Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil bare dele den her lille artikel, os der elsker musik, stadig bruger penge på det.
Artiklens vinkel er nok lidt mere en normal forbrugers.
Kassettebånd, cd'er og mp3-filer er døde: Hvad bliver det næste?
Stakkevis af kassettebånd er håbløst forældede. Sådan er det også gået for cd'erne, Minidisc'en, vhs-bånd og senest tusindvis af rippede musikfiler på harddisken. Kan jeg endelig slappe af nu?
LINK
Eller måske er det bare The NeverEnding Story
Personligt mener jeg at DAB+, MP3, AAC eller hvad de nu kaldes ikke har så meget med HI-FI at gøre men åbenbart er det nok for flertallet...
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer altid noget nyt
Jeg er enig med dig i, at komprimeret lyd ikke er HiFi, men det har nu aldrig nogen påstået med bærbar lyd
Men det er da dejligt, at man kan tage sin musik med sig ud og løbe, med på stranden, med til fest, hvor man kan tilslutte via usb eller endda
trådløst. Så er det bare ærgerligt, at der er producenter, af især musikken, der ikke lader den udfolde sig bedst muligt, så man selv kan vælge hvor
komprimeret, eller ikke mediet skal være
Ellers skal vi "gamle" da bare flyde med tidevandet, og nyde at unge gerne vil høre musik, på deres vilkår og betingelser, og kan vi få dem til at
stoppe op, og høre den lyd, der også i nuet er til rådighed, kunne det være at de også interesserede sig lidt mere for kvalitet
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel lidt som Einsteins citat om verdenskrig:
"Jeg ved ikke hvilke våben, der vil blive brugt i 3. verdenskrig... men jeg ved, at 4. verdenskrig vil blive udkæmpet med sten og køller"
Sådan vil det også blive med musik igen en dag... den vil blive spillet med sten og køller!
Okay... det er måske lige sort nok 
Men jeg synes personligt, at musikken allerede har haft et tilbageskridt... både på indhold og kvalitet. Problemet er, at alle med en PC i dag, kan kalde sig musikere. Og musikken er derefter! Lige så med teknikken... alt komprimeres fuldstændig ud af form, fordi det skal kunne gengives på ringere og ringere udstyr. Så når man endelig afspiller det på ordenligt udstyr, så gør det ondt i ørerne... og min sjæl!
Og så er jeg fuldstændig ligeglad med, at det er mere tilgængeligt, og i 24bit HD... det lyder stadig af l**t !!! 
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Men jeg synes personligt, at musikken allerede har haft et tilbageskridt... både på indhold og kvalitet. |
|
|
Så må du jo bruge lidt tid på at finde de gode sager, for de er der
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men burde det ikke alt sammen være gode sager, målt på kvalitet?
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Absolut
Når man før i tiden købte en lp, og nu, ja for nogle af os, en cd  Regnede man da næsten altid med at der var kræset om lyden, om
kvaliteten, for ellers gav det ingen mening at smide x antal hundrede kroner afsted, også i firserne, da jeg ofte var bl.a. I HMV i Århus, øh nå ja
Aarhus
Det er peanuts at producere lp og cd, og når kunstneren og forhandleren har fået sit, så burde der også være lidt til produceren  før avancen
ender hos udgiveren  men sådan er virkeligheden så bare ikke
Ak ja
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 31 Marts 2014 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skal bare holde snitterne fra kompressor-modulet i studiet, når de har "skåret" masteren... det er gratis!
Gudskelov er mit setup tilgivende, men det er også et kompromis... hørt på et kompromisløst setup, får man hovedpine!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 01 April 2014 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er trods alt ikke helt så pessimistisk. LP'en blev jo spået død da CD'erne for alvor vandt frem, og det skete så ikke. MP3'er, tjah, tjoh, jeg har en del på 'puteren, og de kan godt bringes til at lyde OK, såfremt de er lavet ordentligt. Kilden, derimod, er man lidt hjælpeløs overfor - som et andet indlæg her siger, laves der en del bras på produktionssiden .
|
Til top |
|
|
lowlevell Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 01 April 2014 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan der ikke ske så meget mere på hardware siden, måske laser LP afspiller kunne komme ned i en betalelig pris, hvordan
lyden er ved jeg ikke. Intet slår direkte skårne indspilninger og selv diverse LP lyder mere harmoniske på mig end CD lyd.
Faktisk er salget af vinyl vel stigende, hvilket er glædeligt.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2158
|
Sendt: 01 April 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ikke så pessimistiske, industrien producerer det som kunderne efterspørger. Så når LPen stadig kan fåes så skyldes
det at en lille gruppe entusiaster efterspørger mediet. Det er blevet niche. CDen er på vej i samme retning, men den
sælger stadig meget mere end LPen. Og CDen er nem at sende med posten, så vi kan købe CDer og sandsynligvis LPer
årtier frem. Men CD priserne vil nok stige.
Og der vil ikke ske mere på hardware siden, CDen er det sidste faste format, for efterspørgslen efter nye faste formater
er der ikke. Men fremtiden hedder streaming og harddisk lagring, for prisen på en TB harddisk plads er vel ikke mere end
500 kr, hvilket betyder at det koster 25 øre at lagre en CD på typisk ½ GB, og prisen falder yderligere i fremtiden. Og
det fjerner enhver mulighed for nye formater.
Så vi fortsætter med at købe CDer, for det format har tjent os godt i mere end 25 år. Men en streaming løsning som
supplement må overvejes.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2014 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 01 April 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det lange løb bliver streaming nok hovedsagen. Jeg er allerede stødt ind i musik (som jeg gerne vil have), der er rimeligt prissat på streaming, men latterligt dyrt på CD - og så var det kun dele af det, der overhovedet fandtes på CD. Men ak, streamingkvaliteten var tvivlsom .
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 07 April 2014 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker for Jeres kommentarer :-)
ja der er sket meget siden LP, Kasettebånd, Spolebånd og lirekasser :-D
for mig var/er/har, LPen aldrig død, bare udvidet med CD og lidt svært at have en LP med i bilen (men er set :)
det digitale medie er som Mikkel skrive bare udviklet til at alle tror de kan håndtere recording, men faktisk er det en kunst art
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|