Jeg er gået lidt den anden vej i det. Jeg havde en ret stor CD samling i 90'erne, men mistede en del ved et indbrud. Efter
dette gik jeg over til ren streaming. Først den knap så stuerene vej gennem Napster og lignende. Senere gennem iTunes. Og
så ellers Spotify da det kom til Danmark.
Men jeg har altid manglet noget. Jeg kan ikke rigtig arbejde med playlister og top charts. Jeg er typen der sætter mig ned og
lytte til hele pladen. Dette kan jeg selvfølgelig også sagtens over streaming, men jeg mangler inlays og sangtekster i
coveret. Noget som der i særdeleshed gøres meget ud af i metal og prog rock, som jeg hører mest af.
Derfor er jeg i dag blevet vinylsamler. Jeg kunne ikke blive ved med at leve med det afsavn af et fysisk medie. Og CD'er
var ikke lige vejen for mig igen. De ligner jo mest af alt kontorartikler i det plastikcovers :)
En stor flot vinyl med et 30x30 cover er sgu lækker at holde i hænderne. Og så er de jo også flotte at have stående.
At vinyler så rent praktisk faktisk er total tåbelige er noget andet. De er forholdsvis skrøbelige og ligesom en brugt bil, så er
en pladespiller en, der altid skal pilles og justeres ved. Der er kontravægt, pickup og nål. Man skal manuelt vende pladerne,
og man skal huske stoppe dem, når pladen løber ud, så den ikke står og slider pladen og nålen (gælder dog ikke, hvis man
har en fuldautomatisk). Dertil kommer upgrademania. Man kan altid finde en bedre pickup, bedre kabler, bedre RIAA. Det
tager aldrig en ende. Og så er der selve pladerne. Typisk så starter man med et par enkelte nye plader, og begynder hurtigt
at samle på brugte plader. Men pludselig tager fanden ved en, og så tager man sig selv i, at lede efter specielle udgivelser af
plader man ejer i forvejen. Enten fordi den man har har skader på cover, eller også fordi men har fundet en speciel
udgivelse fra Japan, som har et ekstra nummer eller to. Og den slags kan hurtigt koste en bondegård.
Men trods alle de ulemper, så er det stadig en fryd at samle på vinyler. Bare man husker, at det at samle på dem ikke skal
overtage nydelsen i at lytte til dem.
Som det er i dag, så er 80+% af det musik jeg lytter til stadig digitalt. Men det er de sidste 20% jeg nyder mest. Jeg har alt
mit musik på Google Music, og lytter til det til og fra arbejde, samt jeg har Sonos i køkkenet og på surroundreceiveren i
stuen. Og for det meste er det der jeg hører musik. Men når jeg rigtig skal lytte, sådan for alvor, så er det på herreværelset,
hvor jeg sætter en plade på og rigtig lever mig ind i øjeblikket. Gerne med et glas whisky. DET er fandeme ren nydelse :)