Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: De gamle kæmper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt som de gamle kæmper vækker interesse      Jeg har fået mange tilkendegivelser fra folk, også fra uventet kant, om ikke man kan støve sådan nogen op.  Der må jo ligge oceaner af bånd og flyde rundt omkring i skabene i de små hjem.       Mit Beocord 2000 projekt gik super, maskinen kører nu 117volt / 60Hz ,  og er leveret i Kastrup til fragt.

Og hold da op der er forskel på de priser folk tror maskinerne er værd, lige fra en godt medtaget , til en superflot.    Og så er der de godt gemte.   Den sidst ankomne bliver hos mig !    Den er besynderligt nok den jeg er kommet billigst til, og i hamrende flot stand - bedøm selv :

(Det er også første gang, jeg har set en af de originale Sony 10½" plastick spoler - den er nu nydelig.)

Jeg har brugt en times tid på at få den spilleklar, selvfølgelig havde trukrulle armene sat sig fast, noget der er normalt hvis de gamle maskiner står urørlige længe, men reparationen er jo ligeud af landevejen ,  når man ikke har 10 tommelfingre.

Vidste i forresten hvorfor amerikanerne kalder låseclips'ene for "Jesus clips" ??

Lige nu spiller den nogle gamle bånd fra 1984, hvor jeg tit optog sattelitradio om aftenen -  SKY radio sendte i timevis, kun med sjældne afbrydelser - på hollandsk.     Havde jeg ikke været helt tosset med tv serien Van der Valk - havde jeg da ikke fattet en bønne af hvad speakeren sagde.

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2012 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fed, intet mindre...
Overvejer om min gamle beocord skulle have en omgang så den kunne komme til og virke igen.
Men sådan en som du viser her, den er for lækker og spiller sikkert r... ud af bukserne sammenlignet med beocorden.
I mine helt unge dage, da var en Revox B77 der stod på ønskelisten. Fik dog aldrig erhvervet mig en. Men nu kunne det være ret fedt med en sådan maskine.. Om ikke andet så for nostalgiens skyld.

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Sendt: 14 September 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Min kompliment, - hvem har før hørt om så hurtig en radiomekaniker. Men de gamle vidundermaskiner fortjener det. Nogle gange er de næsten lige så flotte indvendig.

Men alligevel utroligt at nogle vil ofre fragten derover, og at der stadig findes liebhavere.

Har aldrig hørt om Jesus clips. Er forklaringen denne:

Hand me that jesus clip.
<sound of clip flying to the other end of the garage>
Jesus! Where did it go?

...............så er det godt, du ikke står i garagen.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 14 September 2012 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jamen, KB, så har du chancen her:

http://www.dba.dk/spolebaandoptager-revox-b77/id-84615322/

Tilmed i omegnen.  Men den er kun 2-spors. Bemærk fodpedalen. Mærkeligt nok med de lave hastigheder.

På Gul&Gratis finder du 3 andre, men dyrere og længere væk.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2012 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

->aristona. Tak for linket. :-) Ved godt der findes flere til salg jævnligt. 

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 September 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Det er sjovt som de gamle kæmper vækker interesse      Jeg har fået mange tilkendegivelser fra
folk, også fra uventet kant, om ikke man kan støve sådan nogen op.  Der må jo ligge oceaner af bånd og flyde rundt omkring i
skabene i de små hjem.       Mit Beocord 2000 projekt gik super, maskinen kører nu 117volt / 60Hz ,  og er leveret i Kastrup til
fragt.

Og hold da op der er forskel på de priser folk tror maskinerne er værd, lige fra en godt medtaget , til en superflot.    Og så
er der de godt gemte.   Den sidst ankomne bliver hos mig !    Den er besynderligt nok den jeg er kommet billigst til, og i
hamrende flot stand - bedøm selv :

(Det er også første gang, jeg har set en af de originale Sony 10½" plastick spoler - den er nu nydelig.)

Jeg har brugt en times tid på at få den spilleklar, selvfølgelig havde trukrulle armene sat sig fast, noget der er normalt hvis
de gamle maskiner står urørlige længe, men reparationen er jo ligeud af landevejen ,  når man ikke har 10 tommelfingre.

Vidste i forresten hvorfor amerikanerne kalder låseclips'ene for "Jesus clips" ??

Lige nu spiller den nogle gamle bånd fra 1984, hvor jeg tit optog sattelitradio om aftenen -  SKY radio sendte i timevis, kun
med sjældne afbrydelser - på hollandsk.     Havde jeg ikke været helt tosset med tv serien Van der Valk - havde jeg da ikke
fattet en bønne af hvad speakeren sagde.

Hmm.. som "gammel" flymekaniker, bla.F16-fly, har jeg hørt meget "slang" ... Det du kalder låseclips er nok det som kendes
som låseringe på dansk ? ... anyway, engelsk-sproget folk, nok mest amerikanere... sagde altid, når noget gik galt, "Oh jesus"
- ikke mindst når låseringene fløj a h...... til

Bond

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:
jan_stevns skrev:

Hmm.. som "gammel" flymekaniker, bla.F16-fly, har jeg hørt meget "slang" ... Det du kalder låseclips er nok det som kendes
som låseringe på dansk ? ... anyway, engelsk-sproget folk, nok mest amerikanere... sagde altid, når noget gik galt, "Oh jesus"
- ikke mindst når låseringene fløj a h...... til

Bond

Nok ikke helt skævt. Teknisk skoles oversigt over slangudtryk for dele til Harley Davidson, forklarer det således:

Jesus Clip = A small clip that you WILL drop, followed by "Oh Jesus", 'cause you know you will never find it.

Fundet på denne side: http://www.mechanic-school-auto-marine-motorcycle-nascar.org /motorcycle_technician/motorcycle_glossary.asp

BTW Jan: Fede maskiner du får indsamlet. Er kun lidt misundelig Er også fra den tid hvor jeg studerede de uopnåelige vidundere i vinduet hos den
lokale radiomand
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2012 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Flot Jan at du kæmper for at bevare de gamle maskiner. Der er næppe mange af dem der har undgået at havne i containeren p.g.a. små fejl, så der er ikke mange tilbage.

For problemet med sådan en spolemaskine er nok at den fylder og ingen gider bruge den når det kommer til stykket, dertil er den alt for klodset og besværlig, selv om den er flot og garanteret har været dyr fra ny.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 September 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis jeg støder på en Akai GX-625 i flot og køre klar stand, vil jeg klart overveje et køb. Det kunne da være sjovt, at eje denne igen.....for tredie gang.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2012 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Flot Jan at du kæmper for at bevare de gamle maskiner. Der er næppe mange af dem der har undgået at havne i containeren p.g.a. små fejl, så der er ikke mange tilbage.

For problemet med sådan en spolemaskine er nok at den fylder og ingen gider bruge den når det kommer til stykket, dertil er den alt for klodset og besværlig, selv om den er flot og garanteret har været dyr fra ny.

Takker for roserne :)  -  Jeg synes nu ikke det er spor besværligt, men sådan er vi jo så mange (hver sin smag)

De der efterspørger dem, ser det åbenbart ikke som et problem, og når de gerne vil høre deres gamle bånd, er det jo ikke fordi de ikke gider bruge den, som du skriver, vel ?  

Nogle var uforskammet dyre, bestemt også set i datidens mønt - jeg mener min daværende Tandberg TD20A kostede på den forkerte side at 14 tusind.  De ret almindelige Beocorder og Philips'er var mere menneskelige - og vi skal skrive os bag øret -  at et 26 tommer farvetv tit stod i 6.995 hos Fona, Bagger, Fredbjørn, Arne's Radio ... nåeh nej, han solgte vist kun Grundig og Salora :)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

hej der!

ja, der er noget frækt over de gode gamle store spole maskiner, min drømme maskine er stadi væk en Tandberg TD20 A SE

http://www.audio-extasa.eu/popup_add_image.php?imagesID=3578               

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:
Min kompliment, - hvem har før hørt om så hurtig en radiomekaniker. Men de gamle vidundermaskiner fortjener det. Nogle gange er de næsten lige så flotte indvendig.

Jeg tror ikke jeg er spor hurtigere end andre - men lige netop den operation, på en Sony 7xx er nem og hurtig -  det er yderst sjældent de sidder så fast det ikke kan lade sig gøre , og når det så endeligt sker,  er det ikke sjovt mere - så skal man 1:

Krydse fingre for man kan finde sådan en her på fjernlageret

Og bevæbne sig med tålmodighed, for lige det, at skifte ovennævnte, er dælme mere omstændig.

...  men det er nu rent hyggearbejde i min verden :)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 September 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Tandberg TD20 A SE var noget andet end de fleste, noget med en speciel indspilnings teknik, ikke ?
Tandberg TD20 A SE var nok så langt man kunne komme rent teknisk med den teknik.

td-20a-se-b
td-20a-se-finaled-b 1992

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Tandberg TD20 A SE var noget andet end de fleste, noget med en speciel indspilnings teknik, ikke ?
Tandberg TD20 A SE var nok så langt man kunne komme rent teknisk med den teknik.

td-20a-se-b
td-20a-se-finaled-b 1992

Den blev vist kun lavet i 50 eksemplarer :)   altså SE versionen -  Så var festen slut deroppe i nord

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

D A O skrev:

td-20a-se-b
td-20a-se-finaled-b 1992

Den blev vist kun lavet i 50 eksemplarer :)   altså SE versionen -  Så var festen slut deroppe i nord

http://www.audio-extasa.eu/popup_add_image.php?imagesID=3578   det er bare det rene guf

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 September 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

nhj4 ja det var kram

80 dB s/n forhold og den sidste pris var 30000 no kroner, ja vel i dag 100000 kroner
Flot var den og i dag kæmper de om bit og db

Men så kommer det med bånd, indkøbe gode bånd osv og mange bånd skal der vel til.

Husker at Brüel & Kjær arbejdede med FM moduleret bånd indspilning som også kom op på de 75 dB, men
prisen ...

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Sendt: 14 September 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

bånd bruges stadig proffesionelt ,der er ikke noget som at lave en cd master gennem en studer maskine ,den gør lige det der ved mikset så det kører ,bånd er fabelagtige som llimiter
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 September 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Hermann. skrev:

Takker for roserne :)  -  Jeg synes nu ikke det er spor besværligt, men sådan er vi jo så mange (hver sin smag)

De der efterspørger dem, ser det åbenbart ikke som et problem, og når de gerne vil høre deres gamle bånd, er det jo ikke fordi de ikke gider bruge den, som du skriver, vel ?  

Ja Guderne forbyde at der er en smule besvær ved at lytte til musik - det kan vi bestemt ikke ha'... Men de unge i dag vil jo også bare have MP3, så de kan "høre" musikken uden egentlig at lægge mærke til den - alt andet er for besværligt.

Analog... Fordi det er personligt

Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 September 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

sold skrev:
jan_stevns skrev:
Hermann. skrev:

Ja Guderne forbyde at der er en smule besvær ved at lytte til musik - det kan vi bestemt ikke ha'... Men de unge i dag vil jo også bare have MP3, så de kan "høre" musikken uden egentlig at lægge mærke til den - alt andet er for besværligt.

Analog... Fordi det er personligt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

sold skrev:

Hold da op - nu ved jeg hvem er opfandt mp3 skrammelet -  det er da forældrene til curlingbørnene -  de gad ikke vende plader for deres møgunger mere :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes