Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: A/B test: QLN 606 & Dali Concept6 m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 09 November 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Tænkte jeg ville dele min 2 dages lytteerfaringer + lytteerfaringer fra butikkerne med jer. Måske nogen kan bruge det til
noget.

Jeg har lavet en A/B test mellem QLN 606 og Dali Concept 6 sat til en Yamaha stereo receiver. Alt samen uden EQ og uden
loudness. Der ud over har jeg været i Hi-Fi Klubben og sammenligne B&W DM683, DM684, Dali Concept 6, Dali Ikon 6 MKII,
Dali Lektor 6. Jeg har også været hos nogle bekendte og høre B&W DM604 S2 og DM603 (S1). Alt sammen testet med
Michael Jackson's History CD'er.

Jeg vil starte med at beskrive forskellen mellem QLN 606 og Dali Concept 6. Concept 6'erne er i fohold til QLN'erne en smule
tørre og påtrængende/nærgående. Bassen er fornemmes højere, men mere hård og mekanisk, hvor QLN'ernes bas er
varme, lidt luftige, bløde og afrundede. QLN'erne går også dybere end Concept 6'erne, hvilket høres tydeligt. Mellemtonen er
en anelse mere markant i Concept 6'erne, men det er som om at det er den nødt til at være for ikke at overdøves af dens
diskant og bas. Mellemtonen i QLN'erne er en smule tilbagelænet i forhold til Concept 6'erne, men som med Concept 6'erne
passer det godt med det øvrige lyd, hverken for meget eller for lidt. Diskanten i Concept 6'erne er mærkbart højere end i
QLN'erne og kan tendere til det lidt skarpe. Her kan det føles som om diskanten er en anelse for høj i forhold til mellemtonen
og bassen. QLN'ernes diskant er lidt blødere og lidt lavere, de kommer ikke i nærheden af at være skarpe. Nogen vil nok
mene at de er en anelse for lave. Men i forhold til Concept 6'erne er det som om der er mere sammenhæng mellem diskant,
mellemtone og bas, specielt diskant kontra mellemtone+bas.

Generelt kan der siges om ovenfor beskrevet højttalere at Concept 6'erne er lidt mere aggressive, lidt mere kontante, lidt
mere tøre, lidt mere hård i bassen og måske en anelse kliniske. Der skal ikke så meget kraft til at trække Concept 6'erne.
Gode til pop, rock, soft rock, elektronisk musik, alternativ, jazz og R'n'B/rap/hip-hop. All-round højttalere, men læner sig
mod rock og pop. De vil gå godt med mærker som Cambridge Audio, Linn, Arcam og Yamaha som er lidt varme og bløde i
det. Har prøvet Concept 6'erne med Marantz surround receiver og der bliver de for lyse og mangler en del bas. De skal IKKE
vinkles og afstanden til dem skal helst ikke overgå 3,5 - 4 meter.
Om QLN'erne kan der siges at de er noget mere varme, noget mere bløde og afrundet i bassen, også en anelse mere
fyldige/luftige i bassen (nok fordi de kan gå dybere), mere tilbagelænet, ikke agressive i toppen og kan virker en anelse for
lav i diskanten. Nogen ville nok sige de er venlige. Lyden er mere silkeagtig og mere flødeagtig, og er nok mere farvet end i
Dali'erne. Gode til pop, soft rock, elektronisk musik, alternativ, jazz, R'n'B/rap/hip-hop og klassisk. Tror ikke de er de bedste
til Rock og hård rock. Også lidt all-round højttalere, men mere over mod R'n'B og Klassisk. Ville gå godt med mærker som
Marantz, Denon, NAD og Pioneer som tendere til det lidt lyse. Har prøvet dem sammen med min Marantz surround receiver
og her er lyden virkelig lækker, men igen en anelse mangel på bassen.

Ovenstående skal ikke ses som en god vs. mindre-god, men som to stilarter/lydretninger. Som nævnt, den ene læner sig
mod pop og rock og den anden læner sig en smule mere mod R'n'B/hip-hop og klassisk. Den ene en smule hård og kontant
(mere "neutral"), den anden en smule varm, blød og silkeagtig (mere "farvet"). Jeg vil også sige at højttalerne indikere
meget godt deres tids lyd-mode.

Jeg har valgt QLN'erne da jeg er mere til den luftige/fyldige, varme, bløde og afrundede lyd. Gør mig ikke noget at lyden er
farvet. Jeg lytter meget til R'n'B/rap/hip-hop, pop, elektronisk, soft rock, alternativ og klassisk. Og jeg vil også sige, er man
til den slags musik tror jeg man vil finde denne slags højttalere mere behagelig end f.eks. Dali'erne. Er man til rock, hård
rock, pop, elektronisk og måske også dance/trance (og vil have neutralitet) så er Dali'erne nok mere éns smag.

Puha... en ordentlig omgang.... Og det er ikke engang slut endnu.... så er det B&W's tur mod Dali'erne og QLN'erne. Here
goes...

Jeg vil sige B&W ligger sig et sted imellem Dali og QLN. Det er som om jo "højere" serie man kommer op i, i Dali'erne jo
mere behagelig bliver diskanten, jo blødere bliver bassen og mellemtone virker mere velopløst i forhold til resten af lyden.
Men stadig en smule mere tør og aggressiv i forhold til B&W'erne og bassen en anelse hårdere. B&W's mellemtone bliver ved
med at være mere markant end Dali'ernes og især mere markant i forhold til QLN'erne, men bassen ligger sig lige imellem.
En anelse blødere end Dali'ernes og en anelse hårdere end QLN'ernes. Diskanten er hvor B&W for alvor overhaler de andre.
Den er hverken for høj, for lav eller for skarp. Den mere detaljeret end både Dali'erne og QLN'erne. B&W's 2½ vejs
højttalere mangler en lille bitte smule dybbas (basguitar) i forhold til deres 3 vejs højttalere. Dette gør sig især gældende jo
nyere serien er. F.eks. er forskellen i bas mellem DM603 (S1) og DM604 S2 ikke voldsom, men ret så markant i DM683 og
DM684. Til gengæld bliver diskanten en del mere præcis og detaljeret i mellem S1 og S2, og bassen bliver anelse mere hård
og tør mellem S2 og S3. Mellemtonen er stortset uændret fra S1 til S3 og DM684, men i DM683 er den mere detaljeret og en
anelse mere tilstedeværende.

Dali Lektor 6 bliver som sagt en anelse mindre aggressiv/skarp og mindre hård/tør i forhold til Concept 6'erne. Diskanten
bliver en anelse mere detaljeret og mellemtonen er en smule mere markant. Alt dette gør sig gældende igen mellem Lektor
6 og Ikon 6 MKII, men det er som om (som nævnt) at bassen er lige en anelse mere hård og tør i fohold til B&W'erne og en
del hårdere og tørrere end QLN'erne. Diskanten er stadig en smule højere end B&W'ernes og en del højere end QLN'ernes.

Så for at opsummere og gør det meget kort....

Dali Concept, Lektor, Ikon MKII= Ret neutral, tøre, hårde, aggressive og detaljeret. Aggressiv diskant der kan tendere det
skarpe, god harmonerende mellemtone der ikke stikker hovedet frem og hård/kontant bas. God til pop, R'n'B/hip-hop/rap,
jazz, elektronisk musik, men læner sig mod rock og hård rock (måske også death metal). Ikke det bedste til klassisk.

B&W 600 serierne = En anelse varme, en smule hård bas og god, detaljeret og forsigtig diskant. Rigtig lækker mellemtone
som KAN være for markant. God til stort set alt, læner sig en smule mod rock og pop, men især jazz og klassisk.
Akustisk/spansk guitar lyder ekstremt godt! Nok ikke det bedste til hård rock eller death metal.

QLN 606 = Varme, bløde, afrundede, luftige og silke-/flødeagtige. De mest farvede af de 3 mærker (i hvert fald i mine øre)
Blød, afrundet og dyb bas, varm og detaljeret mellemtone der ikke stikker hovedet frem, tilbagelænet og meget forsigtig
diskant. Diskanten kan være for lav og for venlig. God til Pop, soft rock og klassisk, men læner sig en del mod R'n'B/hip-
hop/rap, jazz og elektronisk musik. Absolut ikke det bedste til hård rock og death metal.

Det skal lige nævnes at jeg kan tage fejl med hård rock og death metal da jeg hellere ville hælde glasskår i mine øre end
lytte til den slags (sorry.... bare ikke min smag).

Jeg siger tak for tiden og interessen. Håber det kan bruges.

Mvh.
Hessi

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 09 November 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Altid spændende at læse andres opfattelser - giver inspiration både til hvad der skal lyttes efter og til.

Gode beskrivelser i øvrigt

Har ikke hørt QLN, men kan nikke genkendende til mange af dine bekrivelser af Dali og B&W. Dog oplever jeg at mine Ikon - godt nok kun 2 - har sin primære styrke i mellemtonen, hvor sang og akustisk musik gengives meget naturtro.

Kompliceret rock har derimod en tendens til at "flyde lidt sammen". Men kan ikke udelukke at min vintageforstærker har sin andel i det prblem.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 09 November 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Altid spændende at læse andres opfattelser - giver inspiration både til hvad der skal lyttes efter og til.

Gode beskrivelser i øvrigt


Mange tak.

Anker E skrev:
Har ikke hørt QLN, men kan nikke genkendende til mange af dine bekrivelser af Dali og B&W. Dog oplever
jeg at mine Ikon - godt nok kun 2 - har sin primære styrke i mellemtonen, hvor sang og akustisk musik gengives meget
naturtro.

Kompliceret rock har derimod en tendens til at "flyde lidt sammen". Men kan ikke udelukke at min vintageforstærker har sin
andel i det prblem.


Kan være jeg har formuleret mig forkert, men mellemtonen i Dali'erne fejler ikke noget, men er blot en smule mindre
markante i forhold til B&W'erne. Tror da også jeg sagde de er gode til det meste blot mest lænet mod rock og hård rock. Min
stereo receiver er også tilbage fra starten af 90'erne (Måske ældre). Tror dog også det kan være fordi at Ikon 2'erne skal
spille alt mellemtone og bas fra samme enhed og oven i købet i mindre kabinet.

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 09 November 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft et sæt QLN 606 (som nu spreder glæde hos min søster).

Jeg kan godt nikke genkendende til dine betragtninger. Jeg var rigtig glade for mine højtaler. De er og var et virkelig kup til
prisen og desværre lidt af en overset perle.


/Henrik
Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 09 November 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Synes ogås du har ret i mange af de ting du skriver. Dog oplever jeg dali serien som værende bedst til det mere rolige musik. akustisk og stemmer.

rock og for mange instrumenter roder sammen,

Hvor har du i øvrigt hørt de der qln? de ser meget interessante ud, men den danske importørs hjemmeside er nede..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 11 November 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Jeg har tidligere haft et sæt QLN 606 (som nu spreder glæde hos min søster).

Jeg kan godt nikke genkendende til dine betragtninger. Jeg var rigtig glade for mine højtaler. De er og var et virkelig kup til
prisen og desværre lidt af en overset perle.

/Henrik


Jeg kom også kun til at tænke på mærket fordi jeg kom i tanke om min kammerats højttalere som jeg synes spiller godt,
men ikke havde tænkt over hvad det var for nogle.

Og desværre ja... har ikke hørt mange snakke om mærket.

klypstefan skrev:
Synes ogås du har ret i mange af de ting du skriver. Dog oplever jeg dali serien som værende bedst til
det mere rolige musik. akustisk og stemmer.

rock og for mange instrumenter roder sammen,

Hvor har du i øvrigt hørt de der qln? de ser meget interessante ud, men den danske importørs hjemmeside er nede..


Kan godt være jeg er lidt skævt på den med rock... hører sjældent rock.
Lige de "rocknumre" jeg hørte med Michael Jackson på Concept 6'eren lød nu meget godt, god adskillelse og detalje med en
hård bas der rigtig trykkede.

Jeg har købt dem brugt. Havde som sagt hørt min kammerats QLN Qubic 222 mange gange og synes de spiller rigtig godt,
men ville bare have noget med en tand bedre diskant. Så tog chancen og købte de 606'er uden at have hørt dem vel at
mærke og det gav pote... heldigvis. For tog helt til Skive for at hente dem. Er fra Århus.

Men der er nogle 604'ere til salg på dba.dk og de kan vist godt høres inden en evt. handel.

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 26 November 2011 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg havde engang et par QLN 612 (606 med en 12" bas i siden). Den stod til at spille ned til 28 Hz (-3db), så ja, du skal nok ikke regne med at 606'erne kan gå ned til 30 Hz......

 

 



__________________
"Shown how to feel good - and told to feel bad"
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 27 November 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Riis skrev:
Jeg havde engang et par QLN 612 (606 med en 12" bas i siden). Den stod til at spille ned til 28 Hz (-3db), så ja,
du skal nok ikke regne med at 606'erne kan gå ned til 30 Hz......


Hvad er argumentet? Hvor er sammenhængen?

Hvorfor er det lige man (du) godt kan tro på de 28Hz og jeg ikke skal tro på 30Hz? Hvorfor skulle/skal det lige netop være
606'erne der er fejlagtige? Én ekstra enhed med en del mere overflade gør ikke forskellen alene.

I mine øjne mangler 612'erne indvendig volumen til både 1x12" enhed og 2x6,5" enheder. Mit gæt er at det har været et
salgs-gimmick med den 12" enhed blot for at tjene lidt ekstra på "de store modeller". Tror næppe der er synderlig forskel på
606'erne og 612'erne, men har ikke hørt 612'erne så jeg kan tage fuldstændig fejl (og jeg er ikke ekspert speaker-
designer). Til gengæld er jeg ret sikker på at det ikke er en fejl med de opgivne specifikationer på 606'erne, for dem har jeg
selvfølgelig lyttet til længe nu!

Folk skal være mere end velkommen til en demo, jeg har som nævnt hørt 606'erne og sammenlignet dem med B&W'er og
Dali'er der er opgivet til +40Hz ved +/-3db og 606'erne går markant dybere. ;-)

Nu har jeg desværre ikke noget måleudstyr, men jeg har en sub som er opgivet til 29Hz ved +/-3db og sammenlignet med
den kan 606'erne næsten hamle op. Forskellen er næsten ingenting. Spiller jeg testtoner fra 10 - 160Hz høres 606'erne
allerede ved 25Hz (selvfølgelig ikke lige så højt som når den når til +30Hz).

Forstå mig ret... jeg kan sagtens tage kritik og velmenende råd, men de skal være saglige og velargumenterede.
Ovenstående er mildt sagt ikke i nærheden af at være saglig eller velargumenteret.

Yeah yeah... i know.... arguing on the internet is pointless....

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes