Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 30 September 2012 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa gutter
I et eller andet nummer for længe siden mener jeg magasinet High Fidelity viste et billede af den test jig BASF havde lavet i kobber eller messing, der kunne simuleret en casette
nogen der kan huske det, og eventuelt har et billede af tingesten
-Jan
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 30 September 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jan
forstår ikke rigtig dit spørgsmål, måske skrevet forkert, jeg har alle numre af high fidelity på loftet....uddyb gerne mere præcist.....
mvh velkommen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 30 September 2012 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et nummer fra 80'erne i hvertfald og det var ikke som jeg husker det en test, men en metal udgave af deres kassette sådan at man kunne med små skrue justeringer efterprøve forskellige båndløb helt ned i microstørrelses finjustering. Så kunne man udfra det lave en prototype af et nyt bånd.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan selvfølgelig også have været Hifi & Elektronik du har set denne metal kassette.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 30 September 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder med en del årsregistre samt om ikke komplet så dog en pæn del af bladene, begge slags, og lidt tættere end loftet, men ja, lidt mere info eller stikord ville være godt, da jeg ikke husker denne jig, og en foreløbig overfladisk søgning har ikke bragt noget. Måske er Hifi&elektronik et godt forslag?
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 30 September 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke at den har været vist i H.F. så det er nok ikke der du skal lede Jan.
(Der var også et 3.die blad der hed noget med elektronik, måske det kan have været der i du har set den.
carsten
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 30 September 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
for 10 år siden tog jeg og fandt alle de blade frem ang HIFi og klippede de artikler ud, jeg mente jeg ville gemme, og der
efter røg der, jeg ved ikke hvor mange blade ud, så kan ikke hjælpe!
men Jan tænker du på disse norm kassettebånd, som var lavet i metal ?
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det er et nummer fra 80'erne i hvertfald og det var ikke som jeg husker det en test, men en metal udgave af deres kassette sådan at man kunne med små skrue justeringer efterprøve forskellige båndløb helt ned i microstørrelses finjustering. Så kunne man udfra det lave en prototype af et nyt bånd.  |
|
|
præcis !
en bekendt i england havde BASF manualen ( http://www.ant-audio.co.uk/Tape_Recording/Library/Calibratio n_Mechanism_Manual.pdf ) det er beskrevet i - den ene jig så sådan her ud

__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
joehhh ...... jeg er der såmænd allerede. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Jeg mener ikke at den har været vist i H.F. så det er nok ikke der du skal lede Jan.
(Der var også et 3.die blad der hed noget med elektronik, måske det kan have været der i du har set den.
carsten |
|
|
Det er Ny Elektronik, som også hørte under High Fidelity, deres søster blad. Heri læste jeg testen af min Alpine AL65 kassette båndoptager og Pioneer A77X. Men nej, det er ikke i dette blad denne Basf metal kassette var i. Mener det var Hifi&Elektronik, da d artiklen var i faaarve. HF var S/H på dette tidspunkt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
(Der var også et 3.die blad der hed noget med elektronik, måske det kan have været der i du har set
den.
carsten |
|
|
POPULÆR RADIO 1928
POPULÆR RADIO OG FJERNSYN 1954
POPULÆR RADIO OG TV
POPULÆR RADIO OG TV-TEKNIK
POPULÆR RADIO 1977
Dette holdt til 1981, hvor bladet indgik i NY ELEKTRONIK.
Måske dette udmærkede måneds blad eller POPULÆR ELEKTRONIK
Her kan man se disse blades Stamtræ
det er altså ikke fordi jeg såen lige bare kan huske dette, men der er en god forklaring her
De danske radiotidsskrifter.
mener vi på et tidspunkt havde 4 elektronik blade i Danmark,
NU nul prut intet
Den Globaliserende fattigdom må være startet i 80erne engang __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 04:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, Jan, det står mig ikke klart, om du stadig har brug for at finde artiklen i HF&E?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
aristona skrev:
Undskyld, Jan, det står mig ikke klart, om du stadig har brug for at finde artiklen i HF&E? |
|
|
Nu har jeg jo fundet billederne , så artiklen kunne være svært sjov at genlæse.
Jeg er jo nødt til at erkende at hukommelsen kan lidt støvet, men er der en der ligger inde med det beskrevne nummer af High Fidelity, og der ikke er et billede af den jig, ja, så må jeg da huske forkert .
( Een gang skal jo være den første :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke i High Fidelity den er vist i, Jan. Det er i Hifi & Elektronik den var vist i og artiklen hed "Verdens dyreste kassette". Det er muligt jeg stadig det nr. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jajaja, men Jan husker jo ikke så godt mere. 
carsten
|
Til top |
|
|
aristona Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 04:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi roder i fortiden, så det er ikke mærkeligt, hvis hukommelsen er vekslende. Som andre påpeger, så tyder emnet på, at Hifi&elektronik er det mest oplagte at søge i. I 1985 var der et billede af kassetten i forbindelse med artiklen om kassettebåndoptageren som et teknisk mirakel. Intet mindre.

I samme blad var der en test af bl.a. Beocord VHS-90 til 16.600 kr., og en læser spurgte, hvad han skulle gøre af sine Beta-bånd. Andre havde indsendt små programmer til ZX Spectrum, og bladet bragte et forslag til, hvordan man selv kunne lave en defluxer. Så har jeg vist antydet tidsånden. - Men vi skal til 1982, nr. 12. Hvor der anmeldes/testes 3 videospil:

Det drejede sig bl.a. om at spille tennis. Så må World of Warcraft og lignende da give blodpropper ... Blandt pladeanmeldelserne siger Peter Bjerregaard om en genudgivelse af Zodiac: Cosmic Sounds, at "selv om musikken er indspillet i 1967, bærer den ikke synderlig præg heraf. Teknikken har jo heller ikke kun været af det gode!". Komponisten er den stadig spændende Mort Carson (- find både musik og komponist på youtube).
Til DAO's suk vedr. radiotidsskrifter er at sige, at måske skal vi bare genopdage de gamle blade, i hvert fald High Fidelity og HiFi&Elektronik. Det er jo alligevel den tid, der interesserer dette forum. Vist er der som lige påvist meget, der er mere eller mindre "overstået" stof, men der er sandelig også mange guldkorn, der måske tilmed i dag opleves på en anden måde. Endelig er der jo noget, der hedder genkendelsens glæde.
Kassettebåndoptageren er måske glemt af mange, men personligt ser jeg den ikke som noget, tiden er løbet fra, når vi taler lytning. På nogle punkter kan den ikke konkurrere, men er dog brugbar, og det største problem var, at de virkeligt gode af slagsen var for dyre for de fleste. Et superbånd afspillet på en superoptager kan konkurrere med cd og måske endda LP, mener jeg. Findes der et klart svar på, hvad der - under optimale forhold - er det bedste langtids-gemme-medie, - et bånd eller en cd? - Internationalt findes der stadig interesse for topklassebånd.
Men her er så den savnede artikel om BASF-superkassetten:

|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 06:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der eeeeer den joooo.......  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun 1 ting at sige : tusind tak :)
en bruger på Adio karma, der er tidligere BASF chef, har fortalt følgende, omkring dette virkeligt dyre test-sæt :
citat:
The picture posted by Jan_Stevns is of a Calibration Mechanism. There were two versions: the Mechanical Alignment version and the Azimuth alignment version. The former had "floating" roller guides to allow any misaligment of pinch roller/capstan to move the guides out of range and cause azimuth misalignment. The latter had tightly controlled rollers. If there were a difference between the two in terms of azimuth measurement, the ppinch roller or capstan had to be adjusted for best contact between the two until results with both mechanisms were exactly the same.
The "master" measurement tool was the Messe-cassette. I believe three were made at a cost of well over $100,000 each. Every possible contact point was adjustable in order to measure geometric differences and their effects. Once this cassette was aligned to perfection, it was used to calibrate the slant measurement tool. This tool had a pressure-sensitive pin that contacted all the internal parts to make sure that they were aligned exactly like the Messe-cassette when it was adjusted exactly right. All Calibration Mechanisms and alignment cassettes were measured against this tool, as were batch samples from our housing molds. If a Calibration Mechanism were dropped by a customer, we automatically replaced it with a new one once the older one was returned; and we remeasured the older one to see if it were still within specification. If not, it was scrapped and the internal parts recovered for reuse.
We sold Calibration Mechanisms to every music label and every major duplicator in North America at one point or another as well as to C-0 manufacturers. Columbia/CBS/Sony bought a slant test rig also, which ended up with Sony in Japan __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|