Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: B&O spolebånd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Lidt sjovt at grave gennem gamle bånd -  søreme om ikke der dukkede et B&o bånd op ....

Hvem der så måtte have fremstillet det i sin tid , er jo længe glemt ...

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Tilmed en nydelig fremstillet souvenir, som ikke ses hver dag. Ingen tvivl om, at du sagtens kan finde en liebhaver, der vil åbne portemonnæen.

I den forbindelse fristes jeg til at gøre opmærksom på muligheden for at erhverve de specielle spolefastholdere til Beocord 1200/1600 lige nu:

http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/bang--olufsen/tilbehr- og-udstyr/vrige/b-o-dubber-til-beocord-1200-1600-i-pose/v/an 689108180/

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 September 2012 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 September 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Lidt sjovt at grave gennem gamle bånd -  søreme om ikke der dukkede et B&o bånd op ....

Hvem der så måtte have fremstillet det i sin tid , er jo længe glemt ...

med alle de ting du har kunne du jo næsten åbne en udstilling med de herlige gamle ting

et besøg hos dig så ville man da opleve noget den dag

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 19 September 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

......tror man kan finde mange rariteter hos Jan. Det vil nok tage et par dage, at komme igennem det alt sammen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
......tror man kan finde mange rariteter hos Jan. Det vil nok tage et par dage, at komme igennem det alt sammen.

Helt så galt er det nu ikke, men jeg ville lyve hvis jeg fortalte jeg ikke har en alenlang "Wish list" 

Der er søreme da ting, der er smidt ud ( ~solgt) længe siden , jeg gerne havde bevaret

(Pro12'ere, G36'ere, Ampex dyr, Scully'er)

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

B&O brugte senere Philips-spoler som den originale take-up reel så vidt jeg kan huske
Hvor fandt du det henne?

Jeg har selv lige scoret endnu en lille stak BASF LP35 LH, DP26, Agfa PE36 og PER528 på blandede spoler - skal
spole det meste over på tomme 7" spoler når jeg finder flere.

Studiet har lige fået en Studer B67, Tandberg 3300X og en Tandberg Series 15 kvart/halv-spors monomaskine, så
der er mulighed for at høre alle slags bånd. Jeg hyggede mig derude i dag med min farmors gamle bånd som var
optaget på en lignende Tandberg i 60'erne hvor rummet blev fyldt med gamle optagelser af Giro 413 og dylan-
covers

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Denne spole , samt en anden original B&o spole fulgte med en Beocord 2000deLuxe (kuffert modellen)

Der er nok en B&o samler et eller andet sted i verden der kan få glæde af den :)    Dig måske ?? jeg skal ikke bruge den til noget.

Hov !!  Jeg har ikke været på posten endnu ...  piiiiiinligt - eneste dumme undskyldning er et eksamensprojekt på mandag,  og jeg har pådraget mig en skriveblokering

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Der er rent faktisk handel med flere forskellige gamle B&O souvenirs, og spolen mindes jeg ikke at have set før, så hvis du sætter den på QXL, er der med garanti en køber.

Men ellers - med din sympatiske holdning kan du trække lod mellem dem, der her på forum melder sig til. En mulighed?

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

til nhj4:

Måske har du ret i, at det er kinesere. Det ville jo være bedre med en tysker ...

Jeg ved ikke noget om det, men har de gode originale, og efterligninger har nok ikke samme gummikvalitet, men mangles de, kan de vel bruges.

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

I stedet for at lave udstilling eller at få en busfuld entusiaster på besøg kan du pø om pø vise billeder af ting i samlingen, Jan.

Alle former for ting, og altså ikke kun glinsende spoleoptagere.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

I stedet for at lave udstilling eller at få en busfuld entusiaster på besøg kan du pø om pø vise billeder af ting i samlingen, Jan.

Alle former for ting, og altså ikke kun glinsende spoleoptagere.

mjoehhh ...  hvis ikke det lige var fordi jeg for tiden er et værre rodehovede, og har et eksamensprojekt hængende over nakken ( sådan en rapport der skal laves ) kunne det da være ganske sjovt, og måske hyggeligt for nogen at kigge :)

Egentligt er der ikke noget specielt - blot en masse "skrammel" der holder et værre slagsmål om at være den heldige vinder af noget hyldeplads.

hmmm.. hvis jeg havde haft en tråd kørende i stil med de andre "se mit stereoanlæg" - havde den nok været alenlang.   Jeg er nu ikke til High_end - orker ikke at bruge 10 timer på at prøve at høre om det ene netkalbel til 2800.- lyder bedre end det til 40 kroner,  jeg vil hellere høre musik, og sidder derfor tit oppe sent om natten og hygger mig.    Det her er jo vintage afsnittet på H4A, hvor jeg tror de fleste vel hellere vil bruge penge på noget godt musik, fremfor tingeltangel ???

Mange ting er jo kommet til, fordi jeg har været heldigt at se et godt tilbud,  som f.eks en Technics cd-skifter -  "såden en put 101 skiver i l**tet og spil løs"

-  jamen - til en tudse, er det da pragtfuldt (sjovt) der følger 450cd'ere med -  Ufatteligt meget herligt musik !   Besynderligt nok var der kun 30 skiver jeg selv havde i forvejen.

hehe -  skulle man skrive en liste over hvad man har raget til sig gennem årene , bliver man nok klar over noget alle andre vel allerede har opdaget - man er da ikke helt iorden opp ei låget vel ?  ,  men det er nu meget sjovt alligevel.

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Denne spole , samt en anden original B&o spole fulgte med en Beocord 2000deLuxe
(kuffert modellen)

Der er nok en B&o samler et eller andet sted i verden der kan få glæde af den :)    Dig måske ?? jeg skal ikke
bruge den til noget.

Hov !!  Jeg har ikke været på posten endnu ...  piiiiiinligt - eneste dumme undskyldning er et eksamensprojekt på
mandag,  og jeg har pådraget mig en skriveblokering

Jeg vil da med glæde overtage den da jeg netop nu har brug for tomme 7" spoler
Du sender sender bare pakken når du har tid

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Dit svar med billeder, Jan, illustrerer meget godt min tanke, nemlig at der i en samling kan optræde ting, som det enten er gavnligt at få opfrisket eksistensen af, eller som måske er en overraskelse for nogle. Og det kan jo også gælde samlinger, der er mindre end din. - Men jeg tænker på muligheden for sjove ting, som netop ikke optræder i "se mit stereoanlæg".

Med hensyn til rodehoved og tidspres så er det absolut ikke fremmede begreber, og den slags opgaver kan naturligvis højst komme på b-listen, og i øvrigt haster det slet ikke.

Forstår udmærket det med high-end (selv om det vel også blot er et udtryk for kvalitet), og kablet til 2.800 kr. skulle gerne være bedst, men 70 gange så godt - lader sig ikke gøre. I fordums tid startede jeg med at indspille musik på 4,75 - mange vil se det som en helligbrøde -, men på netop den maskine syntes jeg ikke, at forskellen fra 9,5 var afgørende. Der har været mange forsøg på at jagte de små forbedringer, tænk bare på grammofonen, men det er nok producenternes pengepung, der er blevet bedst forbedret.

Det er musik, det drejer sig om, og det mangler du heller ikke. At finde en Technics med 450 cd'er - noget tyder på, at du har et ekstra gen for at støde ind i de gode tilbud, så noget godt må der være under låget. Men det er en nem måde at blive dj på.

I hvert fald tak for det foreløbige ind-blik.

- - Beocord stereomaster, forgængeren for 2000, blev nævnt et sted, men nu har jeg glemt hvor, men da vi nu er i gang med B&O-rarieteter, kommer her en "nøgle" til den, som er på 40 sider

med tilhørende funktionsoversigt. Det var den slags, der var med til at skabe B&O's position.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 September 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

hej Jan!

nu skriver du godt nok= blot en masse "skrammel" så vis den maskine står dig i vejen

så kan jeg da godt finde en plas her hjæmme

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

Dit svar med billeder, Jan, illustrerer meget godt min tanke, nemlig at der i en samling kan optræde ting, som det enten er gavnligt at få opfrisket eksistensen af, eller som måske er en overraskelse for nogle. Og det kan jo også gælde samlinger, der er mindre end din. - Men jeg tænker på muligheden for sjove ting, som netop ikke optræder i "se mit stereoanlæg".

Der gemmer sig altid ting hist og pist man ikke tænker på :)

Før i tiden havde alle da sådan en fætter her -  vi solgte dem i hobetal til alle med pladespillere

og denne fikse dims, når man lige opdager man har flere apparater end indgange på receiveren

men -  nu er i jo dygtige -  hvad er denne til ?

hint - det er ikke skiltet,  der er alt jeg har tilbage efter en god følgesvend gennem 470.000km tilbagelagt på dansk asfalt  ( Ford Granada )

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

ligner tællermekanismen til en A77/B77

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
ligner tællermekanismen til en A77/B77

Vh
Freddy

netop ....    rar at have på lager, hvis den skulle gå udu.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 September 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Det er da en hyggelig lille husmands jordbunke du dér har fået banket ned. En rigtig lastens hule.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

En rigtig lastens hule for spole folket

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes