Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: balanceret vs ubalanceret? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Fint nok. På f.eks. Thule forstærkere er der pænt meget på forskel fra balanceret til ikke balanceret. På en ægte balanceret forstærker kan det vist godt betale sig at udnytte det.

Der er vist blevet talt lidt forbi hinanden her.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:

Hold fasen ? Ved du præcist hvor mange gange den drejer 180 gr i hver enkelt forstærker ?

Nope -  men jeg forventer dælme konstruktøren ved hvad han laver, og sørger for at ind og udgang er i fase.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Den der stello er ikke fuld balanceret
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Bruger siden: 12 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Fache skrev:
Hold fasen ? Ved du præcist hvor mange gange den drejer 180 gr i hver enkelt
forstærker ?

Nope -  men jeg forventer dælme konstruktøren ved hvad han laver, og sørger for at ind og udgang er i fase.

Dvs at alle de forstærkere der ikke har samme fase ud som ind, har haft en konstruktør på der dybest set ikke aner
hvad han laver

Til top Vis Fache's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fache

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:
Dvs at alle de forstærkere der ikke har samme fase ud som ind, har haft en konstruktør på der dybest set ikke aner
hvad han laver

Jeg ved ikke hvad du vil lægge i det - men god politik har sågu da altid været at man holder "fasen"   så et positivt gående signal på indgangen - også viser sig på udgangen som et positivt gående signal.

mit kendskab til tingene fortæller mig, at 99,9 % af alle der konstruerer grej - ser ud til at dele den samme holdning.

Så ja - der kan være konstruktører der dybest set, ikke aner hvad de laver - de er gudskelov i fåtal ......

Jeg vil da respektere hvis du er bedøvende ligeglad, men i mine øjne handler det om at være så naturtro over for signalet som muligt .  hvis mikrofonen opfanger et anslag på en pianotråd, starter med positivt signal, vil jeg selv sætte umådelig pris på det også er sådan det høres når man har været signalkæden gennem, og ender ved sine højttalere.

det kræver jo ligesom kan holder fasen hele vejen gennem.

(de der gider, eller interesserer sig for emnet, kan jo pløje aes.org gennem for artikler om emnet)

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Fache skrev:
Dvs at alle de forstærkere der ikke har
samme fase ud som ind, har haft en konstruktør på der dybest set ikke aner hvad han laver smileys/smiley36.gif">

Jeg ved ikke hvad du vil lægge i det - men god politik har sågu da altid været at man holder "fasen"   så et positivt
gående signal på indgangen - også viser sig på udgangen som et positivt gående signal.

mit kendskab til tingene fortæller mig, at 99,9 % af alle der konstruerer grej - ser ud til at dele den samme holdning.

Så ja - der kan være konstruktører der dybest set, ikke aner hvad de laver - de er gudskelov i fåtal ......

Jeg vil da respektere hvis du er bedøvende ligeglad, men i mine øjne handler det om at være så naturtro over for signalet
som muligt .  hvis mikrofonen opfanger et anslag på en pianotråd, starter med positivt signal, vil jeg selv sætte umådelig pris
på det også er sådan det høres når man har været signalkæden gennem, og ender ved sine højttalere.

det kræver jo ligesom kan holder fasen hele vejen gennem.

(de der gider, eller interesserer sig for emnet, kan jo pløje aes.org gennem for artikler om emnet)

Et stk gentagelse;

Har du nogen sinde prøvet 2 ens sæt højttalere, et på hver sin forstærker sat på + til + osv og de 2 sæt så spillede i
modfase ?

Altså at 2 forstærkere spiller med fasen vendt 180 gr i forhold til hinanden ?

Du tror vel ikke at fordi + på forstærkeren sidder til + på højttaleren så er fasen korrekt ?

Selv på nogle højttalere slår membranen indad hvis man sætter et 1,5 Volt batteri på med + til +.

Fasen er endda vendt på nogle cd plader, endda vendes fasen fra det ene nummer til det andet så man er nød til selv
at
bytte + & - på begge HT for at få den helt rigtige lyd.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Nu er en 180 graders fasevending måske ikke det største problem i verden, hvorimod ethvert andet fasedrej ville være noget
mere destruktivt.

Mht. de to højttalere i modfase kan jeg virkelig ikke se hvilken observation der her skal give anledning til indsigt, det må du
forklare?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:

Har du nogen sinde prøvet 2 ens sæt højttalere, et på hver sin forstærker sat på + til + osv og de 2 sæt så spillede i
modfase ?

Altså at 2 forstærkere spiller med fasen vendt 180 gr i forhold til hinanden ?

Nej - det har jeg ikke - jeg har kun oplevet en enkel forstærker hvor fasen var vendt.

Citér:
Du tror vel ikke at fordi + på forstærkeren sidder til + på højttaleren så er fasen korrekt ?

Jeg forventer det da, men checker det.

Citér:
Selv på nogle højttalere slår membranen indad hvis man sætter et 1,5 Volt batteri på med + til +.

Hvilken højttaler gør det ?

Citér:
Fasen er endda vendt på nogle cd plader, endda vendes fasen fra det ene nummer til det andet så man er nød til selv at bytte + & - på begge HT for at få den helt rigtige lyd.

Jeg ved ikke hvad man vil opnå med det, men det er i mine øjne usmart ..   nogen har åbenbart drukket af natpotten :)

bortset fra det, var der et par cd-spillere i gamle dage, der vendte fasen -  torsket

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jan Stevns

Jeg tror du skriver for at fremme dig selv og din viden.

Alle (Næsten) ved at fasen vendes fra nummer til nummer på en cd plade. Det høres faktisk ret nemt.

Stort set alle JBL højttalere slår indad i bassen hvor andre slår udad

Og nu har folk drukket af natpotten fordi der var noget du ikke var klar over.

Et par cd afspillere i gamle dage der vendte fasen der gør mange såment stadig.

Men nogle har anlæg hvor tingene ikke sådan lige høres og så er det USMART at vende fasen på højttalerne

Det her er vist totalt tidsspilde

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:
Jan Stevns

Jeg tror du skriver for at fremme dig selv og din viden.

Alle (Næsten) ved at fasen vendes fra nummer til nummer på en cd plade. Det høres faktisk ret nemt.

Stort set alle JBL højttalere slår indad i bassen hvor andre slår udad

Og nu har folk drukket af natpotten fordi der var noget du ikke var klar over.

Et par cd afspillere i gamle dage der vendte fasen der gør mange såment stadig.

Men nogle har anlæg hvor tingene ikke sådan lige høres og så er det USMART at vende fasen på højttalerne

Det her er vist totalt tidsspilde

Egentligt må du jo tro hvad du vil ..........

Jeg ved ikke hvilken cd plader du mener man vender fasen på fra nummer til nummer, og jeg ved sågu heller ikke hvad formålet skulle være.  Er det plader med syntetisk (kunstig) musik på, er det jo bedøvende....

mht din antagelse om næsten alle JBL -   står den da for din egen regning,  de JBL jeg har haft fat i - har ikke kørt med modsat polaritet  (l36, L65, L100, 43xx serien)

Hvis man kigger i vejledningerne til f.eks 4200 serien skriver de også selv at + på den positive pol, får membranen til at gå ud -   Tror du selv JBL er lallende idioter ,  der ikke kender generelle standarder  (jeg håber det ikke)  men fortæl nu bare model nummeret på 1 model, der arbejder modsat deres proffessionelle linier -  please !

At jeg siger folk der synes man skal vende fasen fra nummer til nummer, har drukket af natpotten, har ikke en skid at gøre med hvad jeg ved, eller ikke ved ...   i mine øjne - er det tåbeligt,  og savner begrundelse.

I branchen -  og dens primære fag.organistation AES,  er der temmelig bred enighed om at "man holder fasen"  -  det udelukker jo ikke kunstneriske talenter,  i at lege....

mht om visse cd-afspillere stadig vender den absolutte fase :  well,  det blev påtalt dengang, som værende usmart,  at nyere cd-afspillere gør det,  er stadig usmart,  og i modstrid med "branchens" egne erfaringer -  hvad man vil opnå med det, aner jeg ikke.    Mine nuværende afspillere kører med korrekt fase, så det er ikke et problem for mig.

Om man så kan høre det ??  Jeg synes jeg kan, men accepterer da folk der siger de ikke kan,  på linie med kabel-debatterne.

Btw -  så skriver jeg fordi det er hyggeligt at udveksle erfaringer/meninger/viden -  jeg er sgu for gammelt til det er intressant at fremhæve mig selv - den alder er for længst overstået for mit vedkommende.

Og -  som en anden skrev ...  det der med 2 ens sæt højttalere, og 2 forstærkere -  hvad skulle oplevelsen ende op i ??     Venter spændt :)

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Den med 2 forstærker ender ikke op i en oplevelse, men en viden mere

Jbl lx 44, 55, 66 - Lx 600, 800, 100 - 4406, 4408, 4410, 4412 - XPL 90 til 200, Jbl 250 tiCC vender alle modsat, altså slår
indad.

Dem der nåede en tur forbi Steen Duelund inden han desværre gik bort, vil vide hvad det vil sige og hvilken betydning det
har at vende + & - på højttalerne for korrekt fase og det er pr nummer.

Dit ordsprog med lallende idioter må du selv stå for, for det må du så mene de er, da størstedelen af alle JBL slår indad.

Du må ud og opleve lidt mere inden du står så stejlt og bruger de tåbelige ord

Og nu har jeg vist ikke mere at skrive med dig om

EDIT: Desværre giver det underligt nok slet ikke det samme at vende fasen på en fasevenderknap på f.eks en
forforstærker, som at vende + & - på begge højttalere, guderne må vide hvorfor

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

LoL, sikken fin stemning på forum her til morgen...
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:

ok -  det blev vi jo så ikke en pind klogere af

Citér:
Jbl lx 44, 55, 66 - Lx 600, 800, 100 - 4406, 4408, 4410, 4412 - XPL 90 til 200, Jbl 250 tiCC vender alle modsat, altså slår indad.

Så tror jeg nogen har haft nogle sjove batterier at prøve med -  en LE14-x basenhed bevæger konen ud når jeg sætter + fra et batteri til plus-terminalen -  ifølge diagrammet for flere af de nævnte modeller -  inclusive 250ti -  går + fra klemmerne til + på bassen, gennem en spole,  så det lyder godt nok sjovt , det der

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
LoL, sikken fin stemning på forum her til morgen...

well ....

emnet balanceret versus ubalanceret er vel også kogt tyndt...     og nu er det tørt udenfor,

så jeg har en flise eller 2, der skal lægges

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

kig
her

Link 2

Nogle batterier er sjove

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

åbenbart -  mine 4308  og 4208 (arbejds-redskaber) gør som JBL skriver i manualen - bevæger sig udad.   

andre lader så åbenbart til at gå modsat :(   Det er sgu da ikke til at holde høns mere.........

Skal vi ikke bare slutte her, og være enige om at JBL's venstre hånd ikke aner hvad en anden gør ?   Ellers bliver jeg da aldrig færdig med de fliser .

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:

Jbl lx 44, 55, 66 - Lx 600, 800, 100 - 4406, 4408, 4410, 4412 - XPL 90 til 200, Jbl 250 tiCC vender alle modsat, altså slår
indad.

Dem der nåede en tur forbi Steen Duelund inden han desværre gik bort, vil vide hvad det vil sige og hvilken betydning det
har at vende + & - på højttalerne for korrekt fase og det er pr nummer.

Dit ordsprog med lallende idioter må du selv stå for, for det må du så mene de er, da størstedelen af alle JBL slår indad.

Du må ud og opleve lidt mere inden du står så stejlt og bruger de tåbelige ord

Og nu har jeg vist ikke mere at skrive med dig om

EDIT: Desværre giver det underligt nok slet ikke det samme at vende fasen på en fasevenderknap på f.eks en
forforstærker, som at vende + & - på begge højttalere, guderne må vide hvorfor

Hvis man tjekker fasen for hvert nummer (eller hvert album) har man helt glemt at det handler om at få en musikalsk oplevelse. Naturligvis kan det da være underholdende lige at høre om man foretrækker at få vendt fasen på et givent album. Jeg har oplevet, at fasevending kan give visse instrumenter eller stemmer en bedre 'klang' eller at 'optagerummet' (!) bliver mere veldefineret, men meget ofte sker der negative ting andre steder i lydbilledet - så man må gøre op med sig sig selv hvilken fase der er at foretrække. Mens denne udvælgelse står på har man kun hørt lyden og ikke musikken!

Jeg er selv én af dem der (som oftest) kan høre når fasen bliver vendt, men jeg mener at det udelukkende er relevant at bruge tid på den slags, når der lyttes til virkelig naturtro optagelser af akustiske instrumenter og stemmer.

På moderne vandaliserede indspilninger hvor det hele er elektronisk skabt, eller hvor alle 64 spor er indspillet uden nogen form for kontrol med faseforholdene, er det flintrende ligegyldigt om man selv vender fasen eller ej.

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Fache skrev:

ok -  det blev vi jo så ikke en pind klogere af

Citér:
Jbl lx 44, 55, 66 - Lx 600, 800, 100 - 4406, 4408, 4410, 4412 - XPL 90 til 200, Jbl 250 tiCC vender alle modsat, altså slår indad.

Så tror jeg nogen har haft nogle sjove batterier at prøve med -  en LE14-x basenhed bevæger konen ud når jeg sætter + fra et batteri til plus-terminalen -  ifølge diagrammet for flere af de nævnte modeller -  inclusive 250ti -  går + fra klemmerne til + på bassen, gennem en spole,  så det lyder godt nok sjovt , det der

Det er jo som regel angivet på et batteri hvilken ende der er +, men hvis der er gået en fase på ham der skal teste polariteten, kan resultaterne jo blive højst interessante. 
Jeg er sikker på, at JBL havde styr på sagerne i tidernes morgen og vidste hvilken vej bassen skal bevæge sig!
Det er dog ret almindeligt at mellemtonen har fasen vendt i et trevejs system.

Hilsen
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Fache
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny

Sendt: 29 Juli 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

åbenbart -  mine 4308  og 4208 (arbejds-redskaber) gør som JBL skriver i manualen - bevæger sig
udad.   

andre lader så åbenbart til at gå modsat :(   Det er sgu da ikke til at holde høns mere.........

Skal vi ikke bare slutte her, og være enige om at JBL's venstre hånd ikke aner hvad en anden gør ?   Ellers bliver jeg da
aldrig færdig med de fliser .

jo da........... Og få så lagt de fliser.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Ja...og husk at vende fasen rigtig på de fliser.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum