Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 09:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kondensatorer til delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TheSpoils
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 08 November 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Har lige hevet disse delefiltre ud af mine godt 30 år gamle Coral højttalere, og så får jeg at vide at jeg bør udskifte
kondensatorene, da dem der sidder i er for gamle. Er det nødvendigt? I så fald, hvor finder jeg nogle tilsvarende?


Til top Vis TheSpoils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheSpoils
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 08 November 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Tror roligt du kan skifte det hele ud! MEN det er nok ikke noget jeg vil anbefale, med mindre du har prøvet den slags før.

Du kan købe komponenter flere steder. F.eks. hos Frequenze
Det kan dog hurtigt blive dyrt, hvis du vælger de bedste kondensatorer. Mindre kan dog nok gøre det.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 November 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

De grønne blok kondensatorer behøver du ikke nødvendigvis skifte men de andre (de runde) kan blive for gamle, du kan købe nye eksempelvis her:
http://frequence-shop.dk/produkter/52-mdl-caps/
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd
 
TheSpoils
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 08 November 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

tak begge to for svar og links.

"Den gamle" som i sin tid (hos Audioscan) har skruet disse filtre sammen anbefaler (hvis jeg har lyst til at betale prisen) at jeg
finder nogle Jensen kondensatorer, men jeg aner ikke om det i har henvist til er tilsvarende kvalitet af det der sidder der i
forvejen, da jeg ikke ikke er nogen elektronik-haj, åbenlyst.

Vil de blive mærkbart bedre af Jensen kondensatorer ?



Til top Vis TheSpoils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheSpoils
 
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 483
Sendt: 09 November 2011 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

De grå kondensatorer og den gyldne kondensator ligner elektrolytter, og må trænge til en udskiftning. Kan du eller en anden anvende en loddekolbe, såer udskiftning en simpel sag.

Mht nye kondensatorer, så har jeg gode erfaringer med http://www.danskaudioteknik.dk/.

Med venlig hilsen

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 09 November 2011 kl. 05:52 | IP-adresse registreret  

hej der!

med det filter skal du ikke komme så gode kondensatore i som Jensen og ligende for de er så meget bedre en det der er i nu, du kan komme ud for at enhederne kommer til at lapper over hinanen hvor de skal dele mellem enhederne, der skal du have en langt bedre erfaring med delefilter, så heller nogle gode kondensatore der ikke koster det ville, som nævnt er der jo http://www.danskaudioteknik.dk/ og deres bilige Jantzen Audio kondensatore og http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/  hold dig til de samme værdiger så vidt det er muligt, og der er lige den store spole vil jeg skifte ud til en luft spole, såvidt jeg kan se står der 1,3 eller 1,8mH på spolen og vil gå udfra at det betyder at den er på 1,3mH eller1,8 mH, her skal du også holde dig til den værdig der er så går du ikke galt i byen, og de to modstande kan du med fordel også udskifte til 20w også samme værdig og model 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 09 November 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

De gamle Wicon elektrolytter er nok tørret helt ud. Skift til folie kondensatorer! Spolerne er ok, Wicon pulverkerner med låg går ikke pludseligt i mætning og de har ikke ændret værdi.
Jeg ville nok investere i Jantzen supreme caps, de har vist sig at give god lyd til pengene.
Alternativt vil et helt nyt delefilter være dyrt at realisere, med mindre du har adgang til målegrej og beregningsprogram. Fin tuning er som regel nødvendigt, det kan kun laves af en erfaren DIY.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 09 November 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jensen er at skyde helt og aldeles over målet.

Her er lidt til inspiration: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 09 November 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Alternativt kan man erstatte det passive filter med et elektronisk delefilter.

Da vi snakker 30 år gamle ht, er det måske udenfor økonomisk rimelighed at anskaffe et decideret filter som fx denne GroundSound...

Men måske du kunne finde inspiration i denne tråd med pc-baseret filter?!?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 09 November 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Skift alle 5 ud med tilsvarende værdi fra:

http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/clarity-cap.html

Det kan godt være, det er lidt "overkill" at skifte dem, der går til stel, men det er mere simpelt at skifte alle over én kam, og så koster SA kondensatorerne jo ikke nogen bondegård. Lydforbedring???? Jo, det får du i aller højeste grad, om du så ka´ li´ den er en anden snak .



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 415
Sendt: 09 November 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

De grå kondenstorer er Wicon glatfolie bipolare og de er p***e GODE. Med mindre du har tænkt dig at bruge mange penge, så lad dem sidde. Jeg ville for en sikkerhedsskyld måle dem for at se hvor meget de har rykket sig i værdi (formodentligt ikke meget). Jeg bruger selv denne type i mine konstruktioner hvor der er brug for høje værdier. Den gule er en Wicon ætset folie og den er også god.

Der er ikke meget at hente ved at ændre på komponenterne i det filter (alt andet lige).

Mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
TheSpoils
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 09 November 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode svar og links. Det er meget brugbart.

På baggrund af disse forskellige svar og råd, begynder jeg med lige at "lytte" til disse delefiltre igen, når de kommer i de nye
kabinetter jeg er ved at bygge. Den eneste grund til at jeg har taget dem ud af de gamle kabinetter er, at de desværre er gået
til i råd/svamp.

Derfor er alle enhederne pillet ud og skal i de nye kabinetter. Måske kommer jeg ikke uden om at skulle fremstille nogle helt
nye delefiltre ... men tak for al den gode info!
Til top Vis TheSpoils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheSpoils
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes