Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Analoge signalkabler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hvad skulle man også med et forum hvis alle var enige om alting? :) En ting kan vi dog blive enige om, den er sku dyr, alt alt alt for dyr.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

det jo det. ja dyr er den, men den skulle vist også belaste kablet på en hel anden måde, en forst eller cd smider jo ikk meget strøm igennem.. man kunne så måske selv lave en eller finde der ku lave noget som den
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Tja, skulle man have en eller anden form for effekt, så kunne du købe et gammel brugt neonskilt med argon gas og skifte kabel mellem konverter og neonrør ud med signalkabel, dét ville være en billig DIY løsning. Jeg kan for desuden levere ganske billige aflagte neon skilte hvis det skal prøves 

Dali Grand
Se det her

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

forresten inde på audioasylum har de nogle meget klare regler, du må ikke skrive at en anden ikke har hørt en eller anden forskel i hans setup. fed regl måske derfor du ikke syntes om ham
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Tja, skulle man have en eller anden form for effekt, så kunne du købe et gammel brugt neonskilt med argon gas og skifte kabel mellem konverter og neonrør ud med signalkabel, dét ville være en billig DIY løsning. Jeg kan for desuden levere ganske billige aflagte neon skilte hvis det skal prøves 
det syntes jeg du skulle prøve og endelig lige tilbagemelde her    jeg er godt tilfreds med det alm burn in.. men hvis du kommer frem til noget der dutter så er jeg lutter øre

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa allesammen.

Vil ikke prøve at få jer til at gå amok eller andet, men men men......

Når man første gang har oplevet havd det vil sige at kabler skal "spilles" til, så ændrer man sin opfattelse og sin mening.

Jeg har rodet med anlæg i mange år og kun banken og min dårlige samvittighed ved hvad der er ofret på den del af mit spenderen og jeg må indrømme jeg alt for mange gange har sat et nyt kabel på som lige kostede 100kr mere eller mindre, men det har så også været det, da jeg ikke har kunnet høre forskel.

For nyligt satte jeg nye kabler på mit anlæg (dyre jo det var de) og til at starte med virkede det lidt kedeligt, hvilket jeg senere hen har fundet ud af var positivt, da der bare blev ro på. da de så endelig åbnede sig op var det som at sparke en stor grim og meget tyk dør foran anlægget op, så man kunne høre hvad der faktisk er til forskel.

Konklussion er vel egentlig at hvis I roder med kabler til 500,- og prøver et andet til 500,- er der lidt eller måske ingen forskel, men det er vel også afhængigt af grejet.

Hopper I derimod over på en anden vogn, som jeg ved der er flere her i forum der har gjort (Pierre - håber ikke du bliver sur over jeg nævner dit kritiske væsen, positivt ment) samt andre og vi andre har oplevet hvad I måske bare har tilgode?? ved det ikke, men det var da mit bud.

Forskel er der bestemt og den kan være ENORM stor.

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Novicen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det her er også et godt link:

http://sound.westhost.com/articles.htm

Under "Cables" er der tre gode artikler om kabelmyter.

Mvh.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Novicen skrev:

Det her er også et godt link:

http://sound.westhost.com/articles.htm

Under "Cables" er der tre gode artikler om kabelmyter.

Mvh.

jamen så må jeg være en af dem "Note:   It must be considered that there are some people whose hearing acuity is far greater than the average, and they may well hear things that we 'mere mortals' cannot. For such individuals, a particular cable might indeed show an improvement (or at least a difference), but this does not mean that the same improvement/difference will be audible to anyone else." tror nu de fleste ville kunne hvis de prøvede og havde et ok anlæg... nå nok kabel snak herfra

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg ikke ødelægge hele kabel-snakken med en "jeg tror ikke på kabler".. Meen..

Jeg skulle for nyligt have signal kabler til min NAD M15+M25 og et sæt euphonia RS3

Jeg fik derfor et sæt VAN DEN HUL The FIRST Ultimate Mk II kabel og et sæt VAN DEN HUL The JUBILEE HYBRID kabel med hjem.. ret lækre kabler ville folk nok sige til 2k sættet.

Jeg havde selv et selv "billige" taralabs og selvfølgeligt lakridser derhjemme i forvejen til A/B/C test.

Min ven og jeg sad bogstavelig talt en hel aften/nat og lavede test.. Vi hørte ALT slagt musik. Celine dion, rage against the machine, dire strait, sarah mcsomething osv osv.

Vi tog bind for øjnene og skiftede en masse gange.. Vi gjorde alt hvad man kan for at høre forskel. Vi tog en DB måler frem for at se om lyden blev højere eller lavere.. INTET HØRTE VI!

Derfor blev kablerne leveret pænt tilbage.. Købte hverken eller.. Der var små sekunder hvor jeg tænkte.. Hey.. Men blindtest bevidste bare at jeg intet ku høre hverken til fordel for lakrids eller de helt dyre.

DOG skal det siges. Kablerne var kun 1 meter lange og der når nok ikke at ske meget på den meter. Intern kabling i forstærker ligner heller ikke noget helt vildt kabel. Så måske over 10 meter kabel ville kunne høres.. Jeg ved det ikke.

Omkring lyd over længere tid.. Når man hver dag lytter til cd i bilen, radio på arbejde, fjernsyn og alle mulige andre anlæg vil ens opfattelse af lyd altid ændre sig en smule. Sidder jeg i bilen hele dagen og høre musik med en smule ekstra bas, så føler jeg mit anlæg mangler bas når jeg kommer hjem den første halve time. Det samme når jeg så sætter mig i bilen igen. Derfor tror jeg simpelthen ikke på at folk kan høre så små forskelle over flere måneder.

Beklager min skepsis og stiller gerne mit udstyr til rådighed for en blindtest hvis nogle tvivler:)

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

fint nok du prøvede da i det mindste, har du prøvet med sølvkabler ?

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
fint nok du prøvede da i det mindste, har du prøvet med sølvkabler ?

man skal prøve.. Og jeg skal da også prøve noget dyrere/bedre kabler en dag!

Men nej.. Har ikke prøvet sølv, men det ene kabel var vist helt specielt i materialet men ku slet ikke høre forskel:S
Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Blev faktisk skuffet.. Det var ret flot det l**tekabel:)

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Med fare for at skabe meningsløs tidsforbrug ved diverse forhandlere, så er der da et meget simpel trick som kan bruges af folk der ikke har alt for eksotiske kabler som ikke kan købes lokalt - af den type der skal høstes ved fuldmåne efter at have været dyppet i krystaller hentet af en nøgen jomfru i andes bjergene... ok jeg stopper nu.

Har man et kabel som har været brugt i +500 timer, så prøv at låne et tilsvarende nyt sæt fra den lokale hifi pusher. Så kan man da hurtigt komme en myte til livs.

Og snakken om at man absolut skal over i dyre kabler for at få en markant forskel er da vidst en gang salgsgas. Jeg har synergistic research kabler herhjemme, i et prisleje jeg idag ikke ville drømme om at ofre på kabler igen. Ud over synergistic research har jeg diverse andre kabel typer, bl.a. sølv kabler (tara labs master XLR) og nogle røv billige choseal XLR jeg fik smidt i nakken under et besøg i Kina + et par DIY projekter. Skifter jeg mellem sølv og kobber, ja så kan jeg høre en forskel. Den er lille, ikke noget markant der på nogen måde ville kunne løfte et anlæg op på nye højder. Skifter jeg mellem to kobber kabler (billig Choseal og svinedyr Synergistic Research), så er forskellen endnu mindre. Og her kan jeg ikke vurdere hvad der er bedst af de to. Jeg vil mene mit anlæg hører til i en klasse hvor jeg nok burde kunne fange de markant store forskelle hvis de var der. Prisforskellen på de to kabler er ENORM, forskel i lyd er minimal.  Det eneste sted jeg har fået et stort løft er skiftet fra RCA til XLR (både DAC og PRE er fuld balancerede), men det er der så også ganske målbare forklaringer på som ikke skal henlægges til overtro og religion. Jeg er ikke engang sikker på om forskellen jeg hører med mine kabler er ren indbildning fordi jeg forventer der SKAL være en forskel.

Dali Grand
Se det her

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

smag og behag, mener heller ikke der ild og vand forskel med kabler, du burde da straks sælge dine hunde dyre kabler... men igen så har jeg et hade kombination belden 10white højtaler kabler og alle anlalog kabler bjc lc1 føj så lyder det som et disco anlæg, så en del forskel er der, har også testet lc1 mod belden 89259 på mit tv, heller ikke her dur lc1. bare det at se på tv2 news er ikke tiil at holde ud, nyhedsvætes stemme buldre så det ryster i sofaen, da 89259 kom på var det hele realistisk lige som at slukke for loudness knappen

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

"Har man et kabel som har været brugt i +500 timer, så prøv at låne et tilsvarende nyt sæt fra den lokale hifi pusher. Så kan man da hurtigt komme en myte til livs." god ide

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
smag og behag, mener heller ikke der ild og vand forskel med kabler, du burde da straks sælge dine hunde dyre kabler...

Har overvejet det, men omvent er den aktive skærm ganske god i et helt andet sammenhæng. Jeg har, for at skåne naboerne for the real deal, et roland trommesæt til øvebrug derhjemme. Det er sat op med nogel gamle Denon monoblokke sammen med diverse mixer udstyr som udsender en helveds masse støj. Dér gør Synergistic Research sig rigtigt godt. Ser man på hvad der kan hentes som brugtpris på kabler, så gider jeg ikke bøvle med det - selvom et godt skærmet kabel kan findes ganske billigt, så ville det ikke være mange basseøre der er tilbage i forhold til hvad jeg smed efter dem fra nye.

Dali Grand
Se det her

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes