Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin Vega (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
højmusik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 27 November 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg står og vakler lidt mellem at købe nogle gode brugte DC15 eller AT 100 som skal bruges når rocken skal trykkes af.

Jeg har 2 Hitachi PMA8300 (2x200W hver) til at trække dem så jeg mangler ikke noget der, men hvilken model leverer det bedste resultat?

Til top Vis højmusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af højmusik
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 27 November 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Har ikke hørt DC15, men har derimod selv et par AT-100, og dem kan jeg kun anbefale, hvis din musiksmag er koncentreret om metal. Superfed højtaler med en sprød og god diskant kombineret med en bas, der leverer et ganske fornuftigt tryk



__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 27 November 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

AT-100 er noget nemmere at trække end DC-15

DC-15 lyder til gengæld en del bedre, men kræver en rimelig kraftig forstærker (impedansen kommer ned på 2,5 ohm i
basområdet)

DC-15 er noget mere fyldig i bassen og en del bedre i mellemtonen, diskanten er omtrent det samme i begge højttalere

Jeg går udfra at du har fået skrevet lidt forkert og det er Hitachi HMA8300 og ikke PMA8300.

Er det HMA 8300 er DC-15 ikke noget problem
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
højmusik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 27 November 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Ja du har ret, HMA.
Jeg går efter DC15, den lyder som det rigtige.
Til top Vis højmusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af højmusik
 
fatjoe1992
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juli 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 28 November 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

jeg er den heldige ejer af et par dc-15 :)
og synes du skal gå efter disse, da de er alt spillende i alle lydniveauer..

har dog også hørt de der AT-100, og synes ikke at de kan bruges til alt slags musik..
specielt ikke elektronisk (i høj db udførelse) grundet at bassen ikke er så dyb som dc-15..

ved ikke hvilken slags musik du hører? men har du en bred musiksmag, så vil jeg forslå dc-15.
Til top Vis fatjoe1992's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fatjoe1992
 
El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 28 November 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt DC12.. Spiller rigtig godt.. Det er vel noget af det samme som DC15 udover størrelsen på bass-enheden. Jeg brugte en Cambridge Azur 650A til at drive dem. 
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 28 November 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

@El Dueño, hvordan lød de egentlig på sådan en lille Cambrigde amp, manglende den ikke power til at drive dem?



__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 28 November 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Der er også AL1000... Det er sq også en vild rock højtaler.. Den har en noget federe mellemtone end DC15...

__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 28 November 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Casper_LC skrev:
Der er også AL1000... Det er sq også en vild rock højtaler.. Den har en noget federe mellemtone end
DC15...


Det kan jeg kun tilslutte mig - jeg havde selv AL1000 med 2x 218 på, da jeg holdte fest hver weekend. Det fås ikke bedre, kan
spille højt uden det lyder dårligt - både elektronisk og rock.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 28 November 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

AL-1000 tåler bare ikke den samme effekt som DC-15

Og AL-1000 kan til tider blive noget spids i diskanten.
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 28 November 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
AL-1000 tåler bare ikke den samme effekt som DC-15

Og AL-1000 kan til tider blive noget spids i diskanten.


DC-15 har en belastning på 500, og AL-1000 har en belastnings evne på 1000.

Desuden synes jeg AL-1000 lyder MEGET, MEGET bedre end DC15.

Hvis AL-1000 er skinger, får den ikke nok strøm - ligesom dali 850.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 28 November 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
highenden skrev:
AL-1000 tåler bare ikke den samme effekt som DC-15

Og AL-1000 kan til tider blive noget spids i diskanten.


DC-15 har en belastning på 500, og AL-1000 har en belastnings evne på 1000.

Desuden synes jeg AL-1000 lyder MEGET, MEGET bedre end DC15.

Hvis AL-1000 er skinger, får den ikke nok strøm - ligesom dali 850.


Angivelser er én ting og virkeligheden er en anden og en AL 1000 er afstemt meget dybere i bassen hvad der gør at den
nemmere slår i bund.
De første AL-1000 var meget skingre i diskanten - temmelig meget endda.

Om det er ændret i de senere modeller ved jeg ikke.

Men mht effektoplysninger så kan en AL 1000 med garanti ikke tåle det dobbelte af en DC-15.
Jeg vil tro at en AL-1000 står af før en DC-15 mht at tøjle ren effekt

Det er ikke ren gætteri da jeg selv har haft AL-750, AL-1000, AT-100, D15EE, D9E, PB18B og har haft åbnet samtlige af dem
for at se hvordan de var skruet sammen.
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 28 November 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har skudt 700 watt rms igennem AL-1000'eren uden problem, men jeg synes jeg har tilkendegivet min mening :)
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
Brian chr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 28 November 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Tror også jeg ville finde et sæt dc15 eller dc1515 hvis du har plads nok :-) har hørt næsten samtlige cerwin vega fra vs og dc serien og frem, syntes klart at dc serien er den bedste rent lyd mæssigt, jeg har selv et sæt dc1515 til at stå som jeg bruger engang imellem til når der skal være extra gang i lyden når der skal høres noget god hegn
Til top Vis Brian chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian chr
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 28 November 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
Jeg har skudt 700 watt rms igennem AL-1000'eren uden problem, men jeg synes jeg har tilkendegivet
min mening :)


Jeg har haft over 600 watt på et sæt DC-12 (2 stk brokoblede Cerwin Vega A-600)

Jeps, mht meninger vil der nok være mange og det bedste der kunne ske var at han kunne høre både AL-1000 og DC-15 og evt
hjemme eller i et rum noget a la det han vil spille i
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 29 November 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Tylle skrev:

@El Dueño, hvordan lød de egentlig på sådan en lille Cambrigde amp, manglende den ikke power til at drive dem?



Det lød ganske godt. Nu bor jeg i en lejlighed, så jeg har meget sjældent haft dem skruet meget op. Men synes det gik ganske godt. Jeg synes nu ikke min Cambridge Azur A650 er en "lille" amp. Den har nu en del power!
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted
 
carr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 17 December 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Dc 15 er vel nok en af de mere seriøse power højtalere Vega lavede dengang sammenlignet med f.eks VS serien fra samme tid, hvor AT-100 er fra modellerne før og er lidt mere bare en fest højtaler med masser af power, syntes ikke du skal overveje AL-1000 el. 1002, selvom de har en fed mellemtone og diskant, så hellere gå lidt mere tilbage i tiden og kigge efter et par CD-90 med prof. enheder også en super cool power højtaler.

D9E ville jeg holde mig fra, syntes ikke de spiller særligt godt i forhold til de andre.

Har bla. haft DC15, VS 15, AT-100 Og D9E af cerwin vega's 15" og syntes at DC15 var den bedste allround højtaler og D9E den værste. Har ikke selv haft CD-90, men har hørt dem og de spiller meget højt.

Jeg ville vælge DC15. udfra de 2 højtalere du nævner.

Men havde jeg pladsen og rummet til det nu ville jeg vælge noget helt andet, som S2 eller 1215, men det er nok bare mig der er lidt mere til det lidt ældre vega..

Til top Vis carr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carr
 
heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 17 December 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

måske skulle du overveje PA ht ...kig på brugte ...du får langt mere lyd for mindre penge ...går ikke ud fra du vil ha kvalitetslyd da dit valg er cv
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted
 
carr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 18 December 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Heltedellen.

Cerwin vega er jo ikke high end, men det er så absolut kvalitetslyd, alt afhængig af hvad man syntes kvalitet er, nogen syntes det en detaljeret åben silkeblød diskant, hvor andre syntes det er bas man kan mærke helt ind kroppen og prisen taget i betragtning leverer cerwin vega varen for folk der ønsker at spille højt og have det sjovt med deres højtalere.

Så det er ligesom at sammenligne en sportsvogn med en stationcar, de er bygget på hver deres måde til at opfylde 2 forskellige krav og dit forslag om en PA højtaler er lidt ligesom at foreslå at manden køber en varevogn????

Til top Vis carr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carr
 
heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 18 December 2011 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

tjo men de argumenter tvivler jeg på holder når mandens nick er "høj musik" og når man læser hans første besked "som skal bruges når rocken skal trykkes af" .....eller tager jeg fejl når det ser ud til at lydtryk er prioriteten ???...så idag 2 15 tommer beyma enheder til 800 kr og 2 18 tommer fane enheder til 1000 kr .....mener du selv cv basser for 1000 kr leverer det samme som PA basser for de penge ...alternatinvt da han jo har 2x2 kanaler effekt ku han lave PA bund og hifi top
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes