Hej.
Jeg har et lille stereo setup, som jeg bruger, når jeg sidder på cykeltraineren her om vinteren. Det er et OK lille anlæg, men når man (pga. børn mm.) bruger mange flere timer på cyklen foran det lille anlæg i forhold til i sofaen foran det store dyre surroundanlæg i stuen, så bliver man jo lidt kræsen og vil gerne opgradere lidt.....
Anlægget består af:
Denon DCD-1460 cd-afspiller (med variabel udgang)
Vector Research VA-1450 effektforstærker
2 stk QLN 601 højttalere
1 stk Acoustic SW-1000 sub (deler ved ca. 50 Hz)
Jeg fik for nylig sub'ben da jeg manglede noget bund, men jeg synes ikke rigtig at jeg kan få det til at lyde så godt. Jeg har prøvet at flytte lidt rundt på subben og ændre delefrekvensen, men synes ikke jeg kan undgå at det lyder lidt "mudret".
Jeg var egentlig rimelig tilfreds med lyden før (undtagen manglende bas), og synes ikke at lyden er blevet væsenligt bedre nu.
Jeg tror måske at jeg har købt en for billig sub i forhold til mine QLN'ere. Forstået på den måde, at selvom QLN'erne i sin tid kun kostede 999,- stykket, så føler jeg at de er meget mere værd. Det er i hvert fald en højttaler der ligger helt i top hvad angår ydelsen i forhold til pris ud af samtlige højttalere jeg har hørt.
Subben er ikke så kendt, men jeg har fået at vide at nyprisen var 2500,- så det burde ikke være det rene skrammel, men den er i hvert fald langt fra f.eks. en Ace Bass 2 som jeg en gang har haft, og som jeg er sikker på ville kunne "do the trick".
Jeg vil ikke bruge særlig mange moneter på opgradering, men hvis jeg for under en tusse ville kunne få en ordentlig bund ville jeg prøve det. Det skal selvfølgelig være brugtkøb, så jeg vil ikke ahve mulighed for at låne noget hjem og prøve det (så det behøver I ikke at skrive :-)).
Hvad siger I? Er sub'ben for ringe, eller er der andre ting jeg kan prøve med mit nuværende setup? Evt. udskifte QLN'erne med en anden reol højttaler der går lidt dybere? (jeg har ikke umiddelbart mulighed for en gulvhøjttaler).
Tilføjet:
Har bl.a. kig på følgende til udskiftning af sub:
http://www.dba.dk/peerless-subwoofer-pca-s10/id-78197457/
http://www.dba.dk/dali-sw-12-aktiv-subwoofer/id-78706722/
http://www.dba.dk/system-audio-subelektro-175/id-79049763/
Tilføjet 14/12-2011:
Hej igen.
Jeg har nu fået lidt penge at gøre godt med til en julegave til mig selv, så jeg har valgt at købe et par "nye" højttalere: Sonus Faber Minima FM2. Jeg fik dem til 2200,- De har en del brugsspor, men synes at det var et kup når man tænker på at nyprisen har været omkring 15.000,-
Men som navnet antyder er de meget små. Kun en 4,4" bas/mellemton og 6L store kabinetter. De skulle ifølge div. målinger gå liniært ned til ca. 65Hz, så jeg får stadig brug for en subwoofer.
Jeg har et budget der hedder max 2800,- til en brugt sub. Men hvad skal jeg købe. Har indtil videre kigget på disse:
http://www.dba.dk/audiovector-k-sub/id-78367769/
http://www.dba.dk/usher-sw-103-subwoofer-fo/id-78547015/
http://www.dba.dk/system-audio-sub-se200-ahorn/id-78595264/
http://www.dba.dk/velodyne-velodyne-minivee/id-79170602/
jeg har selv samme velodyne i stuen med 12" bass - virkelig lækker sub, men jeg kan kun få ham ned i 3500,- :-(
http://www.dba.dk/audio-pro-ace-bass2-subwoo/id-79192584/
Har selv haft denne Ace bass sub tidligere, og var godt tilfreds, dog kortsluttede den et par gange og måtte til rep.
ttp://www.dba.dk/xtz-xtz-99w1016-mathvid/id-79344415/
Har godt nok fået gode anmeldelser, men koster også kun 25-50% af hvad de andre koster - for billig?
http://www.dba.dk/dali-swa-15-subwoofer-paen/id-79280072/
swa-15 har jeg tit hørt spille sammen med JBL ti-5000 hvilket den gjorde rigtig godt (selvfølgelig også en helt anden størrelse end sonus faber'eren, men synes i hvert fald godt at den kunne spille musik.....
Det skal siges at jeg ikke har hørt Sonus Faber'en endnu og ikke får mulighed for dette før jul, hvor jeg også meget gerne skulle have fået fat i en ny sub.
__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"