Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 01:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 18" 2240,2241,2245 forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 15 November 2011 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Hey guys, er ved at kigge på noget seriøs sub.
Hvad er forskellen på de tre 18" enheder fra JBL - og hvordan er lyden i dem?
2240
2241
2245

Vil gerne have en sub der kan spille opløst og dyybt..
Til top Vis dude2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude2005
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1283
Sendt: 15 November 2011 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

Hej Dude,

Bruger selv JBL2240H i et 4642a kabinet. det er udmærket ;-)

2240 har en meget let membran (130g) for en 18". Ligeledes er Le lav og det betyder at den har et relativt stor BW.
Slaglængde er +/- 5mm som er rigeligt til min kasse eller endnu bedre horn systemer. I mit system har jeg output til 25Hz
vel at mærke med fuld valuta.

2245 er samme chassis mem en meget tung membran og derfor brugt i JBL's "hifi" sub for årtier siden. Har længere
slaglængde og større Le = mindre begrænset BW.

2241 er en vider udvikling af 2240 hvor JBL med stotlhed har reduceret ca 3kg af vægten. Længere slaglængde lidt tungere
membran og stor belastbarhed!

2240 passede i mit tilfælde bedst til mit behov og ikke mindst den performance jeg ønsker med min JBL4642s kasse. En
K2'er levere strømmen og det dur!

F

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 15 November 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hey F-S,

Super fint svar! Virkeligt brugbart i første hug, fantastisk!

Jeg spiller ikke VILDT højt, det gør jeg faktisk aldrig, da jeg har OTLrør fra 96hz og op, på mit sidesystem.
Vil gerne have noget OPLØST og DYYB bass. Så er det måske også med fordel, at vælge de lette 2240!?

Har altid drømt om de skide horn, men er det fordi jeg faktisk ikke rigtigt aner hvad det er?
Ville jeg være bedre stillet med et 300 liters lukket system mon...?

Jeg har EQ og ordenlig Crown til at fyrre op.
Til top Vis dude2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude2005
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1283
Sendt: 15 November 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg glemte at nævne at fælles for dem er en ptp slaglængde på 25,4mm før de går i stykker. De oven nævnte xmax (indlæg
2) er inden for det lineære område. Den lette membran på 2240 hjælper med til at have en forholdsvis "fornuftig" transient
response som der kan gives et fingerpeg på, ved at taste enhedens data ind i unibox regnearket (søg evt. efter det) i forb.
med basrefleks.

Trykkammer vil give det bedste transient svar, hvis vi kan snakke om det under 75Hz (lang bølgelængde etc..) men kassens
dybbas vil være mangelfuld med 2240, 2241 og måske til at leve med på 2245 (se målingerne i link'sene). Den er også den
enhed der er sværes at få fat i så vidt jeg forstår.

I data'ene kan du se ca. hvor stort et vol. du skal benytte både for tryk og refleks.

Hvis du vælger trykkammer vil du være nød til at eq og det kan bidrage til forøget forvrængning (hvis det kan høres ;-)
Membranvandringen vil være lavere på reflekskasser men her skal du afkoble under portfrekvensen for at forhindre
lavfrekvent signal i at smadre membranen. Denne er nemlig uden akustisk belastning under portresonans.

Du må lige oprette en tråd så forum her kan "se" dig over skuldren, når du går igang


JBL2240


JBL2241


JBL2245

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes