| Forfatter |
|
acce Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg søger en løsning på hvordan jeg får lyd fra min bærbar computer til min forstærker på den bedste måde, altså med mindst tab i kvalitet. Jeg bruger primært iTunes til at afspille musik. Min Computer har digital og analog lydudgang. Min forstærker ikke har ikke digital indgang.
Vil den bedste og nemmeste løsning være at købe et godt "analog" kabel og forbinde de to enheder?
Bonus spørgsmål: Hvorfor lyder det altid meget bedre når man hører musik fra en rigtig cd afspillet på en cdafspiller, frem for en MP3 320 kbit musik fil afspillet fra computeren?
På forhånd tak
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nemmeste (og billigste) ville være et analogt minijack til rca kabel. (200 kr i hifiklubben)
Svar på bonusspørgsmål: fordi mp3 filer er komprimerede til 320 kbit og cd afspillere ofte har en DA (digital ->analog) converter der er bedre end din computer (lydkort).
Eventuelt kan du købe en ekstern DA converter (kaldet DAC) til at opnå den samme lydkvalitet som fra en cd afspiller (forudsat du ikke bruger komprimerede filer) Et eksempel på dette er Dacmagic (2000 kr i hifiklubben).
Jeg startede selv med den første løsning, bruger nu den anden løsning :p
Så skal du bare finde ud af hvad kvaliteten af resten af dit anlæg er (audiovector?), og om det kan svare sig at smidde mange penge efter en dac. (de fås dyrere end 2000)
|
| Til top |
|
| |
acce Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Det nemmeste (og billigste) ville være et analogt minijack til rca kabel. (200 kr i hifiklubben)
Svar på bonusspørgsmål: fordi mp3 filer er komprimerede til 320 kbit og cd afspillere ofte har en DA (digital ->analog) converter der er bedre end din computer (lydkort).
Eventuelt kan du købe en ekstern DA converter (kaldet DAC) til at opnå den samme lydkvalitet som fra en cd afspiller (forudsat du ikke bruger komprimerede filer) Et eksempel på dette er Dacmagic (2000 kr i hifiklubben).
Jeg startede selv med den første løsning, bruger nu den anden løsning :p
Så skal du bare finde ud af hvad kvaliteten af resten af dit anlæg er (audiovector?), og om det kan svare sig at smidde mange penge efter en dac. (de fås dyrere end 2000) |
|
|
Jeg har kigget på denne her:
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigycube/indexwtop .html
Det er i princippet det samme som du beskriver?
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEb det er en USB DAC
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acce,
Jeg har selv investeret i Prodigy Cube til at forbinde min søns PC til hans Primare forstærker (uden digital indgang). Cubens
pris/kvalitet forhold er ganske glimrende og kan klart anbefales som en billig DAC løsning.
mvh
Prinds
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
acce skrev:
Jeg har kigget på denne her:
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigycube/indexwtop .html
Det er i princippet det samme som du beskriver?
|
|
|
Jeg har en Prodigy Cube. og kan helt klart anbefale den til afspilning af musik fra computeren.
|
| Til top |
|
| |
acce Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så vil jeg prøve at gå efter noget eksternt lydkort
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at afbryde og FJERNE strømstikkene i både forstærker og computer inden du begynder at forbinde dem! Skal gøres hver gang, hvis du ikke ønsker at aflive din forstærker.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
acce Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Husk at afbryde og FJERNE strømstikkene i både forstærker og computer inden du begynder at forbinde dem! Skal gøres hver gang, hvis du ikke ønsker at aflive din forstærker. |
|
|
Okay, det vil jeg huske.
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 12 Juli 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
| Husk at afbryde og FJERNE strømstikkene i både forstærker og computer inden du begynder at forbinde dem! Skal gøres hver gang, hvis du ikke ønsker at aflive din forstærker. |
|
|
Hvad gør man egentlig, hvis man bruger jack --> phonostik ledning mellem pc og forstærker... For jeg har både hørt at man ikke må tilslutte og trække stikkene ud, mens der er strøm på nogle af tingene, men jeg har også hørt, at forstærkeren ikke har godt af at side til, mens en computer starter og og slukker...
|
| Til top |
|
| |
Raunidog Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger CYP AU-D3 fra mit tv til forstærker - måske den også kan fra pc til forstærker.
|
| Til top |
|
| |
acce Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror umiddelbart at problemet ligger i at mit lydkort i min bærbar er af alt for dårlig kvalitet. Så jeg tror det bedset løsning vil være at skaffe mig et ekstern lydkort, evt. audiotrak Prodigy Cube.
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigycube/info.asp
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl!
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |