Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 07:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali vs XTZ vs ??? -Hvad er bedst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 08 November 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej forum nørder.

Jeg skal have ordenlig lyd. Jeg regner med at setuppet skal baseres på AirPlay.

Jeg har overvejet følgende:

Denon 1912 og et sæt Dali Ikon 6 MK II. (godt nok sourround reciever, men med airplay indbygget) - Er Ikon 6 gode til musik? eller er det mere en fronthøjtt?

XTZ 100 og et sæt XTZ 99.36  (med apple express sat til via optisk kabel)

Hvad er der ellers af gode setups? Kom meget gerne med forslag.

 

Mit budget til forstærker og 2 højttalere er i omegnen af 10-12k.

 

Det skal nævnes at jeg ikke har hørt nogle af ovenstående setups, men mine valg er baseret på diverse fora på nettet.

Er sourround receivere i øvrigt dårligere end stereo receivere når det kommer til musik?

 

 

Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 08 November 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge XTZ 100 og Dali ikon 6.

Og ja Denon 1912 er væsentligt ringere til musik.

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh
 
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 08 November 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Madsbabz skrev:

Er sourround receivere i øvrigt dårligere end stereo receivere når det kommer til musik?


 


 



Ja, generelt, så hvis du "kun" skal spille musik, så er det bedre med en Airport Express og en to-kanals forstærker.

Husk at du får meget mere vellyd for pengene ved at købe brugt.
Hvis det skal være enkelt, kunne du f.eks smide en Airport bag i disse: Aktive
højttalere
og så bruge resten af pengene på en sub hvis du vil kunne spille højt.
Du burde kunne få dem billigere end de 9500kr sælger har sat dem til!

Update: jeg kan se at han har sat dem ned til 8000kr inde på recordere.dk
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 08 November 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig at man får meget for pengene ved XTZ. Prisen på enhederne alene i 99.36 kontra højttalerens pris taler
nærmest for sig selv. Hvis ikke så gør anmeldelserne af XTZ rundt om på nettet det, både for 99.36 og Class 100 D3. Ellers
synes jeg bestemt DennisK er inde på noget af det rigtige. AVI 9,1 har også fået fantastik god omtale. Men undgå helst
surroundforstærkere for seriøs stereomusik.

God jagt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 08 November 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg da lidt klogere... Troede det var OK at spille stereo på en surround receiver.. !

Mht. dali ikon 6 - Det er korrekt at de er virkelig gode til musik også, ikk? Og skal jeg forvente at skulle bruge SUB for at få et punch, eller spiller de ok bas også?

Mange tak for svarene.
Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 
aceh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 463
Sendt: 08 November 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Der er rimelig godt med punch i ikon 6 til musik, men dette afhænger selvfølgelig af dit lytterum og din musiksmag mm.

Til film vil en sub til at give det sidste "smæk" være en fordel.

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

producentens rådighedsbeløb til komponenter er omtrent det samme for en surround og en stereo forstærker, hvis salgsprisen er den samme...

Da der er flere komponenter i en surround, vil de ekstra komponenter bevirke at der må spares på stereodelen...

Så selvom surrounden har direct eller real direct eller hva' de kalder det, så spiller en stereoforstærker til samme pris bedre. ganske enkelt...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

For at du kan få de rigtige råd og anbefalinger, vil jeg anbefale dig at fortælle lidt mere

- Musiksmag?

- Hvor højt vil du kunne spille?

- Lytterummets størrelse og akustiske forhold (trægulv? skråvægge? osv)

- Smag: Varm klang med lidt krop på? Eller neutralt/analytisk?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 141
Sendt: 08 November 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Du skal helt klart vælge XTZ'en - denon'en er det rene l**t ved siden af.

Højttalerne er en smagssag - her kan jeg personlig rigtig godt lide XTZ'en, har dog ikke hørt Ikon'en til sammenligning, men i
følge omtale kan den umuligt være helt skæv.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

En af mine kammerater har en A25.2. Den spiller rigtig godt til prisen! Har også flere gang hørt A50.2 - også et godt køb! Detaljeret og rimelig neutral klang samt godt styr på bassen.

http://frequence-shop.dk/produkter/19-stereo-anlaeg/

Forhandleren ligger også i midtjylland...

Er du åben for lettere brugte ht? Der er mange penge at spare...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 08 November 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Brugt er OK med mig :-)


Tak for alt den ekspertise d'herre!

- Musiksmag? = "Moderne" Blanding af pop, rock, house etc..

- Hvor højt vil du kunne spille? = Højt nok til "fest"..

- Lytterummets størrelse og akustiske forhold (trægulv? skråvægge? osv) = Stue på ca 30 m2 - trægulve

- Smag: Varm klang med lidt krop på? Eller neutralt/analytisk? = Jeg tror jeg er mest til det lidt varme


Pft.


Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Prøv fx at kigge på disse brugte XTZ99.38 og denne  A35.2

ialt ca. 13k... En tusse over budgettet godt nok. Men det ekstra kraft i forhold til A25.2 vil jeg anbefale til den 3vejs XTZ!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 08 November 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Glemte måske at give udtryk for at højttalerene gerne må være bare LIDT pæne - og ikke ALT ALT for voldsom store =)
Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

ja så er denne her nok heller ikke interessant...

Men måske disse?

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 08 November 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Uha er ikk meget for sådan noget som jeg ik kender :P desuden synes jeg at den Omen der er virkelig ukøn :)
Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Ja den er

Tannoy har lavet højttalere i mange år. ganske udemærket kvalitet!

Review

 

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 08 November 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Finlytteren tak for dine input. Mener du at de omtalte Tannoy er bedre end Ikon 6 / XTZ 99.36?


Er der virkelig ingen på forummet der bruger enten XTZ eller Ikon 6 højttalere til et stereo setup? eller andre der vil dele deres erfaringer?

Jeg håbede at der var lidt mere "do's and dont's" - altså hvis jeg skrev mit budget, at det så var oplagt for jer nørder hvad jeg skulle vælge :-)
Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 08 November 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt nogle af de 3!

Generelt er jeg ikke så tosset med Dali. Synes de har en tynd lyd - mangler krop...

Jeg synes bestemt den Tannoy virker attraktiv. Men en stykpris på 7300,- kan det ikke være helt tosset i forhold til de to du nævner...

Følsomheden er på 90 dB og det er 8 ohms, så de er ikke svære at drive. De ser fornuftige ud!

Men det er dine ører som skal høre på dem. Jeg vil anbefale dig at udse et par mulige emner eller tre, og så tage ud og høre dem!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Pasone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 09 November 2011 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har lige selv efter meget sondering købt XTZ99.36MK.ll jeg har begrænset plads, men de tager ved det samme somde fleste andre ht. jeg har dem koblet sammen ved en ganske simple Vincent SV 121 det en smags sag men jeg mener bestemt det er et fornuftigt setup mht et beskedent budget.

Jeg har inden jeg købte disse XTZ99.36MK.ll lyttet til BW CM 8, Dali, Mentor5, og Audio Vector KI og S1, samt System Audio Mantra og Rega 5

Jeg tror bestemt du ville blive glad for XTZ men er en super ht til prisen ingen tvivl om det og jeg mener at den slår de ovenstående på flere områder..  

Til top Vis Pasone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pasone
 
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 17
Sendt: 09 November 2011 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input Pasone. Gør XTZ 99.´36'erne fint fit arbejde uden en SUB?

Nu skriver du godt nok "simple vincent 121", men kan da se den er enorm dyr. Håbede på at kunne finde en receiver til 4-5k MAX!? Havde du andre forstærkere med i overvejelserne?

 

Fås stereo forstærkere slet ikke med indbygget airplay?

Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes