| Forfatter |
|
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har overvejet at skifte mit 5.1 system ud med nogle mindre reolhøjttalere. Nuværende system består af et sæt SA 1280, en SA 720AV, et sæt SA 705 og en DIY lukket sub med en 10" SB Acoustics. Generelt et fint sæt til film, omend jeg godt kunne bruge en sub mere. Musik klarer 1280erne også fint, når de først er placeret rigtigt, men det kræver noget volumen før der kommer lidt dybde.. - er jo SA..
Nå men vil som sagt gerne skifte til stereo i en noget mindre størrelse. Skyldes primært jeg ikke rigtig får brugt mit SR til fulde, og er generelt blevet træt af højttalere der fylder, når man ikke har pladsen. Er til tilbagelænet lyd, og budgettet siger vel en 6000. Køber helst brugt, så skulle mene det kunne lade sig gøre at få noget fornuftigt i kompaktklassen - gerne noget der gør det fornuftigt også ved lavere volumen (er klar over jeg ikke får dyb bas fra en kompakt).
Har dog også overvejet at bygge et sæt selv med nogle Scanspeak enheder og lækre komponenter, men har ikke rigtig undersøgt det videre. Er der nogen der har link til beregninger eller andet godt er jeg naturligvis interesseret :)
Er der noget jeg helt sikker skal lytte til?
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vienna Acoustic har tilbagelænet lyd. Se fx disse Haydn.
Hvis du vil bygge selv, vil jeg anbefale enten SS Revolator eller illuminator. Budgettet holder måske ikke mere så, men de nævnte enheder er så meget bedre end de billigere serier, at jeg helt klart vil anbefale disse.
For et beløb der vil sprænge budgettet med få tusinde, kan du bygge en ht der ydelsesmæssigt ligger tæt på eksempelvis Gamut L3 og Acoustic Force's Amor Grande i. Altså en rimelig ultimativ standerhøjttaler!!!
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haydn og Haydn Grande var de eneste der allerede stod på listen, men kunne du naturligvis ikke vide.
Mht til selvbyg er det jo det jeg også tænker. Skal dog finde en med noget måleudstyr, og nogle anbefalede volumenstørrelser, men kan vel også lade sig gøre..
Ellers har jeg også før set SS enheder der kom brugt til salg fordi sælger alligevel ikke kunne overskue projektet :)
Tak i øvrigt!
Edit: Damn Gamut L3 er lækker - vil dog ikke have standere for så kan jeg lige så godt køre gulvfronter..
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan se et forslag til en konstruktion med illuminator her.
Det skal dog siges at jeg også har hørt Acoustic Force's udgave med andet filter og port. Og jeg foretrækker klart AF's udgave!!!
Da de skal placeres på en reol, vil jeg dog anbefale dig at placere porten på fronten!
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@: Umiddelbart er jeg mere til L3, men tak for link.
finlytteren: Tak for link, så har jeg da lidt volumenstørrelse og filterkomponenter at gå ud fra, omend jeg hellere må undersøge lidt dybere. Kan sikkert gøres bedre som du også siger. Designet vil jeg nu nok klare lidt anderledes - er der nogen specifik grundt til hældningen? Foretrækker porten bagtil (hvis der skal være en..), men har heller ikke udtænkt en placering (bliver ikke umiddelbart i en lukket reol)
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.
Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja havde jeg egentlig godt læst mig til en gang.. Bum bum.. Synes ikke det er vanvittig pænt til en fritstående højttaler (noget andet på stander), men den udtalelse står naturligvis for egen regning..
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.
Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...
|
|
|
Haha det har noget med fase at gøre..
|
| Til top |
|
| |
biostud Forum Bruger


Bruger siden: 21 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blevet ret glad for mine Dali Mentor Menuet, men jeg vil ikke beskrive dem som tilbagelænede. Men dem kan du i hvert fald nemt komme til at lytte til :)
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 22 November 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver: Umiddelbart ikke så pjattet med designet, men tak for svar.
biostud: Vil da lige tage et smut forbi HF klubben - skal også høre BW CW5 engang..
Nu er der selvfølgelig et sæt SA2K til salg i KSB - nogen holdning til disse? Overvejer nemlig et lignende design hvis jeg skal bygge selv - men nok et par liter større (dog ikke meget).. Er det i øvrigt ikke SS enheder?
Generelt skal selvbyg være inden for en 10-13 liter, så hvad er mulighederne dér?
Har i øvrigt overvejet beton, da jeg synes det kunne være sjovt og rå beton ser god ud! - men hvordan med lyden?
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 22 November 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
finlytteren skrev:
|
Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.
Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...
|
|
|
Haha det har noget med fase at gøre..
|
|
|
Ja nemlig, Jensen! Og det er netop for at fasen skal være korrekt, at lyden skal nå frem samtidig... 
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 22 November 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lobo Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 22 November 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med rskriver. TG var også den første jeg kom i tanke om. Næsten uanset hvilket forum med diy jeg kigger på dukker hans navn og
konstruktioner op med stor begejstring. Måske en Ellam-xt er noget for dig? Se dig lidt omkring for det er mega sjovt at bygge dem selv. Jeg har
prøvet det et par gange og det giver mig stor fornøjelse... Skøn hobby. God jagt!
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 November 2011 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste lille højttaler jeg har hørt er Troels Gravesens AT-SW. Måske ikke så tilbagelænet, men bånddiskanten forvrænger ekstremt lidt og er dejligt fri for den lidt agressive diskant som selv de bedste domer har. Bagdelen ved dem er at de nådesløst afslører svagheder i resten af kæden. Har man først hørt dem på et godt anlæg er man solgt. Ikke helt billige at bygge, men der er ikke sparet nogen steder. Nogle siger at Swans diskanten er grim! Spørgsmålet er om man køber lyd med øjnene eller med ørerne? Noget siger mig at > 90% køber med øjnene.
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 23 November 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har godt siddet og luret på TGs konstruktioner. Ellam'erne er bestemt interessante! Dog har jeg en anke - er ikke pjattet med den blanke K00 enhed.. Er der et alternativ? Nogen der har erfaringer med en 18W enhed helt ned til 10L? (der er jo CSMerne ved 13L)
Og det bringer os til dit svar hullevad. Vil ikke sige jeg køber med øjnene, men jeg mener at når man bruger mange penge på højttalere der skal stå fremme i stuen, så skal de også være pæne at se på. Sådan at når man kigger på højttaleren får man lyst til at lytte til den - lidt ala flot anrettet mad! Vil dog tage AT-SWen med i betragtningerne..
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 November 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var absolut IKKE noget personligt i bemærkninger mht. køb med øjnene! Jeg vil også godt have noget "der er til at leve med", mine DTQWT er lavet af en dygtig maskinsnedker. Ikke så dyrt som man skulle tro, og alle pengene værd når man betragter resultatet. Swans diskant båndet leverer en elektrostatagtig opløsning uden agressive tendenser og så må man leve med udseendet. Efter min mening har denne enhed ingen alternativer (slet ikke til prisen). Troels lægger mange timer i hver konstruktion, det er en stor fejl at ændre noget som helst i hans bygge vejledninger. Det kan kun blive (meget) dårligere.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 23 November 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
finlytteren skrev:
|
Ja hældningen er bevidst! Det er noget mange producenter benytter sig af.
Grunden er at man gerne vil have lyden fra de forskellige enheder til at nå frem samtidig. Da domen på en bas/mellemtone sidder lidt "inde" i kabinettet, laver man ht'en skrå således at afstanden er ens til hhv. diskant og domen på bas/mellemtone...
|
|
|
Haha det har noget med fase at gøre..
|
|
|
Hvis du ikke mener af fasen har noget at gøre med tidsdomænet fra enhederne, er jeg da ret spændt på at høre, hvad du så mener begrebet fase dækker... 
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 23 November 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tog det skam ikke personligt. Men lyder til vi er enige :)
Ja det er jeg klar over, og ærgrer mig derfor også lidt at jeg ikke kan finde den "helt" rigtige.. Kan være det må ende med et kompromis.. De kompakte han bygger med 18W (8545) er enhederne jo ikke umiddelbart til at skaffe længere (brugt, men kræver jo også lidt held)..
|
| Til top |
|
| |