Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2026 | 18:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor valg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Da jeg er blevet træt af at ikke kunne finde fladskærms fjernsynet jeg gerne vil have så er det blevet noget mere indelysende at anskaffe mig en projektor... Jeg har en i forvejen en gammel Sony CS5 SVGA

Men jeg har kigget på nogle forskellige og det evig spørgsmål om DLP og LCD er jeg stadig ikke kommet over... DLP lyder da interessant på sortniveaut billede kvaliteten i det hele taget, men opløsningen er lavere og så er de sku dyre... I stuen er der en siddeafstand på 4-5,5M en af grundene til at jeg syntes at en projektor er smart...

Kravene:

Billede skal sjovt nok være godt...

Min. 720p med HDMI indgang

Må ikke larme synderligt meget da den jeg har nu larmer så det kan blive irriterende når man ser film.

Ville helst holde beløbet i 25-30k men jeg ser sådan på det at 40k godt kan blive brugt hvis de krav jeg stiller ikke lige er til at opfylde...

Jeg er en af de personer som ved hvad jeg vil have, og jeg gider ikke en halvfærdig løsning til 25k hvis det jeg vil have koster 45.000 men der er jo en grænse på hvad pengepungen maks. rækker til...

Til top Vis Notorious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Notorious

Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Notorious skrev:

Da jeg er blevet træt af at ikke kunne finde fladskærms fjernsynet jeg gerne vil have så er det blevet noget mere indelysende at anskaffe mig en projektor... Jeg har en i forvejen en gammel Sony CS5 SVGA

Men jeg har kigget på nogle forskellige og det evig spørgsmål om DLP og LCD er jeg stadig ikke kommet over... DLP lyder da interessant på sortniveaut billede kvaliteten i det hele taget, men opløsningen er lavere og så er de sku dyre... I stuen er der en siddeafstand på 4-5,5M en af grundene til at jeg syntes at en projektor er smart...

Kravene:

Billede skal sjovt nok være godt...

Min. 720p med HDMI indgang

Må ikke larme synderligt meget da den jeg har nu larmer så det kan blive irriterende når man ser film.

Ville helst holde beløbet i 25-30k men jeg ser sådan på det at 40k godt kan blive brugt hvis de krav jeg stiller ikke lige er til at opfylde...

Jeg er en af de personer som ved hvad jeg vil have, og jeg gider ikke en halvfærdig løsning til 25k hvis det jeg vil have koster 45.000 men der er jo en grænse på hvad pengepungen maks. rækker til...

Prøv at tjekke Optomas HD80 model ud. 1920x1080P, DLP, kanon sort niveau, 2 HDMI indgange, lysstærk. SØg evt. på Avsforum.com på den, helt ny model. Jeg ved de har den til test i HFK. på åboulevarden lige PT. Forventet prisleje ca.22000-23000,-

Overvejer selv kraftigt at købe den

Til top Vis Benjaminx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjaminx

johannesen_f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du er i 45k. prislejet, så ville jeg tjekke JVC JVC DLA-HD1 ud. Er nok det bedste i øjeblikket for os dødelige, har dog ikke selv set den men folk kan generelt ikke få armene ned over denne kværn. Har set det næst bedste, som er Sony Perl, denne kastede et rigtigt fint billede, men den var konvergeret elendigt og det er helt sikkert noget jeg ikke vil kunne leve med. Så JVC er helt klart mit bud. Men men, hvis jeg var dig, så vil jeg nok slå koldt vand i blodet ca 2 mdr. endnu. Infocus kommer nemlig til efteråret med IN86 og den har nogle temmeligt gode specs og alt andet lige vil den være med at presse prisen yderligere ned. Der kommer sikkert også en hel del andre på markedet og det er kun til din fordel. Så vendt lige lidt, det er vel egentlig mit bedste råd.
Til top Vis johannesen_f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johannesen_f

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Okay, men den HD80 ser sku rigtig god ud, derudover så har jeg læst nogle få test af den og umiddelbart skulle den være fantastisk specielt til prisen... Men nu må man se hvad den rammer af pris...

Derudover så har jeg godt nok et lærred lige nu, men aner ikke hvad det er for et gammelt 4:3  Så jeg skal nok også ud og have sådan et, nogle forslag, jeg ved godt det kommer anpå projektoren, men hvis jeg køber HD80'ern hvad ville så være godt, har kigget på et Stewart lærred, det koster nu en del, men hvis det er godt...

Okay ifølge projektorberegningen på cso.dk så siger den at jeg skal have et 82", da projektoren er ca. 4m væk og det er mindstebillede som så giver 82" i 16:9... Passer det meget godt?

johannesen_f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juli 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Optoma plejer at lave nogle gode projektorer så dem går man aldrig helt galt i byen med. Der var en del snak omkring varmeudvikling som forringede pærens levetid betragteligt på de tidligere modeller, jeg er ikke klar over om det er løst på HD80. 

Mht. til lærred valg, så er det altid monster svært. Jeg var selv så heldig at falde over et brugt Stewart Sudiotek 130 fastramme lærred til 2.500 kr. for et års tid siden. Det er ihvertfald et rigtigt godt lærred, men jeg syntes de er pænt dyre (læs for dyre) når man skal købe dem fra ny. Før det havde jeg et Dalite rullelærred, det virkede egentlig også fint nok, men kvaliteten af dugen kontra et studiotek lærred er uden sammenligning.

Personligt ville jeg selv vælge et lærred der lige er en bønne større end de 82". Man vender sig rigtigt hurtigt til den størrelse og det ender som regel med at mer vil ha mer. :)

Jeg har selv kørt med en CRT projektor i mange år og i den verden er en gain værdi på 1,3 nærmest en gylden standard. Jeg mener at have læst at mange foretrækker en gain på 1,3 indenfor DLP/LCD også. Så det er nok i den størrelsesorden du skal op i. For at gøre sagen endnu mere vanskelig så er det langt fra alle producenter som lever op til den proklamerede gain værdi, ofte er den en del lavere.

Alt i alt afhænger det af øjnene der ser. Ved et skift fra mit Dalite lærred til et Studiotek 130 oplevede jeg ikke "hold kæft det er fe´ det her". Der var en forskel bestemt, men forskellen var dog ikke overvældende. Farverne og lyset var bedre, men det var bestemt ikke nogen aha oplevelse som man kunne forvente af et produkt der koster 10 gange så meget. Havde jeg betalt top dollar for lærredet ville jeg nok have været lidt skuffet. Men på den anden side så ser det p***e godt ud når det er hængt op.

Valget af lærred afhænger også meget af hvor mørkt du kan få det i dit rum. Har du meget lysindfald ja så er et high gain screen med en snæver viewing cone nok det du skal se på.

Hvis jeg var dig ville jeg nok købe et forholdsvis billigt lærred til en start (søg evt. efter et brugt i god stand). Søg lidt på avsforum.com og kig lidt på hvad andre folk har valgt til lige netop den type projektor. 

Til top Vis johannesen_f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johannesen_f

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har allerede et lærred, ville dog ud efter et bedre et i forhold til det jeg har...

Jeg har ikke set HD80 endnu, men regner jeg da meget med at jeg gør, men ud fra reviews (som  er det eneste jeg kan bruge til noget pt da jeg ikke har set den) så skulle den være meget god og specielt til prisen, og hvis den rammer de ca. 25-30.000 ville den ligge i et rigtig godt prisleje efter min pengepung og så kunne jeg muligvis købe et nyt lærred med ved siden af Kan ikke huske størrelsen på mit billede lige nu, men det er udemærket til mig.

Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Tag et smut forbi Hi fi klubben på Åboulevarden og se den, den er rigtig fed. Mener som sagt de sagde prisen ville blive 22000,-.

Stewart laver rigtig lækre lærreder, ved ikke hvad prisen er for deres Firehawk o. l . Men eller en lidt billigere løsning kunne være Quality screen/ Da Lite/ Lissau.

Kører selv med 92" 16:9 Lissau med grå dug Tab tensien. Koster ca 14000 med motor og er godt tilfreds.

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

mit lærredsstørrelse er pt 71" i 16:9 dog kan det blive meget større, men på bekostning af billedekvaliteten...

tilsydeladende koster et stewart i 82" 12.295 og i 92" 14.095

Hvis den koster 22.000 vil den da være noget billig, må jeg sige...

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Juli 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Benjaminx skrev:

Tag et smut forbi Hi fi klubben på Åboulevarden og se den, den er rigtig fed. Mener som sagt de sagde prisen ville blive 22000,-.

HFK har HD80 hængende, men gætter på hvad prisen bliver? Hvis HD80 er på markedet må prisen da være fastsat?  - Men 22k lyder (for) billigt, idet HD81 koster 35k.

Benjaminx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
Benjaminx skrev:

HFK har HD80 hængende, men gætter på hvad prisen bliver? Hvis HD80 er på markedet må prisen da være fastsat?  - Men 22k lyder (for) billigt, idet HD81 koster 35k.

Som jeg har forstået har de den til test, for at se om den er i orden, der er jo et par ganske kompetente Projektor drenge der render rundt derinde. Den er hvist nok ikke valgt ind i HFK sortiment endnu, men hvis den bliver, hvilket alt tyder på, skulle prisen være 22K. Passer  også meget godt da den fås flere steder i USA til $2700.

Jeg ved ihvertfald, efter det jeg så derinde, bliver HD 80 min nye projektor, opgraderet fra Sanyo Z4.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Benjaminx skrev:

Som jeg har forstået har de den til test, for at se om den er i orden, der er jo et par ganske kompetente Projektor drenge der render rundt derinde. Den er hvist nok ikke valgt ind i HFK sortiment endnu, men hvis den bliver, hvilket alt tyder på, skulle prisen være 22K. Passer  også meget godt da den fås flere steder i USA til $2700.

Ja, Boris plejer at vide hvad der er værd at vide om projektorer. Ved ikke om HFK på Åboulevarden har andre "projektornørder" .

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Tænkte på noget, hvad med ophæng hvor får man fat i sådan et til en Optoma ?

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Notorious skrev:

www.av-connection.dk sælger bl.a. nogle voegels ophæng, super lækre. Ellers lav et selv

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Har lavet et simpelt ophæng til min gamle Sony, men det er nu ikke lige så pænt eller nok ikke så sikkert... :

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Jeg har ikke selv undersøgt prisen på den endnu, men det lyder rigtigt nok - HD 81 leveres jo med separat scaler (som i løs vægt koster over halvdelen af den samlede pris...), og er i et bedre chassis. HD80 er såvidt jeg kan vurdere groft sagt en HD70 med en 1080P chip. Dvs. optikkens kvalitet og ikke mindst signalbehandlingen, vil formentligt være et pænt stykke fra HD81.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Jeg har ikke selv undersøgt prisen på den endnu, men det lyder rigtigt nok - HD 81 leveres jo med separat scaler (som i løs vægt koster over halvdelen af den samlede pris...), og er i et bedre chassis. HD80 er såvidt jeg kan vurdere groft sagt en HD70 med en 1080P chip. Dvs. optikkens kvalitet og ikke mindst signalbehandlingen, vil formentligt være et pænt stykke fra HD81.

Ja, jeg har godt lagt mærke til den udenlanske prissætning på HD80 og HD81. HD80 indeholder Pixelworks billedechip, mens HD81 har Gennum VXP, så de 22k er nok meget godt ramt after all.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Notorious skrev:

Du kan prøve at høre din forhandler om, hvilket beslag han selv bruger . Men ellers er der flere producenter af loftbelag til projektorer. Selv har jeg dårlig erfaring med SMS beslag, så dem synes jeg, at du skal undgå. SMS beslaget kunne ikke holde projektoren ordentlig på plads, så jeg måtte ofte manuelt rette på projektoren.

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Gerdes skrev:

Med andre ord HD81 er vejen frem og HD80 er en man skal glemme ?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Notorious skrev:
Med andre ord HD81 er vejen frem og HD80 er en man skal glemme ?

HD80 er på papiret en "skrabet" projektor i forhold til HD81. Med din holdning i mente fra dit første indlæg i denne tråd tror jeg ikke, at HD80 er den du skal satse på.

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Så jeg skal finde et sted med HD81, HD80 og evt. andre projektor i pris katogorien og finde ud af hvilken jeg vil finde god nok til mine behov...

Det skulle så være muligt at finde en HD80 i hifiklubben, men hvor kan man finde en HD81 vist, jeg kan kun finde e-butikker etc. med HD81...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes