Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 00:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye kompakte (reol)højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 15 November 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Har overvejet at skifte mit 5.1 system ud med nogle mindre reolhøjttalere. Nuværende system består af et sæt SA 1280, en SA 720AV, et sæt SA 705 og en DIY lukket sub med en 10" SB Acoustics. Generelt et fint sæt til film, omend jeg godt kunne bruge en sub mere. Musik klarer 1280erne også fint, når de først er placeret rigtigt, men det kræver noget volumen før der kommer lidt dybde.. - er jo SA..

Nå men vil som sagt gerne skifte til stereo i en noget mindre størrelse. Skyldes primært jeg ikke rigtig får brugt mit SR til fulde, og er generelt blevet træt af højttalere der fylder, når man ikke har pladsen. Er til tilbagelænet lyd, og budgettet siger vel en 6000. Køber helst brugt, så skulle mene det kunne lade sig gøre at få noget fornuftigt i kompaktklassen - gerne noget der gør det fornuftigt også ved lavere volumen (er klar over jeg ikke får dyb bas fra en kompakt).


Har dog også overvejet at bygge et sæt selv med nogle Scanspeak enheder og lækre komponenter, men har ikke rigtig undersøgt det videre. Er der nogen der har link til beregninger eller andet godt er jeg naturligvis interesseret :)


Er der noget jeg helt sikker skal lytte til?
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 15 November 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Vienna Acoustic har tilbagelænet lyd. Se fx disse Haydn.

Hvis du vil bygge selv, vil jeg anbefale enten SS Revolator eller illuminator. Budgettet holder måske ikke mere så, men de nævnte enheder er så meget bedre end de billigere serier, at jeg helt klart vil anbefale disse.

For et beløb der vil sprænge budgettet med få tusinde, kan du bygge en ht der ydelsesmæssigt ligger tæt på eksempelvis Gamut L3 og Acoustic Force's Amor Grande i. Altså en rimelig ultimativ standerhøjttaler!!!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 15 November 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Haydn og Haydn Grande var de eneste der allerede stod på listen, men kunne du naturligvis ikke vide.


Mht til selvbyg er det jo det jeg også tænker. Skal dog finde en med noget måleudstyr, og nogle anbefalede volumenstørrelser, men kan vel også lade sig gøre..

Ellers har jeg også før set SS enheder der kom brugt til salg fordi sælger alligevel ikke kunne overskue projektet :)


Tak i øvrigt!

Edit: Damn Gamut L3 er lækker - vil dog ikke have standere for så kan jeg lige så godt køre gulvfronter..
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 15 November 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=204939

Hvis du synes at Gamut ser fin ud, kunne denne måske være noget for dig? Der er et vægbeslag med. Om lyden er god på denne måde aner jeg ikke...
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 15 November 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Du kan se et forslag til en konstruktion med illuminator her.

Det skal dog siges at jeg også har hørt Acoustic Force's udgave med andet filter og port. Og jeg foretrækker klart AF's udgave!!!

Da de skal placeres på en reol, vil jeg dog anbefale dig at placere porten på fronten!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 15 November 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

pof@: Umiddelbart er jeg mere til L3, men tak for link.

finlytteren: Tak for link, så har jeg da lidt volumenstørrelse og filterkomponenter at gå ud fra, omend jeg hellere må undersøge lidt dybere. Kan sikkert gøres bedre som du også siger. Designet vil jeg nu nok klare lidt anderledes - er der nogen specifik grundt til hældningen? Foretrækker porten bagtil (hvis der skal være en..), men har heller ikke udtænkt en placering (bliver ikke umiddelbart i en lukket reol)
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 15 November 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.

Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 15 November 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Ja havde jeg egentlig godt læst mig til en gang.. Bum bum.. Synes ikke det er vanvittig pænt til en fritstående højttaler (noget andet på stander), men den udtalelse står naturligvis for egen regning..
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 15 November 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Elac

Chario

Kunne måske være et lyt værd? :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6646
Sendt: 15 November 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.

Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...

Haha det har noget med fase at gøre..

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
biostud
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 15 November 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet ret glad for mine Dali Mentor Menuet, men jeg vil ikke beskrive dem som tilbagelænede. Men dem kan du i hvert fald nemt komme til at lytte til :)
Til top Vis biostud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biostud
 
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 22 November 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

rskriver: Umiddelbart ikke så pjattet med designet, men tak for svar.


biostud: Vil da lige tage et smut forbi HF klubben - skal også høre BW CW5 engang..


Nu er der selvfølgelig et sæt SA2K til salg i KSB - nogen holdning til disse? Overvejer nemlig et lignende design hvis jeg skal bygge selv - men nok et par liter større (dog ikke meget).. Er det i øvrigt ikke SS enheder?

Generelt skal selvbyg være inden for en 10-13 liter, så hvad er mulighederne dér?

Har i øvrigt overvejet beton, da jeg synes det kunne være sjovt og rå beton ser god ud! - men hvordan med lyden?
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 22 November 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
finlytteren skrev:

Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.

Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...

Haha det har noget med fase at gøre..

Ja nemlig, Jensen! Og det er netop for at fasen skal være korrekt, at lyden skal nå frem samtidig...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 22 November 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

TG projekter med ScanSpeak

Ville lige kaste denne bold i luften.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 22 November 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Enig med rskriver. TG var også den første jeg kom i tanke om. Næsten uanset hvilket forum med diy jeg kigger på dukker hans navn og
konstruktioner op med stor begejstring. Måske en Ellam-xt er noget for dig? Se dig lidt omkring for det er mega sjovt at bygge dem selv. Jeg har
prøvet det et par gange og det giver mig stor fornøjelse... Skøn hobby. God jagt!

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 23 November 2011 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Den bedste lille højttaler jeg har hørt er Troels Gravesens AT-SW. Måske ikke så tilbagelænet, men bånddiskanten forvrænger ekstremt lidt og er dejligt fri for den lidt agressive diskant som selv de bedste domer har.
Bagdelen ved dem er at de nådesløst afslører svagheder i resten af kæden. Har man først hørt dem på et godt anlæg er man solgt.
Ikke helt billige at bygge, men der er ikke sparet nogen steder. Nogle siger at Swans diskanten er grim! Spørgsmålet er om man køber lyd med øjnene eller med ørerne? Noget siger mig at > 90% køber med øjnene.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 23 November 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Har godt siddet og luret på TGs konstruktioner. Ellam'erne er bestemt interessante! Dog har jeg en anke - er ikke pjattet med den blanke K00 enhed.. Er der et alternativ? Nogen der har erfaringer med en 18W enhed helt ned til 10L? (der er jo CSMerne ved 13L)

Og det bringer os til dit svar hullevad. Vil ikke sige jeg køber med øjnene, men jeg mener at når man bruger mange penge på højttalere der skal stå fremme i stuen, så skal de også være pæne at se på. Sådan at når man kigger på højttaleren får man lyst til at lytte til den - lidt ala flot anrettet mad!
Vil dog tage AT-SWen med i betragtningerne..


Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 23 November 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Der var absolut IKKE noget personligt i bemærkninger mht. køb med øjnene! Jeg vil også godt have noget "der er til at leve med", mine DTQWT er lavet af en dygtig maskinsnedker. Ikke så dyrt som man skulle tro, og alle pengene værd når man betragter resultatet.
Swans diskant båndet leverer en elektrostatagtig opløsning uden agressive tendenser og så må man leve med udseendet. Efter min mening har denne enhed ingen alternativer (slet ikke til prisen).
Troels lægger mange timer i hver konstruktion, det er en stor fejl at ændre noget som helst i hans bygge vejledninger. Det kan kun blive (meget) dårligere.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 23 November 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
finlytteren skrev:

Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.

Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...

Haha det har noget med fase at gøre..

Hvis du ikke mener af fasen har noget at gøre med tidsdomænet fra enhederne, er jeg da ret spændt på at høre, hvad du så mener begrebet fase dækker...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 64
Sendt: 23 November 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Tog det skam ikke personligt. Men lyder til vi er enige :)

Ja det er jeg klar over, og ærgrer mig derfor også lidt at jeg ikke kan finde den "helt" rigtige.. Kan være det må ende med et kompromis.. De kompakte han bygger med 18W (8545) er enhederne jo ikke umiddelbart til at skaffe længere (brugt, men kræver jo også lidt held).. 
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes