Forfatter |
|
jbh1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit tidligere indlæg om et kæmpe plop i den ene kanal er ved en fejl blevet slettet. Men jeg fik afmonteret sikringskredsløb og den fejler stadig.
Men jeg har nu mere info for fejlsøgning. Den ene kanal laver et kæmpe plop ved start, og den anden kanal skratter og hvissler lige efter start. Begge kanaler spiller dog med det samme. Og nu det nyeste:
Når den har været tændt i 2-5minutter er alt perfekt og den kan slukkes og tændes igen UDEN mislyde af nogen art. Ploppet er væk og skratlyd+hvislen er totalt væk. Jeg mistænker nu udgangstransistorer, men kan de opføre sig sådan ? Altså at når først de er varmet lidt op fungerer de perfekt eller hvad mener I ?
hilsen Jens
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undrede mig nu også over hvorfor den tråd forsvandt
Jeg ville nu indbygge dit sikrings kredsløb igen, man ved jo aldrig.
har du fulgt diagrammet og undersøgt alle lodningerne fra udgangs transistoren til udgangen?
Hvis det ikke bringer noget så undersøge alle lodningerne rundt på printpladerne generelt.
En anden mulighed er at en/flere kondensator kan være defekt.
QUAD 405 er en ældre sag,
QUAD 405 - 1975 to 1982 -
Quad 405-2 1982 to 1993 -
renovering kan bestemt være på sin plads, dvs nye kondensator nyt tin osv også udskiftning af andre komponenter
QUAD 405
HIFI udstyr holder ikke evigt __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2012 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen tilbage - Jens 
Det plejer at være elektrolytterne som skaber sig på denne måde og transistorer har det med at afbryde / stå og hakke, når de er blevet varmet godt op. Lodninger afbryder ved opvarmning og slutter igen ved afkøling.
Jeg tror, at du skal koncentrere dig om Op-Amp'erne, som jeg gav dig link'et til, fordi de kan godt opføre sig mærkeligt til tider.
Man kan bruge en hårtørrer (lang cylindrisk type) med lav effekt (trin 1 ca. 500 Watt) og skynde sig at varme i ca. ét minut (max. ca. 60 grader Celsius) på printet rundt OP-Amp'en - lige efter man har "slået" igang og se om det skulle være i dette område fejlen ligger. Man kan evt. også straks efter opvarm. prøve, at køle med frostspray på trykdåse, så man kan pinpointe komponenten helt præcist.
Vh. Steen
Det er med OP-Amps, som med kvindfolk - et lille input giver et stort output ! 
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans og Steen, tak fordi I stadig er "med" Alle lytter på begge print er skiftet til nye. (ikke ladelytter men her er forsøgt 2 brugte-uden held). De andre kondensatorer er IKKE skiftet.
Jeg har lavet tjek af lodninger, ohmet mange steder på begge print ifht. Gnd og de måler ens.
Som sagt er den fejlfri efter lidt "opvarmning" men defekt når den har kølet af og tændes.
Mener du Steen at jeg tænder den og så hutigt laver "kunstig" opvarming omkring OP-AMP ?
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du prøver bare med lidt opvarmning rundt OP-Amp'en og andre små-kompo. og evt. div. drivertranser (max. ca. 50 til 60 grader eller indtil, der er en reaktion !).
Hvis, det ikke giver et resultat, så prøv at rette "varmekanonen" hen mod powertranserne efter at appa. har kølet en stund og derefter genstartet.
Vh. Steen
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens
Fejlen kan jo være alt muligt, jeg ville nok tage og efter lodde alle lodningerne så der er frisk tin.
Men ja det kan være en opamp eller nogle af de små kondensator og da du har skiftet alle lytter (de går i stykker først) så
skal du nok undersøge i anden retning.
Når noget opfører sig mystisk i kold tilstand og ok i varm tilstand, så kunne det være lodninger eller transistor der er blevet
termisk defekt.
Find luppen frem og gransk alle dine lodninger og se om nogle er blevet grå/mørke eller på anden måde ikke giver en
ordentlig forbindelse.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. så har konens hårtørrer været igang. Så nu har jeg flere spørgsmål.
I kanalen med stort plop ved kold print: Her forsvinder plop når de 2 udgangstranser får direkte varme. Kan ikke afgøre om det er driver eller udgangstranser der er fejlen, for de er alle spændt på den samme køleplade, men mon ikke det er udgangstranser der er mest sandsynlige ??
I kanalen med skrat og hvislen ved kold print: Her bliver den lydløs når OP-AMP får varme. Ved kold print målte jeg med scop på udagng af opamp og her var kraftige spikes/støj, kan det så ikke passe at støjen kommer fra opamp ?
Har læst en del om 405 og forbedringer på nettet. Er det rigtigt at de originale udgangstranser kan erstattes af MJ 15003 ? (Jeg kan ikke finde de originale RCA 17556 typer.)
Skal opamp TL071 erstattes af en anden type eller er den OK ?
Sikke mange ??? han har ham Jens men nu er han jo ivrig efter at få den 100% OK
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan meget fint benytte transistor MJ15003, fordi det er en meget all round type som anvendes i flere store output amplifiere (den kan klare 20 Amp./250 Watt !), altså en "kraft-børge"
Man kan læse lidt her angående disse:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/34343-new-output- transistors-quad-405-2-a-2.html
Læg mærke til nederst på siden, hvor der nævnes drivertransistorerne type: RCA 40872, som kan erstattes med TIP42C (evt. BD244C).
Disse transer kan forårsage hvæs/hyl eller piben (muligvis oscillationer) i udgangstrinet !
OP-Amp'en TL071 kan erstattes af flere typer, men f.eks. en AD797ANZ er nok for fin/dyr til dette.
Her er lidt information angående OP-Amp.-trinet:
http://www.keith-snook.info/QUAD-405-mods.html
Vh. Steen
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2012 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.. Nu er der bestilt nye opamps. På e-bay er der mange MJ15003 til forskllige priser. De er dog alle billigere end hos ELFA og RS-components Er der andre steder i DK ?
Er de alle lige gode eller kan der være tale om kopier eller uorginale, jeg syntes jeg læste et
sted at der kan være dårlige kopier på markedet ??
mvh Jens.
|
Til top |
|
|
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
Sendt: 21 Juni 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2012 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og super, så er du jo igang, men som "quad" linker til, så skal man ikke tro på alt som andre kalder mods.
Sund fornuft og viden om, eller bare at konstatere at andre har haft held med den/de mods de skriver om, er nok lykken.
Afbrændte forstærker er ofte lige til at smide ud __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Jensen123 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 21 Juni 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aaaerh... - Nu må jeg sgu' vist blande mig... I min læretid var det forholdsvist almindeligt med skift af Zenerdioder + lytter i 405'erne - Og de har vel næppe skiftet sig selv i mellemtiden ??
Hvis der er ved og være for meget gætværk i din forstærker, så var det måske en mulgihed / et fornuftigt valg og lade den indlægge på et kompetent værksted - Sound2Vision i Viborg har jeg selv gode erfaringer med, og har kun hørt godt om, så deter da en mulighed - Der står i øvrigt et komplet sæt CD66 / Pre66 / 606 i butikken i Near Mint med et sæt Cyrus højttalere på...
/ JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jblfan.
Hvis du læser fra start af indlæg står der bla. ALLE lytter er skiftet. Termisk Fejl fundet på EN opamp og et sæt udgangstransistor. Jeg forstår ikke lige hvor det gætværk er du taler om !
Opamp er skiftet og nu mangler kun powertrans så kører den som ny. Mht. hjælp og nu transistorer har jeg fået super support fra Hans og Steen og QUAD.
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbh1 skrev:
Til jblfan.
Hvis du læser fra start af indlæg står der bla. ALLE lytter er skiftet. Termisk Fejl fundet på EN opamp og et sæt udgangstransistor. Jeg forstår ikke lige hvor det gætværk er du taler om !
Opamp er skiftet og nu mangler kun powertrans så kører den som ny. Mht. hjælp og nu transistorer har jeg fået super support fra Hans og Steen og QUAD. |
|
|
- Jeg kan ikke rígtig se i indeværende tråd nogensteder, at du skriver at alle lytter er skiftet - Kan det ha' været i den tidligere tråd, som jeg desværre ikke nåede og se ?? Dine spørgsmål i denne tråd virker rådvilde og eksperimenterende - Du må ikke tage det negativt, jeg forsøger at komme med brugbare input's, selvom det godt kan virke lidt nedladende - det er _ikke_ intentionen - Prøv evt. lige og skimme tråden igennem fra start... Og igen - jeg nævner blot, at i min læretid skiftede vi ret tit Zener-dioder i 405'erne pga. alle mulige ejendommeligheder - Dem og så hovelytterne var de største fejlkilder. Nu er der kommet mere alder på, så de resterende lytter er da absolut osse aktuelle...!! Hvis du mangler Service-manualen, ligger den her..: http://elektrotanya.com/quad_405_sm.pdf/download.html Der er så vidt jeg kan se alle versionerne af udgangsprint i, opdelt på serienummer-serier - hvilken version er din ??
/ JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
jbh1 Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige opdatere med sidste nyt. Fik idag skiftet driver+udgangstransistorer. Og håbede så at den sidste fejl med ploppet ville være fortid. Desværre snøft snøft. Den laver sørme stadig et plop i venstre kanal ved ON. Så de originale RCA udgangstranser er altså helt OK. Nå men jeg giver ikke op. Nu må jeg igang igen med hårtørrer og andet varmegrej så jeg kan finde den/de komponenter som skaber sig når de er kolde. Jeg fik jo konstateret at når kølepladen blev opvarmet var der ingen plop !
Jeg prøver også JBLfans råd om zenerdioder og ladelytter, der er alligevel kun de billige ting tilbage.
Har også loddet de små 5 bens smd-print ud N1 og N2, da jeg læste på et forum at den godt kan virke uden. Her går der diskussioner om hvorvidt de er nødvendige og om de har indvirkning på lyden .
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af mine venner købte tilbage i 1972 dette Quad anlæg, med ELS og 33/303, og det gav også et blob når man tændte for den. Så det ligger nok i den måde man tænder den på med volumeknappen. Ved ikke om du kan bruge det til noget.
carsten
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 17 August 2012 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min tidligere Quad 405 (ikke 405 II) gav også et plop i højtalerne ved tænd og sluk, dog i begge.
Jeg har altid tænkt på det som lytter der skulle lades op og såån...
Er det ikke også derfor der ofte er indbygget forsinkelseskredsløb i forstærkere?
Jeg er absolut ikke elektronikkyndig, så bær over med mig
Held og lykke, med en iøvrigt dejlig forstærker.
Mvh.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 17 August 2012 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har nok noget med at gøre, at når man tænder, så er kredsløbene ikke stabile i begge halv perioder, før efter et par sekunder. Dette kan give støj/plops. At den skal være varm før det forsvinder, er vel termisk støj af en art.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg tænker grundig efter, så mener jeg også at min QUAD 405 lige lavede en lyd når den startede ... men det er længe
siden __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|