Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2026 | 01:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred til DLP projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Toshiba MT-500. Jeg har dog ikke noget lærred da økonomien ikke tillod et da jeg købte den. Men nu synes jeg at tiden er ved at være
moden til at anskaffe mig et lærred.

Jeg har undersøgt markedet lidt og fandt hurtigt ud af at men jo næsten skal være 100% ekspert info dette område...jeg har mulighed for at
mørklægge rummet.
Hvilken type lærred skal man vælge? Hvidt, greyline?
Det skal være et rullelærred, gerne med tab-tension.

Hvilket gain vil passe godt til denne projektor?

Billedet er ca. 80".

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 August 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

gain 1,0

hvidt

Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Sendt: 06 August 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have et rulle lærred så gå efter et tab tension.

Jeg har selv lige købt et Lissau og er godt tilfreds.

Et hvidt med gain omkring 1,0 og op er at foretrække.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Takker.

Ja det bliver nød til at være et rullelærred. Det har også en højere WAF
Det må jo også gerne være lidt pænt når projektoren er slukket. Den hænger nemlig i stuen.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man i øvrigt købe TabTension lærreder henne? Har kigget på AV-Connection.dk, men synes sgu
et det er ret dyrt. Man kommer hurtigt af med 10-15k....

Nogen der har bedre forslag?

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Det koster desværre  og der er ikke så meget at gøre.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Fandt sgu lige det her:

Lissau Tab-Tension 92" til 7500 kr.

Se her

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Ser fint ud, men bemærk at det er manuelt.

Kan du leve med det så er prisen god.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Andere Tab-Tension kan let komme op over 25.000,- kr. for et 100" (med motor), så Lissau er et af dem der kost minst når det glæder Tab-
Tension lærred med motor, og Lissau kan også lev. Tab-Tension lærred uden motor, og så er der nogle penge at spare.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 August 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på Quality Screen de har ok priser.

Bare HUSK AT FÅ TILSENDT NOGLE LÆRREDSPRØVER

dette kan ikke siges nok, lad ikke kun prisen sætte dagsordenen, du betaler ret mange penge for et lærred, så skal du også være super tilfreds med billedkvaliteten.

Så ring rundt og få fat i lærredsprøver fra forskellige leverandører, du vil opleve at der kan være en verden til forskel på kvalitet og pris, og de hænger ikke altid sammen.

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 10 August 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal hænge i stuen har lissau en anden fed ide.. De har (havde måske - kan ikke finde det på deres HP, selvom jeg engang så det præsenteret) et fastramme lærred, påmonteret et rullelærred. Dvs. et fastrammelærred med en alu-boks på toppen. Når man havde det tændt var der et fastrammelærred, men når man slukkede kørte der et billede ned foran. Så har man altså bare et 80" billede hængende når man ikke lige ser film. Mener også man selv kunne komme med et billede som man kunne få på.
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
Hvis det skal hænge i stuen har lissau en anden fed ide.. De har (havde måske - kan ikke finde det på deres HP, selvom jeg
engang så det præsenteret) et fastramme lærred, påmonteret et rullelærred. Dvs. et fastrammelærred med en alu-boks på toppen. Når man havde
det tændt var der et fastrammelærred, men når man slukkede kørte der et billede ned foran. Så har man altså bare et 80" billede hængende når
man ikke lige ser film. Mener også man selv kunne komme med et billede som man kunne få på.

He he ja det lyder sgu da meget cool, men skal helt sikkert få fat i nogle lærredsprøver inden jeg køber et lærred. Det er jo ikke ligefrem småpenge
man skal af med

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 11 August 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Ja ved at få lærredsprøver fik jeg mig en ret slem oplevelse med hvad kvalitet og pris er for en størrelse når der handler lærred. For ikke et rum/stue eller bio er en og det samme gælder projektor så det er med at bruge en rum tid på at sammenligne.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu fået 4 lærredsprøver hjem fra Lissau.
Må sgu indrømme at jeg havde regnet med at se langt større forskel på de enkelte lærreder og så min væg (som er mit 'lærred' pt.).

Fik prøver af følgende:
2 hivde. Et alm. og et tab-tension.
2 grå. Et alm. og et tab-tension.

Test 'forløb':
Da jeg havde modtaget de 4 lærredsprøver hang jeg dem op på vægen, side om side. Jeg satte så den en type film på efter den anden.

Min oplevelse af de almindelig lærreder:
Ved det hvide lærred kunne jeg faktisk slet ikke se forskel på vægen og lærredsprøven!
Det grå lærred havde klart et bedre kontrastforhold, men synes at der gik for meget tabt hvad angår farver

Min oplevelse af tab-tension lærreder:
Det hvide lærred havde en markant dårligere kontrast. Billedet var meget mørk. Nok grundet dens gain (0,6).
Det grå lærred var det bedste af de 2 grå lærreder, men jeg synes sgu stadig ikke at det var godt nok.

Forløbig konklusion:
Efter jeg har brugt lidt tid på 4 forskellige lærreds prøver mener jeg ikke at jeg har lyst til at spise omkring 10k efter et lærred. For simpelthen
ikke nok ud af det!

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 12 September 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Så lad mig sende dig en lærreds prøve hvor du virkeligt kan se forskel på

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg en lærredprøve. En god en af slagsen.
Det var en prøve fra Stewert film...

Jeg hængte den op på væggen sammen med de to andre prøver jeg havde liggende. Så havde jeg et bedre sammenligningsgrundlag.
Generelt synes jeg at billedet var en del lysere end væggen og de andre prøver.
Jeg synes også at jeg kunne se en detajle forskel. Billedet var lidt klarere end ellers. Prøven er nok for lille til at sige om det er alle pengende
værd....det er sgu lidt svært at vurdere med en prøve på den størrelse (ca. A4).

Umiddelbart synes jeg at det var en forbedring. Nok også en mærkant forbedring, hvis man laver en test med et helt lærred.
Mit største problem med et lærred er jo at det kan ses, ret tydeligt, når man ikke ser film.
Kæresten synes heller ikke at det er det fedeste at der hænger et lærred på væggen.......det er jo omkring 100" der skal til.

Er der nogen af jer der kender/har forslag til en metode hvorved man kan intergrere et 100" lærred i en alm. stue.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 September 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

tued skrev:
Så fik jeg en lærredprøve. En god en af slagsen.
Det var en prøve fra Stewert film...

Jeg hængte den op på væggen sammen med de to andre prøver jeg havde liggende. Så havde jeg et bedre sammenligningsgrundlag.
Generelt synes jeg at billedet var en del lysere end væggen og de andre prøver.
Jeg synes også at jeg kunne se en detajle forskel. Billedet var lidt klarere end ellers. Prøven er nok for lille til at sige om det er alle pengende
værd....det er sgu lidt svært at vurdere med en prøve på den størrelse (ca. A4).

Umiddelbart synes jeg at det var en forbedring. Nok også en mærkant forbedring, hvis man laver en test med et helt lærred.
Mit største problem med et lærred er jo at det kan ses, ret tydeligt, når man ikke ser film.
Kæresten synes heller ikke at det er det fedeste at der hænger et lærred på væggen.......det er jo omkring 100" der skal til.

Er der nogen af jer der kender/har forslag til en metode hvorved man kan intergrere et 100" lærred i en alm. stue.

hvilket stewart lærrede var det ?har selv et firehawk som har + og minusser.Syntes dog at + er større end minusser.I hvise tilfælde kan men ved hvide farver have en glitter effekt,men det grå lærred med detn høje gain, øger kontrastforholdet til det dobbelte(gain 1,35)Hvis forskellen er tilstede med lærredsprøven vil den være markant med et lærred i fuld størrelse,Ang integrering,, jeg er ved at flytte og mit motorlærred monter jeg på loftet,så det eneste der er at se er en smal "revne"i loftet.Jeg overvejede på et tidspunkt noget med et fastrammelærred som man kunne tage op og ned efter behov,eller et maleri på bagsiden så man bare kunne vende det.Men jeg er glad fot mit motorlærred som dog er noget dyrere end et fastrammelærred

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 September 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

tued skrev:

Det kan gøres på mange måder, alt efter forhold og pengepung. Jeg havde på et tidspunkt et fastramme-lærred på væggen, skjult bag gardiner magen til dem for vinduerne. Ingen tænkte over at der ikke var et vindue bagved, før de blev rullet fra... Hvis der er gipslofter eller lignende, kan man bygge et motorlærred op i loftet, det er det mest usynlige. Derudover er der forskellige kreative løsninger, som f.eks. Lissau der har et lærred hvor der kører et maleri ned foran billedet når lærredet ikke bruges. Kort sagt: Kun fantasien og pengepungen sætter grænser...

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Motorlærred bygget ind i et lille aflukke hvor du så også kan integrere f.eks. spot eller eventuelt højttalere.

tued
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

tued skrev:
Så fik jeg en lærredprøve. En god en af slagsen. Det var en prøve fra Stewert film... Jeg hængte den op på
væggen sammen med de to andre prøver jeg havde liggende. Så havde jeg et bedre sammenligningsgrundlag. Generelt synes jeg at billedet var
en del lysere end væggen og de andre prøver. Jeg synes også at jeg kunne se en detajle forskel. Billedet var lidt klarere end ellers. Prøven er
nok for lille til at sige om det er alle pengende værd....det er sgu lidt svært at vurdere med en prøve på den størrelse (ca. A4). Umiddelbart synes
jeg at det var en forbedring. Nok også en mærkant forbedring, hvis man laver en test med et helt lærred. Mit største problem med et lærred er jo
at det kan ses, ret tydeligt, når man ikke ser film. Kæresten synes heller ikke at det er det fedeste at der hænger et lærred på væggen.......det er
jo omkring 100" der skal til. Er der nogen af jer der kender/har forslag til en metode hvorved man kan intergrere et 100" lærred i en alm.
stue.

hvilket stewart lærrede var det ?har selv et firehawk som har + og minusser.Syntes dog at + er større end minusser.I hvise tilfælde kan men
ved hvide farver have en glitter effekt,men det grå lærred med detn høje gain, øger kontrastforholdet til det dobbelte(gain 1,35)Hvis forskellen er
tilstede med lærredsprøven vil den være markant med et lærred i fuld størrelse,Ang integrering,, jeg er ved at flytte og mit motorlærred monter
jeg på loftet,så det eneste der er at se er en smal "revne"i loftet.Jeg overvejede på et tidspunkt noget med et fastrammelærred som man kunne
tage op og ned efter behov,eller et maleri på bagsiden så man bare kunne vende det.Men jeg er glad fot mit motorlærred som dog er noget
dyrere end et fastrammelærred

Det var en prøve af et Stewert film StudioTek 130 lærred.

Jeg har ikke mulighed for at gemme det i loftet, da det er et gammelt et af slagsen. Altså ikke meget gips her.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes