| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på jeres bias strøm i de her varme tider! Målte lige min bias, og den var alt alt for høj... Skruede straks ned for den, og selv på potmeterets laveste indstilling, var den stadig i den højere ende.
Satte en blæser foran forstærkeren, og så faldt strømmen hurtig, til et langt mere passende niveau.
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag, med den varme holder min Audio inovation 500 fri
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk også første gang min er tændt længe... Det bliver desværre ikke til så meget lytning, når det er så godt vejr.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Pas på jeres bias strøm i de her varme tider! Målte lige min bias, og den var alt alt for høj... Skruede straks ned for den, og selv på potmeterets laveste indstilling, var den stadig i den højere ende.
Satte en blæser foran forstærkeren, og så faldt strømmen hurtig, til et langt mere passende niveau.
|
|
|
godt man har kælder ......
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke, hvordan varmen i vejret kan påvirke bias? Kan nogen forklare lidt fysik her?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Micma
Jeg har lige tjekket dit setup ud ... dejlige sager ...
men ... et velment råd
skrot de glas hylder...det kan kun gå for langsomt ... du vil få et kæmpe løft i lyden dit grej fortjener det og pladespiller burde nok endda hænges op på væggen.
dine fine små PL100 speakers spiller bare hammergodt.... virkelig en lille perle 
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Jeg forstår ikke, hvordan varmen i vejret kan påvirke bias? Kan nogen forklare lidt fysik her?
Vh
Freddy
|
|
|
når "jern" bliver varmt stiger modstanden ... er nok forklaringen
men har godt nok ikke oplevet samme fænomen på mit rørgrej selv om temperatur har svinget meget i rummet ..
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikringer er f.eks. lavet til at kunne holde til X antal amperer. Det er bestemt af den tråd der ligger inden i sikringen. Men dette er defineret ud fra en omgivelsestemperatur på 30 gr.
Hvis omgivelsestemperatur stiger til 40 gr., ja så kan sikringen springe selv om belastningen er mindre end din sikringsgruppe er dimentioneret til hvis belastningen er nær grænsen.
Det samme gælder alt der har med strøm at gøre.
Så hvis bias justeres efter varmen i metallet (ved det ikke), så gør varmen at den viser et noget højter bias selvom man ikke har rørt ved noget. Det er vel også derfor man først justerer bias når forstærkeren har været tændt i 1 time.
Ups. For sent
__________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
|
Hej Micma
men ... et velment råd
skrot de glas hylder...det kan kun gå for langsomt ... du vil få et kæmpe løft i lyden dit grej fortjener det og pladespiller burde nok endda hænges op på væggen.
dine fine små PL100 speakers spiller bare hammergodt.... virkelig en lille perle 
|
|
|
Tak tak! ;-)
Er meget på udkig... Men det er svært at finde noget synes jeg. Vil nemlig gerne have dobbelt rack med tre hylder. Og Satien er over halv meter i dybden, så det sætter også lidt usædvanlige krav.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Sikringer er f.eks. lavet til at kunne holde til X antal amperer. Det er bestemt af den tråd der ligger inden i sikringen. Men dette er defineret ud fra en omgivelsestemperatur på 30 gr.
Hvis omgivelsestemperatur stiger til 40 gr., ja så kan sikringen springe selv om belastningen er mindre end din sikringsgruppe er dimentioneret til hvis belastningen er nær grænsen.
Det samme gælder alt der har med strøm at gøre.
Så hvis bias justeres efter varmen i metallet (ved det ikke), så gør varmen at den viser et noget højter bias selvom man ikke har rørt ved noget. Det er vel også derfor man først justerer bias når forstærkeren har været tændt i 1 time.
Ups. For sent
|
|
|
I det her tilfælde, vil jeg nu tro, at det er gløde temperaturen der stiger, og lader flere elektroner vandre imellem pladerne. For bias strømmen stiger jo! Hvis modstanden steg i materialerne, så ville strømmen jo falde?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har at gøre med glødetemp + rørtemp på adskillige hundrede grader - så jeg indrømme, at det for mig ser lidt svært ud at forklare en ændret bias på grund af, at vi har hævet indendørstemperaturen fra 21 til 30 grader?
Er man nu sikre på, at dette er tilfældet og at det ikke andre ting?
Jeg har en gl. Marantz på rør stående med induviduel bias indstilling (og måling) - og der er altså ikke sket en disse (nej - den har ikke autobias).
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Jakobsen skrev:
|
Hej Micma
men ... et velment råd
|
|
|
Tak tak! ;-)
Er meget på udkig... Men det er svært at finde noget synes jeg. Vil nemlig gerne have dobbelt rack med tre hylder. Og Satien er over halv meter i dybden, så det sætter også lidt usædvanlige krav.
|
|
|
No problemo
http://www.audiomagic.dk/treta.aspx
http://www.audiomagic.dk/xenta.aspx
kan fåes i 1200 bred:
http://www.finite-elemente.de/en/racks/tragwerk
du kunne også selv smække noget solidt sammen med Krydsfiner/bordplade og nogle kraftige gevindstænger M24 eller M30
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa, jeg ved det ikke vedrørende forstærkere 100%, men jeg taler om varme ikke ændring af modstand.
Sikringer og andre automatiske afbryder måler egentlig på den varme der udvikles ved f.eks. 10A. Da alle komponenter i en tavle afgiver varme så betyder en 10 gr. ændring at sikringen kan springe selv om du kun forbruger 7A.
Det skal lige nævnes at ved en omgivelsestemperatur på 30 gr., så er temperaturen på en 10A sikring ca. 70-75 gr.
Eksempel:
Styrekredsen er beskyttet af 13A.
Hvis man så som eksempel sagde at belastningen af kredsløbet normalt brugte 10A (75 gr.)og blev indstillet med bias så det passede, ja så ville bias være i uorden ved samme belastning hvis omgivelsestemperaturen steg 10 gr. Jo flere komponenter til at afgive varme jo mere vil det afvige indtil styrestrømssikringen springer. Varianten er vel egentlig forskelle imellem det reelle forbrug og styrestrømssikringen.
Dette afhjælper man måske med at overdimmentionerer kabler/strømbaner __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Vi har at gøre med glødetemp + rørtemp på adskillige hundrede grader - så jeg indrømme, at det for mig ser lidt svært ud at forklare en ændret bias på grund af, at vi har hævet indendørstemperaturen fra 21 til 30 grader?
Er man nu sikre på, at dette er tilfældet og at det ikke andre ting?
Jeg har en gl. Marantz på rør stående med induviduel bias indstilling (og måling) - og der er altså ikke sket en disse (nej - den har ikke autobias).
Vh
Freddy
|
|
|
Skal ikke kunne sige, hvad det skyldes? Men for mig lyder det nu, som en rimelig forklaring. Satien kører jo også ren klasse A drift, så der er jo maksimal effekt igennem røret hele tiden. Og da gløden eller varmen, jo det som løsriver elektronerne fra materialet, så kunne man da nemt forestile sig, at strømmen igennem røret også stiger, jo højere temperaturen er.
Det er måske heller ikke bare omgivelses temperaturen, der måske bare er steget 10 grader, men det er jo evnen til at afsætte varmen til omgivelserne. Så selvom omgivelsen er 10 grader, varmere så kan rør temperaturen jo stige langt mere.
Uden at være ekspert på området, så ved jeg da også, at kølevands temperaturen på kværnen (den er uden blæser og regulator!) den kan være langt højere, på en dag med 25 grader, end en dag med eks. 20 grader. Bestemt langt mere end 5 graders forskel.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- det må da siges at være off topic...
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør og deres tilhørende kredsløb påvirkes normalt ikke pga lidt højere omgivelsestemp. Tænk på at katoden er 900g varm anoden 500, glasset op til 400g...hvad skulle 20g oveni kunne gøre her. For at rørene skal ændre strøm pga temp skal de være overophedede..så kan der ske overhedning af styregitteret og det er farligt da det kan fremkalde gitter emission og så kan strømmen stige., men så har de også kørt ALT for hårdt.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Rør og deres tilhørende kredsløb påvirkes normalt ikke pga lidt højere omgivelsestemp. Tænk på
at katoden er 900g varm anoden 500, glasset op til 400g...hvad skulle 20g oveni kunne gøre her. For at rørene skal ændre
strøm pga temp skal de være overophedede..så kan der ske overhedning af styregitteret og det er farligt da det kan
fremkalde gitter emission og så kan strømmen stige., men så har de også kørt ALT for hårdt.
mvh
|
|
|
Enig,
Husk på at ændringen på delta temperaturen over røret (luft temp. vs. kolbe temp.) er meget lille selvom rum temp. stiger
en 15 grader. Den kølende effekt er stadig meget stor. Fordi vi mennesker er meget følsomme over for temp. ændringer (36
-> 40) betyder det ikke at elektronikken er ved smelte, på den konto ;-)
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Ja- det må da siges at være off topic...
Vh
Freddy
|
|
|
det er da overhovedet ikke off topic ?????????......
blæsere til nedkøling af forstærker er det ikke det tråden handler om... varme
|
| Til top |
|
| |