Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer til musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 07 December 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Ja den lille skal lave større udsving for at give samme db  så har en da også tilbagelagt en større distance    ik        
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 07 December 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke følsomheden vi snakker om, men mængden af energi, der bliver flyttet. Det er rigtigt at en 8" skal bevæge sig mere i forhold til en 15" for at flytte samme mængde, for det er mængden af lyd og ikke mængden af membranvandring der er resultatet.

fx hvis du skal flytte en given mængde luft med din krop, hvor din krop er et stempel, så skal du gå frem og tilbage x antal gange, før den mængde er flyttet. Nu skal du så gøre det igen, men denne gang må du gerne have en kappe på, som du breder ud, nu har du mere vindmodstand, og flytter mere luft pr gang du går frem og til tilbage, og nu kan du gå færre gange ( eller kortere skridt frem og tilbage) , før den samme mængde er flyttet...

Ved ikke lige om denne formulering bære nogen steder....  



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 07 December 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:
Ja den lille skal lave større udsving for at give samme db  så har en da også tilbagelagt en større distance    ik        
Jo, hvis du holder på den formulering. I det forrige indlæg, hvor du siger det samme, tæller du lissom udvingene sammen, hvor den store enhed ikke bevæger sig helt så meget som den lille skal, som derfor, som du skriver bevæger sig længere ud pr udsving end den store enhed. Og på den måde ville lave en længere "streg" .  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 07 December 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Nej det er ikke følsomheden vi snakker om, men mængden af energi, der bliver flyttet. Det er rigtigt at en 8" skal bevæge sig mere i forhold til en 15" for at flytte samme mængde, for det er mængden af lyd og ikke mængden af membranvandring der er resultatet.

fx hvis du skal flytte en given mængde luft med din krop, hvor din krop er et stempel, så skal du gå frem og tilbage x antal gange, før den mængde er flyttet. Nu skal du så gøre det igen, men denne gang må du gerne have en kappe på, som du breder ud, nu har du mere vindmodstand, og flytter mere luft pr gang du går frem og til tilbage, og nu kan du gå færre gange ( eller kortere skridt frem og tilbage) , før den samme mængde er flyttet...

Ved ikke lige om denne formulering bære nogen steder....  

Aarh, jo den kan man godt bruge.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 07 December 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
M.M.M. skrev:

Nej det er ikke følsomheden vi snakker om, men mængden af energi, der bliver flyttet. Det er rigtigt at en 8" skal bevæge sig mere i forhold til en 15" for at flytte samme mængde, for det er mængden af lyd og ikke mængden af membranvandring der er resultatet.

fx hvis du skal flytte en given mængde luft med din krop, hvor din krop er et stempel, så skal du gå frem og tilbage x antal gange, før den mængde er flyttet. Nu skal du så gøre det igen, men denne gang må du gerne have en kappe på, som du breder ud, nu har du mere vindmodstand, og flytter mere luft pr gang du går frem og til tilbage, og nu kan du gå færre gange ( eller kortere skridt frem og tilbage) , før den samme mængde er flyttet...

Ved ikke lige om denne formulering bære nogen steder....  

Aarh, jo den kan man godt bruge.

Hehe, det var godt



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1283
Sendt: 07 December 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

En stor membran holdt op mod en mindre vil altid skulle bevæge sig "kortere", "mindre", "langsommere" end en membran
der er mindre.

Som andre også nævner skyldes det den meget bedre "load" af membranen, der er frekvens afhængig, som for store
arealer (nx18" eller stort bas horn) går imod en reel akustisk belastning. Det kan der afsættes effekt i, derfor den gode
virkningsgrad.

Et lille areal er en dårlig akustisk kobling, hvis der tales om lavfrekvens. Her vil membranens belastning være en lille reel +
en stor reaktionær belastning. Det kan der ikke afsættes så meget effekt i og derfor den lavere virkningsgrad.

Det betyder så for den store membran at denne ikke skal "udstyres" så meget for at følge trop med en mindre enhed, givet
det samme SPL som ref. Membran hastigheden er faktisk mindre og det betyder igen at sådan noget som modulations
forvrængning er meget mindre (større hastighed giver større frekvensændring på det uønskede).

For stor som lille membran er der kun den samme tid til rådighed for at gengive en given tone (feks 50Hz > 20ms i tid). Alt
andet lige må den enhed der har den laveste membranhastighed (naturligvis ved en frekvens begge kan gengive) også være
den der følger signalet bedst (har mere tid til rådighed).

Så rigtig store enheder til lavfrekvent og så ellers bygge mindre på længer opad i frekvensområdet........



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 234
Sendt: 07 December 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Så altså en lille sub der er udstyret med en million watt for at kunne gå langt ned med højt niveau vil aldrig kunne gengive signalet lige så korrekt som en 18".

Det er bare for meget at de fysiske love ikke kan omgås

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1689
Sendt: 07 December 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Yep... store basser og store kasser - giver go' bund
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 08 December 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Store basser skal der til, eller jeg vil faktisk sige at mange små også kan noget! Jeg har haft både store små basenheder (som rigtig mange andre) men de helt store enheder kan være lidt svære at arbejde med ved lav volume, der synes jeg at komme frem til at de små har nemmere ved at lave "sub-fornemmelsen" frem for de store, som lige skal over et "punkt" hvor de "kommer igang" men når vi bare kommer lidt længere op på volumekontrollen, vil store enheder altid komme tæt på hjertet



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes