Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedre med alderen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janres
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at højtalere bliver bedre med alderen, kan det have sin rigtighed og hvis hvordan det?
Til top Vis janres's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janres
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det siges de skal spilles til i en vis antal timer om der er noget om snakken ved jeg ikke.Men måske.
Mine B&W DM6 er fra 1977 så de må være spillet til
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 316
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Nu er Alder jo et vidt begreb, og er relativt til genstandsområdet.

For så vidt man med alder på et par højttalere bare forstår, at man skal lade tiden gå, og derefter have en forventning om at de er blevet bedre, som en god rødvin i en vinkælder, så tager man fejl. Alder gør intet godt for højttalere (tværtimod tørre kondensatorerne ud). Hvis du med alder mener tilspildning (hvilken alt andet lige tager tid) så vil jeg give dig ret i, at reglen er, at en højttaler lyder bedre efter at have spillet en 3-4 mdr (bare et eks.) end den gør når den forlader produktionsbåndet.

Jeg håber det var svar nok, og at det ikke blev så meget ordkløveri, at de få pointer der rent faktisk findes på området gik tabt.
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy
 
janres
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Fint svar, så blev jeg det klogere. Jeg kunne heller ikke forstå at mange år på bagen skulle gøre dem bedre.
Til top Vis janres's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janres
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ja, diskussionen om tilspilning af højtalere går bl.a. på, om det er lytteren eller højtaleren, der bliver 'spillet til' .

Uanset hvad, så slides højtalere osse, og nogle bærer alderen betydeligt bedre end andre. Visse højtalere skal have skiftet ophæng efter et vist åremål, p.g.a. mørning. Bortset fra det, kan højtalere holde meget længe, forudsat de ikke mishandles, og spille 'som ny' i mange år. Og jo, ældre højtalere vil selvfølgelig være tilspillede .


Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 316
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

mao. tiden er en nødvendig men ikke en tilstrækkelig betingelse for at en højttaler aktualiserer sit potentiale (som Aristoteles ville have sagt det). Især højttalerenhederne ændrer karakteristika da disse bygger på mekanisk bevægelige dele hvorom det selvfølgelig gælder at de ændrer data (og hermed lydkvalitet) i en eksponentiel kurve der stagnerer (indtil kantophænget mørner og x kurven er lig nul). Delefilter komponenter ændrer også lydkarakteristika ved tilspilning (den videnskabelige forklaring herpå kan jeg dog ikke redegøre for) jeg kan bare konstatere at det er tilfældet. Heldigvis har vi andre gæve hoveder herinde der ved mere om strøm end jeg gør, der kan give en forklaring herpå om du måtte ønske det.

Mht. det aspekt du omtaler mollecon, ang. lytterens tilvænning, tror jeg i høj grad du har fat i noget der virkelig batter lige dér.
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 01 November 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Mine JBL L100 fra 96, spiller  perfekt, ingen mørnede op hæng her.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes