| Forfatter |
|
SWULP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ, det har du nok ret i... Det er dog det eneste sted jeg har til rådighed. Rummet bliver ikke benyttet under lakeringen, og døren holdes lukket derind til hele tiden. Der luftes ud i resten af huset 24/7, så det er burde ikke påvirke indeklimaet i resten af huset.
/SWULP __________________ /SWULP
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
SWULP skrev:
|
Det er en malepude af mærket "ANZA". Den er rigtig let at arbejde med, da den er finere end en rulle. Jeg har lakeret højtalerne med 4 dele Yachtlak (Glans 95), og en del minaralsk terpentin. Således blev lakken så tynd at den kan komme rigtig ind i fineren.

Jeg har lige set ind til højtalerne her til morgen, og der er ingen helligdage. Det har vist sig at være en rigtig god måde at lakere dem på. 
|
|
|
Det vil jeg da lige overveje, for jeg har et par DIY kasser der blev færdige med finer og hele pivtøjet her i sommerferien. De mangler nemlig kun overflade finish, men jeg ville lige have dem stående i stuen et par uger, så fineren kan tilpasse sig luftfugtigheden. Havde overvejet olie eller voks, da det er noget nemmere at arbejde med, men det kunne da godt være man skulle prøve med lidt lak i stedet for... Det ser jo ret fedt ud men sådan en "dyb" lakoverflade... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
SWULP skrev:
|
Det er en malepude af mærket "ANZA". Den er rigtig let at arbejde med, da den er finere end en rulle. Jeg har lakeret højtalerne med 4 dele Yachtlak (Glans 95), og en del minaralsk terpentin. Således blev lakken så tynd at den kan komme rigtig ind i fineren.

Jeg har lige set ind til højtalerne her til morgen, og der er ingen helligdage. Det har vist sig at være en rigtig god måde at lakere dem på. 
|
|
|
Det vil jeg da lige overveje, for jeg har et par DIY kasser der blev færdige med finer og hele pivtøjet her i sommerferien. De mangler nemlig kun overflade finish, men jeg ville lige have dem stående i stuen et par uger, så fineren kan tilpasse sig luftfugtigheden. Havde overvejet olie eller voks, da det er noget nemmere at arbejde med, men det kunne da godt være man skulle prøve med lidt lak i stedet for... Det ser jo ret fedt ud men sådan en "dyb" lakoverflade...
|
|
|
Og hvorfor har vi ikke set noget til det projekt friman???? 
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
Friman skrev:
SWULP skrev:
|

|
|
|
Det vil jeg da lige overveje, for jeg har et par DIY kasser der blev færdige med finer og hele pivtøjet her i sommerferien. De mangler nemlig kun overflade finish, men jeg ville lige have dem stående i stuen et par uger, så fineren kan tilpasse sig luftfugtigheden. Havde overvejet olie eller voks, da det er noget nemmere at arbejde med, men det kunne da godt være man skulle prøve med lidt lak i stedet for... Det ser jo ret fedt ud men sådan en "dyb" lakoverflade...
|
|
|
Og hvorfor har vi ikke set noget til det projekt friman???? 
Busk
|
|
|
He he...
Puha, jeg har jo knoklet i sommerferien med det, så jeg har ikke haft tid til at lave nogen tråd herom....
Har iøvrigt ikke helt styr på det med at uploade billeder....
Må se om ikke jeg får tid til det i nærmeste fremtid. Er dog lige mødt ind efter ferie, og der er MEGA meget at lave, så det lugter allerede langt væk af overarbejde det næste lange stykke tid.... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers må jeg bare komme ned på besøg.
Det skal vel også måles når du når der til.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
husk det er vigtigt at mellem slibe mellem hver påføring brug korn 800 -1200
hvis man vil opnå den dybe og fede over flade (ala piano lakering) så regn med mindst 10 gange lakering og gerne mere.iøvrigt ville jeg nok have brugt et vandigt produkt med mal kode 00-1.den viste lak vil jeg tro er mal kode 3-2 eller mere og hvis man fortynder med terpentin stiger kode tallet væsentlig og dette kræver altså MASKE gerne med friskluft.
hjerneskade og hifi er en dårlig kompo 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
|
Ellers må jeg bare komme ned på besøg.
Det skal vel også måles når du når der til.
Busk
|
|
|
Målinger...., tjae... Ved snart ikke. De spiller fino som det er nu
Det er ikke Neeper-klon projektet hvis det er det du sad og tænkte på? Det kommer jeg først igang med hen over vinteren.
Det er sådan et par fætre http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL14WJ+XT25TG.htm i dáppolito udgaven nederst på siden. Er voldsomt overrakset over hvor godt sådan et par billige speakers kan performe! Fænomal mellemtone!!!! Valgte at flække sådan et par sammen inden jeg skal rode med "the REAL deal", for lige at høste lidt erfaringer, så man ikke står på bar bund når det virkelig gælder...
Anyway, vi skal vist ikke hi-jacke SWULP´s tråd yderligere. Vi må have fat i ham den lille og få arrangeret et lyt hos dig. Er lidt spændt på de forskellige speakers du har stående i øjeblikket..
PS: Tak til SWULP for anvisning om hvorledes man retter buler i fineren. Det har været brugt flittigt indtil jeg fik styr på limdoseringen! __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forøvrigt et super flot resultat du har fået der, det kan ikke blive andet end en smuk og virkelig velspildende højttaler du får ud af det.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for opbakningen! 
Jeg har nu lagt i 3 lag lak, og der mangler stadig mange lag. Lakken har MAL kode 2-1, så den er ikke så kras igen. Jeg giver dem et lag om dagen, så der går nogle dage endnu inden de skal poleres op. Samtidig vil jeg gerne være færdig med lakeringsarbejdet inden min søn kommer til verdenen. Konen har termin på lørdag, men har lovet at holde lidt på ham. 
Og til Friman: Show us the goodies! Opload dine billeder her: http://imageshack.us/
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mit indtryk at man får det bedste resultat hvis man sliber imellem hver lakering, men jeg har ikke selv prøvet dette endnu.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
da jeg nu læser at din kone er gravid og skal føde på lørdag skal jeg på det KRAFTIGSTE råde dig til at stoppe omgående med at bruge den lak.at du skriver at 2-1 ikke er så kras igen bunder i uvidenhed fra din side.det er absolut giftigt at indånde for gravide (og andre).det kodetal er så højt at vi malere ikke må arbejde med det.kun under meget specielle omstændigheder må det bruges og så kræver det enten udsugning eller friskluft maske.selv om du har døren lukket ind til rummet sker der en voldsom afgasning som vil fordele sig i hele huset når lakken tørrer op og når den hærder.behøves jeg at sige at du heller ikke må bruge den når den lille baby kommer hjem !!!
hvis du stadig vil bruge den lak så må du finde et andet sted uden for huset (skur el.garage) og så lade dem afhærde et par uger inden de kommer ind i huset.
iøvrigt kan jeg fortælle dig at gravide malere (gælder kun kvinder ) overhovedet ikke må komme i nærheden af det og de må også kun arbejde med vandige produkter til de er ca. 3 md. henne.så det er ikke det rene sjov det her !!
forresten skal du også lige vide at pga.alkyden vil dine ht.gulne med tiden hvilket en vandig lak ikke gør og det syntes jeg dit meget flotte projekt fortjener.
carsten
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Så er jeg nået lidt videre med mine højtalere. Jeg har fået givet soklerne 8 lag sort maling med glans 95. Der er vådslebet let mellem hvert lag, med korn 500. Det sidste lag sleb jeg med korn 1200. Herefter polerede jeg dem med lakrens, inden de fik et lag bilvoks. Jeg brugt en polermaskine til toppen af soklen, og polerede dem med en fin klud på kanterne, for at undgå at jeg kom til at slibe igennem malingen på kanterne. Malinglaget på kanten er forholdsvist tyndt, så det kræver lidt forsigtighed ikke at slibe direkte der på.

Her ligger en sokkel pudses og poleret, klar til montering:

Så skal højtalerne beklædes med dæmpefilt inden i. Det er 12mm filt, købt i Harald Nyborg, mener jeg. Filtstykkerne skal limes på blygummiet, som er monteret på alle overflader i kabinettet, så jeg fik foreslået at benytte dette klæbemiddel:

Nu med filt:  Og set indefra ;-)

Så røg basporten og terminalerne på:

- Og soklen:

Så blev frontpladen sat i. Enhederne er ikke monteret endnu, da der skal slibes en lidt bitte smule i før basserne kan gå i.

Her kan man ane mdf’en mellem toppen og læderfronten. Den vil dog blive helt skjult og tæt, når fronten bliver skruet fast. Jeg har bare lidt sat den på for syns skyld ;-)

Der går forhåbentlig ikke så længe, før jeg får udviklet et filter, så de kan komme til at gøre det de er sat i verden for:
Play sweet sweet music!
/SWULP
__________________ /SWULP
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Så fik jeg endelig proppet lidt enheder i kabinetterne. De gl. små 2 vejs højtalere står snart til at blive afløst:

Her lidt fra siden. Man kan ane at lakken er en anelse ujævn nogle steder, men det blive poleret op, når lakken er gennemhærdet.

Enhederne passer i frontpladen som fod i hose. Jeg har brugt en del timer på at slibe hullerne til basserne en lille smule større, for at kunne lægge enhederne i uden for meget vold.

Den højre er da også blevet klar!

Her et overbliksbillede af mit setup:

Det hele står noget tæt, men det er desværre de muligheder jeg har pt. Måske bliver der er dag mere plads at boltre sig på? - Boligmarkedet er jo ikke helt tosset nu.
/SWULP
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Va mæ filter? Er det ikke Ekta Grande enheder? Mon det filter kan bruges?
Edit: Dine er ganske vist 2-3 cm bredere, men måske det går alligevel...
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvad med filteret? -Det er hjørnestenen i enhver højtaler.
Jeg har benyttet de samme enheder som i Ekta Grande, men filterdiagrammet fra den kan jeg ikke genbruge. Frontbaflerne er forskellige, og vil derfor ikke opføre sig som i Ekta Grande. Jeg ved ikke synderligt meget om filterudvikling, men jeg har en halv aftale med tidligere Hifi4all medlem 'Syncronic', om at han kan hjælpe med dette. Han designede også filteret til mine første diy højtalere og det gjorde han rimeligt overbevisende. De spiller aldeles fremragende! Min plan er nu at rådføre mig på speakerbuilder's forum, om udviklingen af filteret. Efter min overbevisning er nogle af Danmarks bedste og mest entusiastiske filterudviklere samlet der.
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med projektet ser kanon godt ud.
Rigtig flot fod også. Lavede du en skabelon du fræsede efter til foden?
Fik ondt af dig da jeg kom til siden med det boblende finér! __________________
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, virkelig flot projekt.. De ligner lidt mine Euphonia ms 4 højtalere bag fra og fra siden.
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de pæne ord.
Claus_DK: Jeps, jeg lavede en skabelon på baggrund af formen af kabinettet. Herefter fræsede jeg først med et lige jern og herefter et på 45 grader. Affasningen på foden er præcis lige så stor som den på frontbaflen, for at skabe lidt symmetri.
søren N: Det er netop Dali MS4 og Sonus Faber Cremona, som har inspireret mig i designet.
/SWULP
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du vanvittig hvor de flotte. Tillykke med dem.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|