Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Jeg har tilladt mig at rettet tråden til at hedde : Vintage Højttaler Vi kommer jo så lagt rundt i andre fabrikater

Her er også lidt om B&O
Og
Jealvox-sound-master
og ikke mindst
Coral

Virkelig en "fed" blog du har lavet. Tak for det.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Jeg har tilladt mig at rettet tråden til at hedde : Vintage Højttaler Vi kommer jo så lagt rundt i andre fabrikater

Her er også lidt om B&O
Og
Jealvox-sound-master
og ikke mindst
Coral

Hvis vi skal hele vejen rundt, skal vi vel også huske den subwoofer, der vel må siges at sætte gang i tingene ...

Audio Pro B2-50  -  forbistret tung sag:

Fik da raget sådan en til mig,  i mindre køn stand, men hvad pokker - 500,. og lidt snedkeri senere var den fin nok,  og brummer da lystigt i dag.

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Ja da. Sådan en havde jeg inden for dørene en gang i midt firserne, da jeg som lærling lånte den af en af svendene. Den kunne godt nok sætte fut de lave oktaver.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

Tillykke med en sub til 500,- må skrives at være billigt
Audio Pro B2-50 eller en af de modeller, dem har jeg hørt flere gange rundt i danske hifi butikker, det var jo nærmest det
eneste våben der i starten var mod højttaler der manglede bas. Og de gjorde det godt!

Jeg har den dag i dag et sæt Audio Pro Bravo Sub 10", som beklageligvis brummer, ganske meget!
+ min NAD 3150 er begyndt at brumme, og snart begynder jeg også at brumme
Men laves skal disse, når jeg får energi til at gå igang!
audiopro sub bravo

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Tillykke med en sub til 500,- må skrives at være billigt
Audio Pro B2-50 eller en af de modeller, dem har jeg hørt flere gange rundt i danske hifi butikker, det var jo nærmest det
eneste våben der i starten var mod højttaler der manglede bas. Og de gjorde det godt!

Selv om en B2-50 efterhånden er tudsegaammel, og vel også er før den tid man havde et behov for bulder og brag effekter til film - klarer den sig bestemt fint i kampen,  så længe vi snakker om at spille musik.   Jeg faldt over den - efer jeg havde fået raget mig nogle tynde gespenster a'la SA 1150'ere til - de mangler jo så absolut dybbas i forhold til mine IMF'ere.  Men jeg ville prøve de SA'ere og havde solgt de store kasser.   Sjovt folk ikke lige opdagede brumbassen, men beundrede SA'erne bas :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Audio Pro B2-50 er bestem en af de vellykkede af slagsen. Husker mit møde med den større B-200 med fire enheder.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:
Virkelig en "fed" blog du har lavet. Tak for det.

Takker KBAndersen

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Selv om en B2-50 efterhånden er tudsegaammel, og vel også er før den tid man havde et behov for bulder og brag
effekter til film - klarer den sig bestemt fint i kampen,  så længe vi snakker om at spille musik.   Jeg faldt over den - efer
jeg havde fået raget mig nogle tynde gespenster a'la SA 1150'ere til - de mangler jo så absolut dybbas i forhold til mine
IMF'ere.  Men jeg ville prøve de SA'ere og havde solgt de store kasser.   Sjovt folk ikke lige opdagede brumbassen, men
beundrede SA'erne bas :)

har du også IMF speaker ?    må altså lige spørge, hvad har du så ikke på lager jan_stevns ?

diyaudio.dk Blog
G+

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
......har du også IMF speaker ?    må altså lige spørge, hvad har du så ikke på lager jan_stevns ?

Ikke mere - de blev solgt da jeg flyttede til min nuværende lokation, men var søreme et behageligt bekendtskab.   Sådan nogle behøver ikke en sub til at klare dybbas.  Den ene kunne akkurat ligge i bagagerummet, og den anden på bagsædet ..... En Scorpio er en stor bil :)

Hvis folk ikke har hørt et sæt IMF TLS80-II spille, har de en oplevelse til gode, de er slet ikke ringe

men - øehhh - lageret blev da cirka halveret  :)  

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nice speaker Jan
IMF har altid stået for noget specielt i min verden :)
her er model
Original brochure with certificates IMF TLS80

Man sagde dengang at et af deres problemer var deres drifteffekt og at man kunne være uheldig at basse opstod uden
for rummet og ikke inde i rummet,
Efficiency Measured via Pink Noise at 1 metre on axis for 40 watts = 96dB
dvs ved 1 Watt 1 meter ville den afgive ca 80 dB   

IMF/TL-speaker-vintage

diyaudio.dk Blog
G+

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2012 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Der er lidt rigtigt i hvad de skriver - at man har tendens til at spille ved lavere lydstyrker, fordi den spiller utroligt godt, og man ikke behøver at skrue op for at høre (føle) bassen, og diskantområdet er utroligt rent, hvilket nok skal tilskrives de anvendte enheder.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja IMF var ikke kendt for ingen ting, og hvad ville de ikke koste i dag, bestemt en mindre formue og dengang i 70-80,
der havde jeg bestemt ikke de penge der skulle til, men af det jeg hørte hos audioscan, der var det toppen.

diyaudio.dk Blog
G+

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Det var også en oplevelse, at høre/mærke TDL RSTL Reference i sin tid. Store som et sæt Snell A.  

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker på på holdbarheden af gamle højttalere. "Bølgen" som ringen der holder membramet fast til chassis'et, er lavet af enten en rillet del af membranen påsmurt en klistret og blød lim, gummi eller skumgummi. Sidstnævnte bliver med alderen opløst og smuldrer simpelthen væk, og tiden afhænger af UV-lys, fugtighed og materialets kvalitet, men fra 70'erne vil det nok være et særsyn hvis den fortsat er brugbar. Gummibølger holder meget længe, og jeg har på mine bølger påsmurt en anelse sillikone, som man også bruger til bildøres gummilister, for at opretholde smidigheden, idet gummi ellers stille og roligt tører ud, og bliver hård. UV-lys er nok ikke dens allerbedste ven, så derfor synes jeg man skal beholde frontstoffet på, uanset det lille diskanttab og evt. kantreflektioner der måtte komme fra stoframmen.

Bølger med det klistrede lim holder sørme længe - jeg har ikke set nogle der er gået til.

Så er der selve membranen, og den har også meget lang holdbarhed - undgå også her UV-lys.

Hvordan mon med de moderne menbraner af flerlagskonstruktioner, hvor lim sammenholder materialer, nogle gange af kunststof? Jeg synes ikke jeg har gode erfaringer med plast over lang tid. En sådan membran kan vel vride sig ud af oprindelig facon, og skabe problemer med centreringen af svingspolen. Polypropylenemembraner er vel heller ikke så holdbare som en god papirmembran?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Det samme gør sig gældende ved f.eks. en pickup,
noget mange ikke tænker på, men det gummi som holder nål / armen røret i magnetgabet, det bliver også stift/mørt og vil forandre klangen på ens pickup, og det er så småt at det skifter man ikke bare.
Ja selv pickupper kan blive for gammel.

diyaudio.dk Blog
G+

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Hey

JBL er nok en af de helt store navne inden for HIFI højttaler
The best-of-jbl-vintage

diyaudio.dk Blog
G+

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes