Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Analoge signalkabler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Kan det passe at et signalkabel ikke yder sit bedste lige når det er monteret(Kablet er tilspillet), men skal spille noget tid for at levere den bedste lyd som det kan ?

Eller er kabler plug`n`play og yder deres bedste uanset hvornår det er monteret ?

Kablet sidder mellem Cd og Forstærker.
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Efter min opfattelse, ja så lyder det rigtig, det variere meget hvor mange timer den skal spille og hvor meget de forandre sig, værste eks. jeg kan give er et Black magic revelation xlr jeg havde på et tidspunkt, det tog mellem 400 og 500 timer inden det var tilspillet, dog har langt de fleste kabler jeg har prøvet været tilspillet på 40-60 timer. Der er givet vis også nogle bruger der mener det er noget plader, men det er nu min opfattelse af emnet.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har en oplevelse af et Tara Labs RSC Rerefence Gen 2 som lød kedeligt, uinspirerende og koldt, som nu spiller med den sjæle, varme og indlevelse som jeg først manglede.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Ja det er rigtigt at et kabel skal lige have lidt spille tid før det falder helt på plads.

Men det skal altså også lige tages med et gram salt. For et tilspillet kabel lyder altså ikke 100% anderledes end et ikke tilspillet. Det er de små ting som sker i den udvikling.

Så vist du ikke syntes at dit kable spiller godt som nyt, vil du højst sansynligt heller ikke kunne lide det efter tilspilning og omvendt

Og igen så er nogle apperater mere modtagelige for et kabel tweak end andre, husk det

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Ja det er rigtigt at et kabel skal lige have lidt spille tid før det falder helt på plads.

Men det skal altså også lige tages med et gram salt. For et tilspillet kabel lyder altså ikke 100% anderledes end et ikke tilspillet. Det er de små ting som sker i den udvikling.

Så vist du ikke syntes at dit kable spiller godt som nyt, vil du højst sansynligt heller ikke kunne lide det efter tilspilning og omvendt

Og igen så er nogle apperater mere modtagelige for et kabel tweak end andre, husk det

Så er det ikke mig der er helt gal på den

neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene, at vi taler om ren voodoo. At højttalere skal spilles til, kan tilskrives, at mekanikken skal slides lidt til, ligesom en bilmotor, som lige skal have slidt kanter af ventiler og cylindre mm.

Men en ledning - helt ærligt! Tænk på, at vi taler om at elektroner flyder i et medie, som er mere eller mindre elektrisk ledende. Elektronerne kan vist ikke mærke forskel på, hvormange der strømmet inden de selv kommer til, hvor skulle denne vide være gemt? Skulle der sidde en lille atomar tæller, som lige bliver chekket af et elektron før det tager afsted på rejsen igennem kobberet - arrrjj-not.

Men jeg kan tage fejl.  

Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

neumann.8700 skrev:

Jeg vil mene, at vi taler om ren voodoo. At højttalere skal spilles til, kan tilskrives, at mekanikken skal slides lidt til, ligesom en bilmotor, som lige skal have slidt kanter af ventiler og cylindre mm.

Men en ledning - helt ærligt! Tænk på, at vi taler om at elektroner flyder i et medie, som er mere eller mindre elektrisk ledende. Elektronerne kan vist ikke mærke forskel på, hvormange der strømmet inden de selv kommer til, hvor skulle denne vide være gemt? Skulle der sidde en lille atomar tæller, som lige bliver chekket af et elektron før det tager afsted på rejsen igennem kobberet - arrrjj-not.

Men jeg kan tage fejl.  

Det kan jo osse være at jeg bilder mig selv noget ind.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

jo det er ret kendt at kabler skal spilles til, det skyldes mest pga isoleringen der lige skal vænne sig til strømmen.. teflon tager ret lang tid, det er lidt af en rutshebane hvor lyden den ene dag er kold og harsk den næste dag bulder bass og helt væk i diskanten inden det på et tidspunkt falder på plads, pvc kabler ændre sig ikke ret meget lyder generalt ringe syntes jeg cardass forklarer det ret godtlink
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Uden tvivl - det tog rundt regnet 4-6 måneder før min nye maskine lavede ordentlig kaffe, nøjagtigt det samme med min barbermaskine..klippede bare slet ikke i bund i starten
Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
jo det er ret kendt at kabler skal spilles til, det skyldes mest pga isoleringen der lige skal vænne sig til strømmen.. teflon tager ret lang tid, det er lidt af en rutshebane hvor lyden den ene dag er kold og harsk den næste dag bulder bass og helt væk i diskanten inden det på et tidspunkt falder på plads, pvc kabler ændre sig ikke ret meget lyder generalt ringe syntes jeg cardass forklarer det ret godtlink

Rigtig godt link, mange tak for det.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

jeg aldrig oplevet det med kaffemaskinen hvilken model mærke snakker du om ? mht. til babermaskinen kan det være en fordel at komme ud af Puberteten først eller lige presse bylderne ud før babering
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

kasper_j skrev:
Uden tvivl - det tog rundt regnet 4-6 måneder før min nye maskine lavede ordentlig kaffe, nøjagtigt det samme med min barbermaskine..klippede bare slet ikke i bund i starten

Tror sku ikke at det var kaffemaskinen der fejlede, men bare ham som betjente den og en barbermaskine har aldrig været særlig godt til at barbere dun, det kræver ordenlig skægvækst

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
hugoheinninja skrev:
Rigtig godt link, mange tak for det.
så let

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

LOL

Der er overhovedet ingen fysiske parametre, som kan have betydning for lyden, fordi en leder har været i brug en given periode.

Derimod, er vores hjerne fantastisk til at tilpasse sig, og til at tolke sanseindtryk på en måde, som tilfredsstiller os og vores oplevelse af verdenen.

Lad os se nogle links fra en videnskabelig undersøgelse, hvor der påviseligt er målinger, der tilkendegiver at kablet ændre sig ved brug. Et link til en producent af kabler er ikke overbevisende - han skal jo ligesom retfærdiggøre, at man skal købe netop hans kabel.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
LOLDer er overhovedet ingen fysiske parametre, som kan have betydning for lyden, fordi en leder har været i brug en given periode.Derimod, er vores hjerne fantastisk til at tilpasse sig, og til at tolke sanseindtryk på en måde, som tilfredsstiller os og vores oplevelse af verdenen.Lad os se nogle links fra en videnskabelig undersøgelse, hvor der påviseligt er målinger, der tilkendegiver at kablet ændre sig ved brug. Et link til en producent af kabler er ikke overbevisende - han skal jo ligesom retfærdiggøre, at man skal købe netop hans kabel.
what troede ikk du var en af dem der skulle overbevises, mente du havde noget erfaring.. nå men jeg er på sagen edit: syntes eller det giver fint mening det cardass skriver

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
LOL

Der er overhovedet ingen fysiske parametre, som kan have betydning for lyden, fordi en leder har været i brug en given periode.

Derimod, er vores hjerne fantastisk til at tilpasse sig, og til at tolke sanseindtryk på en måde, som tilfredsstiller os og vores oplevelse af verdenen.

Lad os se nogle links fra en videnskabelig undersøgelse, hvor der påviseligt er målinger, der tilkendegiver at kablet ændre sig ved brug. Et link til en producent af kabler er ikke overbevisende - han skal jo ligesom retfærdiggøre, at man skal købe netop hans kabel.

OG fortaler for at man selvfølgelig ikke skal returnere et kabel bare fordi det ikke lyder godt - det bliver jo markant bedre efter flere hundrede timer (længe efter at man kan smide det tilbage til en sælger).  Det er vel også den helt naturlige forklaring på at dyre kabler har længere break in periode?  Skal man ændre noget som helst i pvc/kobber/teflon så skal der nogle helt andre spændinger til end en forstærker (forhåbentligt) kan levere.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

ikk noget fax jeg kunne finde men lidt læsninglinklink2

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

erlingt skrev:
LOLDer er overhovedet ingen fysiske parametre, som kan have betydning for lyden, fordi en leder har været i brug en given periode.Derimod, er vores hjerne fantastisk til at tilpasse sig, og til at tolke sanseindtryk på en måde, som tilfredsstiller os og vores oplevelse af verdenen.Lad os se nogle links fra en videnskabelig undersøgelse, hvor der påviseligt er målinger, der tilkendegiver at kablet ændre sig ved brug. Et link til en producent af kabler er ikke overbevisende - han skal jo ligesom retfærdiggøre, at man skal købe netop hans kabel.

OG fortaler for at man selvfølgelig ikke skal returnere et kabel bare fordi det ikke lyder godt - det bliver jo markant bedre efter flere hundrede timer (længe efter at man kan smide det tilbage til en sælger).  Det er vel også den helt naturlige forklaring på at dyre kabler har længere break in periode?  Skal man ændre noget som helst i pvc/kobber/teflon så skal der nogle helt andre spændinger til end en forstærker (forhåbentligt) kan levere.

som den her?link

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

Jon Risch ville jeg ikke tillægge alt for meget troværdighed. Følger man lidt med på Audio Asylum, så får man hurtigt et lidt skævt indtryk af ham. Bl.a. er hans forklaringer på hvorfor digital kabler også har en break-in periode lidt mystiske, og helst ikke noget man skal stille spørgsmål til.

Cable cookeren er vel i virkeligheden ikke meget andet end en forstærker der kan sættes op til at køre sweeps på tidsindstillinger? Hvis det er tilfældet gør den ikke meget mere ved materialerne end en forstærker gør under alm. brug.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

hugoheinninja skrev:

Jon Risch ville jeg ikke tillægge alt for meget troværdighed. Følger man lidt med på Audio Asylum, så får man hurtigt et lidt skævt indtryk af ham. Bl.a. er hans forklaringer på hvorfor digital kabler også har en break-in periode lidt mystiske, og helst ikke noget man skal stille spørgsmål til.

Cable cookeren er vel i virkeligheden ikke meget andet end en forstærker der kan sættes op til at køre sweeps på tidsindstillinger? Hvis det er tilfældet gør den ikke meget mere ved materialerne end en forstærker gør under alm. brug.

uha digital kabler skal skam også spilles til på samme måde som analog kabler skal, men det gider jeg ind i en længere diskusion om, bliver vi aldrig enig om mht. kabel kokken, den ved jeg ikke noget om andet en mange over atlanten syntes om den og, den er urimelig dyr

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes