Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brugte gulvhøjt. igen, igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 27 November 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Da jeg er kommet til at savne noget bund i musikken, er jeg begyndt at kigge mig lidt rundt for at finde nogle velegnede
brugte gulvhøjttalere til min relativt lille stue (ca 19 rektangulære m2, men med en større åbning ind til en stue af næsten
samme størrelse). Det skal tilføjes at jeg spiller på tværs af rummet og at der kun er plads til ca. 30 cm luft bagved
højttalerne, til gengæld med mere end 1 meter til sidevæggene.

Jeg har tidligere haft et sæt TNT (de første af slagsen), som jeg synes gjorde sig godt i en større stue, men da de skulle
indordne sig uden lidt mindre forhold buldrede de frygteligt. Jeg har dog siden erfaret at enhederne spillede i et alt for stor
kabinet, og at filteret også lod meget tilbage at ønske.
Nu vel, jeg er på jagt efter en gulvhøjttaler med bund i, der kan trives under de givne omstændigheder, og som er
dynamiske, med hul i gennem og i stand til at holde instrumenterne fra hinanden.

Jeg har i øvrigt kigget lidt på om Audiovector måske kunne være noget (har dog ikke hørt dem, men de ser godt ud), men
ellers er jeg næsten spejlblank. Er der nogen derude der har nogle gode forslag og som ikke koster det samme som en
mindre bil?

På forhånd tak

PS: Spiller i øvrigt på en ældre Yamaha cd-afspiller via en ekstern DAC og en Zapsolute mk4 (80 watt, kl.A)
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 27 November 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Højttalere med "bund i" vil komme til at buldre mere eller mindre på 19m2. Ikke mindst med den begrænsede afstand til bagvæggen.

Så jeg vil anbefale dig at kigge på akustikken. Anskaf evt. tykke absorbatorer eller bass-traps.

Opsætningen på tværs og med bagvæg tæt på umuliggør det af få mange ht med bund i, til at fungere optimalt.

Se fx på denne Mahler - som VIRKELIG har bund - de vil gerne have mindst en meter til bag- og sidevæg (har jeg selv). Der var nogle lidt ældre til salg sidste uge til 18.000,-

MEN de kærver at der bliver gjort noget ved akustik og opsætning...

OG de kræver en kraftig forstærker!!!

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 27 November 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Højttalere med "bund i" vil komme til at buldre mere eller mindre på 19m2. Ikke mindst med den
begrænsede afstand til bagvæggen.


Så jeg vil anbefale dig at kigge på akustikken. Anskaf evt. tykke absorbatorer eller bass-traps.


Opsætningen på tværs og med bagvæg tæt på umuliggør det af få mange ht med bund i, til at fungere optimalt.


Se fx på denne Mahler - som VIRKELIG har bund - de vil
gerne have mindst en meter til bag- og sidevæg (har jeg selv). Der var nogle lidt ældre til salg sidste uge til 18.000,-


MEN de kærver at der bliver gjort noget ved akustik og opsætning...


OG de kræver en kraftig forstærker!!!


 



Jo, jo, jo, men jeg forestiller nu også at lidt mindre kan gøre det. I øvrigt er det med de 30 cm et ufravigeligt krav idet stuen
kun er 3,75 meter bred, og jeg har heller ikke tænk mig at lave stuen om til en skumgummihule eller stille dem 1 meter fra
bagvæggen - så ville jeg jo næsten side med dem på skødet .

Havde måske tænkt mig nogle 2½ - 3-vejs a la Audiovector S3 eller sådan.....
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 870
Sendt: 27 November 2011 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Der står et sæt stort set nye sa ranger til noget der ligner halv pris i ksb, måske det var noget?  De er store, men har hørt dem hos kt-radio i et meget lille rum og det lød umidelbert fint, ved godt der ikke er den største bund i dem, men måske de passet fint til dit lille rum.

Har i øvrigt selv haft et sæt TNT s5 der spillede i et for lille rum, det var bestemt ikke rart

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=206201

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 27 November 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
finlytteren skrev:

Højttalere med "bund i" vil komme til at buldre mere eller mindre på 19m2. Ikke mindst med den
begrænsede afstand til bagvæggen.


Så jeg vil anbefale dig at kigge på akustikken. Anskaf evt. tykke absorbatorer eller bass-traps.


Opsætningen på tværs og med bagvæg tæt på umuliggør det af få mange ht med bund i, til at fungere optimalt.


Se fx på denne Mahler - som VIRKELIG har bund - de vil
gerne have mindst en meter til bag- og sidevæg (har jeg selv). Der var nogle lidt ældre til salg sidste uge til 18.000,-


MEN de kærver at der bliver gjort noget ved akustik og opsætning...


OG de kræver en kraftig forstærker!!!


 



Jo, jo, jo, men jeg forestiller nu også at lidt mindre kan gøre det. I øvrigt er det med de 30 cm et ufravigeligt krav idet stuen
kun er 3,75 meter bred, og jeg har heller ikke tænk mig at lave stuen om til en skumgummihule eller stille dem 1 meter fra
bagvæggen - så ville jeg jo næsten side med dem på skødet .

Havde måske tænkt mig nogle 2½ - 3-vejs a la Audiovector S3 eller sådan.....

3,75 m... Så må der jo være omkring 5 m på den anden led. Er det en mulighed at spille på langs?

Med 30 cm til bagvæg, bør du fravælge alle dybtspillende ht med basport på bagsiden.

Jeg har selv haft Mi3 og vil ikke betegne dem som havende meget bund. Men måske S3 kan lidt mere?!?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 28 November 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Nej, det er desværre ikke muligt at spille på langs af stuen, men med en åben dør ud til gangen og en åben dobbeltdør (ca. 125
cm) til den anden stue, synes jeg stadig det er et relativt åbent rum.

Hvis jeg reformulerer mit indlæg til følgende:

Hvor store højttalere kan man stoppe ind på 19 m2, hvis man ikke vil have bulderbas og samtidig ikke er interesseret i at
højttalerne står midt på stuegulvet?

Kom nu med lidt erfaringer........
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 28 November 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tror du skal holde fast i tanken om at give Audiovector et lyt med det du beskriver (dynamik og hul igennem). Det var i hvert
fald det jeg oplevede da jeg var inde at lytte på et sæt Si6 (hed de vist) hos lydspecialisten på Naim gear.

JBL's TI-serie falder mig også umiddelbart ind som noget der måske var et lyt værd?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 552
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

et lidt alternativt bud..

Tangent prestige.!

har selv været igennem en del højttalere såsom DLS r55, Sonus Faber grand piano, Gato Audio PM6, XTZ mm og Tangent`erne tar 1. pladsen..

de er fyldt med lækre enheder der iblandt Scanspeaks Illuminator diskant og de spiller fantastisk..!

topsoundhifi på østerbro har dem p.t til 15000,- sættet hvilket er et fund til prisen:

http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=1 5217

hvis man ikke kan lide den runde fod er der en alternativ løsning som det jeg har lavet:

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 28 November 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

I praksis kan man jo vælge digital rumkorrektion for at kompensere for "bulderbas". Det virkede virkeligt godt hos mig
med en Lyngdorf TDAI 2200. Også selvom jeg kun spiller med en stander.... Jeg vil tro at du sagtens kan opnå det
ønskede resultat selvom du vælger relativt store gulvhøjttalere. Ellers er der jo mulighed for at få bund med en aktiv
sub som ovenstående billede...

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 28 November 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej!

Her er et input dog fra en lille stue på 23 kvm. Jeg har stillet mit udstyr op således, at man kan spille på tværs eller hvad det hedder. Det er en opstilling som har integreret JBL 240TI, Audiovector M3 Signature og nogle Proac-kopi højtalere. Her er der 60 cm. til bagvæg og fungere fint selv med JBL240TI. Jeg ville ikke tøve med at tage Audiovector M3 fordi den er let at integrere i rummet. Den kan godt tåle at stå tættere på bagvæg. Hvis du skal spille på langs ville jeg hellere stille dem tættere på hinanden og sidde tættere på dem frem for at stille dem helt ud til sidevæggene. Sidevægge er langt værre end bagvægge.

 

Venlig hilsen 

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 28 November 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
I praksis kan man jo vælge digital rumkorrektion for at kompensere for "bulderbas". Det virkede virkeligt godt
hos mig
med en Lyngdorf TDAI 2200. Også selvom jeg kun spiller med en stander.... Jeg vil tro at du sagtens kan opnå det
ønskede resultat selvom du vælger relativt store gulvhøjttalere. Ellers er der jo mulighed for at få bund med en aktiv
sub som ovenstående billede...


Den mulighed havde jeg faktisk tænkt over, blot i kraft af en rumkorrigeret sub. og så med et par små standere. Synes det ville
være lidt overkill både og købe større højttalere og så lige bruge 16 000 på en ny forstærker som næppe er bedre end den jeg
har.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 28 November 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:

Hej!


Sidevægge er langt værre end bagvægge.


 



Det har også hele tiden været min opfattelse. I øvrigt ligger der ofte masser af billeder her på foraet, hvor selv store eller
halvstore højttalere står meget tæt på både hjørner og bagvæg.

PS: Dengang jeg havde TNTerne spillede det heller ikke den store rolle hvor tæt de stod på væggene og heller hvor i stuen jeg
befandt mig . Det er i øvrigt min opfattelse at akustikken i stuen er rimelig god.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes