Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 02:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyngdorf RoomPerfect RP-1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
golfdane skrev:
Friman skrev:

1. Målinger skal foretages ved højt lydniveau, og ikke bare som RP foreslår. Der skal skrues op til minimum hvad der svarer til kl.12 på forstærkeren, eller hvad man nu synes er "sikkert" for enhederne.

2. Udover vilkårlige placeringer af mikrofonopstillinger i rummet når man måler, så skal man også variere MEGET i det lodrette plan. Altså helt oppe under loftet, og helt nede ved gulvniveau, (10-20cm fra fladerne) udover rundt i normal lyttehøjde.

3. Mål aldrig tættere end 1m fra højttalerne, og aldrig bag dem!

Ovenstående giver LANGT bedre resultater end, hvis man bare kører målinger med "forslået volume niveau", og med samme højde placering i det lodrette plan, som mange har tendens til at gøre...

Hvis ikke i har gjort det med nuværende målinger, så prøv ovenstående en gang...

Derudover så har jeg selv erfaret, at RP lærer mange procent hurtigere ved målinger i hjørner og langs flader omkring selve lyttepositionen (forudsat at man sidder tæt på vægge/hjørner), og den på den måde bliver bedre til at kompensere for kamfiltereffekt, og det endda med færre målinger end det normalt vil tage, at opnå de gyldne miniumum 90%.

1000 tak. Jeg skal alligevel have lavet en ny måling p.g.a. et møbel mindre (et skab bag den ene højttaler), og jeg har i hvert tilfælde ikke "spillet" højt "nok".

Er ellers overordentlig tilfreds med hvad den gør med den nuværende indstilling. Væsentlig dybere soundstage og præcision på alle leder. Anslag er helt super, uanset om det er en bas, klaver eller en guitar.

Velbekomme...

Og ja, jeg ville ikke kunne lytte til musik derhjemme uden den, nu hvor jeg har hørt hvad den gør ved tingene....

Du kan jo lige melde tilbage når du har udført de nye målinger, og så fortælle om du mener det har gjort en forskel....?

Har nu kørt en ny setup. Tidligere sagde DPA-1'eren, at Room Correction Factoren var 10%. Den er nu 13% (men der er også lidt mere asymmetri i den akustiske belastning bag højttalerne). Har stadig en uhyggelig præcision (bare lyt til Drum Boogie på Jazz at The Pawnshop), men har fået den dynamik tilbage jeg synes at kunne huske fra mit gamle Holfi (Drum Duo, Marilyn Mazur fra en af HF's discs). Roger Waters' Amused to Death for pelsen til at stå på armene. Da telefonen ringer i slutningen af "What God Wants" (track 10), ville jeg med garanti have rejst mig, hvis ikke det var fordi vores ringetone ikke er i nærheden af at ligne. Til gengæld synes jeg at Q-Phase effekterne ikke er helt så markante (før havde jeg næsten 180 graders perspektiv på denne plade).

Det er dog i bas området at forskellen er mest markant. Bedre kontrol og kan spille klart højere (godt naboen er på ferie) uden at rummet går i selvsving.

Tror det er på tide at invitere Holbæk Pipe Band ind

Havde 93% Room Knowledge efter 5 målinger, inkl. Focus positionen. Tog alligevel en ekstra og nåede 98%.
Pønser dog på at få mere symmetri, ved køb af 2 reoler som havner i hjørnerne, og som kommer til at huse CD'ere, LP'er, bøger og DVD/Blu-rays.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Friman skrev:
golfdane skrev:
Friman skrev:

1. Målinger skal foretages ved højt lydniveau, og ikke bare som RP foreslår. Der skal skrues op til minimum hvad der svarer til kl.12 på forstærkeren, eller hvad man nu synes er "sikkert" for enhederne.

2. Udover vilkårlige placeringer af mikrofonopstillinger i rummet når man måler, så skal man også variere MEGET i det lodrette plan. Altså helt oppe under loftet, og helt nede ved gulvniveau, (10-20cm fra fladerne) udover rundt i normal lyttehøjde.

Ovenstående giver LANGT bedre resultater end, hvis man bare kører målinger med "forslået volume niveau", og med samme højde placering i det lodrette plan, som mange har tendens til at gøre...

Hvis ikke i har gjort det med nuværende målinger, så prøv ovenstående en gang...

Derudover så har jeg selv erfaret, at RP lærer mange procent hurtigere ved målinger i hjørner og langs flader omkring selve lyttepositionen (forudsat at man sidder tæt på vægge/hjørner), og den på den måde bliver bedre til at kompensere for kamfiltereffekt, og det endda med færre målinger end det normalt vil tage, at opnå de gyldne miniumum 90%.

1000 tak. Jeg skal alligevel have lavet en ny måling p.g.a. et møbel mindre (et skab bag den ene højttaler), og jeg har i hvert tilfælde ikke "spillet" højt "nok".

Er ellers overordentlig tilfreds med hvad den gør med den nuværende indstilling. Væsentlig dybere soundstage og præcision på alle leder. Anslag er helt super, uanset om det er en bas, klaver eller en guitar.

Velbekomme...

Og ja, jeg ville ikke kunne lytte til musik derhjemme uden den, nu hvor jeg har hørt hvad den gør ved tingene....

Du kan jo lige melde tilbage når du har udført de nye målinger, og så fortælle om du mener det har gjort en forskel....?

Har nu kørt en ny setup. Tidligere sagde DPA-1'eren, at Room Correction Factoren var 10%. Den er nu 13% (men der er også lidt mere asymmetri i den akustiske belastning bag højttalerne). Har stadig en uhyggelig præcision (bare lyt til Drum Boogie på Jazz at The Pawnshop), men har fået den dynamik tilbage jeg synes at kunne huske fra mit gamle Holfi (Drum Duo, Marilyn Mazur fra en af HF's discs). Roger Waters' Amused to Death for pelsen til at stå på armene. Da telefonen ringer i slutningen af "What God Wants" (track 10), ville jeg med garanti have rejst mig, hvis ikke det var fordi vores ringetone ikke er i nærheden af at ligne. Til gengæld synes jeg at Q-Phase effekterne ikke er helt så markante (før havde jeg næsten 180 graders perspektiv på denne plade).

Det er dog i bas området at forskellen er mest markant. Bedre kontrol og kan spille klart højere (godt naboen er på ferie) uden at rummet går i selvsving.

Havde 93% Room Knowledge efter 5 målinger, inkl. Focus positionen. Tog alligevel en ekstra og nåede 98%.
Pønser dog på at få mere symmetri, ved køb af 2 reoler som havner i hjørnerne, og som kommer til at huse CD'ere, LP'er, bøger og DVD/Blu-rays.

Skal det så forståes sådan, at det er grundet "mine" forslag at ovenstående forbedringer er fremkommet, eller har du gjort andre tiltag...?

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
golfdane skrev:
Friman skrev:
golfdane skrev:
Friman skrev:

Velbekomme...

Skal det så forståes sådan, at det er grundet "mine" forslag at ovenstående forbedringer er fremkommet, eller har du gjort andre tiltag...?

Skal igang med en ny korrektion (igen), da de planlagte 2 reoler nu er installeret. Har også fiflet lidt med toe-in og afstand til bagvæg/reol.

Men ja, det at skrue højere op end det der foreslås, havde en positiv indflydelse på dynamikken.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Juni 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Glemte iøvrigt at sige mht. hvis man kører 2+2 system så er det meget vigtigt at man angiver den eksakte afstand fra sub til fronthøjttaler under "Delay". Herfor gælder følgende:

1. Den angivne afstand skal være målt fra lytteposition (midten af hovedet faktisk) til midten af membranen på både subben, og den enhed som nu deles imellem på fornthøjttaleren. Det er mucho importante at det er til midten af enhederne, og IKKE blot til kabinetforkant. Fx. sidder enheden jo langt tilbage i kabinettet på Lyngdorfs egne subber, så der er afstandsforskellen nødvendig at tage højde for! Hvis ikke dette måles og indtastes korrekt, så "faser" systemet ikke korrekt!
  2. Mht. nøjagtigheden i målingen, så kan det være besværligt med en tommestok eller lignende. Jeg brugte et lasermål, så jeg kunne sidde i sweetspot og pege direkte ind i de enheder der deles imellem, og på den måde få et 100% eksakt mål! Det kan selvfølgelig være svært hvis enheden (typisk på subben) sidder inden i kabinettet, men så må man pege med lasermålet til kabinetkanten, og så selv lægge det sidste stykke til, så man får midten af enheden inden i subben.

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 August 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet ret lun på en RP-1 efter at have læst reviews og læst denne tråd.

Kører lige nu med rum "korrektion" gennem min receiver, og har derudover en sub-eq (svs as-eq1)

Min stue er 9x4m og jeg spiller i den ene ende på 4x4m på tværs. Stuen er med trælofter, trægulve og ligger på 1. sal i en gammel ejendom. Væggene er vandskurede, og den ene endevæg er med granitfliser på. En meget hårdt rum, men med bløde lofter/gulv.

Selv med 2 subs og korrektion på dem, og korrektion gennem receiveren på fronterne, lyder det som noget rod.

Hvad gør jeg så nu?

Jeg ser en del film, og kører med de 2 subs på LFE kanalen. Er det rigtig forstået at med RP-1 kan/skal jeg køre 2+2 med fronterne/subberne.

Hvordan skal det hele sættes sammen?

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
Jeg er blevet ret lun på en RP-1 efter at have læst reviews og læst denne tråd.

Kører lige nu med rum "korrektion" gennem min receiver, og har derudover en sub-eq (svs as-eq1)

Min stue er 9x4m og jeg spiller i den ene ende på 4x4m på tværs. Stuen er med trælofter, trægulve og ligger på 1. sal i en gammel ejendom. Væggene er vandskurede, og den ene endevæg er med granitfliser på. En meget hårdt rum, men med bløde lofter/gulv.

Selv med 2 subs og korrektion på dem, og korrektion gennem receiveren på fronterne, lyder det som noget rod.

Hvad gør jeg så nu?

Jeg ser en del film, og kører med de 2 subs på LFE kanalen. Er det rigtig forstået at med RP-1 kan/skal jeg køre 2+2 med fronterne/subberne.

Hvordan skal det hele sættes sammen?

Uanset hvad du gør, kan RP ikke korrigere for reflektionerne som hårde vægge giver.

RP kan korrigere delvist for uheldige rumresonanser (booms), men ikke særlig godt for flutter ekko (det der ofte kommer med hårde vægge (prøv at klappe og lyt til reflektionerne der kastes mellem to parallelle vægge)). Brug lidt tid på at dæmpe væggene, f.eks. med billeder på lærred (med ramme, så kan man smide lidt dæmpningsmateriale på bagsiden).

Jep, du kan køre 2+2 med fronter og sub. Har ikke selv sub, men hvis jeg havde 2, var det sandsynligvis det jeg ville gøre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes