| Forfatter |
|
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har swulp været på besøg og fået målt sine højttalere, og lad mig sige det mildt, de er meget flottere i virkeligheden end på billeder. Måingerne gik også rigtig godt og vi fik simuleret et første forsøg på et filter, som er simpelt og som har en pæn kurve, vil prøve at lege videre med det, men pt en god start.

Det var lige hvad vi nåede, der kan arbejdes noget mere med det og så rettet nogen flere pukler ud, men ret godt gået på 3timer med en del snak, målinger og simulering i LspCad. Jeg vil i hvert fald hen og lege lidt mere med det. Upload af målinger kommer på speakerbuilder, så andre kan lege med det også.
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
leakker-fyr Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva har den højtaler stået dig i af pris
__________________ heeeej har brug for hjælp til sub byg
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Har siddet og leget lidt mere med simuleringerne og har faktisk fået et endnu pænere filter ud af det. Det er dog blevet 18dB på diskanten, men har fået en pænere kurve ud af det og faserne i filteret ligge endnu pænere. Husk at du på kurven ikke kan regne med det der sker under 260Hz da det er her målingerne stopper ved.
Busk
PS.: Send mig en PB med en e-mail adresse jeg kan sende til  __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 21 November 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|

Den lille ekstra spole, var den der skulle til for at få faserne til at falde 100% på plads.

Også her er det blevet et 18Dbs filter, det gav en bedre afrulning og sammespil med mellemtone filteret.

Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var en voldsom dæmpning af diskanten Jeg har bøjet mig mod bedre vidende, og nøjes nu med blot en serie modstand til dæmpning Lyder bedre
2 stk ens serie kondensatorer på diskanten, hvordan forklarer du dette besynderlige tilfælde at de skal være ens Response virker også lidt besynderlig
0.47mH i paralel med 150uf på mellemtone, spolen virker meget lille
Og mellemtonens serie spole på 0.1mH med 56uf i paralel er også meget pudsige størrelser
Jeg siger ikke at jeg er uenig, blot at jeg undrer mig
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se bort fra ovenstående, der er arbejdet mere med det og det er blevet meget bedre, men det kommer senere.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man være særdeles varsom med at sammenligne måleresultater opnået under forskellige forhold, men jeg
kunne ikke lade være med at tjekke Troels Gravesens filter
De få cm´s forskel i baffelbredde kunne godt få mig til at give TG filteret en chance som forsøg, uden at forklejne
Busk´s indsats. I alle tilfælde er det jo to forskellige tilgange, se f.eks. forskellen i nedre delefrekvens her:
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
Se bort fra ovenstående, der er arbejdet mere med det og det er blevet meget bedre, men det kommer senere.
Busk |
|
|
Ups, blev postet mens jeg skrev. Vi glæder os til nye kurver....
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Nu skal man være særdeles varsom med at sammenligne måleresultater opnået under forskellige forhold, men jeg kunne ikke lade være med at tjekke Troels Gravesens filter
De få cm´s forskel i baffelbredde kunne godt få mig til at give TG filteret en chance som forsøg, uden at forklejne Busk´s indsats. I alle tilfælde er det jo to forskellige tilgange, se f.eks. forskellen i nedre delefrekvens her:
 |
|
|
Bare rolig Jazzman det tager jeg det ikke som.
Grunden til at jeg skrev at man skulle se bort fra mit første udlæg er pga at jeg have glemt at sætte fasen til minimum, det er rette nu, og det filter jeg har nu er meget bedre, skal lige leges lidt mere med faserne, men det kommer.

__________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser spændende ud, Busk. Har du prøvet at øge seriespolen til mellemtonen lidt? Jeg ved ikke hvordan det ville
måle, men de ucoatede sliced-paper Scan-Speaks har en svag tendens til øvre "gjalden"..
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 November 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Det ser spændende ud, Busk. Har du prøvet at øge seriespolen til mellemtonen lidt? Jeg ved ikke hvordan det ville måle, men de ucoatede sliced-paper Scan-Speaks har en svag tendens til øvre "gjalden".. |
|
|
Startet forfra, da når man ikke har sat clio til minimums fase inden man overføre det til LspCad så er det ikke kun fasen men også frekvenskurven der er ret meget ved siden af. Men nu har jeg leget videre med det og fasen er næsten 100%, alså 98%, 100% kan opnås men så kommer der nogen grimme pukler ved delefrekvensen mellem bas og mellemtone.

Busk
PS.: så må jeg også hellere give konen lidt opmærksomhed  __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Efter lidt lyttetest stod det klart, at mellemtonekammeret var for småt. Lyden var klemt og tilbagetrukket. Det hjalp en del på lyden at skrue diskanten løs og lade den hænge op løst i frontbaflen. Herved lød mellemtonen en anelse mere frigjort. Den løsning var hverken nok eller særlig langtidsholdbar, så jeg besluttede at sætte en port i.
Klar på operationsbordet:

(Den skinner fint, men den er også lige blevet poleret med turtle wax ) <- No joke
Nyt hul bores med klampen i bund:

Herefter borede jeg hul i bagsiden af mellemtonekammeret, og satte min 70mm jet-set port i. Røret skulle have et bøjeligt led, for at forbinde de to huller. Her brugte jeg en kraftig gummipakning.

Så kom porten endelig på plads.

__________________ /SWULP
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så nu har du en mellemtone-dipol?
Hvordan lyder det?
Samme filter?
|
| Til top |
|
| |
SWULP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 05 Marts 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der måles højtalere hos Busk. Højtaleren er sat op på et bord for at kunne måle dybere.

Diskret lille setup i baggrunden...

Frekvensrepsons:

Filteret:

Her er komponentlisten:
C1: 10 Jantzen superior z-cap C2: 68+15 Jantzen Cross-cap + superior z-cap C3: 18 Jantzen Cross-cap C5: 100 ? L1: 0,22 Jantzen 1mm L2: 0,22 Jantzen wax coil L3: 1,8 Jantzen 1,6mm L5: 2,2 Jantzen c-coil R1: 2,7 Duelund R10: 0,47 std keramisk 10W R2: 15 std keramisk 10W R3: 1 Duelund R4: 22 std keramisk 10W R7: 1,5 std keramisk 10W R9: 1,5 std keramisk 10W
Der samles på livet løs. Jeg fik hjælp af den ham_den_lange. Flink fyr! Det var et sandt helvede at afisolere alle lederne i Kimber kablerne. En anden gang vil jeg vælge et fleksibelt kabel der er let at håndtere.

Mellemtone filteret. Filteret blev lavet på tre separate plader. Det var lidt svært at få plads til det hele. Jeg fik desværre ikke taget billeder af diskant og bas filteret :/

Alt samlet.

Jeg har nu lytttet på dem en måneds tid, og jeg synes de lyder rigtigt godt. Der er dog lidt tendens til bulderbas på nogle numre, men jeg har ikke afstemt portlængden på basrefleksrøret endnu. Jeg flytter i hus med en stor stue i april måned, hvor akustikken vil blive væsenligt bedre, så jeg venter lige med at tilpasse det.
__________________ /SWULP
|
| Til top |
|
| |