Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Music Reference (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 79
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 August 2009 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Encore skrev:
Det kommer an på hvad du mener med små forskelle smileys/smiley2.gif"> Mindst lige så store forskelle som på HT- og signalkabler ... Jeg vil vurdere at mine samlede skift på
strømsiden frem til og med fordeler-boksen (Oyaide-stik vs. alm. Silvanstik, DH-Labs vs. inst.- kabel, Furutech fordeler-boks vs.
Silvan-fordeler) har givet mindst lige så meget som at gå fra en til to Classic One- forstærkere. Men til en væsentlig lavere pris
end nyprisen på en Classic One!

Hehehe, så er det lige før at jeg ikke vil fortælle dig, at jeg bruger alm. trebenede hvide stikpropper fra Harald Nyborg til
15,- stykket  

Jo, det kan du roligt fortælle mig. Jeg var selv MEGET skeptisk overfor det netkabel-nonsens. Men jeg skal formentlig på et
tidspunkt have købt nogle flere Oyaide-stik. Vi kan godt arrangere at du låner dem et par uger. Er ret sikker på at Harald N.-
stikkene så ryger sig en tur
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 August 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Der kan sagtens være en kæmpe gevinst på elkabler. Men det meget forskelligt fra udstyr til udstyr.

jeg oplever selv meget større rum, flere detaljer, bedre dynamik, mere deffineret bund på MIT Oracle netkablet. Men der går altså noget tid. De første par dage er alt grynet og gråt

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Medlem skrev:

Encore skrev:
Det kommer an på hvad du mener med små forskelle smileys/smiley2.gif"> Mindst lige så store forskelle som på HT- og signalkabler ... Jeg vil vurdere at mine samlede skift på
strømsiden frem til og med fordeler-boksen (Oyaide-stik vs. alm. Silvanstik, DH-Labs vs. inst.- kabel, Furutech fordeler-boks vs.
Silvan-fordeler) har givet mindst lige så meget som at gå fra en til to Classic One- forstærkere. Men til en væsentlig lavere pris
end nyprisen på en Classic One!

Hehehe, så er det lige før at jeg ikke vil fortælle dig, at jeg bruger alm. trebenede hvide stikpropper fra Harald Nyborg til
15,- stykket  

Jo, det kan du roligt fortælle mig. Jeg var selv MEGET skeptisk overfor det netkabel-nonsens. Men jeg skal formentlig på et
tidspunkt have købt nogle flere Oyaide-stik. Vi kan godt arrangere at du låner dem et par uger. Er ret sikker på at Harald N.-
stikkene så ryger sig en tur

Tak for tilbudet

Hmm, er det stikket til apparatet eller det der sidder i stikkontakten? Jeg taler om dem til stikkontakten - stikproppen...

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

Der kan sagtens være en kæmpe gevinst på elkabler. Men det meget forskelligt fra udstyr til udstyr.

jeg oplever selv meget større rum, flere detaljer, bedre dynamik, mere deffineret bund på MIT Oracle netkablet. Men der går altså noget tid. De første par dage er alt grynet og gråt

Ja og sikkert også mere eller mindre gevinst fra sted til sted  Spændingen er jo ret forskellig rundt omkring.

Den kan svinge voldsomt, der kan være meget DC, der kan være "støj" fra elinstallationer i nabolaget. PC, industri og lign. genereret støj...

Så ja, måske virker det bedre hos dig end det gør hos mig

Det bliver diskusionen ikke mindre kedelig af

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Hmm, er det stikket til apparatet eller det der sidder i stikkontakten? Jeg taler om dem til stikkontakten -
stikproppen...

Begge dele. Det gav en meget tydelig gevinst at skifte stikket i stikkontakten. Altså hanstikket. Men jeg ved ikke hvad det giver
hvis det først skal igennem din EP15A. Eller bruger du ikke den mere?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Medlem skrev:

Hmm, er det stikket til apparatet eller det der sidder i stikkontakten? Jeg taler om dem til stikkontakten -
stikproppen...

Begge dele. Det gav en meget tydelig gevinst at skifte stikket i stikkontakten. Altså hanstikket. Men jeg ved ikke hvad det giver
hvis det først skal igennem din EP15A. Eller bruger du ikke den mere?

Jeg har solgt den.

Hanstikket  Det kan jeg bare ikke rigtig få øje på  Skulle materialet (konstruktionen?!) i stikproppen "ændre/rette op på noget"? Jeg kan forestille mig at der sker noget i det efterfølgende 2 meter kabel, men at ændre på et stik i starten af kablet  

Hmmm   

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Vil gerne se dit ansigt når du hører det

Ej, jeg er faktisk meget påpasselig med at antage at alle opnår den samme forbedring. Jeg synes man har hørt så mange
forskellige oplevelser med skift af netkabler og -stik.    

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 August 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Vil gerne se dit ansigt når du hører det

Ej, jeg er faktisk meget påpasselig med at antage at alle opnår den samme forbedring. Jeg synes man har hørt så mange
forskellige oplevelser med skift af netkabler og -stik.    

Hehe

Ja, du har helt ret, man skal prøve det selv  Det er bare lidt forbandet hvis man ikke kan tage det hjem og prøve gratis, producenterne lever jo fedt på den evt. tvivl

Men der er ikke andet for end at prøve at låne noget, og få det testet...

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

jeg vil lige blande mig lidt her, jeg har også den opfallelse et matrialet og poleringen af stikprop og aperatstik kan høres, jeg har prøvet tre forskellige stikproper/ aperatstik på det samme net-kabel, det ene var noget no name med en eller blank legering på kontakt fladen, det andet var oyaide c-029 & p-029e som er lavet af messing, det trede oyaide c-079 & p-079e som er messing som så er forguldet, poleret, forguldet igen og så poleret. Jeg kunne godt høre forskæld på de tre varienter, det var ikke som nat og dag, men lidt har også ret. Jeg ved oyaide har lavet stik med berylium, palidium og andre metrialer i forskellige legeringer. Prøv at læs lidt om stikkene her.

http://oyaide.com/e_audio/audio_products_files/pc_plug.htm

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 10 August 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

hej dan a

hvordan var forskellen mellem de tre stik.?det lyder meget interesant så det kunne jeg godt tænke mig at prøve.hvis man kan nøjes med at skifte stikprop så er der jo meget at hente.skal de poleres udvendig også og hvad bruger man til at polere med.

nej som du nok kan se tror jeg ikke på at man kan høre forskel på stikpropper.dette overgår simpelhen alt sund fornuft.

ht.kabler ja  phono kabler ja men ikke strømkabler det giver ingen mening.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 August 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

hej dan a

hvordan var forskellen mellem de tre stik.?det lyder meget interesant så det kunne jeg godt tænke mig at prøve.hvis man kan nøjes med at skifte stikprop så er der jo meget at hente.skal de poleres udvendig også og hvad bruger man til at polere med.

nej som du nok kan se tror jeg ikke på at man kan høre forskel på stikpropper.dette overgår simpelhen alt sund fornuft.

carsten

ja man kan jo egentlig godt forstå din undren ... men prøv det da

phono og HT kabler fører også kun strøm som strømkablet ... så hvorfor skulle det virke bedre der

strømforsyningen føder jo alt hvad der laver lyd ... så forskelle der burde også give forskelle på slutresultatet ...

tror du på rent kobber lyder bedre end urent kobber ???

tror du på en god forbindelse/kontaktflade gør at strømmen møder mindre modstand
som med en dårlig forbindelse/kontaktflade

hvorfor skulle der ikke være en forskel fra den dårligste "stikprop" til den bedste

men bliv bare i troen ... det er billigere med kabler fra Harald Nyborg

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Starter med no name propperne, gav en meget neutral lyd, der var ikke rigtig fokus på noget spicialt, ved sammenligning med oyaide stikkene så var lyden ikke helt så dynamisk, mere fin kornet en oyaide 029, men ikke så varm som oyaide 079. Oyaide 029 giver godt krop/styrke i mellemtone området, spicial stemmer får mere krop/power,men til gengæld er det mere grov kornet i toppen i forhold til no name og oyaide 079. Med 079 bliver det hele mere finkornet, varmer og lidt afrundet top, uden at det for meget.

Som skrevet er forskellene ikke som nat og dag, men kan dog sagtens høre forskæld på dem. japanerne er lige frem begyndt at uddele priser som årets protukt til stkproper.

Jeg bruger selv oyaide 079 da jeg syntes det er en go kvalitet, det lyder fin og man kan finde det til fornuftige penge ved at købe på ebay.co.uk i bulk indpakning. se bare her.

http://cgi.ebay.co.uk/FreeShipping-3-set-x-HQ-Schuko-Europe- Power-Connector_W0QQitemZ140337736624QQcmdZViewItemQQptZUK_C omputing_CablesConnectors_RL?hash=item20acc7ebb0&_trksid =p4634.c0.m14.l1262

skulle du købe stikkene i dk vil prisen for det samme bare leveret i fine metal rør være 3900 kr

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

jakobsen

jeg skal gerne svare dig.

1. har prøvet det på effektforstærker og cd.kan ikke høre forskel.

2. jeg ved det ikke men der kan jeg høre forskel.

3. strømforsyningen skal vel bare have 230 v. (med den rigtige fase).

4. ja jeg er overbevist om at helt ren kobber er bedre.

5. nej

6.mekanisk og finish er der da stor forskel men lyden i stikket nej

7.mhs.til at blive i troen så må ørene jo afgøre det og det det vil være super vis jeg kan få "bedre" lyd ved at skifte alle stikpropper !!

8. det er billigere i H.N men det er nu ikke der jeg har købt mine cardas kimber osv.

carsten

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

cars10, som encore også er inde på, så er der nogle der har stort udbytte af at "lege" med net-kabler og filter, mens andre ikke kan hørre forskæld, så jeg tror det kommer an på hvilket udstyr man har, er det evt. jordet og hvor stabil forsyning har husstanden.

Vedr. polering, så ved jeg ikke hvad de bruger, det er jo et led i produktionen af stikkene.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

dan

det er også fint nok at vi leger og jeg giver dig fuldstændig ret i hvad du skriver men stikpropper der lyder bedre.hmm  

carsten

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 August 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Der kan være lige så stor forskel på stik som der kan være på kabler

Prøv og studer lidt om hvad forskellen er.

*Hint* gode isoleret kontakter med god forbindelser er EXTREM vigtigt i et stik...

Kan man ikke høre forskellen, tjaaa, så bør man nok revurdere hvor mange penge det kan betale sig og spendere på hifi, for et eller andet er galt med hørelsen så

Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

kenneth

selvfølgelig er gode forbindelser et must og det behøves jeg ikke at studere for det ved jeg godt og det er da elementært men jeg tror stadigvæk ikke at jeg kan høre forskel på stikpropper !

ja du har ret i at man skal revurdere hvor meget man skal bruge på hi fi når nu hørelsen kun rækker til 15 Khz. efter hånden.

carsten

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
CARS10 skrev:

hej dan a

carsten

phono og HT kabler fører også kun strøm som strømkablet ... så hvorfor skulle det virke bedre der

strømforsyningen føder jo alt hvad der laver lyd ... så forskelle der burde også give forskelle på slutresultatet ...

Ville det ikke være rimeligt, at se lidt mere nuanceret på det? End bare at prøve at udtrykke at strøm er strøm, og at det så er lige meget om det er i elven, når lynet slår, i signalvejen eller i stikkontakten?

Den strøm som f.eks. løber i signalvejen, er jo langt mindre og mere sart, end 230 Volt/10 A.

Den påvirkes jo f.eks. nemt af 230 V kabeludstråling, ikke omvendt

Ja, vi ved alle sammen godt, at "strømforsyningen føder alt elektrisk der laver lyd". Men derfra og så til at konkludere, at det så må resultere i en hørbar effekt når man skifter stikproppen for enden af et 2 meter langt netkabel (!), er det rene gætværk. Det kan ikke dokumenteres teoretisk, og må forblive noget subjektivt.

Det kan man da også se på producenternes (nærmest desperate) måde at beskrive disse stikpropper på; "Høj termisk stabilitet" - ja til hvad?, "Høj vibrationsdæmpende effekt" - ja, og? "Forgyldte stikben" - nå, hvordan skulle den gængse messinglegering dog nogensinde forhindre 230 V i at nå sit mål, uden nævneværdig tab/modstand?

Derfor er det ikke sikkert, at jeg oplever det samme som dan a. eller andre...

Hvilket ikke gør diskussionen mindre morsom

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Jakobsen skrev:
CARS10 skrev:

hej dan a

carsten

Ville det ikke være rimeligt, at se lidt mere nuanceret på det? End bare at prøve at udtrykke at strøm er strøm, og at det så er lige meget om det er i elven, når lynet slår, i signalvejen eller i stikkontakten?

Den strøm som f.eks. løber i signalvejen, er jo langt mindre og mere sart, end 230 Volt/10 A.

Ja, vi ved alle sammen godt, at "strømforsyningen føder alt elektrisk der laver lyd". Men derfra og så til at konkludere, at det så må resultere i en hørbar effekt når man skifter stikproppen for enden af et 2 meter langt netkabel (!), er det rene gætværk. Det kan ikke dokumenteres teoretisk, og må forblive noget subjektivt.

Det kan man da også se på producenternes (nærmest desperate) måde at beskrive disse stikpropper på; "Høj termisk stabilitet" - ja til hvad?, "Høj vibrationsdæmpende effekt" - ja, og? "Forgyldte stikben" - nå, hvordan skulle den gængse messinglegering dog nogensinde forhindre 230 V i at nå sit mål, uden nævneværdig tab/modstand?

jeg vil nok kalde diskussioen nærmest umulig, spicial fordi det ikke altid er den samme oplevelse folk får når der rodes med strøm.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Medlem skrev:
Jakobsen skrev:
CARS10 skrev:

hej dan a

carsten

jeg vil nok kalde diskussioen nærmest umulig, spicial fordi det ikke altid er den samme oplevelse folk får når der rodes med strøm.

Jeg respekterer at andre oplever noget andet, det er vigtigt tror jeg. Ellers bliver det hurtigt noget "skyttegravskrig".

Jeg håber på at jeg ikke kan høre forskel, da jeg så kan spare de penge

Vil lige bemærke, at jeg TYDELIGT kan høre forskel på højttaler- og signalkabler. Jeg har ikke eksperimenteret med forskellige stik på disse kabler.

<< Forrige Side af 79 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes