| Forfatter |
|
TheSpoils Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige hevet disse delefiltre ud af mine godt 30 år gamle Coral højttalere, og så får jeg at vide at jeg bør udskifte
kondensatorene, da dem der sidder i er for gamle. Er det nødvendigt? I så fald, hvor finder jeg nogle tilsvarende?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror roligt du kan skifte det hele ud! MEN det er nok ikke noget jeg vil anbefale, med mindre du har prøvet den slags før. Du kan købe komponenter flere steder. F.eks. hos FrequenzeDet kan dog hurtigt blive dyrt, hvis du vælger de bedste kondensatorer. Mindre kan dog nok gøre det.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TheSpoils Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak begge to for svar og links.
"Den gamle" som i sin tid (hos Audioscan) har skruet disse filtre sammen anbefaler (hvis jeg har lyst til at betale prisen) at jeg
finder nogle Jensen kondensatorer, men jeg aner ikke om det i har henvist til er tilsvarende kvalitet af det der sidder der i
forvejen, da jeg ikke ikke er nogen elektronik-haj, åbenlyst.
Vil de blive mærkbart bedre af Jensen kondensatorer ?
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De grå kondensatorer og den gyldne kondensator ligner elektrolytter, og må trænge til en udskiftning. Kan du eller en anden anvende en loddekolbe, såer udskiftning en simpel sag.
Mht nye kondensatorer, så har jeg gode erfaringer med http://www.danskaudioteknik.dk/.
Med venlig hilsen
Jens
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 05:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
med det filter skal du ikke komme så gode kondensatore i som Jensen og ligende for de er så meget bedre en det der er i nu, du kan komme ud for at enhederne kommer til at lapper over hinanen hvor de skal dele mellem enhederne, der skal du have en langt bedre erfaring med delefilter, så heller nogle gode kondensatore der ikke koster det ville, som nævnt er der jo http://www.danskaudioteknik.dk/ og deres bilige Jantzen Audio kondensatore og http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/ hold dig til de samme værdiger så vidt det er muligt, og der er lige den store spole vil jeg skifte ud til en luft spole, såvidt jeg kan se står der 1,3 eller 1,8mH på spolen og vil gå udfra at det betyder at den er på 1,3mH eller1,8 mH, her skal du også holde dig til den værdig der er så går du ikke galt i byen, og de to modstande kan du med fordel også udskifte til 20w også samme værdig og model 
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gamle Wicon elektrolytter er nok tørret helt ud. Skift til folie kondensatorer! Spolerne er ok, Wicon pulverkerner med låg går ikke pludseligt i mætning og de har ikke ændret værdi. Jeg ville nok investere i Jantzen supreme caps, de har vist sig at give god lyd til pengene. Alternativt vil et helt nyt delefilter være dyrt at realisere, med mindre du har adgang til målegrej og beregningsprogram. Fin tuning er som regel nødvendigt, det kan kun laves af en erfaren DIY.
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alternativt kan man erstatte det passive filter med et elektronisk delefilter.
Da vi snakker 30 år gamle ht, er det måske udenfor økonomisk rimelighed at anskaffe et decideret filter som fx denne GroundSound...
Men måske du kunne finde inspiration i denne tråd med pc-baseret filter?!?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skift alle 5 ud med tilsvarende værdi fra:
http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/clarity-cap.html
Det kan godt være, det er lidt "overkill" at skifte dem, der går til stel, men det er mere simpelt at skifte alle over én kam, og så koster SA kondensatorerne jo ikke nogen bondegård. Lydforbedring???? Jo, det får du i aller højeste grad, om du så ka´ li´ den er en anden snak . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 415
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
De grå kondenstorer er Wicon glatfolie bipolare og de er p***e GODE. Med mindre du har tænkt dig at bruge mange penge, så lad dem sidde. Jeg ville for en sikkerhedsskyld måle dem for at se hvor meget de har rykket sig i værdi (formodentligt ikke meget). Jeg bruger selv denne type i mine konstruktioner hvor der er brug for høje værdier. Den gule er en Wicon ætset folie og den er også god.
Der er ikke meget at hente ved at ændre på komponenterne i det filter (alt andet lige).
Mvh. Kris
|
| Til top |
|
| |
TheSpoils Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange gode svar og links. Det er meget brugbart.
På baggrund af disse forskellige svar og råd, begynder jeg med lige at "lytte" til disse delefiltre igen, når de kommer i de nye
kabinetter jeg er ved at bygge. Den eneste grund til at jeg har taget dem ud af de gamle kabinetter er, at de desværre er gået
til i råd/svamp.
Derfor er alle enhederne pillet ud og skal i de nye kabinetter. Måske kommer jeg ikke uden om at skulle fremstille nogle helt
nye delefiltre ... men tak for al den gode info!
|
| Til top |
|
| |