| Forfatter |
|
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 06 Juli 2006 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har kig på noget af det fine VdH D501 original kabel. Planen var at jeg ville køre balanceret (XLR) med det fra min DVA250B ind i min IA255B. Nu kan jeg kan forstår på folk at der er for, og imod balanceret drift.
Jeg har kun hørt mit anlæg kort med balanceret for et lille års tid siden. Lige pt kører jeg RCA med et DLS ultimate silver kabel. Men troede egentligt at balanceret var No. 1
Kan I komme med jeres erfaringer ? For og imod. Så jeg kan vælge de rigtige stik fra starten af
Jeg er lutter øren __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 Juli 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Balanceret er helt klart nr.1..
HVIS! apperaterne er konfigureret ÆGTE balanceret..
Det vil sige at de er 100% balanceret opbygget hele vejen igennem, og ikke realiseret singleendet og så balanceret ved hjælp af nogle opamps i udgangene.. (dette er set på en del udstyr) her vil ubalanceret give et meget bedre resultat.
Men ægte balancereing giver som oftest en meget mere neutral, ren og støjfri gengivelse med mere precis og klart tegnet perspektiv.
Nogle gange kan den ubalancerede gengivelse VIRKE subjektivt mere dynamisk, men dette er kunstigt, og oftest grundet mere støj og farvning (der jo som de fleste ved kan tilføre musikken subjektive egenskeber der kan falsk virke mere dynamisk og eller "musikalsk" / analogt, men det er og bliver farvning og støj.
Balanceret giver en meget mere ægte og rigtig gengivelse på alle punkter, grundet fravær af farvninger tilført af støj, indstråling og forvrængning mm.
Andre fordele er at ofte er kontakt fladerne i stikkene og bøsningerne på XLR, meget bedre end med Phono (RCA) stik og bøsninger, der er mindre materiale og kortere signalvej (dette pånær når vi taler om WBT Next Gen samt Bullit Plugs)
Skærmene og balanceringen opfanger støj og holder denne væk fra de følsomme signal ledere, dette meget mere effektivt en på uskærmede eller så kladte snye balancerede / psudobalancerede kabler (ubalanceret RCA) støj / indstråling kan være en stor faktor i hvordan kabler lyder, både signal og netkabler..
Alle disse kabler der samles indenfor et begrænset område bag på apperaterne påvirker hinanden og "ser" hinanden i større eller mindre omfang,og dette er EN af grundene til meget forskellig lyd fra kabler og udstyrs konfigurationer.. ikke mindst så kan selve apperaterne og den udstråling disse kan give (især digitale kredsløb) påvirke kablerne.
Dette er balancedede kabler og signal overføresel i lang højre grad upåvirkelig af, og dette er en af grundene til at de anvendes i den prof. verden, studier og koncerter mm. (netop da dette kan være et meget støjende milijø) da det samtidig er lang mindre kritisk for lange kabeltræk og potenciel tab her, så er det total dominerende i den proffe verden, og den kan hifi verden løre meget af (og omvendt selvfølgelig!!) og det gør den også..
Hele det balancerede princip går mere eller mindre ud på at udbalancere eller udfase eventuel støj mm.
Man har også et lidt kraftigere signel i forhold til ubalanceret ca. 6 db.
Så balanceret drift er klar at fortrække, hvis man vil den rene ufarvede gengivelse hvor signalet ikke tilføres snavs, farvning og tab.. (faktore nogle dog dyrker som musikalske og det der for dem er bedst lyd.. men det er jo en smags sag!..)
Om DU vil kunne lide den balancerede overførsel og den rene usminkede og påvirkede lyd dette giver (ved ÆGTE balancering) er som sagt en smags sag..
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miju
Tak for det 1. indlæg i min tråd her. Er der nogler derude der vilk kunne sige om mit Thuke er "ægte" balanceret ? Eller om det er et eller andet wannabe ? Jeg ved ihvertfald fra dengang jeg købte min IA255B, og lyttede til Helicon 400 (inden jeg bestemte mig for dem). Der havde jeg lånt en DVA250B med hjem fra HFK for at lytte mod min Sony DVP-NS930. De havde givet mig et sæt Taralabs XLR kabler med. Ved ikke mere om dem. Udover at de var grønne. (Det var inden jeg begyndte at interessere mig helt vildt for hifi) Der lød det lidt ligesom om lyden kom "udenfor" højttalerne. Det er det jeg gerne vil have igen. Det kommer sikkert med det ny-indkøbte D501 er jeg sikker på. Ellers må der jo monteres XLR på dem. Hvis det ikke dur. Jamen så er det ikke "mit" kabel. Eller kan det føre mere til ??? Det må stå i det uvisse til mandag aften... God weekend til jer alle __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Mener nok Thule er meget inde i det med balanceret, så mon ikke?
Nå til det jeg ved noget om.  Tror nok Miju glemte en ting når talen kommer på balanceret. Ægte jord. Hvis ikke man har jordet anlægget, så er der ikke meget pointe i balanceret drift. Man i værste fald kunne ende med brumsløjfer.
Nå men jeg kører selv med XLR til mine monoblokke, men kun af nød da jeg synes det lyder bedre med rca, mine monoblokke er heller ikke ægte balanceret. Desværre er min forf. kun udstyret med 2 pre udgange 1 rca og 1 xlr, min sub nupper rca.
God weekend til dig osse.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 08 Juli 2006 kl. 03:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu gider jeg generelt ikke læse indlæg fra Mike, så jeg ved ikke om han er kommet omkring det, jeg skriver nu.
Balanceret er klart bedst i mine ører. Nogle af de kendetegn, jeg synes der går igen er:
- lyden vokser og er mere åben
- mindre støj
- dybere lydbillede
- flere detaljer
Dette gælder primært ægte balancerede konstruktioner, hvor du har to identiske forstærkertrin, som forstærker hhv. det positive og negative signal, men også "fusk-balanceret" lyder typisk bedre end single-ended i mine ører.
"Fusk-balanceret" vil sige at man blot installerer en op-amp, som fasevender signalet, lige før udgangsterminalerne, men konstruktionen er single-ended. Her er dog ikke helt så meget at hente, som ved ægte balaceret drift.
Grunden til mange springer over hvor gærdet er lavest, og anvender fusk-metoden, er. at det er dobbelt så dyrt at lave ægte balanceret drift, da der skal dobbelt så mange komponenter til.
Jeg kører selv balanceret fra CD-drev (AES/EBU) til konverter, og fra konverter til forforstærker. Jeg har ikke fået fat i et balanceret effekttrin endnu, så kører desværre single-ended fra forforstærker til effekt. Men det kommer!
Ligesom balanceret drift kommer fra den professionelle verden, så er jeg også skiftet til professionelle kabler, og jeg skifter ikke tilbage!
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg så lyttet lidt til balanceret via XLR på mit anlæg. Kablet er et Vdh MCD501, som jeg har fået lavet. Det trælse ved det lige nu er at der er en periodisk fejl i min afspiller i den venstre kanal. Så det er ikke blevet til det helt store endnu. Det er med at lytte løs når det tér sig ordentligt. Lige nu suser det bare derud af. Det er ikke helt optimalt, da jeg i RCA har monteret et Vdh 501 Hybrid. Det lyder jo ikke helt ligesom MCD501, men jeg vil mene at balanceret en nok mere den "pæne dreng", med RCA er der mere i toppen, men bunden vil jeg mene at Balanceret har mere styr på. Om det skyldes kablet skal jeg endnu lade være uvist. Får et til låns til at teste med i næste uge. Som det ser ud lige nu, er balanceret "nemmere" at lytte til, men nu må vi se med MCD501 med RCA monteret, til en A/B test. Så endnu har jeg ikke helt fundet "side", men det kommer jo nok.
__________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Nobody, jeg har selvt tidligere haft et sæte PR/ PA 100, selvfølgelig så stort som dit, men jeg kørte med XLR kobling.
Jeg havde et Argento silver XLR kabel på og det var efter min overbevisning meget bedre med mere overskud, bredere lydbillede, musikalitet og ikke mindst flere detaljer end da jeg prøvede at køre med den "almidelige" RCA indagng med et Argento sølvkabel.
Der er jo iøvrigt også dem der mener at hvis man kører balanceret skal man gøre det hele vejen, altså også ud til signalkilden.
Ingen tvivl om at det er et holdningsspørgsmål.
Venligst
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
hej Nobody,
Der er jo iøvrigt også dem der mener at hvis man kører balanceret skal man gøre det hele vejen, altså også ud til signalkilden.
Venligst
|
|
|
Jeg er ikke lige helt med på hvad du mener her. Min DVA250B kører balanceret til min IA255B (integreret). B´et i Thules grej står for balanceret. Så jeg skal bare have et sæt kabler. __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener, vist også skal køre balanceret mellem cd afspilleren og Thule sættet!!!
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
| Jeg mener, vist også skal køre balanceret mellem cd afspilleren og Thule sættet!!! |
|
|
Jamen det gør jeg også balanceret XLR -> XLR fra afspiller til forstærker. Det er ikke et for/effekt sæt jeg har. Det er bare en integreret forstærker __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ups sorry, så er du jo allrede godt hjulpet.... hmmm man skal da også læse det hele  Igen, jeg ville køre balanceret og ikke mindst ville jeg vælge et Argento sølvkabel, eller alternativt et i kobber!?! Venligst Igen, jeg tror at det er et spørgsmål om religion, men det er jo kun min ydmyge holdning.... Venligst
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare iorden. Vi kan alle fejle 
Jeg har lige haft afspilleren åben. Så at der var et stik til Digit II kortet der ikke sad helt som det skulle. "YES" tænkte jeg. Så nu kører det bare..., men NEJ
Efter den havde været i stdby 2 gange, var lyden kun i højre side igen. Så den må en tur til rep. desværre. __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
hej Nobody, jeg har selvt tidligere haft et sæte PR/ PA 100, selvfølgelig så stort som dit, men jeg kørte med XLR kobling.
Jeg havde et Argento silver XLR kabel på og det var efter min overbevisning meget bedre med mere overskud, bredere lydbillede, musikalitet og ikke mindst flere detaljer end da jeg prøvede at køre med den "almidelige" RCA indagng med et Argento sølvkabel.
Ingen tvivl om at det er et holdningsspørgsmål.
Venligst
|
|
|
Anders Thule har også være slem til at bruge ringe opamps 5532/5534 i alle single-ended udgange. Kører man af en eller anden grund "singel-ended" ud af en Thule, så vil nogle bedre opamps være anbefalet. På Thules egne produkter er balanceret drift at fortrække, hvorfor ellers købe Thule? Ellers kunne en Holfi være mere spændende som "single-ended" forstærker.
Mvh
Peter __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nobody skrev:
Det er bare iorden. Vi kan alle fejle 
Jeg har lige haft afspilleren åben. Så at der var et stik til Digit II kortet der ikke sad helt som det skulle. "YES" tænkte jeg. Så nu kører det bare..., men NEJ
Efter den havde været i stdby 2 gange, var lyden kun i højre side igen. Så den må en tur til rep. desværre. |
|
|
Jeg har haft Thule, men er gået bort fra det fordi det til tider er noget usatbilt. Faktisk har jeg lige skiftet amp og overvejde kraftigt en som din, men jeg turde ikke helt. Ingen tvivl om at når det spiller, spiller det ypperligt, men det koster i mine øjne det blege at reperere på. Ikke for at være på tværs.... Venligst __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville umiddelbart mene, at ved korte ledningsstræk, som i hjemme hifi, burde ubalanceret lyde bedst, da det springer et trin over, som ikke gør noget gavnligt for lyden.
Vi professionelle bruger balanceret over hele linien, men det er også kun for ikke at få problemer med støj ved ledningstræk på 10-200 meter el. lign. Til hjemmehifi tror jeg ikke på nogen nævneværdig forbedring, og muligvis en forringelse, så længe man bruger signalkabler på 1-2 meter og ikke har en transformerstation liggende i baghaven. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 06 Maj 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man så tale om ægte balanceret drift, når det balancerede kabel kun har 2 leder til + og - ?
L
|
| Til top |
|
| |
Champ Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inkluderer "aegte" balanceret balanceret fra signalkilde til preamp, eller mener i bare mellem forstaerkerne? __________________ /Stefan
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Ligesom balanceret drift kommer fra den professionelle verden, så er jeg også skiftet til professionelle kabler, og jeg skifter ikke tilbage!
|
|
|
Enlighten us, please..! :-)
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
hej Nobody,jeg har selvt tidligere haft et sæte PR/ PA 100, selvfølgelig så stort som dit, men jeg kørte med XLR kobling.Jeg havde et Argento silver XLR kabel på og det var efter min overbevisning meget bedre med mere overskud, bredere lydbillede, musikalitet og ikke mindst flere detaljer end da jeg prøvede at køre med den "almidelige" RCA indagng med et Argento sølvkabel.Der er jo iøvrigt også dem der mener at hvis man kører balanceret skal man gøre det hele vejen, altså også ud til signalkilden.Ingen tvivl om at det er et holdningsspørgsmål.Venligst
|
|
|
pr100 og Pa100 er ikke balancerede. Preampen har bare et ekstra lille opamp trin der laver et differentieret udgangsignal. Så det du har lyttet på med XLR kablerne er blot en ekstra lang signalvej...
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
mn1974 skrev:
hej Nobody,jeg har selvt tidligere haft et sæte PR/ PA 100, selvfølgelig så stort som dit, men jeg kørte med XLR kobling.Jeg havde et Argento silver XLR kabel på og det var efter min overbevisning meget bedre med mere overskud, bredere lydbillede, musikalitet og ikke mindst flere detaljer end da jeg prøvede at køre med den "almidelige" RCA indagng med et Argento sølvkabel.Der er jo iøvrigt også dem der mener at hvis man kører balanceret skal man gøre det hele vejen, altså også ud til signalkilden.Ingen tvivl om at det er et holdningsspørgsmål.Venligst
|
|
|
pr100 og Pa100 er ikke balancerede. Preampen har bare et ekstra lille opamp trin der laver et differentieret udgangsignal. Så det du har lyttet på med XLR kablerne er blot en ekstra lang signalvej... |
|
|
Tænk sig, det troede jeg virkelig - så er jeg blevet snydt godt og vel alle årene. Godt at denne misforståelse kom frem. Mine øre syntes at det lød godt, men jeg kan da se at jeg skal til at ratificere alle mine udtalelser om Thule og det at bruge balanceret/ ikke balancerede udgange. __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |