Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 01:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin vega xls-215 - en ulv i fåreklæder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser her og
her synes den jo at være et røverkøb..

Og umiddelbart besidder den jo også mange af de egenskaber DIY-folket efterstræber i jagten på god lyd - Kæmpe membranareal, høj følsomhed og giga kasser - en
kompromisløs konstruktion med lav WAF.

Normalt når jeg går i HIFI-klubben, vender jeg automatisk opmærksomheden mod de mere slanke, designede og strømlignede højttalere: B&W og dali. Dette af den simple
årsag, at min fordom om CW, er at de er rettet mod det pubetære, hifi-ignorante publikum; lavet til at spille alt for meget bas og med skrigende, øre-skade-fremkaldende
diskanter. Men efter at have læst de to tests og lidt på diverse fora, skal de da have chancen næste gang jeg dropper forbi klubben. Enten er de to anmeldere totalt
inkompetente. Enten er de på akkord og får penge for hvert rosende adjektiv de kan slynge af sig. Eller også har CW måske lavet en OK all round speaker.

Er der nogle der har hørt DISSE CW-drenge. Jeg skriver "disse" med store bogstaver, fordi jeg ikke efterlyser folks generelle holdning til CW, men specifikke oplevelser
med lige netop denne CW :)

Hilsen Stefan
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 01 November 2011 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

på diyaudio er den også blevet lidt kult. Problemt som jeg ser det, er en lidt tynd kontruktion og en basafstemning der måske ikke passer helt til mig (jeg refererer til forgængeren, jeg har ikke hørt den nye, men de skulle være ret ens).

Jeg tror bestemt der er potentiale i sådan en XLS215.

Yderligerer afstivning og måske ud med delefilteret og køre aktivt istedet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 01 November 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hvordan spiller de ift. de gamle DC1515?

Forkortelsen er iøvrigt CV



__________________
Acourate FTW!
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 01 November 2011 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen, jeg har observeret at folk der hun har hørt cls, og ud fra denne snakker om xls, siger at den er dårlig.
mens folk der rent faktisk har hørt xls, siger mange pæne ord om den. cv siger selv om forskellen på de to højttalere:"The CLS was designed to represent
Cerwin-Vega sound and experience, and is now
replaced by the XLS which has improved
performance over the CLS." jeg ved ikke helt hvad man skal aflede af dette udsagn, men måske noget i stil med at cls er en boom box jævnfør den sædvanlige cv stil, mens xls er mere neutraltlydende... glæder mig til jeg får tid til at lytte på den :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 157
Sendt: 01 November 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har hørt har Cerwin Vega haft udviklingsafdelingen fra deres søsterfirma KRK (der normalt laver studio-monitors) til at give CLS-
serien en overhaling. Så vidt jeg husker resulterede det i nye basser og andet delefilter. Og så blev produktionen flyttet fra Indonesien til Kina!
Den grundlæggende konstruktion skulle dog være den samme.


__________________
hilsen Tonka
Til top Vis tonka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonka
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 01 November 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

den nye har vist pap basser og den gamle noget coated et eller andet mener jeg... følsomheden på den nye er også lidt højere... derudover kender jeg ikke forskellene..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 November 2011 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Har hørt flere højtalere fra XLS serien og blev meget imponeret over deres lyd, masser af punch i de lave frekvenser, men samtidig med en superfed luftig diskant, så klart en højtaler jeg ville overveje. Dog har jeg ingen planer om at skifte mine AT-100 ud, der efter min mening også gør det rigtig godt (ja, jeg er CV fanboy ).




__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 02 November 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

hej tylle... cool.. vil du sige lyden er hifi agtig? var der perspektiv og det hele ?
jeg er lige glad med en super detaljeret lyd - vil hellere have en højttaler der er behagelig at lytte til i lang tid af gangen :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 03 November 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil beskrive lyden som værende ganske fint opløst i toppen, uden den skingre diskant som den tidligere model havde, men stadig med en bas der egner sig til alt fra metal til trampermusik, kort sagt en rigtig fed allround højtaler, som bestemt fortjener et lyt. Har dog kun hørt dem på NAD forstærkere i klubben og derfor ikke med andre mærker, men denne kombination kunne være et fint udgangspunkt


__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 03 November 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

cool tror jeg får en halv times tid til lytning efter arbejde i morgen... melder lige tilbage om hvad jeg synes hvis jeg når det... det er bare synd den er så grim..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 03 November 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

De er da ikke grimme, synes det er noget af det pæneste med de røde kantophæng


__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 03 November 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

;)

Jeg kan lide størrelsen og jeg kan lide den simple, firkantede form, men det plastik agtige udtryk hornene har fået og de røde kanter, bryder jeg mig ikke om.. Kunne de ikke
have givet den farver der appellerer til voksne? Kunne de ikke have gjort et eller andet ved det der plastik, så det ikke ligner noget folk køber i en legetøjsforretning til deres
børn?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
theking
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 05 November 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

hej ,

min elskede kone syntes ikke vores b&w 705 spillede højt nok  bruger    2 stk aktive dali swa 12 som bund

så jeg brugte så en fredag og tog til hifi klubben købte  cerwin vega 215 ,,,,få ægte live stemning ja ja købte så cerwin vegas effekt blok også satte det hele sammen

konen kom hjem lyttede og måtte så erfare at det ikke altid er størrelsen der giver mest for pengene

afleverede hele skidtet tilbage lørdag formiddag

det lød ganske enkelt forfærdeligt uanset hvor de højtalere stod de manglede bas

og diskanten eller mangel på samme ja de var ikke til at holde ud at høre på

så vi lytter stadigvæk til de gode gamle b&w,er

med den gode gamle integreret denon forstærker

Til top Vis theking's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af theking
 
KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 05 November 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

theking skrev:

hej ,

min elskede kone syntes ikke vores b&w 705 spillede højt nok  bruger    2 stk aktive dali swa 12 som bund

så jeg brugte så en fredag og tog til hifi klubben købte  cerwin vega 215 ,,,,få ægte live stemning ja ja købte så cerwin vegas effekt blok også satte det hele sammen

konen kom hjem lyttede og måtte så erfare at det ikke altid er størrelsen der giver mest for pengene

afleverede hele skidtet tilbage lørdag formiddag

det lød ganske enkelt forfærdeligt uanset hvor de højtalere stod de manglede bas

og diskanten eller mangel på samme ja de var ikke til at holde ud at høre på

så vi lytter stadigvæk til de gode gamle b&w,er

med den gode gamle integreret denon forstærker




Sjov historie, selv om den lyder alt for opdigtet, til at man tror den.








Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 06 November 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Har været i klubben og lytte i dag.. og det er en virkelig dårlig højttaler synes jeg.. er meget skuffet.. Jeg forstår ikke hvorfor en højttaler skal lyde dårligt, bare fordi den er
lavet til at spille højt... Øv..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
theking
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 06 November 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

kentNO1

ja men tro du bare den er opdigtet, men det er den ikke

kunne ikke få pengene retur,og måtte så derfor investere lidt flere penge

og købte så et nyt tv hvorfor skulle jeg dog osse bruge tid på at opdigte en historie

jeg har altid skulle høre grejet hjemme i stuen, men hørte dem osse i hifi klubben

men det bliver aldrig det samme som hjemme i din egen stue

Til top Vis theking's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af theking
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 06 November 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

@klypstefan, hvilken amp brugte de ifm. demonstrationen? Er bare nysgerrig 

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 06 November 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

først brugte de den største integrerede nad ( inden det bliver master serien ) men den virkede ikke ordentligt i den ene kanal.. og så var den næst kraftigste forstærker de havde
stående ... en af de mindre nadder på to x 80 watt.. de havde ikke nogen store forstærkere stående..

Lyttede også lige til andre højttalere på samme forstærker, og det er bestemt ikke forstærkerens skyld at de spillede dårligt..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 06 November 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
først brugte de den største integrerede nad ( inden det bliver master serien ) men den virkede ikke ordentligt i den ene kanal.. og så var den næst kraftigste forstærker de havde
stående ... en af de mindre nadder på to x 80 watt.. de havde ikke nogen store forstærkere stående..

Lyttede også lige til andre højttalere på samme forstærker, og det er bestemt ikke forstærkerens skyld at de spillede dårligt..


Hvis det "bare" er højttalerens frekvensrespons du ikke kan lide, så kan det jo nemt korrigeres med EQ - sådan en højttaler har jo et kæmpe headroom.


__________________
Acourate FTW!
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 06 November 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen equaliser muligheder, så det kan jeg ikke bare. Eller jo, min forstærker har, men det er ikke særlig præcist..


Desuden kan du ikke EQ'e dig frem til detaljer og lydbillede... CVerne har ikke noget lydbillede,, lyden kommer ikke fra midten af de to højttalere, det er alt for tydeligt at det
kommer fra de to kasser, og det er irriterende.

Det skal siges at det ærger mig meget at de ikke spiller bedre.,. jeg kan godt lide bassen og lyden fra store højttalere, så havde håbet de havde lavet noget ordentligt ;)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes