Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forstærker er brændt af, info ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spademand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er lidt nervøs da jeg netop lige har brændt min nye forstærker af. Det er en spritny Denon 2311 som er købt i hifiklubben. De har så også fået den igen og den er sendt til reperation. Jeg har tidligere haft en denon 1803 som har kunnet spille både DALI Concept 8, med center og baghøjtalere monster højt op uden problemer. Den stod så af efter en 8-9 år.

Jeg har kun haft min forstærker i en lille måned og den har ikke kunnet spille ret højt i forhold til min gamle uden at den går i protection mode. Og det er endda kun i stereo. Derfra kan jeg hurtigt tænde den igen men jeg må jo skrue ned for at den ikke gør det igen. Jeg var nede i hifiklubben og spørge, hvor en montør sagde til mig at det ikke var normalt da han lige havde set en 2310 (tilsvarende bare uden 3d) kunnet spille de samme højtalere (concept 8) op til DB niveau 0 uden problemer, hvor min går ned omkring -15 / -10.
Det skal lige siges at jeg har haft blæser på hver gang jeg har spillet højt.

Jeg har desværre ikke 100 % styr på hvad en forstærker bør og skal klare. Men måske kan nogle af Jer belyse emnet lidt. Jeg holder nogle gange fester hvor der kommer drøn på og vil jeg jo selvfølgelig også gerne have med min nye forstærker uden at det går ud og forstærkeren. Det virker som om medarbejderne i den lokale Hifiklub ikke har 100 % styr på det, derfor håber jeg på at I kan belære mig lidt så jeg bedre ved hvor jeg står hvis de nu vil give mig en regning på reperationen.

Venlig hilsen
Lars Bloch Jensen

Til top Vis Spademand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spademand

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Spademand skrev:

Jeg var nede i hifiklubben og spørge, hvor en montør sagde til mig at det ikke var normalt da han lige havde set en 2310 (tilsvarende bare uden 3d) kunnet spille de samme højtalere (concept 8) op til DB niveau 0 uden problemer, hvor min går ned omkring -15 / -10.

Så enkelt er det desværre ikke. Hvor højt du kan skrue op afhænger også af signalkilden og den musik du spiller. Hvis din cd-afspiller f.eks. afgiver et væsentlig kraftigere signal end den han har hørt, vil din receiver slå fra tidligere. Nogle cd´er kan også være indspilllet kraftigere end andre. Hvis du bruger en pc som signalkilde kan signalet være ret kraftigt, men kan dog reguleres softwaremæssigt.

Du bør kontrollere dine højttalerkabler især hvis de er uden stik. Bare en enkelt tynd kobbertråd der rører stel kan være årsagen. Teoretisk set kan der også være en fejl i en af dine højttalere, hvilket dog er usandsynligt hvis de ellers spiller ok.

Det mest sandsynlige er dog at du simpelthen spiller for højt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Den forstærker burde kunne trække dine dalier rigeligt. Jeg tænker at det er dine ører eller højtalerne der står af før din forstærker. Jeg kan se at de ikke er de tungeste højtalere at skulle trække, de har en følsomhed på 90 db.
hvir den kun er en måned gammel, så skal garantien gælde.
med mindre at du har kommet til at kortslutte forstærkeren, ved at plus og minus på højtaler ledningen har rørt hinanden?

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

hvis du bruger et af de standard signalkabler ("lakridser") der følger med til fx diverse billige afspillere, vil du nok også få fordel af at investere i et bedre (gerne brugt).

Det vil måske også have den ekstra bonus at du ikke skal skrue op for bas og ned for diskant ved lav lydstyrke og omvendt ved højere lydstyrker...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Spademand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Og igen får jeg forskellige inputs med om forstærken burde kunne eller ikke burde kunne. Men den har jo selv slået fra de første 3-4 gange men den sidste gang gav det et ordentlig flump og så kunne den ikke tænde igen. Der skulle vist også være to forskellige advarsler på forstærkeren. Blinker den rødt langsomt er det pga varme, og blinker den hurtigt er det pga en løs ledning på der ikke får kontakt  eller fordi den simpelthen ikke kan trække det. De første gange var det nr 2 og de sidste gange var det nr 1.

Det virker bare underligt at den ikke sidste gang også bare slukkede automatisk for at beskytte sig selv som den jo har gjort før.

Jeg har desuden efterfølgende kontroleret alle ledninger som alle har de der små metal stik sat på. Og der var ingen som havde løse kobberledninger.

Jeg bruger optisk lydkabel hvor winamp står på 80% og har de billige højtalerkabler fra HIFI klubben som er nogenlunde tykke.

Tak for jeres input iøvrigt.

Til top Vis Spademand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spademand

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

hmmm. mon ikke at der er gået en sikring i forstærkeren. Det burde der sidde i de lidt dyere og nyere modeller, siger jeg uden egentlig at vide noget om Denons produkter, men de sidste 4-5 forstærkere jeg har haft har der siddet 2 sikringer i som sprang når den blev overbelastet, som man så kunne skifte.
Jeg håber at det bare er det der er problemet

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Spademand skrev:

Og igen får jeg forskellige inputs med om forstærken burde kunne eller ikke burde kunne. Men den har jo selv slået fra de første 3-4 gange men den sidste gang gav det et ordentlig flump og så kunne den ikke tænde igen. Der skulle vist også være to forskellige advarsler på forstærkeren. Blinker den rødt langsomt er det pga varme, og blinker den hurtigt er det pga en løs ledning på der ikke får kontakt  eller fordi den simpelthen ikke kan trække det. De første gange var det nr 2 og de sidste gange var det nr 1.

Det virker bare underligt at den ikke sidste gang også bare slukkede automatisk for at beskytte sig selv som den jo har gjort før.

De forskellige svar skyldes nok at det er svært for os at vurdere hvor højt du egentlig spiller. Når Søren N skriver at "den burde kunne trække dine højttalere rigeligt", er det jo ikke sikkert at det er rigeligt for dig. Du skriver jo selv at du vil spille "monster højt" til fester og at du også har brændt din tidligere forstærker af. At det tog noget længere tid med den første kan være tilfældigt. Vi ved heller ikke hvilken musik du spiller og kender ikke kvaliteten. MP3-musik kan variere meget i kvalitet hvilket også kan være medvirkende, hvis det er MP3 du bruger. Så selvom Søren N og jeg har givet ret forskellige svar, kan vi faktisk godt være enige. Vi har bare svært ved at vurdere hvor meget du egentlig presser din receiver udfra din beskrivelse.

Hvis sikringskredsløbet i en forstærker aktiveres skal man tage det som en advarsel om at man har været tæt på at brænde sin forstærker af. Det betyder at du skal undgå at bringe den i samme situation igen, da der absolut ikke er nogen garanti for at det ikke kan gå galt. Du har bare været heldig de første gange.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
hmmm. mon ikke at der er gået en sikring i forstærkeren. Det burde der sidde i de lidt dyere og nyere modeller, siger jeg uden egentlig at vide noget om Denons produkter, men de sidste 4-5 forstærkere jeg har haft har der siddet 2 sikringer i som sprang når den blev overbelastet, som man så kunne skifte.
Jeg håber at det bare er det der er problemet

Ja, det er normalt, men det er heller ingen garanti. Der kan gå meget stor strøm i en LF-udgang, især når noget går galt. Sikringerne sidder der primært for at forhindre "katastrofen" i at udvikle sig i tilfælde af fejl. Sikringerne går jo som følge af en for høj strøm. D.v.s. at strømmen er for høj inden de går og dermed har der også gået en for høj strøm i transistorer m.m. så de kan tage skade inden sikringerne når at gå. Så du har også været heldig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes