Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Wimp hifi eller ny cd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2014 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Køber vi stadig cder?

Der er nogen der har en meget dyr cd afspiller, så for dem er det en naturlig ting at købe cder, lige såvel som dem der har
en pladerspiller som køber lp'er.

Men hvorfor gør vi det?

Jeg bor tæt på et bibliotek der har åben hver dag til kl 22, de har masser af musik, men måske ikke lige 20-30 millioner
numre og ikke altid det er hjemme, jeg lånte noget musik for nogen få uger siden, kom hjem og tænkte hvorfor gør jeg det?
Jeg har tdc play pga mit internet (dårligst lyd af de danske udbyder), spotify pga mobil abonnement med 2 måneders binding
tilbage, jeg valgte den gratis 24 timers wimp hifi og har i dag et abonnement til 200kr om måneden, som er det en ny
dobbelt cd eller blueray film ofte koster og der kommer hele tiden nyt musik på wimp hifi som f.eks den nye med Michael
Jackson, uden at det koster ekstra

Wimp hifi er losless og tilgængeligt via nettet, der har man adgang til mere losless musik end man nogensinde kan have på
sin mobil og med 3g/4g og hvor mange kan få 20-30 mbit internet derhjemme kan vi streame,afspille en masse musik fra
wimp hifi eller f.eks spotify uden problemer, såfrem spotify,wimp hifi ellers køre stabilt.

Synes ofte jeg kan høre forskel på spotify og wimp hifi, en mere klare og åben top, dog synes jeg det kan være mere svært
at høre forskel på de test der er på nettet imellem mp 3 og losless.

Hvad skal vi med det fysiske medie som en cd er når vi for kun 200kr om måneden kan få wimp hifi med adgang til 20-30
millioner numre, bare man har adgang til nettet.

Det eneste det kræver er en computer,i dag forgår det hele med lån,skat og så videre via nettet så rigtig mange har en
computer og mulighed for at sende lyden til det anlæg man høre musik med.

Først havde vi lpen,så cden og nu wimp hifi som vi altid kan have med i lommen
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

En stor del af årsagen til, at folk stadig køber både CD'er og LP'er, tror jeg skyldes glæden ved de fysiske medier. Det er
helt sikkert smart med streaming, men en del af glæden ved at opbygge og eje en samling, den forsvinder. Der er ikke
noget at tage og føle på, ingen cover-art, ingen booklets, intet fysisk som man kan sidde og rode med/bladre i, mens man
lytter. Jeg har altid følt, at en musiksamling fortæller noget om personen, som ejer den. Der er noget historie, måske endda
nostalgi, i det. Og hyggen ved at smide en LP på pladespilleren eller CD'en i skuffen, den mangler også. Det er svært at
sætte ord på - og nogle er sikkert fuldstændig ligeglade, mens andre sagtens vil kunne forstå hvad jeg mener.

Pudsigt nok, så bruger jeg selv streaming. Det er dog en 'lokal' løsning, altså blot via mit eget netværk. Jeg ejer hverken
CD-afspiller eller pladespiller, men må dog stadig indrømme, at jeg ofte savner, at have et fysisk medie i hånden. Jeg tror
også, at det er en 'trygheds'-ting. Jeg kan godt lide, at det er op til mig selv, hvornår noget skal slettes eller fjernes. Det er
lidt ude af ens egne hænder, hvis man benytter sig af en streaming service. Netflix er et godt eksempel, de har ret til at
fjerne titler i deres sortiment, helt uden varsel.

Og på trods af, at man har adgang til mange millioner numre via disse tjenester, så ved jeg af personlig erfaring, at meget
af det musik jeg nyder mest, endnu ikke er at finde her.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2014 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Tjah, Wildstyle rammer vel på kornet . Uanset at det er meget praktisk, bryder jeg mig heller ikke om, at mit musikudvalg skal begrænses af, hvad en eller anden udbyder finder det for (kommercielt) godt at tilbyde. Men, smart er det.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået lidt den anden vej i det. Jeg havde en ret stor CD samling i 90'erne, men mistede en del ved et indbrud. Efter
dette gik jeg over til ren streaming. Først den knap så stuerene vej gennem Napster og lignende. Senere gennem iTunes. Og
så ellers Spotify da det kom til Danmark.
Men jeg har altid manglet noget. Jeg kan ikke rigtig arbejde med playlister og top charts. Jeg er typen der sætter mig ned og
lytte til hele pladen. Dette kan jeg selvfølgelig også sagtens over streaming, men jeg mangler inlays og sangtekster i
coveret. Noget som der i særdeleshed gøres meget ud af i metal og prog rock, som jeg hører mest af.
Derfor er jeg i dag blevet vinylsamler. Jeg kunne ikke blive ved med at leve med det afsavn af et fysisk medie. Og CD'er
var ikke lige vejen for mig igen. De ligner jo mest af alt kontorartikler i det plastikcovers :)
En stor flot vinyl med et 30x30 cover er sgu lækker at holde i hænderne. Og så er de jo også flotte at have stående.

At vinyler så rent praktisk faktisk er total tåbelige er noget andet. De er forholdsvis skrøbelige og ligesom en brugt bil, så er
en pladespiller en, der altid skal pilles og justeres ved. Der er kontravægt, pickup og nål. Man skal manuelt vende pladerne,
og man skal huske stoppe dem, når pladen løber ud, så den ikke står og slider pladen og nålen (gælder dog ikke, hvis man
har en fuldautomatisk). Dertil kommer upgrademania. Man kan altid finde en bedre pickup, bedre kabler, bedre RIAA. Det
tager aldrig en ende. Og så er der selve pladerne. Typisk så starter man med et par enkelte nye plader, og begynder hurtigt
at samle på brugte plader. Men pludselig tager fanden ved en, og så tager man sig selv i, at lede efter specielle udgivelser af
plader man ejer i forvejen. Enten fordi den man har har skader på cover, eller også fordi men har fundet en speciel
udgivelse fra Japan, som har et ekstra nummer eller to. Og den slags kan hurtigt koste en bondegård.

Men trods alle de ulemper, så er det stadig en fryd at samle på vinyler. Bare man husker, at det at samle på dem ikke skal
overtage nydelsen i at lytte til dem.
Som det er i dag, så er 80+% af det musik jeg lytter til stadig digitalt. Men det er de sidste 20% jeg nyder mest. Jeg har alt
mit musik på Google Music, og lytter til det til og fra arbejde, samt jeg har Sonos i køkkenet og på surroundreceiveren i
stuen. Og for det meste er det der jeg hører musik. Men når jeg rigtig skal lytte, sådan for alvor, så er det på herreværelset,
hvor jeg sætter en plade på og rigtig lever mig ind i øjeblikket. Gerne med et glas whisky. DET er fandeme ren nydelse :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes