Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 05:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Min effekt giver knald i højttalerne. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Marantz SR-4001 surround-reciever og en Harman Kardon Signature 1.3 effektforstærker.

Når jeg skifter indgang på Marantz'en eller sætter den på mute, får jeg knald i de højttalere, der er koblet på Harman'en. Skifter jeg Harman'en ud med en anden effekt, forsvinder problemet.

Den har jeg altså lidt svært ved at gennemskue. Normalt ville jeg jo tro, at jeg havde en DC-læk i en af lydkilderne eller i receiveren. Det ville passe fint med knald både ved mute (hvis den kortslutter signalet til stel) og ved indgangsskift. Men så skulle det jo være uafhængigt af, hvilken effektforstærker jeg bruger.

Er der nogen, der kan forklare, hvordan det hænger sammen?

Den eneste forklaring, jeg lige kan komme på, er at effektforstærkeren måske lækker DC tilbage på indgangen. Men det vil vel kræve en defekt kondensator både i receiverens udgang og effektforstærkerens indgang.
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser det ud med DC offset på din HK?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt klar over proceduren for at måle DC offset, men hvis jeg smækker et voltmeter på højttalerudgangene uden at belaste dem, måler jeg 160, 420 og 70 mV på de tre kanaler. Det lyder da godt nok voldsomt.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

JA, du har fundet dit problem. Du har brugt den korrekte procedure og de burde selvfølgelig alle være 0.0mV

I bedste fald skal bare have justeret DC offset, men det er jo nok et symptom npå noget andet.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Du skal kortslutte indgangen til stel inden du måler offset på udgangen.

/U.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Se det plejer jeg ikke at gøre, hvilket måske er en fejl. Hvordan bliver målingerne hvis du gør dette?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Allan O skrev:

Normalt ville jeg jo tro, at jeg havde en DC-læk i en af lydkilderne eller i receiveren. Det ville passe fint med knald både ved mute (hvis den kortslutter signalet til stel) og ved indgangsskift. Men så skulle det jo være uafhængigt af, hvilken effektforstærker jeg bruger.

Du kan måske godt være inde på det rigtige her. Der er forskel på effektforstærkere, måske er der en overføringskondensator i indgangen på den ene og ikke på den anden. Har du prøvet at sætte højttalere til højttalerudgangen på din Marantzreceiver ?

Indgangsvælger ic´en kunne godt lave den fejl. Du kan evt. også prøve at måle på RCA-udgangene på Marantzen. Kan du måle DC her, og sker der noget når du skifter ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Så prøvede jeg igen, denne gang med inder- og yderleder i RCA-indgangen kortsluttet. Det gør ingen forskel.

Men nu er den første udgang steget fra 160 til 280 mV, både med og uden kortsluttet indgang. Så det er nok ikke bare et justeringsspørgsmål.

Jeg har uden held ledt på nettet efter en servicemanual til denne model (Signature 1.3). Er der nogen, der ved, hvor man kan finde en?

Edit:
Stanley, jeg har ikke checket de ting, du foreslår. Familien har lagt beslag på systemet lige nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes