammenligne de to på mange punkter. De benytter begge en Wolfson WM8740 dac (dog benytter Dacmagic 2stk. i dual balanceret mono mode = 3dB større D/R). De upsampler begge til 192khz.
Analog delen i Lyngdorfen består af nogle OPA2227 og OPA227 opamps. Hvor Dacmagic benytter nogle mere std. NE5532, samt nogle OP275.
Desuden har Dacmagic nogle mindre heldig overførselskondensatorer i udgangen.
 TDA2200
 CD1
 Dacmagic
Eventuelt nogen der kan bekræfte, at Dacmagic rent faktisk er bedre end CD1...?
Synes det virker lidt mærkelig, at en forholdsvis billig Dacmagic, skulle trumfe den anmelder roste CD1?
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en TDAI2200 og har haft en Dacmagic.
Jeg syns bestemt DAC'en er Lyngdorfen er langt bedre end den i dacmagic'en! 
Men hvis du syns det modsatte så skal du da bare være glad for det, det gør jo tingene en del billigere 
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig tidligere brugt TDA2200 som DAC, men det var bare til at lave en sammenligning, jeg studsede over det.
Men TDA2200 i forstærker funktion, benytter jo slet ikke DAC'en, det er jo bare en ekstra funktion den har.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal lige forstå det ret: Du føder TDAI2200 digitalt og tager signalet ud på analog udgangen og fører det videre til en anden effekt forstærker som også fødes af Dacmagic til AB test?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja lige præcis.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger min TDAI som aktivt delefilter og højpas filterets signal tager jeg fra analogudgangen. Denne går til en rørforstærker som er god til min diskant. TDAI2200's effekttrin trækker en bas/mellemtone. På denne måde får jeg bedre perspektiv især i dybden end hvad TDAI klarer alene. Kan derfor ikke direkte sammenligne med andre DAC'er, men jeg er ret glad for denne måde at drive mine højttalere. Med andre ord er jeg tilfreds med TDAI's D/A. Nå ja, ikke helt svaret på dit spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...
Så vidt jeg har forstået så kan du ikke komme udenom Lyngdorf'ens indbyggede DAC?
Jeg har aldrig lavet en A/B test, men jeg beretter bare om mine erfaringer med disse produkter 
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jooo TDA2200 konvertere jo normalt direkte fra PCM - PWM. Nogle kalder den endda en PowerDAC.
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man fører et analogt signal ind i Lyngdorf'en (vel at mærke hvis man har AD modulet) vil det vel gå igennem dens AD konverter, da det er en ren digital forstærker?
Kan godt være jeg er helt gal på den, så er der bare noget jeg har misfortået  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er selvfølgelig rigtig, at i den situation så konverteres der. Men det er igennem A/D konverteren og ikke D/A konverteren 
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har for mindre end 2 dage siden hørt den sammenligning med lyngdorfen og dacmagic.Højtalerne vi spillede på var dali helocon. jeg syntes at de havde den samme klang. Men der var meget mere luft omkring de forskellige ting på Lyngdorfen, og så havde den en mere udstrakt top. Dacmagic lød komprimeret til sammenligning. Altså klasse forskel
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Ja, det er selvfølgelig rigtig, at i den situation så konverteres der. Men det er igennem A/D konverteren og ikke D/A konverteren 
|
|
|
Ja, du ganske ret i at det er gennem ADC'en og ikke gennem DAC'en Der fik jeg ikke formuleret mig ordentligt.. men pointen er vel at signalet ikke slipper igennem uden én eller anden form for signal behandling  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte dem op imod hinanden for noget tid siden.. Det eneste jeg kan sige er at det må være en smagssmag. Det er meget forskel... Men hvilken der er bedst.. Hmmm.
Der hvor jeg først bemærkede forskellen var i bassen. Prøv at sætte et nummer med en god basgang på, og meld tilbage. Der er kæmpe forskel i deres lydfilosofier.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |