Forfatter |
|
MortenKaa Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2014 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt Lana Del Rey's seneste skive "Ultraviolence" på vinyl i en
"Super Deluxe Edition" LP'erne er 2 stk. picturediscs på heavy vinyl.
Desværre er der rigtig meget støj på skiverne, man kan høre det, med det
samme man sætter nålen ned på starten af alle fire sider, og i stille
pasager og mellem sangene, er den også meget tydelig. Der lyder en
konstant skuren. Det er ikke noget jeg har oplevet på vinyl før, så jeg
tænker at der måske er en fejl på mine skiver. Er der andre der har købt
denne udgivelse på vinyl, som kan fortælle mig om de oplever det samme?
|
Til top |
|
|
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan sidde alt muligt tilbage fra fremstillingsprcessen, slipmiddel osv.
Prøv at vaske dem.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug isopropyl alkohol rent det virker, kan fås i matas og vatrondeller.
madmax
|
Til top |
|
|
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal vel først og fremmest undgå at købe picture discs hvis ikke de bare er til at stille ind på reolen.
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Winther666, picture disc er mere til pynt end de er til afspilning.
|
Til top |
|
|
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, man skal ikke købe picture discs for at få god lyd. Dem, jeg har, lyder generelt ikke godt. Har også flere i farvet vinyl, der heller ikke er for
gode...
|
Til top |
|
|
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de farvede kan også være til den ringe side. Specielt de der "sølv" og "guld" farvede hverken ligner eller lyder sjældent rigtigt. I øvrigt ved jeg da ikke om man får noget ud af at købe gemen P3 musik på LP lydmæssig? mon produktion, mastering ETC ikke primært er møntet på hvad at det store flertal normalt afspiller deres musik på? Men "vinyler" er selvfølgelig mere hipt.
|
Til top |
|
|
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winther666 skrev:
gemen P3 musik på LP.
Men "vinyler" er selvfølgelig mere hipt. |
|
|
Hvad mener du egentlig med det vrøvl ?
__________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenKaa skrev:
<div ="msg">
Jeg har købt Lana Del Rey's seneste skive "Ultraviolence" på vinyl i en
"Super Deluxe Edition" LP'erne er 2 stk. picturediscs på heavy vinyl.
Desværre er der rigtig meget støj på skiverne, man kan høre det, med det
samme man sætter nålen ned på starten af alle fire sider, og i stille
pasager og mellem sangene, er den også meget tydelig. Der lyder en
konstant skuren. Det er ikke noget jeg har oplevet på vinyl før, så jeg
tænker at der måske er en fejl på mine skiver. Er der andre der har købt
denne udgivelse på vinyl, som kan fortælle mig om de oplever det samme?
|
|
|
Nu skal man jo skelne mellem dårlig lyd og dårlig (fysisk) mastering/pressekvalitet - jeg har fx en lp med Kings Of Leon, hvor lyden er ganske god, men hvor der også er en konstant kradsen over hele den ene side. Det lyder næsten som om, at siden med let hånd har fået en tur med en slibeklods med sandpapir. Den blev byttet, men det ombyttede eksemplar lider af samme skavank. Og sådanne oplevelser/eksempler har jeg desværre nogle stykker af (jeg har købt lp'er i ca. 30 år og har omkring 2500 titler i samlingen - det bliver så til ganske mange lp'er, da ca. 1000 titler er opera- eller klassiske bokssæt)
Ud fra din beskrivelse vil jeg umiddelbart gætte på, at det skyldes en dårlig master/pressematrice. Det kan også skyldes en dårlig dag hos manden (eller kvinden ...), der har styret pressemaskinen. Ingen af delene kan du desværre rense dig ud af. Heller ikke med isopropylalkohol og vatpinde
Jeg vil foreslå, at du bytter eksemplaret. Hvis det ombyttede eksemplar har samme skavank, ja, så har du i det mindste en idé om, hvad det kan skyldes. Hvis det skyldes en dårlig dag under presningen, så kan du evt. prøve at finde frem til et andet batch af samme lp. Desværre kan du næppe på forhånd vide, om du står med et andet batch i hånden, så det er som at lede efter den berømte nål i den lige så berømte høstak.
Ak ja, at lytte til vinyl kan være en udfordring, men når det kører, så kører det for alvor
|
Til top |
|
|
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Winther666 skrev:
gemen P3 musik på LP.
Men "vinyler" er selvfølgelig mere hipt. |
|
|
Hvad mener du egentlig med det vrøvl ?
|
|
|
Jeg undrer mig også... For nogle af os er det ikke et spørgsmål om valg af medie alt efter musik - jeg har ingen cd-
afspiller i anlægget.
|
Til top |
|
|
MortenKaa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende, jeg prøver at bytte den. Og kan så prøve med en afvaskning af det nye eksemplar, hvis det har samme skavank.
Normalt køber jeg aldrig picture discs, men standard udgaven var udsolgt og jeg havde planlagt at høre den samme aften som den blev købt, da
konen ikke var hjemme. Eneste anden picture disc jeg ejer er Tools Lateralus som ikke er udgivet på almindeligt vinyl.
Winther666, nu har vi heldigvis ikke alle samme musiksmag, men at kalde det gemen P3-musik, er måske lige groft nok, og at det skulle havde
indflydelse på lyden, siger bare noget om hvor dårlig oplyst du er. At de vælger at spille det på P3 og at det kan sælge mange plader, gør det vel ikke
gement? Faktisk er Dan Auerbach (fra The Black Keys), som har produceret pladen, totalt lyd-nørd og sværger til vinyl. Black Keys El Camino er
således udgivet i dens fulde længde på 45rpm, fordi han bedre kan lide den lyd de ekstra svingninger giver mulighed for.
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MortenKaa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine øre lyder pladen langt bedre end cd'en som også lå i boksen. Men det skyldes selvfølgelig også at min pladespiller er langt bedre end min DAC.
På vinylen er toppen krystalklar og man kan næsten høre svingerne i Lanas stemmebånd og violinerne har en overtone,
som jeg slet ikke kan presse ud af cd'en. Så hvis det ikke var pga støjen ville det være en fuldendt oplevelse
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenKaa skrev:
I mine øre lyder pladen langt bedre end cd'en som også lå i boksen. Men det skyldes selvfølgelig også at min pladespiller er langt bedre end min DAC.
På vinylen er toppen krystalklar og man kan næsten høre svingerne i Lanas stemmebånd og violinerne har en overtone,
som jeg slet ikke kan presse ud af cd'en. Så hvis det ikke var pga støjen ville det være en fuldendt oplevelse |
|
|
Sjovt i siger det, har CD udgaven af El Camino, og det album lyder virkelig forfærdeligt, nærmest som om der er lagt et lag støj på hele skiven.
|
Til top |
|
|
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det siger vel en del, at vinylen ER bedre, ihvertfald i dette tilfælde.
At den farvede skulle være så meget dårligere tror jeg ikke på, det må være en fejl.
Nu er det over 40 år siden jeg købte min første pladespiller, så helt ny er jeg vel ikke
Men det er da rart at jeg åbenbart er hip med de unge __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
MortenKaa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået den byttet. Vi lyttede på en anden picturedisc udgave og den havde samme fejl. Så byttede den om til standard sort vinyl, og nu spiller det
max.
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 21 Juni 2014 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jukuluff skrev:
MortenKaa skrev:
som jeg slet ikke kan presse ud af cd'en. Så hvis det ikke var pga støjen ville det være en fuldendt oplevelse |
|
|
Sjovt i siger det, har CD udgaven af El Camino, og det album lyder virkelig forfærdeligt, nærmest som om der er lagt et lag støj på hele skiven. |
|
|
Jeg har både LP og cd udgaven af El Camino fra The Black Keys, og du har ret der er meget dårlig lyd på dem begge, støjen som du beskriver er en ting, men det værste er at der næsten ikke er noget dynamik tilbage
Hvis ham Dan Auerbach er lydnørd må han kunne lide flad og dårlig lyd
|
Til top |
|
|
MortenKaa Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2014 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
k.s.p skrev:
jukuluff skrev:
MortenKaa skrev:
I mine øre lyder pladen langt bedre end cd'en som også lå i boksen. Men det skyldes selvfølgelig også at min pladespiller er langt
bedre end min DAC.
|
|
Sjovt i siger det, har CD
udgaven af El Camino, og det album lyder virkelig forfærdeligt, nærmest som om der er lagt et lag støj på hele skiven. |
|
|
Jeg har både LP og cd udgaven af El Camino fra The Black Keys, og du har ret der er meget dårlig lyd på dem begge, støjen som du beskriver er en
ting, men det værste er at der næsten ikke er noget dynamik tilbage
Hvis ham Dan Auerbach er lydnørd må han kunne lide flad og dårlig lyd |
|
|
Jeg har kun lyttet til El Camino i den specielle 45rpm-udgave og jeg synes bestemt ikke den mangler dynamik. Det er korrekt at der er en del støj på
indspilningerne, men det skyldes det udstyr og den garage-lyd som Black Keys hidtil har stået for, men forladt på Turn Blue. Faktisk er El Camino en af
de plader jeg oftest er vendt tilbage til de seneste par år, når jeg har haft lyst til at høre rå og ærlig rocklyd. Danger Mouse har i den grad, i min øre,
produceret denne plade til det ypperligste af hvor godt garagerock kan lyde.
|
Til top |
|
|
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|