Forfatter |
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 20 September 2012 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermed lidt billeder af en fin gammel B&O mikrofon       Så er der lidt nostalgi.
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 20 September 2012 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 20 September 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke picasas system, men der er jo flere steder, man kan uploade til og derpå linke til, og et af de gammelkendte, der fungerer godt, er
http://photobucket.com/
Prøv.
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der billeder. Tak for hjælpen.
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 20 September 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I 1966-67 var den vejledende pris for BM5 (= BM6+BM7) 440 kr. ekskl. bordstativet og naturligvis ekskl. den ekstraordinært flotte kasse. - Til sammenligning kostede Beocord 2000 de luxe K 2.280 kr.

|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op. Har den en værdi i dagens Danmark?
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 20 September 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har bestemt affektionsværdi :) Det var ikke en jeg ville bruge til seriøse formål.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan også se den har et begrænset frekvens område og arbejde i. Ja og så alderen, gør jo sit. Men den er nok ok til mindre krævende opgaver. Tror min morbror, ham jeg har fået den af, brugte den i sin tid til og indspille lidt af sin eget guitar spil.
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke den rette til at blande mig i denne diskussion, da jeg intet ved - tror jeg har en MD8 liggende, men aldrig brugt den -, men jeg tror, I nedgør den unødigt - ja, jeg føler mig endda sikker på det. Jeg mener, det var denne, som én i en anden tråd (det er altså svært at hitte rundt i HIFI4ALL's tråde) for få dage siden fortalte om, at den netop var solgt for 3.000 kr. Det kan være investering/affektion, men næppe hele forklaringen. Generelt er der altid pæn interesse, når de bliver udbudt. Og når man sammenligner med, hvad beocord 2000 spole kan findes til, nemlig altid noget mindre end oprindelig nypris, så har mikrofonerne som minimum bevaret værdien. Det er rigtigt, at specifikationen med nutidens øjne ikke ser imponerende ud, men mon ikke det er for snævert at vurdere det ud fra. Anyway, mere oplysning her:
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=1081
http://ds-audioservice.de/mikrofone-fotos/mikro2.html - der er en lydprøve (betegnes fejlagtigt BM6)
http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic -music-location-recording/164916-bang-olufsen-bm5-stereo-mic .html "if you find one in good shape, jump on it"
Her har vi en fyr, der i 2008 er gået grundigt til sagen med at lave sammenligning
http://boandresen.blogspot.dk/2008/03/boa-du-er-en-nrd-en-sn ak-om-mikrofoner_09.html
og hans konklusion er: "at Bang & Olufsen dengang i 60'erne fik designet en helt fantastisk mikrofon, som nu over 40 år senere stadig kan sætte mere moderne produkter til vægs, og at denne mikrofon nu bliver en fast del af min daglige mikrofonpakke."
En fra Nordirland skrev i 2008: "It will sound a lot smoother and darker than a condensor mic and they are often used for acoustic music and quiet jazz/folk vocals. They do however get used for things such as drum overheads and room mics... and the occasional guitar cab. - They are also a lot more fragile and prone to damage than a condensor or dynamic mic. They do not need phantom power and attaching it to a source of phantom power can damage the ribbon."
Jeg vil overlade til andre at finde evt. kritikere.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KBAndersen
har du mulighed for at lave nogle indspilninger med dine mikrofoner ?
Vil du evt sælge dine stereo mikrofon ??  yes bare nysgerrig __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej aristona
Den gang i 50-60erne, der havde man altså heller ikke de samme måle metoder som vi har i dag, og ja det
skulle vel bare overholder DIN normen så var de fleste glad (over 15 khz kunne ikke rigtig måles)
Flot lyd fra bo.mp3, der er da rum+dynamik, flot flot __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, D A O, det er vist sådan, at specifikationer helt bestemt er rare at kende som noget at gå ud fra, men i længden betyder produktets samlede kvaliteter mest, når en vurdering skal laves, også og vel faktisk især for lyden.
Måske var målemetoderne utilstrækkelige, og måske blev de bedre, jeg ved det ikke, men jeg erindrer, at Japan mv pludselig kom med udstyr, der viste markant bedre målinger end de europæiske generelt, men jeg mener ikke, at de nødvendigvis satte de europæiske til vægs. Èn ting er målinger, noget andet er, hvad ørerne kan lide at lytte til. - At de alligevel overtog markedet, er en anden og længere historie.
Emnet som sådan er vel ikke interessant mere, men alligevel ikke irrelevant, når de gamle rarieteter kommer frem fra lyset og skal vejes og måles.
Det er ingen kunst i dag at lave mikrofoner og fx hovedtelefoner med gode specifikationer, men det er andre ting, der afgør, hvilke der vinder i en test. - Man kan forledes til at tro, at teknikken dengang var noget hø, når man lytter til gamle 78'-plader, men kan man se/høre bort fra mislydene, opdager man, at mange af dem har fremragende grundlyd. - Og sådan kan man blive ved at fremdrage eksempler, men som ikke-tekniker skal jeg ikke påstå at sidde med den endegyldige sandhed.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemlig aristona
diyaudio.com
har en tråd om det emne
I dag måler og simulere vi os frem til en god klang, før skulle vi prøve os frem til et godt resultat, føler det er
meget relevant, fordi i dag er gode målinger "næsten" nok til at sælge et produkt ...
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har helt ret mht målinger, specs mm. Det har ikke nogen betydning umiddelbart. Og fortæller ikke om hvorledes de lyder i vores øre. Men, nej jeg vil ikke sælge dem nu. Ikke at jeg bruger dem, men som sagt så er de "arvet" og jeg har i det hele taget svært ved og smide grej ud. Lave en test. Jo måske, hvis jeg får min Beocord til og virke. Det kunne være ganske interessant.
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 21 September 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
De går for 1000-1500kr på Lauritz.
|
Til top |
|
|
his047 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 90
|
Sendt: 22 September 2012 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
BM5 er en båndmikrofon. De går for høje priser i udlandet og er kendt som nogen af de bedste mikrofoner nogensinde for
akustisk musik. Da BM5 samtidige en en Blumlein konfiguration giver mikrofonen et usædvanligt fint stereo-perspektiv. Og så
hjælper det jo også at de er designet af Jacob Jensen....
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for information. Ja den bruges ikke pt. Og kommer muligvis aldrig til det. Desværre. Men jeg har svært ved og sælge den, da den har en personlig værdi for mig. Men selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig.
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sådan med gamle ting, at alene det, at de evt. kan forvandles til rede penge, naturligvis er en god ting i sig selv, men medmindre vi taler om et maleri til en halv million, så er virkeligheden jo, at det beløb, der i de fleste tilfælde er tale om, ikke er så stort, når man sammenligner med, hvad nye ting koster, og hvad man ellers har af udgifter, så hvis man som du har et forhold til tingen (mikrofonen) - og det kender vi vist alle -, så er det meget mere værd end at få fx 3.000 kr. for den. Man sidder jo ikke og glæder sig ved synet af 30 stk. 100 kr.-sedler. - En speciel gammel LP-plade kan også sagtens glæde mere end de få kroner, den kan indbringe.
Alene "indpakningen" af mikrofonen er jo en fryd for enhver. Mikrofonen er udtryk for tidløs brugskunst, og hvis den tilmed er brugbar, så ville jeg heller ikke sælge den. Mht at teste den behøver det jo ikke være på en beocord, og med et stik-omsætterkabel kan også nyere optagere bruges.
Men tak til his047 for yderligere at sætte sagen på plads. Så kan vi vist vedtage, at BM5 i høj grad er til seriøse formål. Også i dag.
Der er noget med, at båndene kan gå i stykker, men som jeg har forstået det, kan de erstattes af nye, også i dag.
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 September 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa til alle , jeg mener at have en MD8 liggende hvis nogen herinde kunne få brug for den , jeg skal ikke bruge den til noget - kun mikrofonen , desværre ingen manual/æske. mvh thomas.  __________________ Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
|
Til top |
|
|