Når man snakker dB (decibel) i hifi sammenhæng refereres der til lydtrykket. Tryk er ækvilent med spænding og dB
udregnes da som: 20*log(x).
dB er altså en logaritmisk funktion!
dB er en forholds skala, så det angives altid i forhold til et reference punkt. Når man snakker lydtryk angives dB somregel i
forhold til 20 mikro Pascal (RMS), hvilket anses for at være ørets nedre grænse for opfattelse af tryk.
F.eks. er:
3dB = 1.4 gange lydtryk (kvadratrod(2)).
6dB = en fordobling af lydtryk.
10dB = 3.16 gange lydtryk.
20dB = 10 gange lydtryk.
40dB = 100 gange lydtryk.
Lad dig ikke forvirre af dem der skriver at 3dB er en fordobling af lydtryk. De forveksler tryk med effekt, hvor dB udregnes
som: 10*log(x).
Hold i mente at øret er en tryk transducer, ikke en effekt transducer eller noget andet.
Rent psykoakustisk skal der ca hele 10dB til, for at vi mennesker opfatter det som en fordobling af lydtrykket, på trods af,
at en egentlig fordobling af trykket kun er 6dB.
Vores øres følsomhed overfor ændringer i lydtryk synes at være i området mellem 0.5-1dB, du vil altså (højest sandsynligt)
ikke være i stand til
at opfatte en ændring i lydstyrken under dette niveau.
Følsomheden er frekvens afhængig, altså er øret mere følsomt overfor ændringer i volumen i f.eks mellemtone- og
diskantområdet end i basområdet.
(Tolerancerne for kabeltroende er naturligvis meget lavere end hos os andre.. [pun intended

]).
Som jan_stevns siger, er opgivelser som dem du viser, altså et mål for hvor store udsving der er i amplituden (styrken) af
lyden i et given frekvens bånd, f.eks. 49-22000Hz, hvis der afspilles et signal (lyd), som er lige kraftigt ved alle frekvenser
da det kommer ind i højttaleren.
Noget helt andet er så, at en on-axis måling (lydtrykket målt i en vinkel på 0 grader) alene ikke er så frygteligt meget
værd, når den subjektive lydkvalitet af højttaleren skal evalueres.
Det er dog en udbredt misforståelse omkring højttalere, at det sublime er en fuldstændigt flad on-axis frekvensgang.
Det bedste man kan få ud af sådanne tal, er måske, efter min mening, at man til en hvis grad kan få en fornemmelse af,
hvor
dybt højttaleren kan spille.
Eftersom jeg lige er kommet hjem fra min onkels 60års fødselsdag og min promille svæver et sted godt over 0, tages der
forbehold for det store antal stave- og grammatiskefejl (samt tanketorsk), der sikkert har indfundet sig i ovenstående

.