| Forfatter |
|
Hessi Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 03:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Skal lige se om jeg har forstået dette rigtigt.
Virker et 3-vejs delefilter i sådan almindelige højttalere?
Og sådan i højttalere der har mulighed for bi-wiring/bi-amping?
På forhånd tak.
Hessi __________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ikke helt.
Diskanten skal normalt ikke igennem mellemtonens highpass-sektion først. Den har sin egen highpass-sektion som er koblet direkte til indgangsterminalerne (terminal 1 i det andet tilfælde) på samme måde som bassen er det på den øverste tegning.
Ellers er forskellen mellem de to principper rigtigt illustreret.
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke at nogen af dine diagrammer er korrekte, Bi-wire og bi-amp er ikke det samme. Et 3-vejs filter kan have low-pass til bas, low + high pass til mellemtone, og high pass til diskant.
Prøv at kigge i Indsigts artikel Lyd og højttalerbyg, Del 5 Videre skal det bemærkes at der findes filter konstruktioner som ikke muliggør bi-wire/amp og specielt korrektions kredsløb er for viderekomne.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Nej, ikke helt.Diskanten skal normalt ikke igennem mellemtonens highpass-sektion først. Den har sin egen
highpass-sektion som er koblet direkte til indgangsterminalerne (terminal 1 i det andet tilfælde) på samme måde som bassen
er det på den øverste tegning.Ellers er forskellen mellem de to principper rigtigt illustreret.
|
|
|
Dvs. sådan?
Og sådan?
__________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
high5 Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis  __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filteret til mellemtone området er, som du beskriver det, sammensat af et LP og et HP filter. Normalt betegnes dette som et båndpasfilter - BP.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Hessi Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men ville det ikke være bedre på den første måde jeg tegnede det på (hvis det ikke er bi-amping)? for så bliver signalet delt i 2
i stedet for 3 så bassen, som jo skal bruge mere effekt, får mere end diskant og mellemtoneenheden? Eller ville diskant og
mellemtone for alt for lidt effekt?
__________________ Wow Wow WeeWa
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det øverste eksempel vil du have et HP filter der deler ved samme frekvens for både mellemtone og diskant. Det går ikke! I et typisk 3-vejs system kan man f.eks. dele ved 400 Hz og 2.500 Hz. Hvis du vælger dit HP filter som 400 Hz brænder du diskanten af - det kan den ikke tåle! Hvis du vælger dit HP filter som 2.500 Hz kommer din mellemtone ikke til at sige ret meget, for den skal så have et LP filter ved samme frekvens. Desuden får du et "hul" i området fra 400 til 2.500 Hz.
Nej - det fra dit første eksempel duer ikke.
Husk også at dette er simple og meget grove illustrationer af filtre. I praksis er der mange typer af filtre og stjejheder, filtre med lorrektion for enhedernes uregelmæssigheder, impedans korrektioner, måske sugekredse og meget meget mere.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du deler ud i 2, 3 eller flervejs har ikke nogen betydning for den effekt du trækker fra forstærkeren. Det er filtrene og enhederne (impedans og følsomhed) samt evt. dæmpning der betyder noget. Det er jo netop i filtrene du bestemmer hvor meget og hvad der skal tilføres hver enkelt enhed. Det er derfor det kaldes et delefilter.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |