Der er altså tale om en ældre type pickup. Den, jeg viste, blev meget udbredt og ikke kun på Philips, før den moderne grammofon kom frem. Begge typer med tilhørende adskillige grammofon-modeller repræsenterer ikke nogle skjulte kvaliteter, vil jeg påstå, så det er kun nostalgi og eventuelt design, der kan gøre dem interessante.
Til afspilning af de gamle 78’ plader er de dog udmærkede, selv om fx Ortofon og B&O er bedre bud.
Dem, som jeg kalder de senere versioner, ser man af og til tilbudt stadigvæk, men modeller som din er ret sjældne, og derfor kan det også være svært at finde nåle og specielt reservedele, - og så er det vel et spørgsmål, om det ikke er billigere at investere i en komplet grammofon, som indimellem dukker op. Kuffertmodellen i forskellige udgaver kan findes i øjeblikket.
Den senere gængse krystalpickup, som jeg viste billede af, har det princip, at hvis den er forsynet med safir til afspilning af både 78’ere og vinylplader, kan nålen drejes om sin akse. Den har 2 modsat rettede safirer. På de ældre, som din, er de ved siden af hinanden, og man skifter mellem rød for 33/45 og grøn for 78 ved at vride hele pickuphuset. – Det er længe siden, jeg har set sådan en, så jeg fangede det ikke straks grundet det lidt utydelige billede. (Hvorfor er der 3 pickupper? Har du fået ekstra med – og ingen af dem virker?)
Mon ikke selve huset er problemet? Noget i huset er måske mørnet eller "groet fast", men det er gætværk. Det er et spørgsmål, om nye nåle løser problemet, men det har du nu efter afmontering selv mulighed for at skønne om.
Mon nogle i forum har ekspertise på dette? Jeg har ikke, men jeg fandt tilfældigt denne gamle tråd med gode fotos af 2146: